NärCon stifter aktieselskab

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

NärCon stifter aktieselskab

Indlægaf nielsm » tirs 11. sep 2012 00:38

https://docs.google.com/document/d/1CIx1TDBKD90hS9ITUzVVx2zqmcZkhwdD1RVv9hY_l_E/edit#heading=h.es0qq41an6m2

NärCon, som afholdes i Linnköping i Sverige, annoncerer at de stifter sig som aktieselskab nu, og lukker den hidtidige frivillige forening. Dette sker dels af personlige årsager, for at nøglearrangørerne kan arbejde som arrangører på fuld tid som karriere, og dels af skattemæssige årsager. De lover dog samtidig at almindelige deltagere ikke vil opleve nogen forskel.

Kan det være fremtiden for den slags arrangementer, også i Danmark? Og er det i det hele taget en god ting?

Edit: Link til dokument rettet.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: NärCon stifter aktieselskab

Indlægaf LiseR » tirs 11. sep 2012 01:27

Det tror jeg helt godt kunne være fremtiden. Vi oplever allerede lønnet arbejde med rollespil i DK. Jeg ynder dog at sammenligne j-popkulturen med rollespil, uden jeg egentlig ved om der er belæg for det.
Det er helt sikkert et modigt og meget spændende sats.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: NärCon stifter aktieselskab

Indlægaf l.mathiasen » tirs 11. sep 2012 01:31

Tja, hvis man fik ca 200.000 om året i løn for at være arrangører for at nævne et kunstigt lavt tal der sikkert minder om lønnen for en kassedame ville det kræve ca 570 personer der giver 350kr hver, så i teorien ikke umuligt, men man skulle nok op på at få flere gæster for at ikke alt for mange procent går til lønninger i stedet for synlige ting for gæsterne.

Jeg forstår så også at NärCon har planer om en 14 dages festival for 15.000 mennesker og adskillige mindre arrangementer hen over året, så i den situation vil det nok være smart nok med en fastansat daglig leder.
Man skal naturligvis passe på at det ikke bliver en enmandsvælde, hvilket det jo meget let kan blive når en person er indblandet i alting, for hvis de frivillige kræfter føler sig overset er de jo hurtigt væk igen.

Man skal også passe på at det ikke bliver for kommercielt fordi man nu skal have endnu flere penge i kassen og bare springer over hvor gæret er lavest og udelukkende går efter de letteste kunder og nøjes med gruppekram og cosplay for teenagere og glemme sin forpligtelse for at udbrede japansk popkultur med et bredt spektrum af aktiviteter for alle målgrupper så alle kan lære noget nyt.

Men det er vel overordnet et dilemma for mange conner, hvad skal man gøre når man bliver større, det betyder jo ikke mindre arbejde, tværtimod.
J-popcon i DGI-Byen. Uppcon der vælger at lukke ned, NärCon der overvejer fastansatte... Jeg har egentlig ikke en pointe her :P
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: NärCon stifter aktieselskab

Indlægaf SsjGogo » tirs 11. sep 2012 07:07

På det danske niveau, med max 2500 deltagere per con, ville det være fjollet. :)

Det er jo blot en større bryllup på Balkan :D
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: NärCon stifter aktieselskab

Indlægaf Tanerion » tirs 11. sep 2012 09:08

eller som familiesammenkomster i mit tilfælde...
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: NärCon stifter aktieselskab

Indlægaf nielsm » tirs 11. sep 2012 10:01

Så fik jeg sat det rigtige link til dokumentet ind.

Edit: Der er sørme også blevet lave en Facebook side til det nu: https://www.facebook.com/NarConEventbyra

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: NärCon stifter aktieselskab

Indlægaf nielsm » tors 20. sep 2012 21:00

http://konventsturken.tumblr.com/post/31928872131/idiotguiden-till-narcons-extra-arsmote
Et kritisk syn på forslaget.

Én ting at holde i mente er at stifteren af NärCon allerede har stiftet aktieselskabet, men det er endnu ikke blevet besluttet at lade foreningens aktiviteter og aktiver overgå til det.

Tre problemstillinger bliver sat frem i indlægget: Redelighed, ejerskab og overskud.
Er det en god idé at en meget lille gruppe af mennesker ejer alle aktierne i selskabet, tilsammen udfylder dets bestyrelse, er selskabets eneste ansatte, og samtidig har roller som hovedarrangører af arrangementerne. Det er ret mange hatte at have på og det er ikke sikkert personerne kan træffe de rigtige valg i sådan en situation.
Det krydser over i ejerskabet, for hvordan skal ejerskabsmodellen være? Hvem kan blive medejer, og hvornår vil der i så fald ske udbud af aktier?
Og så er der spørgsmålet om hvad der sker med overskud. Bliver det kapital i selskabet, bonus til de ansatte, eller dividender til aktionærerne? (Og de to sidste ting er praktisk taget det samme med det nuværende ejerskab.)

Indlægget slutter af med at direkte opfordre dem der har stemmeret til at stemme imod forslaget på den kommende ekstraordinære generalforsamling i foreningen.
Selv er jeg blevet overbevist om at der ikke skal tages nogen forhastede beslutninger om det, så NärCons aktiver, arrangementer m.v. skal i hvert fald ikke overlades til aktieselskabet endnu. Der skal først bringes nogen gode løsninger til de opstillede problemer frem.


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster