Conventions og ophavsret

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Gama » man 25. jun 2012 20:10

Concreteface skrev:
Gama skrev:Synes jeg da er noget pjat, hvornår har ulovligheder ikke krævet forklaring? Er det ikke sådan et samfund vi lever i?

At arrangører ikke har lyst til at rører emnet, viser vel netop at der er noget galt..


Det er jo som sagt bare min holdning. På samme måde er f.eks. piratkopiering også ulovligt, men jeg tror da, at der er mange herinde, der er skyldige i netop det.

Jeg tænker bare lidt - hvad er det for et svar, folk gerne vil høre fra arrangørerne? Jeg tror ikke altid, det er så nemt for dem at håndtere situationen, i og med der er mange objekter til salg. Skal hver enkelt vare tjekkes og bandlyses, hvis det er bootleg? Eller skal de dealer, der måske har en falsk vare eller to, forbydes til connen? På sidstnævnte måde ville der nok ikke være mange dealere tilbage.


For det første, pirat kopiering sker i private hjem, og kan virkelig ikke bruges som en sammenligning i denne situation(selvom jeg havde set den komme).. Men ellers, piratkopiering er ulovligt, hvilket er hvorfor det ikke offentliggøres på sider som denne(bemærk jeg ikke tager stilling til hvor vidt folk herinde gør det eller ej, jeg er dog vild med at du trækker brugerne herinde med ind i det, det var der jo virkelig stor grund til ).

For det andet, skal der virkelig ingen fokus være på at folk bliver snydt? At du ikke har noget imod det, er som du selv skriver din mening, det betyder ikke at det er okay at tage røven på folk i alt almindelighed, blot at du ikke har noget imod det.

For det tredje, vi skal simpelthen lade folk gøre som det passer dem, blot fordi det ville skade forretningen?
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Concreteface » man 25. jun 2012 20:18

Gama skrev:For det første, pirat kopiering sker i private hjem, og kan virkelig ikke bruges som en sammenligning i denne situation(selvom jeg havde set den komme).. Men ellers, piratkopiering er ulovligt, hvilket er hvorfor det ikke offentliggøres på sider som denne(bemærk jeg ikke tager stilling til hvor vidt folk herinde gør det eller ej).

For det andet, skal der virkelig ingen fokus være på at folk bliver snydt? At du ikke har noget imod det, er som du selv skriver din mening, det betyder ikke at det er okay at tage røven på folk i alt almindelighed, blot at du ikke har noget imod det.

For det tredje, vi skal simpelthen lade folk gøre som det passer dem, blot fordi det ville skade forretningen?


1) Så vidt jeg husker, har der også været tilfælde, hvor en forening har vist piratkopieret materiale til et anime-arrangement, så det sker altså ikke kun i private hjem.

2) Der er jo med denne tråd også kommet fokus på, at folk bliver snydt. Jeg ved godt, det ikke er alle, der er kritiske med hvad de køber og/eller undersøger, om varene er bootlegs. Personligt har jeg selv købt en "Made in China"-plushie (som helt sikkert er en form for bootleg), men det valgte jeg jo selv, og derved synes jeg ikke, jeg er blevet snydt. Hvis jeg fandt ud af, jeg havde købt noget, som jeg troede var en original vare, men som rent faktisk ikke var det, så ville jeg kontakte enten dealeren eller con-arrangørerne.

3) Jeg siger ikke, vi skal lade folk gøre, som det passer dem. Men hvis man gerne vil have, der skal ske noget, så er det ikke nok at oprette en tråd om det.

TNQ
Chibi
Chibi
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 29. aug 2011 22:31

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf TNQ » man 25. jun 2012 20:19

Okay, min første post herinde, fordi jeg følte at jeg blev nød til at bryde ind.

Det kan umuligt være connernes ansvar at sørge for at der ikke bliver solgt kopivarer. Det ville være ligesom at en bygnings udlejer skulle holde øje for netop samme i danmark.

Ud over det, er det netop forbudt i EU at lave, importere og sælge kopivarer, så det er grænsevagterne og tollernes ansvar.

Jeg kan ikke se hvorfor det skal ligge på con arrangørene.

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Gama » man 25. jun 2012 20:26

Concreteface skrev:1) Så vidt jeg husker, har der også været tilfælde, hvor en forening har vist piratkopieret materiale til et anime-arrangement, så det sker altså ikke kun i private hjem.

2) Der er jo med denne tråd også kommet fokus på, at folk bliver snydt. Jeg ved godt, det ikke er alle, der er kritiske med hvad de køber og/eller undersøger, om varene er bootlegs. Personligt har jeg selv købt en "Made in China"-plushie (som helt sikkert er en form for bootleg), men det valgte jeg jo selv, og derved synes jeg ikke, jeg er blevet snydt. Hvis jeg fandt ud af, jeg havde købt noget, som jeg troede var en original vare, men som rent faktisk ikke var det, så ville jeg kontakte enten dealeren eller con-arrangørerne.

3) Jeg siger ikke, vi skal lade folk gøre, som det passer dem. Men hvis man gerne vil have, der skal ske noget, så er det ikke nok at oprette en tråd om det.


1. Og det er jo ligeså åbenlyst forkert, hvad er din point?

2. Der bliver jo netop bedt om at arrangører siger lidt om emnet, da det allerede er så meget ude i det åbne, ser jeg ingen grund til at skulle hemmeliggøre det ved at tage tingene en og en, det ville da også kun gøre det hele mere besværligt for dem der skulle kontaktes.

3. Det siger du jo netop, en tråd er et ganske udemærket redskab til at få noget frem i lyset, der er trodsalt mange herinde som går til cons, og jeg har personligt selv hørt folk herinde fra blive snydt.


TNQ skrev:Okay, min første post herinde, fordi jeg følte at jeg blev nød til at bryde ind.

Det kan umuligt være connernes ansvar at sørge for at der ikke bliver solgt kopivarer. Det ville være ligesom at en bygnings udlejer skulle holde øje for netop samme i danmark.

Ud over det, er det netop forbudt i EU at lave, importere og sælge kopivarer, så det er grænsevagterne og tollernes ansvar.

Jeg kan ikke se hvorfor det skal ligge på con arrangørene.


Nu du selv laver en sammenligning, synes jeg sagtens jeg kunne kaste en ind.. De fleste stoffer i danmark, er ikke produceret i danmark, det er derfor ikke pushernes ansvar at det kommer videre, men grænsevagterne, politiet og alle andres? åh lad da vær, vi snakker om at sælge ulovligheder.. Det er fint at man skal være kritisk, men det er virkelig ikke noget man bør forvente til et event for tegneserie og tegnefilm.
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Concreteface » man 25. jun 2012 20:34

Gama skrev:1. Og det er jo ligeså åbenlyst forkert, hvad er din point?

2. Der bliver jo netop bedt om at arrangører siger lidt om emnet, da det allerede er så meget ude i det åbne, ser jeg ingen grund til at skulle hemmeliggøre det ved at tage tingene en og en, det ville da også kun gøre det hele mere besværligt for dem der skulle kontaktes.

3. Det siger du jo netop, en tråd er et ganske udemærket redskab til at få noget frem i lyset, der er trodsalt mange herinde som går til cons, og jeg har personligt selv hørt folk herinde fra blive snydt.


1) Du sagde, at man ikke kunne sammenligne de to ting. Pointen var, at hverken du eller jeg har krav på at vide, hvorfor folk piratkopierer - hvilket kunne overføres til denne situation.

2) Det kan være ekstremt farligt for en arrangør at sige noget om denne sag på et offentligt forum, og personligt ville jeg også lade være. Så ville jeg mene, det er bedre at tage den én person af gangen, og hvis man vurderer, der er nok mennesker, der synes, det er for dårligt med bootlegs til conventions, så kunne man tage debatten på en mere offentlig platform.

3) Jeg sagde da netop, at det ikke er nok at oprette en tråd om det. Hvis folk føler, de er blevet snydt, så må de jo gøre, hvad der skal til for at få deres penge igen eller hvad de nu ellers kunne ønske.

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Gama » man 25. jun 2012 20:40

Concreteface skrev:
Gama skrev:1. Og det er jo ligeså åbenlyst forkert, hvad er din point?

2. Der bliver jo netop bedt om at arrangører siger lidt om emnet, da det allerede er så meget ude i det åbne, ser jeg ingen grund til at skulle hemmeliggøre det ved at tage tingene en og en, det ville da også kun gøre det hele mere besværligt for dem der skulle kontaktes.

3. Det siger du jo netop, en tråd er et ganske udemærket redskab til at få noget frem i lyset, der er trodsalt mange herinde som går til cons, og jeg har personligt selv hørt folk herinde fra blive snydt.


1) Du sagde, at man ikke kunne sammenligne de to ting. Pointen var, at hverken du eller jeg har krav på at vide, hvorfor folk piratkopierer - hvilket kunne overføres til denne situation.

2) Det kan være ekstremt farligt for en arrangør at sige noget om denne sag på et offentligt forum, og personligt ville jeg også lade være. Så ville jeg mene, det er bedre at tage den én person af gangen, og hvis man vurderer, der er nok mennesker, der synes, det er for dårligt med bootlegs til conventions, så kunne man tage debatten på en mere offentlig platform.

3) Jeg sagde da netop, at det ikke er nok at oprette en tråd om det. Hvis folk føler, de er blevet snydt, så må de jo gøre, hvad der skal til for at få deres penge igen eller hvad de nu ellers kunne ønske.


1. Igen, sammenligning kan ikke bruges, ligemeget hvor meget du end twister den. Bootlegs er noget der bliver solgt i alt offentlighed, hvorimod piratkopier er noget du bevidst selv tager.(i alt hemmelighed for det meste)

2. lol.... Selvfølgelig er den farlig, det er ulovligt, men ikke at sige noget virker mere som en direkte benægtelse end noget andet.

3. Igen, skal vi virkelig være ligeglade indtil der sker noget stort nok?
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

TNQ
Chibi
Chibi
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 29. aug 2011 22:31

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf TNQ » man 25. jun 2012 20:50

Nu du selv laver en sammenligning, synes jeg sagtens jeg kunne kaste en ind.. De fleste stoffer i danmark, er ikke produceret i danmark, det er derfor ikke pushernes ansvar at det kommer videre, men grænsevagterne, politiet og alle andres? åh lad da vær, vi snakker om at sælge ulovligheder.. Det er fint at man skal være kritisk, men det er virkelig ikke noget man bør forvente til et event for tegneserie og tegnefilm.


wow. Det var godtnok en usammenhængende sammenligning.

Stoffer er generelt set ulovlige. Det er plastikfigurer ikke. dog er kopivarer af samme. Og ja, egentlig er det grænsevagterne der har ansvaret for at det bliver stoppet. Sådan er loven nu alså engang sat op.

Man må ikke glemme at det er connerne der sælger plads til nogle erhvervsdrivende. Og hvis man føler sig snydt af dem, skal man da tage kontakt til dem. Hvis du køber noget i f.eks en forretning i fisketorvet i københavn, og du kommer hjem, og finder ud af at det er en kopivarer, så er det da åbenlyst at du tager kontakt til forretningen, og ikke til fisketorvet.
Senest rettet af TNQ man 25. jun 2012 20:53, rettet i alt 1 gang.

minion
Chibi
Chibi
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 25. jun 2012 17:46

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf minion » man 25. jun 2012 20:52

Nu er jeg ret ny herinde, men jeg kan ikke lige se at det er arrangørens opgave at regulere salget. Kopi varer er jo trods alt ikke ulovlige at købe her i landet og så vidt jeg kan se på connerne så er det sjældent bootlegs, men mere varer uden licens (undtagen figurer og musik CDer, der skal man virkelig passe på).

Jeg har selv en god del af de varer der ikke har nogen licens, så som plakater, nogle plushies jeg holder meget af og en sej taske. Det ville selvfølgelig være rart med nogle originale, men hvis de overhoved findes, så er de sikkert langt dyrere.

Jeg mener også at dealerrummet på en con er lidt af en event, det at kunne gå rundt og se om man kan finde noget til lige netop ens favorit serie. Så jeg tror at et håndhævet forbud vil gøre dealer rummet en del mindre og langt mere kedeligt.

Ikke for at træde nogen over tæerne, men jeg kan virkelig lide dealer rummede som de er nu. Der er lidt ligesom på loppe- og gøgler markeder. Du kan blive snydt hvis du ikke kigger dig for, men du kan også finde skatte her og der.

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Gama » man 25. jun 2012 20:58

TNQ skrev:
Nu du selv laver en sammenligning, synes jeg sagtens jeg kunne kaste en ind.. De fleste stoffer i danmark, er ikke produceret i danmark, det er derfor ikke pushernes ansvar at det kommer videre, men grænsevagterne, politiet og alle andres? åh lad da vær, vi snakker om at sælge ulovligheder.. Det er fint at man skal være kritisk, men det er virkelig ikke noget man bør forvente til et event for tegneserie og tegnefilm.


wow. Det var godtnok en usammenhængende sammenligning.

Stoffer er generelt set ulovlige. Det er plastikfigurer ikke. dog er kopivarer af samme. Og ja, egentlig er det grænsevagterne der har ansvaret for at det bliver stoppet. Sådan er loven nu alså engang sat op.

Man må ikke glemme at det er connerne der sælger plads til nogle erhvervsdrivende. Og hvis man føler sig snydt af dem, skal man da tage kontakt til dem. Hvis du køber noget i f.eks en forretning i fisketorvet i københavn, og du kommer hjem, og finder ud af at det er en kopivarer, så er det da åbenlyst at du tager kontakt til forretningen, og ikke til fisketorvet.


Jeg prøver at få frem at jeres sammenligninger heller ikke kan bruges, fisketovet i forhold til et kontrolleret lokale? Piratkopier i forhold til ting som bliver solgt som noget de ikke er?

Hvor langt kan vi gå med at ligge ansvaret fra os, og kaste den videre?
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » man 25. jun 2012 20:59

Men det ændrer ikke ved det faktum, at arrangørerne har et vist objektiv ansvar ift. de sælgere de aktiv har indkaldt til deres con.

Hvad folk fortrækker er subjektivt, men idet at flere har klaget over problemet, ville det være på sin plads at arrangørerne forholder sig til det.

Et forum, afgrænset til miljøet er vel oplagt til det.

Og ingen bliver vel trådt over tæerne i en saglig debat om ulovlige varer. :)
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster