Conventions og ophavsret

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » tirs 19. mar 2013 13:26

@ CutePuppy

Vurderingen af, hvorvidt en messe, herunder J-Popcon, er juridisk ansvarlige, hviler på, hvorvidt arrangørerne er bekendt med, at disse salg forestås.

Når et tidligere medlem af arrangører-gruppen, samt presse-ansvarlig, lægger op til, at bootleg problemet er et "nødvendigt onde", må jeg unægtelig slutte heraf, at problematikken er arrangørerne bekendt, hvorfor der i yderste konskevens kan statutes et strafansvar.

@ ConcreteFace - enig i dine betragtninger.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf kaas » tirs 19. mar 2013 13:47

Cutepuppy skrev:Jeg syntes lige jeg vil opsummere hvad der sker hvis en con vil blive kørt til punkt og prikke efter bogen.

Artist Alley vil være MEGET handicappet.
Glem biografer
Dealer room vil være ret tomt
Gameroom vil være ret tomt

Er der noget tilbage ?

Det betyder ikke at folk skal have lov til kommercielt at sælge bootlegs, men lad os lige være realistiske...

Glidebaneargument, glidebaneargument, glidebaneargument.
Din anden pointe er endda direkte forkert. Tro det eller lad være, det er muligt, at opretholde en biograf uden brud på ophavsret. SVS-Con havde eksempelvis en aftale med Crunchyroll.

Hvad er belægget for, at dealerrummet bliver tomt? Jeg kan forestille mig, at flere nuværende dealere ville blive holdt udenfor, men hvis problemet hos dem er så stort, at det er umuligt at have dem i dealerrummet uden bootlegs, så bør de ikke være der i første omgang. Men har du overvejet, om legitime forhandlere ikke vil have et større incitament til at sælge til connen, hvis de ikke længere skal konkurrere mod billigere bootlegs? Det samme gælder vel også artist alley?

Jeg kan forestille mig, at det kan blive problematisk at opretholde et gameroom, though.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf nielsm » tirs 19. mar 2013 14:19

Omkring gameroom, der var adskillige sponsorerede opstillinger (fra Microsoft), når jeg ser sådan nogen antager jeg at i hvert fald det pågældende firma ikke har problemer med hvad der foregår.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf LiseR » tirs 19. mar 2013 15:01

Mht. Artist Alley må man som oftest ikke sælge merchandise der, da det bryder ophavsret at sælge fanart.
...at dealerne så gør det samme med bootlegs - næh, der var sørme endnu et problem -_-
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Manna
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1039
Tilmeldt: man 1. okt 2012 17:52
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sjælland

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Manna » tirs 19. mar 2013 15:50

Nu er det sjældent at jeg køber ting i dealer rummet til cons, da der sjældent er nogle gode tilbud at komme efter. Men jeg vil da helt klart sætte pris på at de ting jeg køber er den ægte vare, især når vi snakker figurer ol. der tit kommer op over 500,-
Men ja, det kan da være svært at vide om wallscrolls, plakater eller badges er officielle eller egen prints, da det efterhånden er muligt for alle og enhver at finde et officielt billede i høj kvalitet og lave sit eget print. Det er sikkert også svært som forhandler at skulle holde 100% styr på alle sine varer, men snakker f.eks. faraos og fantask ikke sammen om hvilke forhandlere man kan stole på? Det er måske bare mig det er godtroende, men jeg kunne forestille mig at hele det her marked er noget lettere at snyde på, i forhold til hvis det f.eks. var fødevarer.

Giver det overhovedet mening? Jeg vil gerne betale for min vare, mon den garanti at jeg ved at mine penge støtter op om den aktuelle serie. Lidt som jeg ikke regner med at folk laver falske raslebøtter for egen vindings skyld.

Desværre har jeg også den opfattelse af at mange, især unge fans, gladeligt kaster penge efter alt fra deres ynglingsserie, især hvis der også er et hint af et ship de godt kan lide. For dem er cons måske den eneste mulighed de har for at købe merchandise, og hvis man så fjerner mange af de ting til deres målgruppe, så får du måske også en stor gruppe utilfredse forbrugere.
Er der en ligegyldighed imod bootlegs hvis det er den eneste måde at få det man gerne vil have?
~Queen of the night~

Cutepuppy
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 10:00

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Cutepuppy » tirs 19. mar 2013 20:17

SsjGogo skrev:@ CutePuppy

Vurderingen af, hvorvidt en messe, herunder J-Popcon, er juridisk ansvarlige, hviler på, hvorvidt arrangørerne er bekendt med, at disse salg forestås.

Når et tidligere medlem af arrangører-gruppen, samt presse-ansvarlig, lægger op til, at bootleg problemet er et "nødvendigt onde", må jeg unægtelig slutte heraf, at problematikken er arrangørerne bekendt, hvorfor der i yderste konskevens kan statutes et strafansvar.

@ ConcreteFace - enig i dine betragtninger.


Hvad jeg tidligere har lavet er helt irrelevant, jeg udtaler mig alene på egne vegne, jeg ved ikke hvad den officielle holdning er hos J-Popcon.

Der er bootlegs til alle danske con'er, men alle danske con'er har også lignende regler med at de ikke må være der, og de fjernes hvis de opdages, men at der så opstår en enkelt episode i år hos J-popcon kan virkelig ikke bringe mit pis i kog... derudover var der vist en ny ansvarlig for dealer roomet i år, så jeg vil antage at der som sædvanlig ikke blev sendt viden videre i fødekæden, det er ganske normalt i J-popcon (Desværre).

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf JoaCHIP » tirs 19. mar 2013 20:22

Jeg ser også to sider af denne debat: Respekt og ære på den ene side, og det rent juridiske på den anden side. Det oprindelige problem, som startede hele denne debat op igen, viser at Fantask åbenbart er klar til at tilsidesætte begge dele, siden de kan affeje kaas med sådan et gå-væk svar som dette:
kaas skrev:Jeg konfronterede en af personerne i boden med dette. Jeg fik et indtryk af, at vedkommende var ejer af Fantask. Hans svar på, at det sikkert var en bootleg var, og jeg citerer, "jeg er ligeglad." Han var enig i, at det sikkert var en bootleg, men han afviste helt, at det betød noget for ham. Jeg påpegede, at den sikkert var ulovlig at sælge, og fik igen svaret "jeg er ligeglad." Begrundelsen fra hans side var, at han ikke kan tjekke hver eneste vare for, om den nu er ægte.

Jeg er generelt ikke en person der går ind for hårde straffe, men hvis attituden virkelig er som denne, har man valgt at spille hardball, og så har man i mine øjne fraskrevet sig sympati nok til, at man kan springe advarslerne over, og gå direkte til det røde kort.


Og så går månedens præmie i passive aggressive emneskift til CutePuppy for følgende pludselig indskud midt i en debat om copyright:
CutePuppy skrev:Til sidst vil jeg som sædvanlig påpege at jeg finder det humoristisk at gogo mener at con arrangører i Danmark skal forholde sig til ting i "hans" forum, som om at Animanga bare er STEDET! hvor man er nødt til at besvare kritik.
Er du stadigvæk sur på Gogo? Du får sgu for lidt på den dumme! :D
RYST OG NYD!

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Concreteface » tirs 19. mar 2013 20:38

JoaCHIP skrev:Og så går månedens præmie i passive aggressive emneskift til CutePuppy for følgende pludselig indskud midt i en debat om copyright:
CutePuppy skrev:Til sidst vil jeg som sædvanlig påpege at jeg finder det humoristisk at gogo mener at con arrangører i Danmark skal forholde sig til ting i "hans" forum, som om at Animanga bare er STEDET! hvor man er nødt til at besvare kritik.
Er du stadigvæk sur på Gogo? Du får sgu for lidt på den dumme! :D


Voldsomt off-topic, men jeg tror den kommentar fra CutePuppy gik på noget, Gogo havde skrevet tidligere i denne tråd. Det kan godt være, du synes, den var overflødig, men din egen kommentar er godt nok dybt usaglig og mindst ligeså overflødig, og jeg ville være meget træt af det, hvis det går hen og bliver den tone, man kan forvente på Animanga.

Cutepuppy
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 10:00

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Cutepuppy » tirs 19. mar 2013 22:54

JoaCHIP skrev:Er du stadigvæk sur på Gogo? Du får sgu for lidt på den dumme! :D


Jeg er ikke sikker på at gogo ønsker sådan et forhold...

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Trieu » tirs 19. mar 2013 23:46

I et forsøg på at få tråden tilbage on topic. Er jeg helt forkert på den, med mine indlæg, siden der ikke er nogle kommentar eller stillingstagen til dem? >.>;


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster