Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf SsjGogo » fre 30. mar 2012 10:45

Desværre er denne debat blevet lidt sat på spidsen. Det er hen af vejen blevet en debat om alkohol til con overhovedet, og ikke, som først forelagt, at man kunne drikke en enkel øl i et afgrænset område, samt hvad folk mente om alkohol til cons.

Modsætningsvis har jeg talt med flere folk, der har god erfaring med at arrangere cons, og billedet ret entydigt - der er simpelthen ikke nok ressourcer til at administrere det, herunder kan det potentielt skade mere end det gavner.

Jeg blev forelagt flere eksempler, hvor folk efter blot 1-2 genstande mistede herredømmet, og opførte sig så tåbeligt, at man måtte udvise dem. Jeg kan godt se, at det er ressourcekrævende, at skulle holde øje med sådan nogle typer.

Der var også eksempler på, hvorledes arrangører og gophere drak lidt for meget, og mistede overblikket - noget der var ret skadeligt for de samlede ressourcer i den pågældende con.

Dertil tænkte jeg også, at der nu findes ret mange mennesker i vores miljø - der er lidt "ustabile" - rettere, mange er blevet mobbet og socialt ekskluderet gennem livet, og det er ikke altid sikkert, at deres sociale redskaber er i topform. Ved indtagelse af alkohol, som mange normalt ikke drikker i miljøet, kan det evt. udløse nogle ting. (dette er blot en tanke og ikke en generel betragtning!)

Samtidig påpegede flere, at man jo faktisk i dag godt kan drikke en øl sammen - eksempelvis i caféen til Genki. Priserne er her formodentlig noget dyre - a la Joachips eksempel i Valby, men samtidig så er ansvaret for evt. tåber også fjernet fra connen, og dem der kan opføre sig ordentlig, kan stadig nyde en øl sammen.

I alle tilfælde var det godt, at få flere nuancer med i debatten.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Soffy
Chunin
Chunin
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 9. dec 2011 10:13

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf Soffy » ons 11. apr 2012 21:03

SsjGogo skrev:

Dertil tænkte jeg også, at der nu findes ret mange mennesker i vores miljø - der er lidt "ustabile" - rettere, mange er blevet mobbet og socialt ekskluderet gennem livet, og det er ikke altid sikkert, at deres sociale redskaber er i topform. Ved indtagelse af alkohol, som mange normalt ikke drikker i miljøet, kan det evt. udløse nogle ting. (dette er blot en tanke og ikke en generel betragtning!)



Enig. Ikke alene det, men for folk med nedsatte sociale kompetencer, hvad enten dette skyldes sygdom eller ungdom, kan det også være grænseoverskridende at opholde sig et sted hvor folk drikker. Det kan enormt nem "trigger", udløse noget og jeg kender et par stykker der føler sig utrygge omkring mennesker der drikker, fuldskab eller ej. Jeg nyder virkelig at være til con, men oplevelsen med overgearede mennesker (af alle aldre) som man risikerer opfører sig ubehageligt (glomper o.l) er nervepirrende nok uden også at skulle bekymre sig om at blande alkohol ind i ligningen (:

Nårh ja, og en anden ting, som sikkert allerede er nævnt utallige gange - hvor mange forældre ville sende deres 13-14 årige børn til en con med alkohol? Min aflastnings-lillesøster var med til J-popcon og selvom hun er 14 år ville jeg have gået direkte til hende forældre og fået dem til at forbyde hende at tage af sted hvis der havde været alkohol direkte til con'en.

Forslaget om en lille japansk bar lyder super, så længe der bliver ført kontrol med at folk kun får mindre mængder. Husk at man ikke kan generalisere og sige "bare en enkelt øl", for folk reagerer så ufatteligt forskellige. Personligt bliver jeg ret dårlig af bare en smule alkohol og nogle folk ved simpelthen ikke hvor deres grænser er, hvilket kan føre til nogle ubehagelige situationer.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf LiseR » ons 11. apr 2012 23:44

^Enig med det hele :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
MangaAnimeLover
Jonin
Jonin
Indlæg: 315
Tilmeldt: tors 26. jul 2012 11:45
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Nørresundby
Kontakt:

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf MangaAnimeLover » fre 27. jul 2012 15:00

Jeg ville være bange for at gå rundt i et cosplay, når der er berusede+ mennesker til stede. Jeg taler ikke dem, der bliver voldelige, for de bliver jo smidt ud. Jeg taler om de, der hurtigt mister balanceevnen, reaktionsevnen osv.. Ikke nok med at risikoen for at få flænset noget af sit cosplay blandt så mange mennesker i forvejen er høj, så gør berusede mennesker med dårlig styr på deres bevægelser det endnu mere risikabelt.

Jeg ville ikke have noget imod, at folk får lov at drikke en øl og derefter går blandt cosplayere. Men mere en én (maks to) øl, og så skal de væk fra mig.

Jeg er selv en af de, der ikke skal have ret meget at drikke, før jeg går som en tosse. Det ville jeg ikke turde blandt så mange fine og skrøbelige cosplays.

Til allersidst vil jeg gøre opmærksom på, at mange godt kan drikke for meget uden at få symptomer hurtigt. Vedkommende kan altså drikke for meget, forlade baren i nogenlunde tilstand og senere blive dårlig og brække sig. Igen; ikke smart sammen med cosplays, hvoraf mange ikke kan komme i vaskemaskinen...
Billede
Friends are the best. But my friends are even better!

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf nielsm » fre 27. jul 2012 18:18

MangaAnimeLover skrev:Jeg ville være bange for at gå rundt i et cosplay, når der er berusede+ mennesker til stede. Jeg taler ikke dem, der bliver voldelige, for de bliver jo smidt ud. Jeg taler om de, der hurtigt mister balanceevnen, reaktionsevnen osv..

Mht. Genki: Det hedder ikke "hvis du larmer eller er voldelig fordi du har drukket bliver du smidt ud", det hedder "hvis du er synligt beruset". En der har mistet balanceevnen eller lign. er formentlig også synligt beruset.
Og så er det ligegyldigt om de er i caféen eller ej. (De kunne jo også have drukket uden for området.)

Så jeg tror ikke du har grund til bekymring -- og meld endelig hvis du ser nogen der opfører sig underligt!

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf LiseR » lør 28. jul 2012 00:43

Nu ved jeg ikke hvor meget erfaring du har med alkohol, Manga-Anime-Lover...

...men jeg har drukket som et afløb dengang jeg var ung i Assens, og efter min erfaring skal der altså noget til før folk når til det stadie hvor de brækker sig spontant. Typisk vil de længe forinden gå og slingre og tale sløret, eller sidde og hænge i en sofa og lugte af øl, og det er allerede der man bør kontakte en staff, så de kan få en skideballe og blive puttet med en spand, eller smidt hjem. (Er ikke obs på Genkis sanktioner.)

2 øl er en del for nogle. For andre kan det slet ikke mærkes.

Men der er ingen af os der kommer til Genki for at drikke os skidefulde, for så går man glip af alt for meget.

Alle larmer til en con, men hvis nogen bliver voldelige/ubehagelige/nærgående og ikke reagerer på et venligt "nu holder du, dit fuckho'e" (udtalt med kraftig fynsk accent) - så tager du fat i en gopher eller en sikkerhedsvagt, som så tager sig af problemet for dig. Ingen grund til bekymring fordi alkohol er tilladt, 99.9% af folk kan sagtens styre at drikke den ene pils og så lege videre.

PS. FRIENDS DON'T LET FRIENDS GET DRUNK AT GENKI. SPOILS FUN.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
MangaAnimeLover
Jonin
Jonin
Indlæg: 315
Tilmeldt: tors 26. jul 2012 11:45
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Nørresundby
Kontakt:

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf MangaAnimeLover » lør 28. jul 2012 21:50

Alkohol er jo et meget sensitivt emne, idet alle reagerer forskelliget på det. Og jeg tror altså sagtens, vi kan finde samtlige con-deltagere, der reagerer dårligt på alkohol selv i mindre mængder. Jeg siger selvfølgelig ikke, det nødvendigvis gælder mange - men der er stadig en risiko for, at der er nogle. Nok er du ældre end mig, Lise, men tro ikke at min generation ikke kender til alkohol... Nej, jeg har altså stået vidne til en del efterhånden :O
Billede
Friends are the best. But my friends are even better!

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf LiseR » søn 29. jul 2012 00:02

Jeg spurgte ikke for at underkende din erfaring med alkohol - jeg aner ikke hvem du er og ved ikke hvilken generation du tilhører... Du ku være 40 og have set 5 mennesker drikke, eller 13 og alkoholiker - derfor spurgte jeg bare ;)
Mht. min alder var det egentlig mest for sjov at den kom med.

Jeg fastholder stadig at jeg aldrig har set folk kaste op af 2 øl, det betyder bestemt ikke at det ikke sker. Men uanset antal bajser, hvis folk begynder at opføre sig dumt, fat i staff og ud med dem så vi andre kan lege.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
MangaAnimeLover
Jonin
Jonin
Indlæg: 315
Tilmeldt: tors 26. jul 2012 11:45
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Nørresundby
Kontakt:

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf MangaAnimeLover » søn 29. jul 2012 00:28

LiseR skrev:Jeg fastholder stadig at jeg aldrig har set folk kaste op af 2 øl, det betyder bestemt ikke at det ikke sker. Men uanset antal bajser, hvis folk begynder at opføre sig dumt, fat i staff og ud med dem så vi andre kan lege.


Så må vi bare håbe, at staff-folkene er gode til at finde de, der lider under alkoholens pres. Jeg tror, det kan være lidt svært, når ædru con-deltagere i forvejen opfører sig som om, de er på noget :D
Billede
Friends are the best. But my friends are even better!

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Alkohol i forbindelse med con'er og arrangementer m.m.

Indlægaf LiseR » søn 29. jul 2012 00:48

LOL, det kan du have ret i. Men du kan jo altid sige det til staff hvis du lægger mærke til en der drikker meget, eller hører nogen snakke om en fuld ven. Det ville jeg gøre, jeg synes slet ikke fuldskab og conner hører sammen.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster