Tuder vi lidt for meget?

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Tuder vi lidt for meget?

Indlægaf nielsm » man 30. jul 2012 02:09

LiseR skrev:Jeg ville stadig supergerne have at man i al fald fjernede folks navne og profilbilleder på den diskussion. Det synes jeg ville være god webikette.

Jeg har erstattet filen med en hvor alting efter første navn er streget ud. Det er ikke noget jeg har lyst til at begive mig ud på igen, sådan en strege-over opgave. Jeg har ladet profilbilleder være, dels for at gøre det muligt at kende forskel på eks. de (mindst) to forskellige Cecilie der deltager, og dels fordi det er "standarden" for anonymisering af Facebook-screenshots: Profibilleder forbliver synlige.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Tuder vi lidt for meget?

Indlægaf SsjGogo » man 30. jul 2012 07:14

Jeg håber ikke, at vi er nået til det punkt i debatten, hvor vi giver den økonomiske krise skylden for, at unge ikke kan spare 1000-1500 kr op på to måneder. Det kan ikke være et seriøst argument i Danmark, for så burde de slet ikke prioritere en con, og satse på de mest basale ting i hverdagen.

Jeg kommer fra en familie, hvor vi i en periode skrabede den økonomiske bund efter dansk standard (3 år på asylcentre) og selv der kunne det beløb spares. Flytningen er et luksusproblem, der primært rammer arrangørerne, idet den skaber dårlig omtale.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Willow
Jonin
Jonin
Indlæg: 218
Tilmeldt: tirs 17. jan 2012 15:48
Køn: Kvinde

Re: Tuder vi lidt for meget?

Indlægaf Willow » man 30. jul 2012 10:17

BEWARE OF THE WALL OF TEXT!


Jeg har været lidt i tvivl om jeg skulle deltage i debatten, fordi det snarere var argumenterne, end den egentlige problemstilling omkring flytningen, der interesserede mig. Men nu du alligevel tager brokkeriet op i en diskussion, kan jeg jo prøve.

Som udgangspunkt, var jeg ret ligeglad med flytningen. Ren nostalgisk var jeg lidt trist over det, netop fordi november var j-popcon måned, men ellers var det ikke en livsvigtig ændring for mig. For mig personligt var det også ærgerligt, fordi min lillesøster nok er i Kina på det tidspunkt, så vi kan ikke lave et show sammen som vi plejer. Endnu engang er det ren nostalgi, at vi gerne vil lave det til j-popcon, da vi egentlig ikke har lavet noget til genki eller til de to sidste svs’er. Men det er selvfølgelig aldrig noget, jeg ville give j-popcon skylden for.

Jeg er til gengæld overrasket over, hvor ophedet diskussionen er blevet omkring det. Jeg synes selv, den er kommet fuldstændig ud af proporationer og det virker som om, at den kun er blevet så heftig, fordi der i forvejen er negativ stemning imod j-popcon, så dette er bare mere brænde på bålet. Jeg tror altså ikke problemet ligger i datoflytningen, men snarere den underliggende krig, der ligger mellem pro-j-popcon typer og anti-j-popcon typer.

Omkring det økonomiske. Så længe jeg var under atten, indrømmer jeg, at mine forældre betalte en j-popcon billet til mig og min lillesøster. Mine forældre mente, at jeg ikke skulle have et job, så jeg kunne fokusere på at studere. Jeg fik så ikke lommepenge, men jeg husker ikke at have brugt specielt mange penge før jeg fyldte atten.
Det var først, da jeg fyldte atten, og derved fik mine egne penge, at jeg begyndte at bruge penge på tøj, druk, makeup, cafe-ture og conventions. Og jeg havde faktisk diskussioner med min far om, at han synes, min generation var forkælet, fordi jeg havde råd til den slags XD Hvis det stod til ham, havde jeg lagt hele min su til side dengang. Men jeg mener også, at ”ungdommens” forkælelse skyldes, at generationen før det er ligeså forkælet, så vi er blevet opdraget til at forvente alt for meget.
Det var altså så også først efter jeg fyldte atten, at jeg tog til svscon, for det var først der, jeg havde råd til tog-billet, mad og con-billet. Og det var et valg jeg tog, at jeg brugte mine penge på det. Jeg vidste, at så var der andre ting, jeg ikke havde råd til. Mine forældre ville ikke betale en rejse af den kaliber. Så jah, det er super ærgerligt, hvis man bor i en lille by et sted på Jylland, men jeg fik ikke lov til at tage til cosplay-showet, før jeg fyldte femten, fordi det var om aftenen. Vores forældre har forskellige måder at opdrage os på, og sådan er livet. Det kan man så brokke sig over, men det er ærlig talt ikke j-popcons problem. Derfor finder jeg disse diskussioner om børn og unge mellem 13-17 rigtig interessant. Ser vi det ud fra vores eget udgangspunkt, at vi selv er voksne med egen økonomi? Det er mig en gåde, hvor disse børn får deres penge fra, hvis ikke fra forældre eller fritidsjob. Og hvis de har penge, hvad i alverden bruger de dem så på i stedet? Tøj, mad, druk? Fordi, ærlig talt, så er det er spørgsmål om lukususgoder, man kan fordele anderledes. Og jah, forkælelse.

I år valgte jeg ikke at tage til svs af økonomiske årsager. Jeg er på mit første år som udeboende og har ikke problemer med at betale mine regninger, men jeg jonglerer stadigvæk med det der, at man hele tiden får uforudsete udgifter som varmeregninger eller pludselig skal bruge mange penge på bøger. Jeg har dog luft nok i min økonomi til at tage i biografen en gang imellem eller gå til en fest i ny og næ. Så jeg kan da godt se, at hvis jeg lagde pengene fra disse ting til side, havde jeg sagtens haft råd til svs, men jeg prioriterer min hverdag højere. (Jeg forbeholder mig retten til at købe en pizza og en øl, når jeg er pms XD Også selvom der kun står 200 på kontoen, der er to uger igen og jeg har kun pasta og ketchup i skabet. Og jeg vil sgu have lov til at brokke mig over manglen på penge de resterende to uger, selvom det er et luksusproblem. Folk behøver så ikke tage mig alvorligt. Eller lytte. Bare jeg kan brokke mig.)

Da jeg var ung, var det dog noget andet. J-popcon var det vigtigste på hele året. Jeg så frem til det i flere måneder. Så hvis det virkelig er så vigtigt for disse unge, burde de nok ligge pengene til side.

Men den diskussion er baseret på, hvad man burde og hvad man rent faktisk gør. Jeg synes, det er dejligt, at vi har så mange eksemplariske mennesker på internettet, der åbenbart formår at se så langt ud i fremtiden, spare op til nødstilfælde eller som ikke brokker sig over manglen på penge. Problemet ligger i, at folk forventer det ideelle af menneskeheden, når faktum er, at mennesker ikke altid gør det logisk korrekte. Jah, der er den rigtige måde at gøre noget på, men det betyder da ikke, at vi gør det. Jah, unge burde lave deres lektier hver dag, fordi ellers kommer de ikke ind på en god uddannelse, men gør de det? Jah, min livskvalitet ville blive bedre, hvis jeg løb en tur, i stedet for at spise de chips, men gør jeg det? Jah, jeg ville nok få en kæreste, hvis jeg nu talte lidt med folk i stedet for at spille computer hele dagen, men gør jeg det? Jah, hvis jeg nu slukkede for min oplader, når jeg ikke brugte den, ville vi ikke have den globale opvarming, men gør jeg det? Mennesker kender ofte til konsekvenserne af deres handlinger, men ofte gør de ikke noget ved det. Så jeg synes ikke, at argumentet, at det burde de gøre, er løsningen, om end jeg samtidig anerkender, at selvfølgelig skal vi kende til konsekvenserne af vores handlinger og eventuelle løsninger. Uden kunne vi ikke tage stilling til dem. Men at blive vred over, at folk så ikke rent faktisk gør det, er formålsløst. Mange af verdens problemer ville blive løst, hvis det bare handlede om at tage sig sammen. Desuden ved vi vist alle sammen godt, at det er en hel del sværere rent faktisk at tage sig sammen, end man lige går og tror.
Okay, modargument er så selvfølgelig, at hvis man selv ved, at man bare kunne tage sig sammen, kunne man i det mindste lade være med at brokke sig over det. Men nu ligger det endnu engang generelt til den menneskelige natur at brokke sig. Og hvis du spørger mig, specielt den danske. Ah, middelmådighedens overdrev. Brokkeri bliver specielt skabt af overskud og kedsomhed. Jeg tror ikke, det har noget specielt med vores miljø at gøre. Folk brokker sig over vejret, over politik, over supermarkederne, over deres ferier, over andre kulturer, over deres bekendte og over deres hobbyer. Folk elsker at brokke sig. Og miljøet er begejstret, hver gang det får endnu en ting at brokke sig over. De leder efter små detaljer, som de kan puste op. Kedsomhed, kalder jeg det. En brist i den menneskelige natur. Så jah, jah, jeg mener, at folk brokker sig for meget over det, men jeg synes ikke, at den japanske popkulturs miljø i Danmark har patent på at brokke sig meget. Men jeg finder principielt, det er ligeså latterligt, når folk brokker sig over prisstigninger på busbilletter eller at det regner og det er nok den globale opvarmnings skyld.

Problemet er, at jeg elsker at brokke mig, hvilket også er grunden til, at jeg laver standup. Så kan jeg brokke mig foran folk på en scene og folk griner endda af det. Jeg synes bare, det er ærgerligt, at folk tager det så personligt, når folk brokker sig.

En ting jeg er rigtig, rigtig irriteret over, er arrangørers generelle brokkeri. Folket havde jeg regnet med, for sådan er de. Man hører altid kun de 100 utilfredse og ikke de 1000 tilfredse, fordi der er ikke salg og underholdning i positiv kritik. Men jeg ville ønske, at jeg kunne forvente af conventions, at de var en smule mere professionelle. Jeg ved godt, at det en organisation drevet af frivillige. Men jeg synes, at de burde bede deres medlemmer overveje, at når de udtaler sig, bliver de automatisk forbundet med den respektive convention. Jeg synes det er så uprofessionelt at læse kommentarer som ”Jeg er medlem af ”random con” og jeg synes, at folk skal lade være med at brokke sig over dem.” Nej. Du kan som privatperson udtale, at folk skal lade være med at brokke sig, men som medlem af den con, repræsenterer du connen, om du vil det eller ej. Og conventions burde derfor have en politik om, hvad deres medlemmer kan tillade sig at sige på deres vegne. At en organisation synes, det er okay, at deres medlemmer på deres vegne brokker sig over, at folk bare burde være dem taknemmelige for deres hårde arbejde, synes jeg ikke om. Når arrangører hele tiden siger, at folk jo så bare kan melde sig ind, hvis de har så meget kritik, synes jeg er dårlig stil fra connens side og får mig ikke lyst til at melde mig ind. Jeg synes derimod, at arrangørerne så bare kunne lade være med at være medlem, hvis det er så hårdt og utaknemmeligt, som de beskriver. Selvfølgelig skal vi ikke have hemmelighedskæmmeri og selvfølgelig skal medlemmer af de forskellige organisationer ligeså meget have lov til at udtale sig uden filter, som alle andre. Men nogen gange virker det bare ikke som om, at de overvejer, at de altså er den del af noget større. Altså, arrangørers private holdning er fin, men i den sammenhæng burde deres tilknytning til en organisation være underordnet, men så snart de trækker deres organisation ind over, er de nødt til at overveje, om deres holdning stemmer overens med organisationens officielle holdning.

Og desværre kommer det meget hurtigt til at virke som personlige angreb, når folk udtaler sig om noget, der står dem personligt nær. Det er jo meget normalt at føle sig ramt, når folk taler grimt om noget, de har arbejdet på. Tænk på, hvordan udviklere af produkter har det, når folk kritiserer produktet.

Selvfølgelig skal vi være taknemmelige og ikke brokke os for meget, men samtidig er det nu en del af livet, at når man laver noget ude i det virkelig liv, har folk også mulighed for at kommentere på det. Ligesom at jeg ved, at når jeg poster det her indlæg, kan folk også modargumentere mig. Og jeg kender mig selv godt nok til at vide, at jeg vil blive ophidset, når folk er uenige med mig. Det er derfor vigtigt, at folk ikke gør det til mudderkastning, men kommer med konstruktiv kritik. At konstruktiv kritik så bliver kaldt brokkeri, er dyb frustrerende. Måden man kommer mudderkastning til livs, er vist bare at ignorere det. Hvis man kan fornemme, at folk er ude på at skabe drama eller være personlige, skal man undlade at kommentere. Dont feed the trolls.

Men kan i se det ironiske i det hele? Selvom jeg egentlig synes, at brokkeri er dybt irriterende, kan jeg kun give udtryk for det, ved selv at brokke mig.

Jeg synes faktisk selv, at vi skal forvente det bedste af folk og prøve at stræbe efter det ideelle. Men jeg finder også, at folk egentlig synes, du er lidt bedrevidende og kedelig, hvis du gør det. Vi kan diskutere, om det er en forkert udvikling eller om vi burde give os selv plads til at begå fejl bevidst. Jeg kæmper dagligt med min egen menneskelighed, fordi af en eller anden grund er vi mennesker ikke perfekte, selvom vi stræber efter det. Men jeg tør slet ikke tænke på, hvordan verden så ud, hvis vi bare gav los og mistede den smule selv-kontrol, vi har.

Jah, jeg er også en gammel, bitter mand XD
Og nu skal jeg finde på et eller anden originalt og humoristisk i håbet om at fange din interesse, ikke sandt? ... Hvilket pres D:

Brugeravatar
Tekkenmover
Genin
Genin
Indlæg: 76
Tilmeldt: fre 18. maj 2012 23:09
Køn: Mand

Re: Tuder vi lidt for meget?

Indlægaf Tekkenmover » man 30. jul 2012 12:26

SsjGogo skrev:Jeg håber ikke, at vi er nået til det punkt i debatten, hvor vi giver den økonomiske krise skylden for, at unge ikke kan spare 1000-1500 kr op på to måneder. Det kan ikke være et seriøst argument i Danmark, for så burde de slet ikke prioritere en con, og satse på de mest basale ting i hverdagen.


Jeg giver ikke økonomi krisen eller arbejdsløsheden skylden, men det er en påvirkning, og den vil påvirke en del mennesker.

Willow
Jeg har læst det hele igennem, jeg er generelt enig med dig :p Men et punkt jeg dog er meget uenig i.

Willow skrev:Jeg tror altså ikke problemet ligger i datoflytningen, men snarere den underliggende krig, der ligger mellem pro-j-popcon typer og anti-j-popcon typer.


Jeg ser denne dato flytning et problem, det er to store conner, der kommer tæt på hinanden. Men jeg ser også denne debat vigtig bliver taget op, for fremtidens skyld, da der kan og ønskes flere conner på størrelse med SVS, Genki og J-pop.
Skal arrangør nu være lige glad med andre conner, og bare sætte dem hvor det passer dem, og blot bruge augurmenet... "Så kan i bare spare op på længere sigt, hvis i vil deltage til alle cons, hvis i ikke kan nå at spare op på 2 måneder"

Et andet problem der kan være ved dette, er de små foreningerners arrangementer.
Der er sket en trist udvikling det seneste år, medlem tallets deltagelse er faldet meget, og lader til folk generelt er mere interesseret i cons, end foreninger generelt. Fordi folk pointere cons mest selvfølgelig, og vil spare pengene, for at deltage til disse store cons. Personlig vil jeg gerne se en con mere på jydelandet, men samtidigt er jeg nervøs for, hvordan den vil påvirke andre foreningers mindre arrangementer, hvis der kommer en 4 eller femte con op.
Igen mistænker jeg stram budget og tid, for være deres grunde til at medlemmer ikke deltager disse mindre arrangementer.

Det trist det er J-pop der flytter rundt, men hvis SVS eller Genki havde gjort det på samme måde, men ligge så tæt på J-pop istedet, havde de også fået fuld kritik fra min side af, da jeg ser dette som en skidt udvikling.
[b]Don't let the user name fool you.... I play other things aswell :3[/b]

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Tuder vi lidt for meget?

Indlægaf LiseR » man 30. jul 2012 13:52

nielsm skrev:
LiseR skrev:Jeg ville stadig supergerne have at man i al fald fjernede folks navne og profilbilleder på den diskussion. Det synes jeg ville være god webikette.

Jeg har erstattet filen med en hvor alting efter første navn er streget ud. Det er ikke noget jeg har lyst til at begive mig ud på igen, sådan en strege-over opgave. Jeg har ladet profilbilleder være, dels for at gøre det muligt at kende forskel på eks. de (mindst) to forskellige Cecilie der deltager, og dels fordi det er "standarden" for anonymisering af Facebook-screenshots: Profibilleder forbliver synlige.

...pisse fedt. Kæmpe stor respekt til dig! (Y)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Tuder vi lidt for meget?

Indlægaf SsjGogo » man 30. jul 2012 15:11

@ Willow - vil du være med i min "Old Bitter Men Club"?

Spøg til side - så er jeg helt enig med dig. For mit vedkommende - og det indrømmer jeg blankt - så kan jeg også lide at trolle lidt, især når arrangørerne deltager i debatten, for som Willow påpeger, så er det dem, der skriger højst i debatten - og det finder jeg enormt skægt.

I bund og grund er jeg fascineret af, at arrangørerne er så passionerede med deres opgaver, henset til, at de ikke får meget mere andet ud af det end en masse utaknemlighed fra os.

(Der er naturligvis undtagelser hertil, så de hellige behøver ikke reklamere)

Men lad os være ærlige - det er primært utaknemlighed. Hvor mange af os har sat sig ned og skrevet til J-popcon, SVS eller Genkis ledelse og sagt: "Tak fordi I ofrer jeres fritid og gode humør på at skabe en fantastisk weekend for mig".

Nej det er nemmere at sige - "Du er en prut, du rykker weekenden, og nu kan jeg ikke få min yndlings Sailor Moon dukke, fordi jeg ikke har penge, og livet er hårdt". :D

Et argument, der går igen, er: "Idet jeg har betalt XX kr. for at komme til jeres convention sidste år, har jeg derved opnået retten til at brokke mig, uden at komme med en decideret løsning".

Hertil må jeg så bare sige - "Bliv væk" - hvis du ikke kan være lidt konstruktiv, så bare bliv hjemme, se noget anime, tag en spiller (fy Gogo) og spar dig selv for den hovedpine, som den pågældende convention tilsyneladende giver dig.

"Jamen - der møder jeg jo mine venner, og jeg kan KUN møde dem ved den con" - Come fucking on, hvis det er dine venner, så kan I vel afsætte mere end 1 weekend årligt på at se hinanden, vi bor i Danmark, hvor det tager 5 timer at køre fra den ene ende af landet til det andet.

Med andre ord - Join the "Old Bitter Men" club :D

Ps. Spørgsmålet om, hvorvidt jeg skaber disse debatter for at få mere aktivitet på AniManga vil jeg ikke forholde mig til, det er for uhørligt. :p
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Tuder vi lidt for meget?

Indlægaf Gama » man 30. jul 2012 15:49

Tekkenmover skrev:Igen ser jeg folk bruger "Så bare lær at spare op" Husk hvilket mennesker vi har i miljøet, det er hovedsagelig studenter. Ikke nok med det, er vi i en tid, hvor 4 ud af 10 dansker er arbejdsløse, selv studenter har en kamp at finde studenterjobs.



Hvordan kan det argument ikke bruges? Prisen er ikke mig bekendt steget, den har bare flyttet sig, så hvis man finder pengene frem til den tid man normalt har gjort det, og så ligger dem til side er det jo fuldstændig irelevant om 4 ud af 10 dansker er arbejdsløse.. Pengene burde ikke være et spørgsmål i denne debat efter min mening, det er de samme penge som skal bruges, om du er student eller ej.
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Tuder vi lidt for meget?

Indlægaf Concreteface » man 30. jul 2012 16:25

SsjGogo - Som sagt før, så var der - så vidt jeg ved - ikke nogle arrangører, der deltog i debatten.

Derudover er jeg meget uenig i, at der mest er utaknemlighed i miljøet. Hvis du kigger på de forskellige cons eventsider på Facebook lige efter connen, så er der et væld af "Tak for en fantastisk con"-beskeder. Det samme billede ses også i evalueringer fra spørgeskemaer, der bliver lagt ud efter connen.

Brugeravatar
Tekkenmover
Genin
Genin
Indlæg: 76
Tilmeldt: fre 18. maj 2012 23:09
Køn: Mand

Re: Tuder vi lidt for meget?

Indlægaf Tekkenmover » man 30. jul 2012 16:43

Gama skrev:Hvordan kan det argument ikke bruges?


Fordi det påvirker en del, hvor svært er det at forstå? Blot fordi du ikke er påvirket, betyder ikke andre muligvis er, og dette kan have indflydelse på antal besøg der kan komme, såvel hvor mange penge de kan bruge ved connen.

Og hvis ens budget er meget stram i forvejen, og har behov for nogle måneder mere for at spare, men connerne bliver rygtet tættere sammen, har man man ikke længere tid til at spare. Ikke nok med det, som jeg selv nævnte før, vil det også gå udover de mindre arrangementer, som får pludselig smidt en stor con, lige op til deres arrangement, fordi de kan gøre hvad der passer dem.
[b]Don't let the user name fool you.... I play other things aswell :3[/b]

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Tuder vi lidt for meget?

Indlægaf Concreteface » man 30. jul 2012 16:51

Til økonomidebatten vil jeg bare sige, at ja - på et år vil man få udbetalt præcis det samme beløb, uanset om connerne ligger seks måneder eller en uge fra hinanden. Det tror jeg ikke, der er nogen, der kan være uenige i.

Pointen er så bare, at mange mennesker ikke kan finde ud af at administrere deres penge på den måde, hvor man hver måned lægger penge til side. Hvis de til J-Popcon har penge, når de når til dealerrummet, så kan det ske, at pengene bliver brugt der, hvilket selvfølgelig vil gå ud over SVScon. Og nej, det er ikke J-Popcons skyld, at folk ikke kan finde ud af at spare på deres penge.


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster