Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf Trieu » tirs 30. apr 2013 17:19

Concreteface skrev:Men det er "desværre" et fåtal, der efterspørger det. Det blev ikke efterspurgt i en eneste af de evalueringer, SVScon modtog sidste år.
Man kan jo heller ikke rigtig forsvare at afholde event, som man ved, der ikke dukker mere end fem personer op til.


Det lyder som om at det er lidt en "hønen eller ægget" problematik.

Der afholdes ikke, lad os siger, panel oplæg, ergo kommer der ikke folk som kunne være interesserede i dette, de folk er der så ikke til at kunne efterspørge det, da jeg gå ud fra evaluerings skema kun blive sendt ud til deltager, og derfor blive det ikke afholdt.
Skruen uden ende

Spørgsmålet er måske så
Hvad kan der gøres for at bryde cirklen?
Om forsøget kan betale sig?
Hvad der er påkrævet for at en arrangør gruppe vælger at sætte flere ressource andre steder?
Og for den sags skyld, om der for den enkelte con, overhoved er et behov for at gøre det.

l.mathiasen skrev: Men nu fylder manga og anime ikke noget overhovedet, er det så ikke bare en cosplaycon?


For at være fair, så er der nogle events som ikke på den ene eller anden måde er konkurrence, så som bog anmeldelse og anbefaling af japansk litteratur, og Japansk kursus.

LiseR skrev:Skide god ide med en vocaloid-workshop - hvordan finder vi folkene og får eventet op at køre?
jeg har nogle ideer, men det er off-topic for den her tråd ^^a

Faktisk kunne en passende op følgende emner, måske være en tråd hvor der blev diskutteret hvad der kunne gøres for at skaffe mere fokus på andre områder, hvad enten det er forslag til hvordan arrangører kan skaffe flere ressource og frivillige til at afholder specifikke type events eller ideer til events som er realistisk at afholder med begrænsede midler, når først spørgsmålet for den her tråd er besvaret.

Brugeravatar
Keiichi
Chibi
Chibi
Indlæg: 11
Tilmeldt: tors 7. jul 2011 00:31
Køn: Kvinde
Geografisk sted: DK

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf Keiichi » tirs 30. apr 2013 17:29

First of all, skide god' ide Trieu med en Vocaloid workshop, jeg har haft programmet liggende, men har aldrig fundet ud af hvordan det virker, så det kunne være fedt at få en ud og vise hvordan man gør!

[ l.mathiasen ]

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre om nogle ideer til hvordan man får mere anime og manga ind i en con. Hvad kunne DU foreslå for nogle aktiviteter?

Grunden til jeg spørger, er enligt fordi jeg har siddet og tænkt over hvad mere der kunne være i en con som omhandler anime og manga. Joh, et panel eller to med nye opdaterede animer/mangaer ville være fint, men hvor mange tager mon ind og høre det?
Skulle man evt lave et event hvor man kan diskutere diverse animer og manger på et plan hvor det omhandler både plot, tegnestil osv? Ikke et "Naruto er bare såååå awesome og blablabla", men på et niveau hvor der ligger noget seriøst i det.

Men ja, kunne godt tænke mig at høre nogle flere eksempler på hvordan man kan inddrage anime/manga til en con der er domineret af cosplay.
"Senketsu ga kaoru mukuro no beddo de"

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf Concreteface » tirs 30. apr 2013 17:33

Trieu skrev:Det lyder som om at det er lidt en "hønen eller ægget" problematik.

Der afholdes ikke, lad os siger, panel oplæg, ergo kommer der ikke folk som kunne være interesserede i dette, de folk er der så ikke til at kunne efterspørge det, da jeg gå ud fra evaluerings skema kun blive sendt ud til deltager, og derfor blive det ikke afholdt.
Skruen uden ende

Spørgsmålet er måske så
Hvad kan der gøres for at bryde cirklen?
Om forsøget kan betale sig?
Hvad der er påkrævet for at en arrangør gruppe vælger at sætte flere ressource andre steder?
Og for den sags skyld, om der for den enkelte con, overhoved er et behov for at gøre det.


Det kan man vel godt kalde det, men jeg synes egentlig ikke, det er en problematik - i hvert fald ikke for SVScon. Vi laver jo det, vi har lyst til at lave, og vi har flere potentielle deltagere end vi overhovedet har plads til. Derfor er det jo et spørgsmål om, om der er behov for det, som du selv siger.
Det er nok snarere noget, man burde kigge på, hvis ens con ikke længere kunne løbe rundt pga. fald i deltagerantallet.

Som sagt er der også blevet spurgt herinde og på Facebook om, hvilke events der kunne være interessante at afholde. Det er desværre ikke meget feedback man får, men alt der bliver skrevet tager vi til os.

SVScon har allerede fastslået sit brand, synes jeg. Det er en sjov og hyggelig con, hvor aktiviteterne ikke er alt for seriøse. Der bliver heller ikke sat ressourcer af til udenlandske gæster, og alt det ved de besøgende jo godt.
Jeg føler lidt, at hvis man laver for meget om (f.eks. ikke længere afholder "børnelege" og deslige), så ville SVS miste noget af sin troværdighed.
Derfor ville det mest oplagte være at oprette en separat con til mere "voksne" events. Der er jo ikke nogen grund til at lave om på noget, der fungerer.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf l.mathiasen » tirs 30. apr 2013 17:39

Concreteface skrev:Selvfølgelig er det en selvforstærkende effekt, men sådan er det jo bare. De fleste conner vil alligevel hellere please dem, de VED, kommer i stedet for at lave noget for dem, der eventuelt kunne dukke op. Sådan er det også for de fleste virksomheder, og så må man tage et standpunkt. Har man mest lyst til at udbyde samme produkt som altid og derved nærmest være garanteret "profit" eller vil man gamble og lave noget nyt, som så enten kan være knald eller fald?

Men connerne er jo netop ikke kommercielle virksomheder, de er så åbenbart heller ikke noget der skal understøtte hele fankulturen og lære deltagerne nye aspekter af miljøet at kende kan jeg så regne ud :D

Concreteface skrev:Jeg ved ikke helt hvad du baserer den udtalelse på? Desuden er der jo ikke nogen, der siger, det er en con for manga og anime. Det er en con for japansk populærkultur med elemeter af nørd- og mere vestlig popkultur.
Jeg skal ikke kunne udtale mig om de andre conner, men til SVS vil der være mange quizzer, der direkte omhandler manga/anime (holdquiz, timeline quiz, Kom til kort, Stifinder, Fortsættelse følger... m.m.). Vi afholder også et panel med anime-anbefalinger og et med oplæsning af manga. De events har vel noget med manga og anime at gøre?

Når det på SVS forside står "for fans af anime, manga, cosplay og andre aspekter inden for japansk popkultur." så burde vel man forvente at det var en con for anime og manga delvist.
De 2 token paneler er der også godt, jeg beklager mig ikke over dem. Men som nævnt de virker mere symbolske.
Concreteface skrev: Hvis du ikke synes det, må du meget gerne komme på et eksempel på et event, som DU synes omhandler manga/anime.

Jeg ved Svscon sagde nej tak til et tilbud om et panel hvor man kunne lære at udgive sin egen manga/doushinji. Jeg kan godt komme med forslag på aktiviteter selv også, men den teoretiske øvelse ville jo bare bruge tid uden formål :D

Concreteface skrev:Til sammenligning har SVScon måske fire-fem events, der omhandler cosplay. Hvorfor skulle man så kalde det for en cosplaycon?

Tja, ifølge hjemmesiden har Cosplay sit eget menupunkt med 2 shows, mens "SVScon events" under menupunktet events, er bare en lang opremsning af meget forskellige aktiviteter der kan være ret svære at gennemskue hvad går ud på. Ud fra den måde siden er sat op får man den tanke at cosplay showet er lige så vigtigt som alle andre aktiviteter sat sammen.


Lige til sidst, jeg har ikke noget i SVS, og er glad for at du svarer, især nu hvor i sikkert er stresset over alt, den eneste grund til at jeg kan bruge SVS som eksempel er faktisk fordi du tager tid og svarer, så det er lidt sådan en catch 22 for dig -_-
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf Concreteface » tirs 30. apr 2013 17:58

l.mathiasen skrev:Men connerne er jo netop ikke kommercielle virksomheder, de er så åbenbart heller ikke noget der skal understøtte hele fankulturen og lære deltagerne nye aspekter af miljøet at kende kan jeg så regne ud :D

Nej, conner er ikke virksomheder, men vi har stadig brug for at det hele kan løbe rundt og derfor brug for at være sikre på at kunne tiltrække en vis mængde deltagere. Det gør jo, at man ikke kan tage helt så mange chancer som man måske(?) kunne ønske.
Dog synes jeg egentlig, SVScon gør ret meget for at understøtte fankulturen, men som sagt er der hverken tid eller mandsskab nok til at alt ville kunne lade sig gøre. Som jeg skrev til Trieu så har SVS et "brand", vi gerne vil leve op til - og det præger selvfølgelig de events, der er udbudt.

l.mathiasen skrev:Når det på SVS forside står "for fans af anime, manga, cosplay og andre aspekter inden for japansk popkultur." så burde vel man forvente at det var en con for anime og manga delvist.
De 2 token paneler er der også godt, jeg beklager mig ikke over dem. Men som nævnt de virker mere symbolske.

Det synes jeg så også det delvist er, men på det punkt bliver vi nok aldrig enige. Vi har overhovedet ikke medtaget nogle events pga. symbolikken. Vi har medtaget de events, som folk har efterspurgt og som eventteamet har haft lyst til at afholde. Jeg ser personligt ikke særlig meget anime, så det er begrænset hvor meget jeg selv ville kunne afholde i den dur.[/quote]

l.mathiasen skrev:Jeg ved Svscon sagde nej tak til et tilbud om et panel hvor man kunne lære at udgive sin egen manga/doushinji. Jeg kan godt komme med forslag på aktiviteter selv også, men den teoretiske øvelse ville jo bare bruge tid uden formål :D

Jeg ved ikke, om vi her tænker på samme event, men det er rigtigt, at der er blevet sagt nej til et event om at lære at tegne manga. Dels fordi det skulle afholdes af en udenlandsk gæst (og det afsætter vi ikke ressourcer til på nuværende tidspunkt), men egentlig mest fordi vi på det tidspunkt allerede havde sammensat en tidsplan, og vi kunne simpelthen ikke få eventet til at passe ind (det skulle vist vare fire timer eller deromkring). Derfor ville det da være noget, vi kunne overveje til næste år, hvis vi får det tilbudt i god tid.
Hvis du har forslag til aktiviteter, du godt kunne tænke dig at se til SVS, vil jeg da meget gerne høre dem. Alle eventforslag bliver taget seriøst, og vi prøver så godt som muligt at opfylde de fleste ønsker - hvis det altså ikke bliver foreslået for sent eller er helt ude i hampen ;)

l.mathiasen skrev:Tja, ifølge hjemmesiden har Cosplay sit eget menupunkt med 2 shows, mens "SVScon events" under menupunktet events, er bare en lang opremsning af meget forskellige aktiviteter der kan være ret svære at gennemskue hvad går ud på. Ud fra den måde siden er sat op får man den tanke at cosplay showet er lige så vigtigt som alle andre aktiviteter sat sammen.

Grunden til det er sat op sådan (formoder jeg) er, at cosplayshowet kræver en hel masse information for de grupper, der skal deltage i det. Ligeledes har Freestyle nogle regler, der er vigtige at overholde. Det har de andre events ikke (med undtagelse af måske AMV-konkurrencen og auktionen).
Hvis du spørger mig, synes jeg, de andre events er vigtigere end cosplayshowet - men det skal jeg jo sige som del af eventteamet :P Men fakta er bare, at cosplayshowet er højdepunktet for rigtig mange af deltagerne. Det er selvfølgelig også helt fint.

l.mathiasen skrev:Lige til sidst, jeg har ikke noget i SVS, og er glad for at du svarer, især nu hvor i sikkert er stresset over alt, den eneste grund til at jeg kan bruge SVS som eksempel er faktisk fordi du tager tid og svarer, så det er lidt sådan en catch 22 for dig -_-

Det er også helt i orden. Hvis jeg ikke gad at tage diskussionen, ville jeg jo bare lade være med at svare ^^ Jeg ville dog ønske, at nogle repræsentanter fra de andre cons også ville byde ind med deres egne synspunkter.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf SsjGogo » tirs 30. apr 2013 18:20

Jeg vil ligeledes takke Concreteface for, at hun afgiver sig tid til at svare. Som jeg skrev tidligere, så er det efterspørgslen der dikterer, og vi andre må bare lade høre fra os ift. de events vi kræver.

Såfremt der er nok om buddet - kan arrangørerne ikke "ignorere os".

Sluttelig er jeg enig med Concreteface i, at det er beklageligt, at ingen af de andre arrangører tager sig tid til, at komme med et indspark i debatten.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf LiseR » tirs 30. apr 2013 23:47

Er man utilfreds, er det vel i princippet "bare" om at søge at tilpasse eventet til sig.
Jeg tør godt give et slag på tasken:
Con med cosplay lige nu får 800 folk ind pga cosplayet, mister 50-100 deltagere på at der satses stringent på cosplay.
Har jeg ret?
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf nielsm » ons 1. maj 2013 00:15

Jeg tror der er endnu flere end de 50-100 "mistede", som bare er så stiltiende og udenforstående at de er umulige at opdage. Og dem får man/vi aldrig fanget så længe fokusen centrerer sig stadig mere på cosplay.

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf JoaCHIP » ons 1. maj 2013 09:17

SsjGogo skrev:Kohei Tanaka - manden, der har skrevet musik til anime i flere årtier, 20 mennesker i salen

Arrrrrggggghhhh, hvorfor opdager jeg først det nu? :'(
RYST OG NYD!

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf l.mathiasen » ons 1. maj 2013 20:00

JoaCHIP skrev:
SsjGogo skrev:Kohei Tanaka - manden, der har skrevet musik til anime i flere årtier, 20 mennesker i salen

Arrrrrggggghhhh, hvorfor opdager jeg først det nu? :'(

Jeg vidste det også først bagefter da Gogo fortalte det, og jeg havde ellers været på deres hjemmeside flere gange i tiden op til, nok mest fordi de brugte Google Translate til deres danske tekster og det var så underholdende. Men havde ikke lagt mærke til Kohei Tanaka nogle steder ._.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster