Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf Gintoki » tors 29. mar 2012 21:54

Trieu skrev:
Alkohol skaber ikke idioter, det frigør bare muligvis den eksisterende idioti - og den kan forekomme med eller uden alkohol.

Jeg tror holdningen til Alkohol er på grund af at den øger sandsynligheden for at den eksisterende idioti blive frigjort, og jo flere mennesker der samles et sted, uanset hvilket miljø det er, jo større er sandsynligheden for at der er en idiot blandt gruppen.

I så fald burde man ofte høre om fulde mennesker der får alle de handlende i et storcenter til at forlade stedet da de bliver forarget over disse. Virkeligheden er at dette ikke sker da folk godt kan finde ud af at beherske sig.
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
Aabenhuus
Chunin
Chunin
Indlæg: 151
Tilmeldt: tors 18. aug 2011 14:22

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf Aabenhuus » tors 29. mar 2012 22:19

Man kan også vende det om og spørge hvorfor man ikke bare kan tage de venner man gerne vil ha' en øl eller to med hen på en café eller en bar, der er jo ingen der siger at det SKAL være på connens område? Altså.. Hvis det var mig der ville ha' en øl eller whatever mens jeg var på en con, ville jeg da til en hver tid bare tage et andet sted hen med den vennegruppe, og drikke den øl, og så komme tilbage, når vi har hygget os det vi vil sammen..?
Det er jo ligesom med spisning? Hvis man ikke er tilfreds med connens udvalg af mad, tager man jo bare hen på en takeaway/restaurant/fast food osv., og spiser der sammen med sine venner..

Forstår ikke hvorfor det absolut skal være på connens område? ^^'

Og synes også det fungerer godt, sådan som det gør nu, med de regler connerne har. Forstår ikke hvad et 'bar' område ville gøre for de ''voksne'' deltagere.. Sorry to say.. Jeg er bare ikke en af dem der har brug for en øl i hånden for at kunne sidde og hyggesnakke med mine venner.. ^^'
Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf SsjGogo » tors 29. mar 2012 22:24

Hvorfor ikke, i princippet kan jeg drikke mig fuld udenfor connens område og te mig som en idiot på connens område. Ideen var jo, at lave en (japansk) bar til de voksne til selve connen. Dog blot som en blandt flere mulige aktiviteter til de ældre. :)
www.gogonoter.dk

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf Hecko X » tors 29. mar 2012 22:33

Gintoki skrev:I så fald burde man ofte høre om fulde mennesker der får alle de handlende i et storcenter til at forlade stedet da de bliver forarget over disse. Virkeligheden er at dette ikke sker da folk godt kan finde ud af at beherske sig.

Det er en ulogisk sammenligning.

Hvor mange barer ligger i et storcenter?
Hvor mange, i de barer, når at drikke sig fulde inde for centerets åbningstid?
Hvor mange storcentre betaler du for at komme ind til?
Hvor mange storcentre har børn 12-16 som primær målgruppe?
Hvor mange storcentre har disse børn overnattende i tre dage, to nætter, og skal forsikre bekymrede forældre?
Etc.

Omstændighederne er alt for forskellige til at man logisk kan drage en sammenligning :/
Din konklusion følger samme tankegang som "En sten kan ikke flyve. Jeg kan ikke flyve. Derfor er jeg en sten.", men er ikke helt lige så gennemtænkt :/
No offense.

Ja, der findes skam mange folk, der godt kan beherske sig, godt kender deres grænse, og ved at de skal stoppe efter en enkelt hyggeøl (eller bajer eller hvad man nu kalder det) eller to, og det er skam helt cool.

Der findes dog også mange der TROR de kan beherske sig, at de kender deres grænse, men så ender med at blive stive, og bliver til gene for andre gæster. Når det sker på connens område er det et problem fordi:
  • Der opstår gnidninger mellem gæsten og staff, hvis man beder dem forlade området.
  • Security skal eventuelt tilkaldes og så opstår der en unødvendig scene.
  • De gæster der eventuelt blev generet indtil personen blev eskorteret ud står tilbage med en ubehagelig oplevelse. Dette er især et problem hvis det er førstegangsgængere, da et dårligt førstehåndsindtryk betyder tab af kunder + det bare ikke er en fed ting at lade ske.
  • Fordi det sker på connens område, var tilladt ved connen, og under connens opsyn, så kræver det bare det enkelte fjols, der ikke kan styre sig, for at connen får et dårligt ry, da det er connens ansvar. Det er især slemt af have blandt forældre, når man nu skal holde opsyn med deres unge børn.

Hvordan løser man lettest alle disse problemer? Forbyd indtagelse af alkohol på connens område. Det betyder ikke at man ikke må have en hyggebajer med vennerne, det betyder bare, at man skal gå de der 200 meter ned til supermarkedet, og at man nyder dem udenfor, hvor det heldigvis alligevel er sommer og godt vejr.

På den måde er det ikke længere connens ansvar, hvis nogen er et fuckhoved og får for meget + de kan nægtes adgang af security, hvis de er synligt berusede, før de overhoved når ind og bliver en gene for de andre gæster.

Win-win situation, bortset fra dem der insistere på, at der skal være bar på selve connens område, fordi de ikke gider gå 200 meter for at få en hyggebajer med vennerne. Eller er der andre årsager til dette, som nogen kan kaste lys på? :)

Hvis folk gerne vil have det som event for at prøve japansk øl, så skal det, efter min mening, organiseres mere strikst end som bar med frit salg. Eventuelt et 'beer tasting' event hvor du betaler en lille sjat penge, der dækker omkostninger for køb og levering af øl, og så får hver tre forskellige japanske øl, der kun må nydes i det rum eventet finder sted i, inde for den tidsperiode (en time?) som eventet varer, eventuelt med små snacks til (fx Beer PRETZ med edamame smag).

På den måde er salg og indtagelse kontrolleret.

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf Trieu » tors 29. mar 2012 22:37

Gintoki skrev:
Trieu skrev:
Alkohol skaber ikke idioter, det frigør bare muligvis den eksisterende idioti - og den kan forekomme med eller uden alkohol.

Jeg tror holdningen til Alkohol er på grund af at den øger sandsynligheden for at den eksisterende idioti blive frigjort, og jo flere mennesker der samles et sted, uanset hvilket miljø det er, jo større er sandsynligheden for at der er en idiot blandt gruppen.

I så fald burde man ofte høre om fulde mennesker der får alle de handlende i et storcenter til at forlade stedet da de bliver forarget over disse. Virkeligheden er at dette ikke sker da folk godt kan finde ud af at beherske sig.


Det er derfor jeg skrive sandsynlighed.

Jeg tror at noget af uenigheden om alkohol skal være tilladt eller ej, bunde i hvorvidt man mener at risikoen for problemet er det værd og manglende faktuelt reference til om det gavne mere end det skader.

Sagt på en anden måde, det blive et spørgsmål om tro og risikovillighed, da der så vidt jeg ved, ikke er nogle faktuelle oplysninger/undersøgelse om der påvise om det overordnet gavner eller skader en con mere.

Hvad tror man er sandsynligheden for at der opstår problemer og hvor store kan et problem være når den opstår?
og hvor risikovillig er man, i forhold til den sandsynlighed man tror der er for at der opstår problemer og den størrelse man tror problemet kan udvikler sig til?

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf SsjGogo » tors 29. mar 2012 22:57

Jeg er enig med Trieu i, at vores diskussion bunder i rene teorier - hvordan vil man opføre sig, gavner det noget, skader det noget eller noget helt tredje - men det er vel også derfor, at debatten er aktuel.

Der kan vel ikke herske nogen tvivl om, at mange - ikke alle - voksne beklager sig over udbuddet til de danske cons. (Jeg gentager lige, at mange ikke er ensbetydende med alle).

Jeg tror ikke, at alkohol er løsningen på dette - men alkohol er en form for voksen aktivitet, og kan måske bidrage til, at de voksne føler, at der er nogle sær-tiltag ift. dem.

Som ung kan man spørge sig selv - er dette overhovedet nødvendigt, og hvorfor skal man tilgodese dem og ikke alle - tja, det vil jeg lade som et åbent spørgsmål, for jeg har ærligt talt ikke et svar på det.

I alle tilfælde skal der mere end nogle håndbajere til at få fat i en hel målgruppe, der langsom svinder (og bliver erstattet af andre).

EDIT:

For en god ordens skyld skal jeg påpege, at min erfaring med cons er meget lille - hvorfor mine indlæg primært handler om det principielle i et forbud mod alkohol ved større events.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf SsjGogo » tors 29. mar 2012 23:55

Dobbel post:

Bare lige for at tydeliggøre det - så vedrører mine inputs/foreslag ikke en idé om, at man frit skal drikke alkohol på hele connens område - tværtimod har jeg flere gange statueret, at hvis man endelig skulle servere LIDT alkohol, skulle det være på en afgrænset område.

Nogle skriver - "Jamen så kan man bare tage til den lokale Netto og drikke" - ja det kan man godt, men det ville jo være konceptet i eksempelvis en "japansk bar" - "prøvesmagning" - you name it - der ville MULIGVIS gøre tingene spændende.

Igen med de begrænsninger der måtte følge med, herunder konsekvenser.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf LiseR » fre 30. mar 2012 00:52

Jeg synes det kunne være cool at have alkohol tilladt for 18+ til conner, og nu jeg tænker over det (og genlæser det sidste af tråden) vil det afgrænsede område nok fjerne mange af risikoerne. Om end det lægger et pres på barpersonalet om at være gode til at sige fra - har netop oplevet et rollespilsevent hvor sidstnævnte IKKE var tilfældet X_x. Men på en con ville det være en mere formel "bar" og det ville nok være helt ok.

Jeg kan godt forstå at nogle gerne vil have lov at drikke en øl med deres venner fra nær og fjern når de ses fordi øl er forbundet med fest i den danske kultur, bredt set.

Jeg gad skide godt en sake bar og et sake tasting event.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf nielsm » fre 30. mar 2012 01:53

Genki tillader allerede alkohol, så længe det er købt i restaurationen på stedet.
Som jeg nævnte i chatten, til Genki 2011 var der (så vidt jeg ved) aldrig særlig mange mennesker i restauranten, så det var reelt muligt at sætte sig i et hjørne der og tage en øl i ro og mag.

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf JoaCHIP » fre 30. mar 2012 10:22

Jeg synes faktisk det fungerede rigtigt fint i Valby kulturhus, hvor det kun var i caféen, man kunne få øl, og hvor man iøvrigt skulle betale café-priser, hvilket helt naturligt afskrækker folk der ikke har et job - og derved økonomien til at kunne betale 40-50 kr. for en fadøl. På den måde bliver det typisk et lidt ældre publikum, der har råd.

Ham i caféen ville heller aldrig sælge øl til en 13-14 årig (For dét som Sunny88 nævnte med en 13-14 årig der vælter stiv rundt, er naturligvis IKKE iorden på nogen måde.)

Og hvis man +o( burde man have fundet en helt anden slags fest.

Totalforbud er nemt. Men også en pokkers ærgelig løsning, synes jeg.
RYST OG NYD!


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster