Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf SsjGogo » ons 1. maj 2013 20:41

I øvrigt spillede han med et (hvad jeg tror var) dansk jazz ensemble.

Og hører man temaet til Dragon Ball med jazz guitar - ja så er livet bare godt.

Det sjove var, at han i starten forsøgte sig på english - men efter 5 minutter tænkte - "fuck it", og talte japansk til os resten af koncerten, hvilket de færreste fattede en klap af.

Det var skide skægt - vildt godt klaret af Genki - super failed af miljøet.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf LiseR » ons 1. maj 2013 23:46

Jeg synes ikke connerne eller miljøet har et ansvar for at "uddanne" sine medlemmer. Men nu tror jeg heller ikke på kanonbegreber eller værdigradering af kulturelle produkter :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf SsjGogo » tors 2. maj 2013 07:33

LiseR skrev:Jeg synes ikke connerne eller miljøet har et ansvar for at "uddanne" sine medlemmer. Men nu tror jeg heller ikke på kanonbegreber eller værdigradering af kulturelle produkter :)


Jeg talte også blot om kvalitet og substans. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
NekoMaliChan
Jonin
Jonin
Indlæg: 487
Tilmeldt: ons 2. nov 2011 18:47
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Vester Hornum (Mikro by. Hvis i kender den får i et kram!) :D

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf NekoMaliChan » tors 2. maj 2013 12:26

Jeg syntes, det er for dårligt at der ikke er mere fokus på hele den japanske popkultur, nu når det er det der bliver reklameret med. Og det kommer fra en, der er glad for cosplay, og selv tager del i det. Men derfor kan jeg stadig godt se at der er for lidt fokus på hovedaspekterne i japansk popkultur, og det er ikke okay.

Nu har jeg ikke læst det hele igennem, men det jeg umiddelbart tænkte man kunne gøre er nok at flyve knap så mange "berømte" cosplay-iconer herover og så måske bruge flere penge på at invitere voiceactors, manga-ka'er og diverse andre relevante personligheder. Det kan ikke passe at der skulle sidde, hvad? 4? 5? Berømte cosplayere og bedømme cosplay showet til j-popcon i år, men at man ikke kan sørge for noget mere anime/manga relateret?
Det må da være nok med en eller to gæstedommere, eller hvordan?
Nu ved jeg ikke helt hvordan det fungerer med dommerne, men jeg kunne da forestille mig at det var selve connen der betalte for deres deltagelse?

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf LiseR » tors 2. maj 2013 21:43

Hvilke events tænker I, der kunne være som modvægt eller i tilgift til det store fokus på cosplay?
- Manga/animetegning
- Vocaloid workshop
- Sakesmagning

har været nævnt her i tråden og andre steder.
Jeg kan f.eks. komme på:
- japansk folkemusik
- japanske lege-workshop
- foredrag om litterære virkemidler i anime og manga
- workshop i sværdkamp, karate, taichi (sidstnævnte har Genki vist haft)

Den japanske populærkultur må vel for søren også være meget andet end anime og manga og passivt forbrug?
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf LiseR » tors 2. maj 2013 21:44

SsjGogo skrev:
LiseR skrev:Jeg synes ikke connerne eller miljøet har et ansvar for at "uddanne" sine medlemmer. Men nu tror jeg heller ikke på kanonbegreber eller værdigradering af kulturelle produkter :)


Jeg talte også blot om kvalitet og substans. :)


Kvalitet og substans i de event der holdes, eller i de dele af fankulturen man beskæftiger sig med?
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf SsjGogo » tors 2. maj 2013 22:42

Både og - jeg har fuld forståelse for arrangørernes valg - og mener, at må man råbe "vagt i gevær", hvis man vil have andre tiltag.

Samtidig mener jeg, at de nuværende events ikke just viser et sandfærdig billede af Anime og manga, herunder den generelle japanske, kultur. Jeg tillader mig at værdsætte kultur, og mener ikke at små farvede heste og pikachu/naruto flyverdragt er kultur, nok nærmere en fænomen.

Det kan forekomme arrogant og prætentiøst - men jeg synes ikke at de nuværende events skal fjernes - der skal bare være flere nuancer, der vil kunne skildre "vores miljø" bedre.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf LiseR » fre 3. maj 2013 01:48

Connerne er vel lavet af, for og til fankulturen - derfor må deres events afspejle hvad der rører sig i den gældende fankultur.
Jeg synes det er en dybt, dybt problematisk måde at anskue kultur på at sige at My Little Pony eller Pikachu ikke er kultur, mens f.eks. "Min Fjerne Barndomsby" og Totoro (går jeg ud fra) er det. Det gjorde man i halvtredserne, det gør man slet ikke mere. ALT er kultur. Det kan forskellige ting og har forskellige virkemidler.

Det sagt synes jeg det er fint at man ønsker så mange facetter af fankulturen ind i et fanevent som muligt. Det spiller bare ikke at gøre det fra den vinkel der hedder "Nu stopper vi med at fjolle med Pokemon, Naruto, ponier og Hetalia, for det er ikke fint nok, det er jo blot masseproduceret bras. Nu skal vi diskutere postmoderne samfundskritik med fokus på Miyazakis værker pre-2000. I øvrigt er cosplay også bare masseunderholdning for der er så mange der synes det er fedt."

Det fede er at sige, "Hey, skal vi ikke diskutere postapokalyptisk manga og det japanske samfund i morgen? Så kan vi tage en battle i sumo-dragter i dag og i aften gå til furry-rave."

Jeg forstår der er sket en foryngelse af manga/anime fankulturen i Danmark som de ældre fans har svært ved at være med på. Jeg kom først med i en sen alder og er meget perifer fan, der mest hygger mig med cosplay og følger lidt med i nogle shounen-serier jeg synes er sjov tjubang.

Men fankulturer forandrer sig hele tiden. Kom med i kampen, lav noget. Lav en kanon-debat til en con. Lav kulturballade. Sæt jer sammen nogle gamle og lav noget I synes er fedt. Så hopper der sgu nok nogen på. Og så kommer der flere mænd i min alder til connerne!

At gøre det fra vinklen "dit fandom og det du synes er sjov er ikke ok, men det er mit" vinder man godt nok meget sjældent noget på. :)

Edit: Lige de små ponier der - jeg kan sgu godt se de ikke har en bregne med Japan at gøre, men til en vis grad vinder man så uendelig meget mere ved at være inklusiv end ved at være eksklusiv. <3 Og nu drager jeg til SVS-con og leger klæ' ud leg.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf SsjGogo » fre 3. maj 2013 09:17

Kære Lise,

Jeg vil igen gentage, at hverken jeg, eller andre i denne debat (som jeg læser det), har lagt op til, at nogen tiltag fjernes til fordel for andre.

Jeg gentager igen, at jeg ikke mener, at hverken Naruto, Pikachu eller MLP skal af fra programmet. Naturligvis skal folk have lov til, at klæde sig ud, synge, danse eller hvad de nu synes og indenfor de rammer de finder behagelige.

Tillige er der heller ikke tale om, at miljøet skal opdrages eller uddannes, men at vi får flere nuancer med, at vi åbner op og viser, hvad japansk populærkultur også kan være. Det kan sagtens ske i kombination af cosplay m.m.

Desværre er du den eneste i denne debat, der lægger op til en "os mod jer" diskussion, hvilket der aldrig har været tale om.

Spørgsmåler er utrolig simpel - hvorfor får vi ikke andet end cosplay på programmet.

Sluttelig vil jeg tilføje, at jeg personligt (personligt!) mener, at alt ikke kan sættes under fanen kultur/kunst. Jeg operer ikke ud fra en bestemt kanon eller frankofil verdenssyn, idet jeg selv er kæmpe fan af serier som One Piece, DragonBall m.m.

Jeg tillader mig blot at sige, at jeg ikke vil definere små heste som kultur, og isærdeles ikke en kultur, der knytter sig til den japanske populærkultur. Det er min egen syn på sagen, det kan være den er forældet, men jeg står ved den.

Med det sagt, så vil jeg igen påpege, at jeg ikke har noget imod bronies eller at de ytrer deres fandom - også til japanske messer.:)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf LiseR » fre 3. maj 2013 13:28

Argh, jeg er sgu lidt ked af at blive forstået som at jeg lægger op til en os-mod-jer debat, for sådan var det eddermugme ikke ment. Jeg har den samme agenda som de fleste andre i denne tråd, nemlig mere varieret udbud og jeg prøver at foreslå ting der kan være sådan.

En del af mit indlæg kammede over i kulturdebat snarere end konkret fankultur, og det er meget muligt det er mere produktivt at skille de ting ad. Det er det ofte når jeg bliver for kulturel ;) (Hvad-er-kultur er egentlig en fed diskussion vi kan tage andetsteds.) Der gik teori og læring i det og det forsøger jeg at undgå i fremtiden.

At os mod jer debatten findes og er træls er en anden sag. Den ER der jo når man hører fra flere ældre fans at "vi gider ikke komme til conner, for der er gået cosplay i det hele." (Både herinde og udenfor.)

Det er da muligt jeg har misforstået en masse - jeg har trods alt kun været i det her miljø under 3 år!

Men det er sgu svært at se andet end en miljøopdeling i det, og der synes jeg man er nødt til at sige tingene som de er - men at vende den og søge at akkomodere flere i stedet for at lege os-mod-dem. Og der synes jeg at fankulturen også bærer sit eget ansvar, og ikke kun arrangørerne som langt hen ad vejen må give pøbelen det den vil have ;)

Derfor en bunke forslag til events som jeg smed her i tråden :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster