Conventions og ophavsret

Diskussion af officielle Conventions.
Cutepuppy
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 10:00

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Cutepuppy » man 18. mar 2013 21:34

SsjGogo skrev:Jeg læser det som, at CutePuppy direkte opfordrer til, at der sælges bootlegs, jf. "den gyldne mellemvej" mellem originale varer og kopier.

Det er dybt beklageligt - og jeg håber ikke - at denne kommentar står som inspiration.


Lad os da lige overfortolke lidt, jeg mente at som der gøres nu, når der bliver konstateret bootlegs, så skal de pilles væk.
Ikke begynde at bortvise dealers, og udelukke dem fra kommende events da man i mange tilfælde næppe kan bevise at det er med vilje at man sælger bootlegs (Her mener jeg naturligvis ikke CD'er som tydeligt er bootlegs.)

Med den gyldne mellemvej mener jeg at man har nogen regler som er givet til forhandleren, og man så må have tillid til at han opfylder disse regler, og så tage eventuelle bootleg sager case by case.

Hvis du begynder at udelukke dealers, så går der ikke længe før du ikke har nogen tilbage.

Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf kaas » man 18. mar 2013 21:40

Men hvad så hvis en dealer konsekvent bliver ved med at sælge bootlegs, selvom flere af vedkommendes andre varer allerede er blevet fjernet? Hvad med en dealer som Fantask, der har udtrykt en komplet apati overfor bootlegs? Hvad hvis en dealer næsten ikke sælger andet end bootlegs?

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » man 18. mar 2013 21:43

Jeg er lodret uenig Cutepuppy.

Det burde være arrangørernes ansvar og pligt, at bortvise de sælgere, som sælger kopivarer til intetanende unge mennesker, samt at fokusere på større kontrol af salgsområdet.

MrQuintus tidligere indlæg, samt kaas', illustrer fint, at det er et reelt problem, samt at de mere eller mindre er ligeglade med det.

Spørgsmålet er så, hvorfor de er det - og mangel af konsekvens fra arrangørernes side må unægtelig hænge sammen med det. Dealerne ved, at deres tilstedeværelse er tiltrængt i Dealer Room, hvorfor de får mere spillerum, kombineret med, at arrangørerne og medhjælperne er ubemandet og pressede ift. de store messer, som J-Popcon.

Lad mig afslutningsvis advare imod, at du forsøger at fremstille denne debat som, at vi stigmatiserer arrangørerne og er pigefornærmede over, at de ikke skriver på AniManga.dk.

Det er ikke tilfældet. AniManga og jeg personligt har rigtig fin kontakt og venskaber med mange af arrangørerne, hvilket også er grunden til, at de får reklame på siden m.m.

Det er fantastiske folk, som i mange tilfælde savner ressourcer til at kunne bekæmpe dette problem. Denne tråd skal derfor også ses som et forsøg på, at råbe jagt i gevær og tænke i løsninger. Jeg forstår lidt på dig, at det her er et "nødvendigt onde", men det behøver det ikke, at være.

Jeg ved, at du er af den opfattelse, at vi med vores medlemstal og aktivitet ikke har den fornødne kvantitet til at kunne udtale os om disse problemstillinger, samt at vi ikke kan stille et krav om, at arrangørerne besvarer vores kommentar.

Det fjerner dog ikke problemet - og jeg håber, at du selv finder problemstillingen aktuel og relevant.
www.gogonoter.dk

Cutepuppy
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 10:00

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Cutepuppy » man 18. mar 2013 21:51

kaas skrev:Men hvad så hvis en dealer konsekvent bliver ved med at sælge bootlegs, selvom flere af vedkommendes andre varer allerede er blevet fjernet? Hvad med en dealer som Fantask, der har udtrykt en komplet apati overfor bootlegs? Hvad hvis en dealer næsten ikke sælger andet end bootlegs?


Nu vil de sjældent være muligt i så stort omfang at kunne sige med sikkerhed at det er bootlegs, kopier nu om dage er ofte meget overbevisende, og hvem der har licens til at sælge dit og dat er ikke altid nemt at finde ud af.

Jeg har ikke indtryk af at Fantask generelt drukner i bootlegs, de sælger nogen gange en masse random ting, som der nok er nogen bootlegs imellem... og hvad der har fået Fantask manden til at være ligeglad ved jeg ikke, det kan nok være fordi han måske har en tanke om at "det gør alle de andre også", men det er kun en teori, eller også mener han bare at det var harmløst når det nu bare var det ene wall scroll.

Generelt syntes jeg at folk her får det til at lyde som om at det er super nemt at spotte bootlegs, men det er det oftest ikke, og hvad så hvis dealeren mener at det er originalt merchandise ?, så må du bevise det er en bootleg, og medmindre at der er deviantart vandmærker og andet sjov på materialet, så er det fandme ikke nemt.

Jeg er med på at enkelt obvious bootlegs skal fjernes, men jeg går ikke ind for at man straffer dealerne, medmindre selvfølgelig at det sker år efter år, og vi taler om at det meste af boden er kopivarer... men jeg er af den overbevisning at der ikke er nogen boder til nogen danske con'er hvor det er beviseligt at størstedelen af det er bootlegs.

EDIT : gogo, du kom lige med mere... men jeg henviser til dette indlæg som svar :)

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf LiseR » man 18. mar 2013 23:42

Jeg tør godt skrive at jeg tror, at slog man hårdt, virkeligt hårdt, ned på bootlegs, kom der stort set ingen dealere til de danske cons, fordi så var varene så dyre at ikke mange teenagere kunne betale dem. Jeg tror at minimum halvdelen af det merch der ryger over disken er bootlegs. Og jeg synes det er fedt hvis jeg ikke har ret.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Gintoki » man 18. mar 2013 23:57

LiseR skrev:Jeg tør godt skrive at jeg tror, at slog man hårdt, virkeligt hårdt, ned på bootlegs, kom der stort set ingen dealere til de danske cons, fordi så var varene så dyre at ikke mange teenagere kunne betale dem. Jeg tror at minimum halvdelen af det merch der ryger over disken er bootlegs. Og jeg synes det er fedt hvis jeg ikke har ret.

Sjovt, for priserne på meget af det bootleg der sælges til connerne, især på plushies, er den samme eller endda dyre end den er på originalvarene, så kan ikke se hvordan det ville forhindre salg.
Endvidere kan jeg slet ikke forstå at i kan retfærdigøre handle af kopivare på nogen måde :S Ikke mindst er det ulovligt men værst er at det underminere industrien der laver disse originalt!
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Cutepuppy
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 10:00

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Cutepuppy » tirs 19. mar 2013 00:15

Gintoki skrev:
LiseR skrev:Jeg tør godt skrive at jeg tror, at slog man hårdt, virkeligt hårdt, ned på bootlegs, kom der stort set ingen dealere til de danske cons, fordi så var varene så dyre at ikke mange teenagere kunne betale dem. Jeg tror at minimum halvdelen af det merch der ryger over disken er bootlegs. Og jeg synes det er fedt hvis jeg ikke har ret.

Sjovt, for priserne på meget af det bootleg der sælges til connerne, især på plushies, er den samme eller endda dyre end den er på originalvarene, så kan ikke se hvordan det ville forhindre salg.
Endvidere kan jeg slet ikke forstå at i kan retfærdigøre handle af kopivare på nogen måde :S Ikke mindst er det ulovligt men værst er at det underminere industrien der laver disse originalt!


Jeg mindes ikke at vi prøver at retfærdiggøre det, men vi har alligevel forståelse for hvordan verden hænger sammen... at priser på originalt merch er den samme som bootleg hænger ofte sammen med at dealeren ikke ved det er bootleg, eller også er det den ekstra avance på bootlegs der gør at det løber rundt for dealeren.

Jeg syntes den moralske prædiken er lidt voldsom når man tænker på hvordan de fleste herinde nok skaffer deres Anime, selvom man da sagtens ville kunne bestille det fra Japan, som dog ville koste som ind i helvede.

Stadig, bekræftet bootleg = væk... men det er ikke nemt at bekræfte at noget er en bootleg, og man skal fandme også være sikker i sin sag hvis man beskylder en dealer for at sælge bootlegs.

Hvis dealerne kun skal købe merch fra de officielle leverandører, så vil priserne eksplodere til danske con's, nu køber de derimod fra mange kilder, og der vil noget af det nogen gange være bootlegs, og ofte vil dealeren ikke vide det er bootlegs hvis det er det.

Cutepuppy
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 10:00

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Cutepuppy » tirs 19. mar 2013 00:25

Jeg syntes lige jeg vil opsummere hvad der sker hvis en con vil blive kørt til punkt og prikke efter bogen.

Artist Alley vil være MEGET handicappet.
Glem biografer
Dealer room vil være ret tomt
Gameroom vil være ret tomt

Er der noget tilbage ?

Det betyder ikke at folk skal have lov til kommercielt at sælge bootlegs, men lad os lige være realistiske...

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Trieu » tirs 19. mar 2013 00:27

Cutepuppy skrev:Jeg har ikke indtryk af at Fantask generelt drukner i bootlegs, de sælger nogen gange en masse random ting, som der nok er nogen bootlegs imellem... og hvad der har fået Fantask manden til at være ligeglad ved jeg ikke, det kan nok være fordi han måske har en tanke om at "det gør alle de andre også", men det er kun en teori, eller også mener han bare at det var harmløst når det nu bare var det ene wall scroll.

Jeg er med på at enkelt obvious bootlegs skal fjernes, men jeg går ikke ind for at man straffer dealerne, medmindre selvfølgelig at det sker år efter år, og vi taler om at det meste af boden er kopivarer... men jeg er af den overbevisning at der ikke er nogen boder til nogen danske con'er hvor det er beviseligt at størstedelen af det er bootlegs.


Personlig så finder jeg det meget problematisk, hvis dealerne ikke selv fjerne bootleg efter de er blevet gjort opmærksom på det, eller at dealer få det indtryk at det regnes som relativ konsekvensfri og acceptable, hvis der ikke blive opdaget meget bootleg.

Når en forhandler vælger ikke at fjerne bootleg, efter de er blevet gjort opmærksom på det, betyder det at forhandleren bevidst vælger at tjene penge på at udnytter den tillid en con har givet dem, i form af at con'en bruger flere mandetime på at skabe events som kan tiltrækker flere gæster og derved kunder til forhandler, i sted for at con arrangørene blive nød til at bruge tid og ressource på at tjekker om noget er bootleg.

Samtidig så stille de bevidst con arrangørene i en meget uheldig situation, hvor de tvinger con arrangør ind i konfrontation med en gæst eller en lovlige dealer som klager over bootleg Endda muligvis ved at satse på at arrangører måske ikke ønske konfrontation med dealer.

Der udover kan salg af bootleg fremstiller con arrangørene i et dårlig lys, hvis de få gæster som så ser at der er bootleg af den manga eller anime, som gæsten har skabt.
(og jeg vil påstå en manga-ka i høj grad er kvalificerede til at vurdere om et merchandise har brugt fanart af hans serie, eller om det har brugt det artwork han har skabt til merchandise.)


Alle er bedre tjent med at 2 frivillige bruger 5 timer i løbet af en con til at afholder et event, i sted for at de skal bruge de samme 5 time på at leder efter bootleg, fordi man ikke kan stole på forhandlerne, men nu er vi i den uheldige situation at tilliden er blevet brudt, og hvis det ikke har konsekvenser, så vil en dealer der allerede bevidst har valgt at sælger bootleg sandsynligvis ikke se nogle grund til pludselig at stoppe med det.

Jeg er enig om at man ikke nødvendigvis behøver at smide en dealer ud, men så skal den konsekvens du så forslå, at bootleg fjernes, så også håndhæves. Det kan sagtens være tilstrækkelig, da det sender et signal om at man ikke acceptere det, og man straffe kun dealerne for det som de rent faktisk har gjort forkert, ved at give dem en udgift i form af vare de har købt, men så ikke må sælger, i sted for også at forhindre dem i at sælger lovlige vare.

en af grundene til at diskussionen her er taget op igen, er netop fordi at det du forslå, ikke er blevet gjort.

Cutepuppy
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 10:00

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Cutepuppy » tirs 19. mar 2013 00:37

Trieu skrev:
Cutepuppy skrev:Jeg har ikke indtryk af at Fantask generelt drukner i bootlegs, de sælger nogen gange en masse random ting, som der nok er nogen bootlegs imellem... og hvad der har fået Fantask manden til at være ligeglad ved jeg ikke, det kan nok være fordi han måske har en tanke om at "det gør alle de andre også", men det er kun en teori, eller også mener han bare at det var harmløst når det nu bare var det ene wall scroll.

Jeg er med på at enkelt obvious bootlegs skal fjernes, men jeg går ikke ind for at man straffer dealerne, medmindre selvfølgelig at det sker år efter år, og vi taler om at det meste af boden er kopivarer... men jeg er af den overbevisning at der ikke er nogen boder til nogen danske con'er hvor det er beviseligt at størstedelen af det er bootlegs.


Personlig så finder jeg det meget problematisk, hvis dealerne ikke selv fjerne bootleg efter de er blevet gjort opmærksom på det, eller at dealer få det indtryk at det regnes som relativ konsekvensfri og acceptable, hvis der ikke blive opdaget meget bootleg.

Når en forhandler vælger ikke at fjerne bootleg, efter de er blevet gjort opmærksom på det, betyder det at forhandleren bevidst vælger at tjene penge på at udnytter den tillid en con har givet dem, i form af at con'en bruger flere mandetime på at skabe events som kan tiltrækker flere gæster og derved kunder til forhandler, i sted for at con arrangørene blive nød til at bruge tid og ressource på at tjekker om noget er bootleg.

Samtidig så stille de bevidst con arrangørene i en meget uheldig situation, hvor de tvinger con arrangør ind i konfrontation med en gæst eller en lovlige dealer som klager over bootleg Endda muligvis ved at satse på at arrangører måske ikke ønske konfrontation med dealer.

Der udover kan salg af bootleg fremstiller con arrangørene i et dårlig lys, hvis de få gæster som så ser at der er bootleg af den manga eller anime, som gæsten har skabt.
(og jeg vil påstå en manga-ka i høj grad er kvalificerede til at vurdere om et merchandise har brugt fanart af hans serie, eller om det har brugt det artwork han har skabt til merchandise.)


Alle er bedre tjent med at 2 frivillige bruger 5 timer i løbet af en con til at afholder et event, i sted for at de skal bruge de samme 5 time på at leder efter bootleg, fordi man ikke kan stole på forhandlerne, men nu er vi i den uheldige situation at tilliden er blevet brudt, og hvis det ikke har konsekvenser, så vil en dealer der allerede bevidst har valgt at sælger bootleg sandsynligvis ikke se nogle grund til pludselig at stoppe med det.

Jeg er enig om at man ikke nødvendigvis behøver at smide en dealer ud, men så skal den konsekvens du så forslå, at bootleg fjernes, så også håndhæves. Det kan sagtens være tilstrækkelig, da det sender et signal om at man ikke acceptere det, og man straffe kun dealerne for det som de rent faktisk har gjort forkert, ved at give dem en udgift i form af vare de har købt, men så ikke må sælger, i sted for også at forhindre dem i at sælger lovlige vare.

en af grundene til at diskussionen her er taget op igen, er netop fordi at det du forslå, ikke er blevet gjort.


Jeg ved ikke præcis hvem der blev snakket med til J-popcon, hvis det var en gopher har denne person nok ikke anet hvad han/hun skulle gøre ved det, og hvis det var en arrangør... well samme svar... hvis der ikke sker noget, så må man fortsætte opaf i fødekæden, det er ikke optimalt, og det skal nok indskærpes for personale i dealer roomet at sådanne episoder skal undersøges, men det er stadig svært...

Lad os tage den nævnte episode, et wall scroll... brugeren mente at det var "usandsynligt" at det var originalt... hvis jeg var en dealer, så havde det fandme ikke været grund nok til at jeg skulle tage noget af det jeg havde med og lade være med at sælge det og miste penge af den vej, der skulle sikre beviser på bordet, f.eks. vandmærker som viser billedet er stjålet, eller lign. hvilket jeg forstår ikke var at finde på dette produkt.

Dette er også årsagen til at når kopiprodukter bliver nakket i tolden, så bliver der ofte tilkaldt en repræsentant fra virksomheden som skal vurdere om produktet er kopi eller ægte, netop fordi det nu om dage kan være omend meget svært at se.

EDIT : Og med tolden mener jeg ikke når du som privat person går igennem tolden, det er som bekendt lovligt for privat personer at købe kopi varer.


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster