Cons - kun for manga/anime cosplay?

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Cons - kun for manga/anime cosplay?

Indlægaf l.mathiasen » tirs 16. apr 2013 14:33

Tja dybest set burde en japansk popkulturcon vel handle om japansk popkultur og et cosplay burde vel være for at hylde en figur fra en japansk anime/manga/spil.
Man kan så få den tanke at connerne nu så mest handler om dyrke cosplayeren som person og ikke japansk popkultur generelt, og i det tilfælde kan man jo så cosplaye hvad som helst men så burde connerne nok mere tone rent flag og så bare kalde sig cosplaycon.

For nyligt beklagede et ledende medlem af SVS sig over at J-Popcon nu havde 2 cosplayshows, da det kunne betyde færre deltagere til SVS' show, hvilket jo ikke ville været problem hvis fokus var på japansk popkultur generelt, for så var det jo kun 1 ting ud af mange, men hvis det som jeg påstår er en cosplaycon, jo deres hovedattraktion der bliver ramt.

tl;dr
Kommer an på om man ser en con som et sted for at dyrke japansk popkultur, eller udelukkende cosplay.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Cons - kun for manga/anime cosplay?

Indlægaf LiseR » tirs 16. apr 2013 15:22

Det vil sige at cosplay kun er en del af japansk populærkultur såfremt der cosplayes østlige figurer?
Man kan ikke komme udenom at cosplay trækker mange til connerne. Jeg kan sagtens se ideen i at holde cosplay for sig og det øvrige for sig, da cosplay fylder meget visuelt, og de øvrige dele af j-kulturen let kan glemmes.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Cons - kun for manga/anime cosplay?

Indlægaf l.mathiasen » tirs 16. apr 2013 15:37

LiseR skrev:Det vil sige at cosplay kun er en del af japansk populærkultur såfremt der cosplayes østlige figurer?

Jeg vil som skrevet ikke påstå at de hylder japansk popkultur hvis det ikke er japanske figurer. Håber ikke du forstår det på andre måder.
LiseR skrev: Man kan ikke komme udenom at cosplay trækker mange til connerne. Jeg kan sagtens se ideen i at holde cosplay for sig og det øvrige for sig, da cosplay fylder meget visuelt, og de øvrige dele af j-kulturen let kan glemmes.

Og derfor min tanke om det reelt er cosplayconner og ikke japansk popkulturconner
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Cons - kun for manga/anime cosplay?

Indlægaf LiseR » tirs 16. apr 2013 16:02

Mjah, jeg vil så mene at cosplay er japansk uanset :)
Nu tænker jeg som arrangør, hvor mange tror du der ville komme til connerne hvis der ikke var cosplay?
Men det kan da sagtens være der er belæg for en messe uden cosplaydelen.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Cons - kun for manga/anime cosplay?

Indlægaf l.mathiasen » tirs 16. apr 2013 16:08

LiseR skrev:Mjah, jeg vil så mene at cosplay er japansk uanset :)
Nu tænker jeg som arrangør, hvor mange tror du der ville komme til connerne hvis der ikke var cosplay?

Nu er jeg jo så ikke arrangører, så jeg kan ikke svare som arrangører. Men hvis folk er der for at dyrke japansk popkultur generelt ville tallet jo være det samme.
Hvis folk er der mest for cosplay ville de jo nok blive væk og andre der ikke deltager fordi cosplay nu er altdominerende og savner fokus på andre ting ville måske komme (igen).
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Seph
Chibi
Chibi
Indlæg: 26
Tilmeldt: tirs 6. mar 2012 16:16
Køn: Mand
Geografisk sted: コペンハーゲン

Re: Cons - kun for manga/anime cosplay?

Indlægaf Seph » tors 18. apr 2013 10:45

LiseR skrev:Mjah, jeg vil så mene at cosplay er japansk uanset :)
Nu tænker jeg som arrangør, hvor mange tror du der ville komme til connerne hvis der ikke var cosplay?
Men det kan da sagtens være der er belæg for en messe uden cosplaydelen.


Vi ville nok få mange klager i J-popcon hvis vi forbød folk at cosplaye vestlige figurer, men rent deltagerantal-mæssigt tror jeg ikke at det ville ændre det store.

Hvis vi forbød cosplay helt ville et slag på tasken nok være at vi ville miste cirka 50% af vores deltagere- Om der så ville være nok der var blevet væk fra J-popcon pga. cosplay til at udfylde det hul skal jeg ikke kunne sige, men da vi ser J-popcon som en con der skal favne så bredt som overhovedet muligt indenfor japansk popkultur bliver det nok aldrig aktuelt.

Alligevel vil jeg ikke sige at J-popcon er en "cosplay-con". For nogle år siden tror jeg vi havde mistet 70% på at forbyde cosplay, men jeg synes mere og mere at man ser folk gå rundt på resten af connen og kommer til events under selve cosplayshowet,

Brugeravatar
kishimotomochi
Kage
Kage
Indlæg: 576
Tilmeldt: lør 9. jul 2011 10:44
Køn: Kvinde
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Cons - kun for manga/anime cosplay?

Indlægaf kishimotomochi » søn 28. apr 2013 19:46

Du kan Cosplaye alt og alle, jeg har tit set folk sige at de ville cosplay OC's, jeg har set folk cosplaye fra spil som minecraft og Assassins Creed, jeg har ennda set folk cosplaye Doctor Who, som har intet med Anime og manga at gøre :)

Så cosplay hvad du vil :) Der er ingen grænser
Blog:
cherrydunia.blogspot.dk
Tumblr:
thoselittlefandoms.tumblr.com
cherrydunia.tumblr.com

Brugeravatar
Keiichi
Chibi
Chibi
Indlæg: 11
Tilmeldt: tors 7. jul 2011 00:31
Køn: Kvinde
Geografisk sted: DK

Re: Cons - kun for manga/anime cosplay?

Indlægaf Keiichi » tirs 30. apr 2013 17:33

Cosplay = Costume play

Go nuts og klæd dig ud som det du har lyst til :D
Vil du være batman, så kom som batman, der er ikke nogen regler om at det skal være fra japan :)
"Senketsu ga kaoru mukuro no beddo de"


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster