Om at være staff til en stor amerikansk con...

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
Jok
Chibi
Chibi
Indlæg: 191
Tilmeldt: lør 28. maj 2011 10:30
Køn: Mand
Geografisk sted: Egebjerg, Ballerup

Om at være staff til en stor amerikansk con...

Indlægaf Jok » man 23. jul 2012 15:27

Jeg tøffer afsted til Baltimore i Maryland, USA om 2 dage og ikke som almindelig con deltager til Otakon, men som staff. Jeg vil forsøge at opdatere denne tråd med mine observationer og erfaringer ud fra mit synspunkt, hvis første con netop var Otakon, samt hvilke forskelle jeg ser på amerikanske cons vs. de danske. Spørgsmål besvares også, hvis folk har lyst til at stille nogen :)
‹Lukas› -_- Gin-chan du skal ikke sprøjte på mig

Brugeravatar
Shihoudani
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1252
Tilmeldt: fre 12. aug 2011 00:26
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Storkøbenhavn, Sjælland
Kontakt:

Re: Om at være staff til en stor amerikansk con...

Indlægaf Shihoudani » man 23. jul 2012 15:35

Det lyder rigtig spændende Pjoske, glæder mig til at høre om hvordan det er at være staff'er i udlandet :D
Don't get into an argument with someone who can type faster than you.

Jeg sælger manga, kostumer og anime lige her!

Brugeravatar
Jok
Chibi
Chibi
Indlæg: 191
Tilmeldt: lør 28. maj 2011 10:30
Køn: Mand
Geografisk sted: Egebjerg, Ballerup

Re: Om at være staff til en stor amerikansk con...

Indlægaf Jok » tirs 24. jul 2012 07:44

For at blive staff hos Otakon skal man have to nuværende staff medlemmer til at anbefale en. Det sker jo nemmest ved at du lærer folk at kende ved f.eks. at være gopher. Jeg sprang så det led over, da jeg i forvejen kender folk, som er aktive staffers i Otakon.

Reelt set skal du bare udfylde en online form med lidt om dig selv og hvorfor du gerne vil være staff, samt dine anbefalinger og hvad du ellers tidligere har lavet hos otakon eller for andre conventions.

Det tog mig mindre end 24 timer fra at skrive online formen til at jeg fik en mail om at jeg var på staff, dette kan dog godt variere for andre, da jeg fik besked på at skrive det på et bestemt tidspunkt, da de alle var til "14 dage før otakon panik møde", så de var klar på at se på ting der kom ind.

Når man så er blevet accepteret som staff, så får man adgang til staff undersiderne på deres medlemssite. Derinde giver Otakorp (som er Otakon's arrangør forening) alle oplysninger om nuværende og tidligere cons, som f.eks. layout planer for Baltimore Convention Centeret samt regnskaber og budgetter fra nuværende og tidligere år.

Jeg gennemgik selv alle de ting jeg havde adgang til og læste i detaljer otakons staff håndbog, som jeg igen vil gennemgå senere inden jeg tar afsted, så jeg forhåbentligt har fået alt med.
‹Lukas› -_- Gin-chan du skal ikke sprøjte på mig

Brugeravatar
Jok
Chibi
Chibi
Indlæg: 191
Tilmeldt: lør 28. maj 2011 10:30
Køn: Mand
Geografisk sted: Egebjerg, Ballerup

Re: Om at være staff til en stor amerikansk con...

Indlægaf Jok » tirs 24. jul 2012 07:51

Og lidt en offtopic kommentar i forhold til love og regler i Baltimore, USA:

I Baltimore er 'soliciting' ikke tilladt; det er ikke tilladt at opfordre andre til at yde noget seksuelt ved hjælp af skiltning eller (u)opfordret kontakt om kropsligt samvær.

Det vil sige at 'Free hugs' skilte og andet lignende faktisk er ulovligt og vil ikke bare resultere i udsmidning fra convention, men simpelt hen en politianmeldelse.

Måske lidt drastisk, men loven skiller ikke uskyldige kram fra anden seksuel aktivitet.
‹Lukas› -_- Gin-chan du skal ikke sprøjte på mig

Brugeravatar
Tekkenmover
Genin
Genin
Indlæg: 76
Tilmeldt: fre 18. maj 2012 23:09
Køn: Mand

Re: Om at være staff til en stor amerikansk con...

Indlægaf Tekkenmover » tirs 24. jul 2012 22:55

Bestemt interessant, ser frem til at høre mere, såvel læse mere om det ^^
[b]Don't let the user name fool you.... I play other things aswell :3[/b]

Brugeravatar
Shihoudani
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1252
Tilmeldt: fre 12. aug 2011 00:26
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Storkøbenhavn, Sjælland
Kontakt:

Re: Om at være staff til en stor amerikansk con...

Indlægaf Shihoudani » ons 25. jul 2012 02:09

Kan faktisk meget godt lide det der med ingen free hugs, da jeg sagtens kan forestille mig USA'ere som kunne misbruge det der på cosplayere... Så jeg synes det er smart nok!
Don't get into an argument with someone who can type faster than you.

Jeg sælger manga, kostumer og anime lige her!

Brugeravatar
Jok
Chibi
Chibi
Indlæg: 191
Tilmeldt: lør 28. maj 2011 10:30
Køn: Mand
Geografisk sted: Egebjerg, Ballerup

Re: Om at være staff til en stor amerikansk con...

Indlægaf Jok » ons 25. jul 2012 03:14

At 'Free Hugs' er forbudt gælder ikke alle stater eller byer, for Baltimore er det så vidt jeg husker Baltimore Police Department der har indført regler om den slags, for jeg mindes at ha set 'Free Hugs' skilte til Katsucon, og den bliver holdt i samme stat...
‹Lukas› -_- Gin-chan du skal ikke sprøjte på mig

Brugeravatar
Shihoudani
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1252
Tilmeldt: fre 12. aug 2011 00:26
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Storkøbenhavn, Sjælland
Kontakt:

Re: Om at være staff til en stor amerikansk con...

Indlægaf Shihoudani » ons 25. jul 2012 03:16

Ok :) Well, det virker stadig smart af Baltimore, så xD
Don't get into an argument with someone who can type faster than you.

Jeg sælger manga, kostumer og anime lige her!

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Om at være staff til en stor amerikansk con...

Indlægaf LiseR » tors 26. jul 2012 22:14

Jeg tror ærligt talt ikke man behøver være amerikaner for at kunne/ville misbruge free-hugs.
Spændende tråd!
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Jok
Chibi
Chibi
Indlæg: 191
Tilmeldt: lør 28. maj 2011 10:30
Køn: Mand
Geografisk sted: Egebjerg, Ballerup

Re: Om at være staff til en stor amerikansk con...

Indlægaf Jok » tirs 7. aug 2012 20:52

Så er min hjerne endelig faldt til ro efter en omgang Otakon (den er så ved at blive kickstartet igen til Genki, da jeg åbenbart også får travlt der med ting x_x)

Nåh, nok om det, her er lidt om oplevelsen som menig staff medlem:

Jeg var del af registration staff, men uden noget skema for hvornår jeg havde vagter, da jeg var blevet "hevet ind" så sent, at jeg ikke var kommet på vagtplanen.
Det indebar at jeg havde frie tøjler til at tage vagter som jeg havde lyst til, så længe der var brug for mig og det indebar også at jeg ikke skulle arbejde mindst 24 timer, som er krævet hvis man ønsker at få betalt hotellet.
Alt i alt en god deal for mig, da det betød at jeg havde mulighed for at få set nogen af de ting jeg ellers kun ville ha fået set på youtube.

Men ja, registration.
Over 25000 havde på forhånd købt billet, mange af dem henter deres billet allerede om torsdagen, hvor der ikke er noget program ud over en matsuri (gadefestival) udenfor, mellem convention centeret og hilton hotellet.
Jeg startede min første vagt torsdag formiddag omkring kl 10 og faktisk var der ret stille da de ting der skulle ha været leveret dagen før ikke var ankommet og først ville ankomme omkring en time før dørene til badge afhenting ville åbne.
Det resulterede primært i at de fleste af os sad og samlede badgeholdere ind til tingene ankom en efter en på paller, så de bare kunne stables om bag boderne ind til der kom gang i tingene. Yderligere var softwaren til dette års kassesystem endnu ikke blevet opdateret, så vi kunne ikke engang komme igang med træningen af håndtering af forudbetalinger og betaling i kassen, men det kom der styr på inden dørene blev åbnet. Kassesystemet for modtagelse af betaling i boderne var ikke nødvendigt før fredag anyways.
Alt imens vi lavede ingenting begyndte køen udenfor at blive længere og længere, selvom de første allerede havde sat sig til rette om tirsdagen.
Da dørene endeligt blev åbnet havde vi godt gang i myldret. Jeg rendte rundt bagved boderne og sørgede for at vores staff, gophere og temp-workers (som er blevet hyret for at ha nok mandskab til at tage imod alle de folk der kommer ind) havde badgeholdere, poser, badges og klistermærker nok til de mange folk.
Senere på dagen blev jeg så smidt ind som kø-fordeler, hvilket indebar at jeg stod for enden af den ene hovedkø og dirregerede folk videre til de 2 andre kø-fordelere, som så fordelte folk til de enkelte køer.
Interessant oplevelse at have med flere tusinde mennesker at gøre på den måde, synes jeg.
Temp-workerne var dog desværre ikke særligt hurtige i forhold til vores staff-gopher setup, så folk ventede længere tid end de burde i 32+ graders varme.
Andre otakon staff medlemmer var ude og gratis vand ud til de ventende folk, som sagtens kunne have købt vand hos de vandboder, som altid er sat op langs convention centeret udendørs.
Desuden begik de fejl, som at sætte klistermærket forkert på badget eller endda helt undlade at klistre det på.
Det resulterede i en del folk, der blev afvist at komme ind, som så måtte sendes videre i systemet.
I forhold til sidste år var det dog en del nemmere at se om badget tilhørte den person, som havde det, da alle badges havde fået en stregkode bagpå.
Det gjorde det nemt bare at spørge folk efter et ID, slå badge nummeret op i systemet og se om badget var forfalsket og så sætte et klistermærke på eller give dem et nyt badge med klistermærket på det rigtige sted.
Meget nemt, overskueligt og hurtigt.
Det var sådan set det min torsdag gik med, selvom jeg var nødt til at stoppe omkring kl 19 med at stå og håndtere kø, da jeg var ved at overophede af varmen og resterne af min forkølelse.
Næste post bliver om de 3 andre dage.
‹Lukas› -_- Gin-chan du skal ikke sprøjte på mig


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster