Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf SsjGogo » man 29. apr 2013 20:56

Det kan meget vel være - men problemet er også, at en del (IKKE ALLE) arrangører ikke er lydhør for denne kritik/input.

(Side note til Cutepuppy - nej, det skal ikke forstås som, at de skal diskutere emnet på Animanga.dk)

Det virker i øvrigt heller ikke som, at de forskellige cons mangler gophere. Der plejer at være mange om buddet, så jeg køber ikke, at mangel af mandekraft er lig med ensformig udbud af events.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf LiseR » man 29. apr 2013 20:59

Gopher og event-arrangør er ej det samme :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf SsjGogo » man 29. apr 2013 21:06

LiseR skrev:Gopher og event-arrangør er ej det samme :)


Bevares - men jeg ved, at de fleste cons har en del event-holdere - så spørgsmålet er, er det os, der kommer med "dårlig input" - eller er de ikke lydhøre nok.

Ressourcer i form af penge, som det jo koster at få "japanske navne", er en anden sag, men jeg køber ikke udgangspunktet, at det er mangel af "arbejdskraft".
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf Trieu » man 29. apr 2013 21:11

SsjGogo skrev:Det kan meget vel være - men problemet er også, at en del (IKKE ALLE) arrangører ikke er lydhør for denne kritik/input.

(Side note til Cutepuppy - nej, det skal ikke forstås som, at de skal diskutere emnet på Animanga.dk)

Det virker i øvrigt heller ikke som, at de forskellige cons mangler gophere. Der plejer at være mange om buddet, så jeg køber ikke, at mangel af mandekraft er lig med ensformig udbud af events.


SsjGogo skrev:men jeg køber ikke udgangspunktet, at det er mangel af "arbejdskraft".



Gopher har ikke nødvendigvis kvalifikationer eller interesse til at lave events inde for de emner der ønskes, hvis det som der sker er at cosplay events tiltrækker flere frivillige som er interesserede i at arbejder med cosplay events. Normal så bruges de til det praktiske opgaver, eller hjælpe arrangører med at eksekvere events.

Så for at være mere præcis, så tror jeg der er mangel på arbejdskraft som har tilstrækkelig med interesse eller kendskab til at arrangere events på mindst et rimelig niveau, til specifikke emner der efterspørges, og der er intet garanti for at en con på et hvert givende tidspunkt har lige præcis de nødvendige ekspertise blandt deres arrangør.

For eksempel kunne jeg godt tænke mig at der blev lavet workshop i Vocaloid programmet eller MMD, så vocaloid kulturen i Danmark kunne blive en smule mere skabende i sted for kun forbrugende, men jeg har endnu ikke hørt om nogle danske convention som har haft frivillige som er i stand til at lave musik i Vocaloid, eller kender nogen som kan.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf LiseR » man 29. apr 2013 21:38

Skide god ide med en vocaloid-workshop - hvordan finder vi folkene og får eventet op at køre?
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf Concreteface » tirs 30. apr 2013 16:12

Som de andre siger handler events til conner om efterspørgsel og udbud. Hvis man til en con har omkring 10 mennesker på sit eventteam, så er det begrænset hvor mange events, der kan laves.

Hos SVScon prøver man at finde eventfolk at til dække alle interesseområder, f.eks. cosplay, japansk musik, japansk, manga, anime m.m.
Derudover vil der også være events, som kan knytte folk samme, bl.a. det der benævnes "børnelege". De events bliver afholdt, fordi det er det, der bliver efterspurgt.
Jeg synes egentlig, det er lidt strengt at sige, at SVScon slet ikke handler om anime og manga overhovedet, når de fleste af vores quizzer - og endda også børnelegene - på den ene eller anden måde er relateret til anime og manga.
Og desuden kan en convention sagtens være en "messe for japansk populærkultur" uden at berøre manga og anime. Der er mange forskellige aspekter inden for japansk popkultur - deriblandt cosplay. Så det er klart, der også er andre ting, der fylder, end blot manga og anime.

Efter SVScon bliver der udsendt et evalueringsskema, som deltagerne kan svare på, og det har vi in mente, når vi kommer på nye idéer til events. Hvis deltagerne ikke giver sit besyv med via sådan et skema eller feedback direkte på mail, så kan man som arrangør og eventteam ikke handle på de kritikpunkter, deltagerne måtte opleve.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf nielsm » tirs 30. apr 2013 16:20

Tjah jeg savner noget der er lidt mere dybdegående og indadskuende end paratviden og børnelege.

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf Concreteface » tirs 30. apr 2013 16:27

nielsm skrev:Tjah jeg savner noget der er lidt mere dybdegående og indadskuende end paratviden og børnelege.


Men det er "desværre" et fåtal, der efterspørger det. Det blev ikke efterspurgt i en eneste af de evalueringer, SVScon modtog sidste år.
Man kan jo heller ikke rigtig forsvare at afholde event, som man ved, der ikke dukker mere end fem personer op til.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf l.mathiasen » tirs 30. apr 2013 16:49

Concreteface skrev:
nielsm skrev:Tjah jeg savner noget der er lidt mere dybdegående og indadskuende end paratviden og børnelege.


Men det er "desværre" et fåtal, der efterspørger det. Det blev ikke efterspurgt i en eneste af de evalueringer, SVScon modtog sidste år.
Man kan jo heller ikke rigtig forsvare at afholde event, som man ved, der ikke dukker mere end fem personer op til.

Men så kommer vi til den igen, mange folk kommer ikke fordi det ikke er der og kan derfor ikke efterspørge det til evalueringerne. Mens de folk der kommer fordi de er tilfredse med programmet jo naturligvis vil rose programmet og have mere af det. Så det bliver en selvforstærkende effekt, hvor connerne kun henvender sig til en del af miljøet.

Concreteface skrev:Jeg synes egentlig, det er lidt strengt at sige, at SVScon slet ikke handler om anime og manga overhovedet, når de fleste af vores quizzer - og endda også børnelegene - på den ene eller anden måde er relateret til anime og manga.

Den må jeg indrømme virker rimelig tynd. Jeg har ikke et problem med "Skibet er ladet med… (anime og manga version)" eller "Alle mine kyllinger (Pokémon edition)" men jeg vil ikke påstå at de aktiviteter som sådan handler om anime eller manga.


Concreteface skrev:Og desuden kan en convention sagtens være en "messe for japansk populærkultur" uden at berøre manga og anime. Der er mange forskellige aspekter inden for japansk popkultur - deriblandt cosplay. Så det er klart, der også er andre ting, der fylder, end blot manga og anime.
Men nu fylder manga og anime ikke noget overhovedet, er det så ikke bare en cosplaycon?
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf Concreteface » tirs 30. apr 2013 17:08

l.mathiasen skrev:Men så kommer vi til den igen, mange folk kommer ikke fordi det ikke er der og kan derfor ikke efterspørge det til evalueringerne. Mens de folk der kommer fordi de er tilfredse med programmet jo naturligvis vil rose programmet og have mere af det. Så det bliver en selvforstærkende effekt, hvor connerne kun henvender sig til en del af miljøet.

Selvfølgelig er det en selvforstærkende effekt, men sådan er det jo bare. De fleste conner vil alligevel hellere please dem, de VED, kommer i stedet for at lave noget for dem, der eventuelt kunne dukke op. Sådan er det også for de fleste virksomheder, og så må man tage et standpunkt. Har man mest lyst til at udbyde samme produkt som altid og derved nærmest være garanteret "profit" eller vil man gamble og lave noget nyt, som så enten kan være knald eller fald?
Der er jo også blevet sendt følere ud på dette forum omkring hvilke events folk godt kunne tænke sig, så det er ikke kun deltagerne, der har lov at svare på det.

l.mathiasen skrev:Den må jeg indrømme virker rimelig tynd. Jeg har ikke et problem med "Skibet er ladet med… (anime og manga version)" eller "Alle mine kyllinger (Pokémon edition)" men jeg vil ikke påstå at de aktiviteter som sådan handler om anime eller manga.

Jeg siger også bare, det er relateret til manga og anime - ikke at det handler om det.


l.mathiasen skrev:Men nu fylder manga og anime ikke noget overhovedet, er det så ikke bare en cosplaycon?

Jeg ved ikke helt hvad du baserer den udtalelse på? Desuden er der jo ikke nogen, der siger, det er en con for manga og anime. Det er en con for japansk populærkultur med elemeter af nørd- og mere vestlig popkultur.
Jeg skal ikke kunne udtale mig om de andre conner, men til SVS vil der være mange quizzer, der direkte omhandler manga/anime (holdquiz, timeline quiz, Kom til kort, Stifinder, Fortsættelse følger... m.m.). Vi afholder også et panel med anime-anbefalinger og et med oplæsning af manga. De events har vel noget med manga og anime at gøre? Hvis du ikke synes det, må du meget gerne komme på et eksempel på et event, som DU synes omhandler manga/anime.
Til sammenligning har SVScon måske fire-fem events, der omhandler cosplay. Hvorfor skulle man så kalde det for en cosplaycon?


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster