Conventions og ophavsret

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » ons 20. mar 2013 09:54

Jeg tror, at min person er irrelevant ift. denne diskussion.

Såfremt CutePuppy, hvilket jeg ikke tror er tilfældet, eller andre måtte have en personlig udestående med mig - er de mere end velkomne til at sende mig en privatbesked, hvorved vi kan diskutere uenigheden.

Det gavner ikke den "offentlige debat", at en bestemt person bliver genstand for farcelignende kommentarer.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf kaas » ons 8. maj 2013 23:03

Et interessant citat fra en af SVSCon's hovedarrangører (fejl i hukkommelsen kan forekomme):
Vi kan sige det til dem igen og igen at de skal fjerne det (bootlegs), men de kan bare tage det frem igen.


Jeg lader den bare stå for sig selv.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf nielsm » ons 8. maj 2013 23:07

Øhm... så må de smide forhandleren ud?

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » tors 9. maj 2013 00:10

I kommer nok ikke et resultat nærmere i denne tråd - udover at det tolkes som "trolling".

Løsningen er simpel - omend drastisk - ved køb af en ulovlig vare ved messen, politianmelder man forhandleren og de pågældende arrangører.

Dernæst fremlægges den ulovlige vare og en print screen af denne debat, der viser, at arrangørerne ikke er i god tro.

Det medfører muligvis et bødeforelæg, hvorefter du kontakter ejeren af lokalerne, de lejer, og orienterer omkring hændelsen, samt at du agter at kontakte medierne - hvorfor de formodentlig vil udelukke fremadrettet leje til formålet - vupti problem løst. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf LiseR » tors 9. maj 2013 00:24

Gogo, det forudsætter at politiet vil tage imod anmeldelsen, hvad jeg har mine tvivl om de vil :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » tors 9. maj 2013 00:28

LiseR skrev:Gogo, det forudsætter at politiet vil tage imod anmeldelsen, hvad jeg har mine tvivl om de vil :)


Det er naturligvis en mulighed - men en effekt vil det have tror jeg - for denne debat er død. Arrangørerne kender problemet og de accepterer det. Deres event holdere sælger endda bootleg via Animanga.dk, så hvorfor skulle de forbyde forhandlerne dette.
www.gogonoter.dk

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Kiwi » tors 9. maj 2013 16:26

Som Trieu er inde på sit ene indlæg, er det rimeligt nemt at se at bootlegs er skadeligt for branchen.

Hvordan det går i dag ved jeg ikke, men WSJ skrev en interessant artikel for et par år siden. For dem der ikke gider læse hele artiklen er der nogle slides der sætter tingene i relief. Hvad siger I eksempelvis til at arbejde 11-12 timer om dagen for omkring kr. 6000.- om måneden? Lønnen rækker ikke til en lejlighed i Tokyo, så der er også lige to timers transport hver vej.

Og hvor vil jeg så hen med det? Jo, ved mange animes kommer en stor del af indtjeningen rent faktisk fra merchandise. Så producenter, forhandlere og kunder til bootlegs er faktisk medvirkende til, at dem der tegner din ynglings serie ikke tjener penge på deres arbejde.

Når man er villig til at købe en figur, går jeg udfra det er fordi man godt kan lide serien. Hvis man kan lide serien, bør man også give noget tilbage når der er mulighed for det. Hvordan kan man gøre det? Ved at købe ægte merchandise!
Det kan godt være det er lidt dyrere (selvom kommentarer i denne tråd tyder på at prisen faktisk er ret ens), til gengæld kan man støtte dem der har lavet serien og samtidig få et flottere produkt (tjek evt. det link nielsm gav til Goodsmile, der er godt nok en del forskel i kvaliteten).

En ting er at downloade (selvom jeg lige vil gøre opmærksom på at der dør en Pokemon, hver gang der downloades et afsnit af serier der kan ses gratis på Crunchyroll), men ved at købe bootlegs støtter man en industri der direkte nasser på dem der har udtænkt de karakterer vi holder af.

Så bottom line for mig: Hvis man virkelig er fan af anime, gør man en aktiv indsats for at undgå bootlegs. Det gælder både kunder, forhandlere og arrangører.

Brugeravatar
Shadari
Velkomst Komitéen
Velkomst Komitéen
Indlæg: 4291
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 16:13
Køn: Kvinde

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Shadari » søn 23. feb 2014 11:48

Synes simpelthen det er for dårligt ..
Growing up means admitting you're getting old . That's like welcoming death . And While i don't fear death , i don't welcome it either . I will never " Grow up "

- Kazuma Torisuna

Billede


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 11 gæster