Conventions og ophavsret

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » man 21. maj 2012 18:27

Men imponerende, at ikke en eneste arrangører deltager i denne debat - for jeg ved, at de har luret den :P
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Willow
Jonin
Jonin
Indlæg: 218
Tilmeldt: tirs 17. jan 2012 15:48
Køn: Kvinde

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Willow » man 21. maj 2012 19:15

Jeg må indrømme, jeg føler mig virkelig stupid nu -_-* Jeg havde slet ikke overvejet det og jeg regner ellers mig selv for at være forholdsvis intelligent. Jeg troede faktisk, at en convention ville stoppe den slags, men nu jeg tænker over det, kan jeg da godt se, at de fleste af produkterne på ingen måde kan have været original merchandise. Jeg tvivler bare stærkt på, at de fleste af deltagerne er klar over dette. Eller jeg er måske den eneste, der har levet i lykkelig uvidenhed i en selvskabt illusion.
Og nu skal jeg finde på et eller anden originalt og humoristisk i håbet om at fange din interesse, ikke sandt? ... Hvilket pres D:

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf nielsm » man 21. maj 2012 19:21

Willow skrev:Jeg må indrømme, jeg føler mig virkelig stupid nu -_-* Jeg havde slet ikke overvejet det og jeg regner ellers mig selv for at være forholdsvis intelligent. Jeg troede faktisk, at en convention ville stoppe den slags, men nu jeg tænker over det, kan jeg da godt se, at de fleste af produkterne på ingen måde kan have været original merchandise. Jeg tvivler bare stærkt på, at de fleste af deltagerne er klar over dette. Eller jeg er måske den eneste, der har levet i lykkelig uvidenhed i en selvskabt illusion.

Nej, jeg forventer at de fleste forventer at fysiske produkter til salg er "den ægte vare", det er vel det man skulle antage. Desuden er næsten alting i dag produceret så billigt som muligt alligevel, at kvaliteten er derefter og bootlegprodukterne derfor ser reelle nok ud på det plan. Der er så bare lige en modifikation: De originale, licenserede produkter, som ofte også bliver produceret i Japan og ikke i Kina eller lignende, er betydeligt højere kvalitet end de gennemsnitlige forbrugerprodukter. De er så også prissat derefter.

Brugeravatar
Willow
Jonin
Jonin
Indlæg: 218
Tilmeldt: tirs 17. jan 2012 15:48
Køn: Kvinde

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Willow » man 21. maj 2012 19:41

Spoiler: vis
nielsm skrev:
Willow skrev:Jeg må indrømme, jeg føler mig virkelig stupid nu -_-* Jeg havde slet ikke overvejet det og jeg regner ellers mig selv for at være forholdsvis intelligent. Jeg troede faktisk, at en convention ville stoppe den slags, men nu jeg tænker over det, kan jeg da godt se, at de fleste af produkterne på ingen måde kan have været original merchandise. Jeg tvivler bare stærkt på, at de fleste af deltagerne er klar over dette. Eller jeg er måske den eneste, der har levet i lykkelig uvidenhed i en selvskabt illusion.

Nej, jeg forventer at de fleste forventer at fysiske produkter til salg er "den ægte vare", det er vel det man skulle antage. Desuden er næsten alting i dag produceret så billigt som muligt alligevel, at kvaliteten er derefter og bootlegprodukterne derfor ser reelle nok ud på det plan. Der er så bare lige en modifikation: De originale, licenserede produkter, som ofte også bliver produceret i Japan og ikke i Kina eller lignende, er betydeligt højere kvalitet end de gennemsnitlige forbrugerprodukter. De er så også prissat derefter.


Det er også umiddelbart det, jeg er gået ud fra. Men selvfølgelig, efter min tid i Kina, burde jeg jo vide, at selv fysiske forretninger ikke er til at stole på. De laver ofte kopier af forretninger ned til mindste detalje xD Jeg købte ting dernede, det er vel ligeså forkert som at købe tingene hjemme i Danmark. Jeg jokede tit med, at man slet ikke kan købe ægte vare i Kina.
Men jeg kan se, at i allerede har diskuteret om der er et marked til de dyrere, bedre produkter og om teenagere har råd til dem. Før i tiden var dealerrummet jo også meget mindre. Men det var connen selvfølgelig også.
Og nu skal jeg finde på et eller anden originalt og humoristisk i håbet om at fange din interesse, ikke sandt? ... Hvilket pres D:

Brugeravatar
Lunch
Genin
Genin
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 20. maj 2011 17:25
Køn: Kvinde
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Lunch » man 21. maj 2012 22:29

nielsm skrev:De originale, licenserede produkter, som ofte også bliver produceret i Japan og ikke i Kina eller lignende, er betydeligt højere kvalitet end de gennemsnitlige forbrugerprodukter. De er så også prissat derefter.


Certainly the price difference is visible when browsing stuff on the internet (say, ebay or amazon etc.) but I'm not so sure about "convention pricing" in general.. I actually think the high prices (despite the desperate obviousity of most products being bootlegs) may fool many people to think of them as the real thing, when they are not. Copy products seem to always be a big "problem" at conventions in general (much rather have the real stuff!). I haven't been to many conventions lately though, and besides some manga and artbooks I rarely buy anything anyway. (Must admit, I can't resist Nemunekos! >w< ) But I do remember it a few years back when I had just started participating. Back then convention was one of those rare events that you could obtain all kinds of exciting merchandise without thinking about the postage nor customs fees.. For many it's hard to resist such tempting situation (and probably if I had more money I wouldn't even try to). Nowadays though (apart from Nemunekos and manga) dealer rooms don't mean much to me. I suppose it's 'cause it just kind of hurts to know that you can get those bootleg products at a half price if you know where to look. -_-*

Edited for the sake of a couple more inputs. ~

I must say that I seriously doubt that sellers "are not aware" of the issue. Of course there might be a few who truly aren't, but let's face it.

1. I could imagine that selling bootlegs generates more money, assuming you can buy a cheap product and sell it high. It would be more unlikely to happen with an authentic piece, as demanding, like say, double price would probably leave one with very few customers.. and dealer rooms are not non-profit organizations. (It would be great if more authentic stuff was sold though, at least they would gain a good reputation to both themselves and to conventions as a whole, and perhaps even be able to lift their prices a little later on as well as make people like me happier *_* ..)

2. A convention is quite a hectic and fast-paced event, so I think that this notion could be at least one reason for there being so many fake products sold at a con. The customers may be too hyped up about that must-get Naruto-themed school bag to think about the rather vital price - quality relationship. Some may not care at all (is the little extra price really worth it?), some may not notice at all (because after all, it looks so much like the real thing), and some may notice too late to be able to complain (imagine bringing that bag home and only then noticing that hey, the Naruto motive on your bag kind of looks strange. Maybe it's because he's got red eyes and a green headband?) I suppose there might also be moments such as hey, everyone else is buying it too, so it can't be fake, can it?

3. I think that it's much easier to examine your product for faults/discrepancies/for the famous "Made in Japan" tag (or at the very least there should be a Japanese company behind the product even if it was then produced in China) when you have time to do so. This is usually not at a convention when all the tables are so filled with your fellow convention-goers that you can barely see what's there.

Sorry if the above doesn't make any sense, I'm morning tired today.. =.=
Billede

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf nielsm » søn 3. jun 2012 11:35

Så lige det her postet andetsteds, viser et eksempel på forskellen på et officiel figur og en bootleg-version af den samme:
http://www.goodsmile.info/post/en/3250/Bootleg+Warning+Nendoroid+Madoka+Kaname+GSC.html

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » søn 3. jun 2012 11:40

Og jeg er stadig forbløffet over, at ingen af arrangørerne vil forholde sig til det.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf LiseR » søn 3. jun 2012 22:38

SsjGogo skrev:Og jeg er stadig forbløffet over, at ingen af arrangørerne vil forholde sig til det.


Det er da klart. Det er et pissefarligt emne.
Hvis man begynder at kræve originalvarer risikerer man at miste dealere, eller at miste deltagere/købere --> man mister også dealerne til sidst.
Det er et spørgsmål om miljøet i DK kan bære at en stor dealer boykotter en con.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » søn 3. jun 2012 22:52

Med andre ord, så er det et nødvendigt onde?

Fra de tidligere indlæg, virker det ikke som om, at folk vil boykotte cons, fordi de ikke får bootlegs - tværtimod virker folk mere forargede over, at nogen af dem bliver snydt af dealerne.

Det er muligvis en del af "gamet", men det burde det ikke være. Miljøet er større end dealerne, og vores miljø burde ikke støtte bootlegs.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf nielsm » søn 3. jun 2012 23:00

SsjGogo skrev:Fra de tidligere indlæg, virker det ikke som om, at folk vil boykotte cons, fordi de ikke får bootlegs - tværtimod virker folk mere forargede over, at nogen af dem bliver snydt af dealerne.

Tænk på at det (desværre) ikke er de "gennemsnitlige" con-deltagere der deltager i den her diskussion.
Hvis du tog en vox pop til en con ville du nok finde rigtig mange der ville savne at kunne købe nøgleringe, pin-badges og (dårlige) tøjdukker.


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster