Er vi et utaknemligt miljø?

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Er vi et utaknemligt miljø?

Indlægaf SsjGogo » søn 8. apr 2012 17:11

Kære alle

Mange af vores tråde i Conventions og Events sektionen omhandler - hvad der kan gøres anderledes ved conventions og events, herunder decideret kritik af diverse tiltag.

Denne kritik afspejler sig også i diverse blogs på nettet, og er egentlig et ret almindeligt samtaleemne i dette miljø.

Men er vi ikke samtidig også lidt utaknemlige - rettere, tager vi egentlig højde for, hvad disse mennesker gør, GRATIS, for at underholde os?

Folk som Eutaku, Sunny88, Kuro, Pacman, Wish og mange andre, der bruger ekstremt mange timer på at planlægge, iscenesætte og afholde events og cons, som vi som brugere, egentlig kun skal møde op til og nyde.

Det er ikke en hemmelighed, at nogle ting kunne være bedre, at visse arrangører føler, at de har patent på miljøet, og at man ved visse grupper bliver mødt med en decideret fjendtlig attitude.

Men igen, denne planlægning og arbejde udføres gratis, og sker af ren og skær fri vilje og ekstremt motivation. I de fleste tilfælde bruger disse mennesker endda deres surtjente penge for at give miljøet flere spændende tilbud.

Det er sjældent, at vi i miljøet tænker over omfanget af dette arbejde - tværtimod virker det altid som den nemmeste løsning, at kritisere de diverse cons, deres udbud, deres placering og så endelig placere skylden hos arrangørerne.

Meget af kritikken kommer endda fra folk, der ikke selv løfter fingeren, men alligevel finder det berettiget, at bashe initiativet.

Jeg er ikke meget bedre - tit og ofte har jeg fanget mig selv i, at kritisere kommunikationen, planlægningen og andet - uden samtidig at give udtryk for, at jeg faktisk synes det er fantastisk, at disse mennesker tager sig tid til os.

For kære venner, det er sådan set det de gør - de tager sig tid til os, de tager sig tid til vores miljø - de prøver at pleje miljøet, og det er meget mere, end de fleste af os andre gør.

Det her skal ikke forstås som en opsang, men måske nærmere en opfordring til, at vi engang imellem også husker, at sige tak, ligesåvel som arrangørerne skal huske, at cons og events er afhængige miljøet.

Og herfra skal der lyde et stort et fra mig - tak fordi I gider, og tak fordi I bliver ved! :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Er vi et utaknemligt miljø?

Indlægaf SsjGogo » søn 8. apr 2012 17:52

Og jeg vil naturligvis gerne høre jeres tanker på det, er vi utaknemlige eller er det på sin plads, at man ytrer kritik, hvis denne i øvrigt er sagligt? :)
www.gogonoter.dk

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Er vi et utaknemligt miljø?

Indlægaf Hecko X » søn 8. apr 2012 17:58

Nej, det synes jeg i det store hele ikke.

Selvom det er rigtigt nok at arrangørene laver arrangementerne gratis (altså uden at få løn) er det jo ikke ensbetydende med at arrangementet er gratis. I sidste ende betaler deltagerne jo for et produkt, og hvis det produkt ikke lever op til hvad der blev lovet/forventet, så er det jo klart at der forkommer kritik.

Men inden jeg kommer for langt ind i tingene, er der noget jeg gerne vil konstantere. Arrangørerne gør arbejdet fordi de vil og fordi de selv føler, de får noget ud af det.

Det kan enten være følelsen af at have lavet noget, som flere hundrede mennesker synes er fedt (som det i sin tid var for mig), eller det kan være at det er noget der ser herre godt ud på ens CV, hvilket det HELT klart gør.

Hvis arrangørene har lyst til at forlade gruppen, af den ene eller anden årsag, så er de frie til at gøre det; der er ingen der tvinger dem til at blive.

Det jeg bare vil pointere er, at folk gør det, fordi de selv mener, de får noget ud af det om det så er noget som simpelt som et tak.

Er det så nogen der takker? Det er der da, og endda mange (rent nominalt i hvert fald). Det kan godt være der var 1500 mennesker, dukkede op og kun 200 der huskede at sige "tak for en fed con" på Facebook eller lignende, men jeg tror ikke de resterende ikke gør det fordi de er utaknemmelige, men mere at de måske ikke helt ved hvordan de skal give stemme til deres følelser.

Hvad så med dem der kritisere? Tjaaaa, der må man beslutte lidt for sig selv. Man kan enten blive pigefornærmet, bringe det op til et internt møde og sige personen har hul i hovedet, eller man kan tage det med et gran salt og sige "ok, det er måske lidt overdrevet og formuleret lidt groft, men personen har måske fat i noget alligevel" og så prøve gøre det bedre til næste gang.

Man kan jo eventuelt invitere dem ind i arrangørgruppen så de kan hjælpe med at står for det de har klaget over ;D

Med hensyn til at arrangørne "I de fleste tilfælde bruger [...] deres surtjente penge for at give miljøet flere spændende tilbud", så er det ikke heeeeeelt rigtigt. Hvis man ser bort fra Allan, som faktisk har brugt en masse af sine egne penge, så kan jeg ikke komme på andre.

I alle andre tilfælde har det været midlertidige investeringe fra arrangørene, hvor de har fået deres penge tilbage efter en måned eller to (dog senest 4 uger efter connen er færdig).

Men for lidt at vende tilbage til det egentligt emne...

Jeg synes, som sagt, ikke miljøet som sådan er utaknemmeligt, men det betyder ikke at arrangørene ikke ville sætte pris på at blive takket.

Så til alle jer fremtidige deltagere:
Jeg ved godt det kan være svært at takke alle arrangørene for det helt specifike arbejde de har gjort, da folk jo ikke sætter navn på de events de har stået for, og at mange falder i 'fælden' og tror at det er ansigtet på de respektive conner der har gjort alt arbejdet alene, fordi det er dem der meddeler de forskellige events, gæster, sponsorer, og whatnot til offentligheden, så derfor vil jeg minde jer på at det at arrangere en con er en KÆMPEmæssig holdindsats.

Derfor, hvis I har haft det sjovt til en con, så prøv at huske at skrive en besked i deres gæstebog eller deres 'page' på Facebook, og tak alle arrangørene for det flotte arbejde de har udført c:

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Er vi et utaknemligt miljø?

Indlægaf SsjGogo » søn 8. apr 2012 18:19

Jeg er helt enig i, at man naturligvis deltager i arrangering af egen fri vilje - dvs. ingen har tvunget en til det, herunder at man naturligvis altid kan forlade initiativet.

Men omvendt, hvis der ikke var de få, der gjorde arbejdet - ville tilbuddene ikke eksistere, og dette er især relevant ift. miljøet i Danmark, da der ikke er ret mange, der involverer sig i arbejdet. p

Pointen med mit indlæg var, at arrangørerne naturligvis skal lytte til miljøet, da de er afhængige af det (dvs. kritik i form af feedback, inputs m.m.), men at man også skal holde for øje, at de ofrer mange timer på det (hvilket du ved bedre end mig).

Jeg konkluderede sådan set ikke på spørgsmålet om vi er utaknemlige, men mener blot, at det er vigtigt, at give en moralsk skulderklap i ny og næ, da kritikken har det med at fylde mest.

Mht. at folk bruger deres egne penge, så ved du det bedre end mig - men min erfaring er, at mange arrangører bl.a. rejser i Europa for at samle erfaring ind og skabe gode kontakter til Danmark, og der er vel også nogle udgifter forbundet hermed (og naturligvis rejser de også for at opleve cons personligt). Herved kan man også vurdere, om de mange timer, som folk bruger om året for at planlægge m.m., i sig selv er en moralsk udgift - igen det er ikke tvungen arbejde, men det er nødvendigt arbejde.

Uden at det kan sammenlignes kan jeg også nævne AniManga - server, reklame og alt der knytter sig til siden, er betalt af os som STAFF - og mit eget formål med siden (og der eksisterer altid et formål) er at skabe et frirum for folk med særinteresser (i dette tilfælde j-pop). At se folk hygge sig sammen, især IRL, er givende nok for mig - og i mit fag kan det næppe anføres på mit CV. Jeg kan dog ikke tillade mig, at klage over utaknemlighed, da rigtig mange har takket os for arbejdet på siden.

Men for at opsummere, så tror jeg, at vi er ret enige - arbejdet er frivilligt, det er selvvalgt og man kan altid smutte, hvis man ikke føler sig værdsat nok, men samtidig skal man alligevel holde for øje, at disse mennesker gør noget ekstraordinært og har fortjent en skulderklap.

Ps. Det blev også nævnt i chatten, at kritikken ift. cons primært udspringer fra andre arrangører - men det er måske en anden debat.
www.gogonoter.dk

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Er vi et utaknemligt miljø?

Indlægaf *Wish* » søn 8. apr 2012 20:20

Jeg tror ikke, at miljøet er utaknemligt - det er nok nærmere forvænt. Langt de fleste er kommet til efter Genki så dagens lys og fik dermed et stort udbud af ting, de kunne deltage i i miljøet. Jeg tror, at nogle tager det lidt for givet, at der sker så mange ting i miljøet. Da jeg kom til var J-Popcon det eneste arrangement i miljøet. Der er også nogle, der ikke tænker ud over deres egen næse eller på, at arrangørerne laver det hele i fritiden og altså har arbejde og/eller studier, der kommer i første række.

Siden jeg rigtig kom ind i miljøet i 2006 og bl.a. var med til at starte HAF op og i 2008 SVScon, har jeg oplevet en tendens til, at miljøet (eller røsterne i miljøet) er blevet mere krævende. Jeg oplevede i en periode, at der var rigtig mange, som bare ville have og have, og lavede man en lille fejl, blev man nærmest lynchet. Og i samme omgang kunne folk jo nærmest ikke komme hurtigt nok væk, når man så bad om hjælp til at lave eller ændre nogle ting.
Det har dog gjort mig i stand til at sortere kraftigt i den kritik der jo kommer, når man er arrangør. Alle kommentarer som "Det er dårligt.", som ikke bliver opfulgt med en uddybelse/forklaring eller forslag til hvad man så skal gøre, lukker jeg simpelthen ude, for det er bare spild af min tid og mit humør. På den anden side er jeg rigtig glad for konstruktiv kritik, da det som arrangør kan være svært at se det fra deltagernes side en gang imellem. Jeg kan jo heller ikke nå at lægge mærke til alt under en con eller et event/træf.

Så ja, der er nogle derude, som fremstår utaknemlige, fordi de er forvænte og ikke ser tingene fra andre end deres eget synspunkt.

Men, men, men! Der er også mange, der er gode til at udtrykke deres glæde over det frivillige arbejde man ligger i det. De mange positive kommentarer, er med til at motivere mig - det er sådan set ligemeget om jeg får dem ansigt til ansigt eller bare læser dem på Facebook eller lign.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Er vi et utaknemligt miljø?

Indlægaf SsjGogo » søn 8. apr 2012 20:28

Interessant betragtning, måske tager vi tingene for givet (isærdeles den nye generation), men der er måske og en god pointe i Hecko X indlæg - hvis man giver flere hundrede kroner for at komme til en con, har man så ikke også lov til at dyrke en krævermentalitet? :)
www.gogonoter.dk

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Er vi et utaknemligt miljø?

Indlægaf Hecko X » man 9. apr 2012 10:27

SsjGogo skrev:Mht. at folk bruger deres egne penge, så ved du det bedre end mig - men min erfaring er, at mange arrangører bl.a. rejser i Europa for at samle erfaring ind og skabe gode kontakter til Danmark, og der er vel også nogle udgifter forbundet hermed (og naturligvis rejser de også for at opleve cons personligt).

Jeg tror det med at samle erfaringer er sekundært og noget de gør bare fordi de nu alligevel er der XD

De rejser nok primært for at opleve connen i udlandet (som du også selv nævner); de ville have taget afsted hvadenten de var arrangører eller ej. Så at kalde det at bruge deres surtjente penge på at arrangere deres egen con er nok lidt misvisende. Snarer tværtimod, ofte sparer de penge fordi de arrangere en con, hvis der er et samarbejde mellem de to conner, da de får gratis indgang.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Er vi et utaknemligt miljø?

Indlægaf SsjGogo » man 9. apr 2012 10:38

At de kan komme gratis ind til deres "egen con", er et svært argument. De har lange vagter og mange af dem stresser ekstremt, da de skal holde øje "med det hele". Men om arrangører kommer gratis ind til andre cons - det ved jeg ikke noget om. :)

Hvis det er tilfældet, kan jeg på et personligt plan undre mig over, at nogen arrangører bruger en del krudt på, at påpege (udelukkende) mangler ved andre cons. Det er dog en sidebemærkning.
www.gogonoter.dk

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Er vi et utaknemligt miljø?

Indlægaf Hecko X » man 9. apr 2012 11:24

SsjGogo skrev:At de kan komme gratis ind til deres "egen con", er et svært argument.

Øøøøh... Gratis ind til de andre conner, som de har samarbejde med, Gogo /squiiiiiiint

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Er vi et utaknemligt miljø?

Indlægaf SsjGogo » man 9. apr 2012 11:29

Hecko X skrev:
SsjGogo skrev:At de kan komme gratis ind til deres "egen con", er et svært argument.

Øøøøh... Gratis ind til de andre conner, som de har samarbejde med, Gogo /squiiiiiiint


Ja, som du selv plejer at sige - "det er godt, at der stod andet i tråden" :P - jeg har taget det med - det første er bare en høj tanke. :)
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster