Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf l.mathiasen » søn 28. apr 2013 19:20

Først vil jeg lige pointere, jeg har intet imod cosplay, langt fra, og mit mål er ikke at fjerne cosplay fra connerne. Jeg er bare nysgerrig efter at vide hvorfor fokus kun virker til at være et sted...

Kigger jeg på programmet for dette års J-Popcon, var der på store dele af programmet mindst 1 cosplay relateret event i gang hele tiden, på et tidspunkt fredag er der endda 2. Taler vi om 4 forskellige lande cosplayere kan vinde ture til?

Der var dog en japansk manga-ka med forskellige aktiviteter, men 2 af dem blev holdt før middag, man invitere en gæst fra Japan til at afholde ting på det tidspunkt af dagen?

Jeg kan se de havde en tegnekonkurrence, og der var gevinsten gratis adgang til næstes års con, ingen udlandsture her.
Ellers virker de fleste aktiviteter til at være rollespil, som selv om det er hyggeligt, ikke nødvendigvis er særligt japansk, eller ting som "Epic Rap Battle" jeg forstår ud fra youtube at man afspiller noget Epic Rap Battles of History i baggrunden, mens der står 2 folk klædt ud som Kuma, eller 4chan versionen der repræsentere ting vi måske ikke skal råbe for højt op om offentligt, i forgrunden.

Jeg kan end ikke se et eneste panel der omhandler anime, og bortset fra Kuroda Akira's panel om livet som manga-ka var yaoi foredraget vel det eneste manga-panel der ikke kun henvente til sig til tegnere. Ikke meget alsidighed her.


Kigger jeg på SVScon som vist kun sender 1 cosplayer af sted, handler det kan jeg se ud fra deres hjemmeside i år mest om børnelege og quizzer, ingen fokus på manga eller anime her overhovedet.


Desværre kan jeg ikke finde et program for Genki sidste år, så den kan jeg ikke rigtigt kommentere lige nu.

Så tager man en con som Copenhagen Comics der har fokus et helt andet sted, der har Mel Kishida og Jiro Taniguchi som gæster og undrer sig endnu mere over de japanske populærkulturmesser i landet.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf SsjGogo » søn 28. apr 2013 20:35

Rigtig fint indlæg - og meget beskrivende for, hvorfor jeg personligt ikke tager til mange af de danske "japansk kultur messer/cons".

Fokus har undret mig - men det bunder nok i, tror jeg, at arrangørerne forsøger at ramme flertallets ønsker.

Et godt eksempel herpå er Genki 2012:

Cosplay Showet var ekstremt velbesøgt i salen - køen strakte sig langt ude foran hallen.

Kohei Tanaka - manden, der har skrevet musik til anime i flere årtier, 20 mennesker i salen

Med andre ord - de barske af dem - det er en kombination af dårlig smag og arrangørernes leflen for "masserne". :D
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Manna
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1039
Tilmeldt: man 1. okt 2012 17:52
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf Manna » søn 28. apr 2013 21:12

Jeg har også undret mig over panerler der består af folk i cosplay der snakker om den serie de cosplayer fra. Måske er det bare mig, men jeg føler ikke at niveauet er så voldsomt meget højere end hvis jeg snakkede om en serie med mine venner (Jeg har dog aldrig været til et panel, blot gået forbi og fanget brudstykker, så det kan være jeg tager fejl)
Jeg kan godt lide når der er quiz, især når du bliver udfordret med knap så kendte serier, eller nogle af de ældre. Jeg er nemlig ikke så god til paneler/oplæg hvor en eller to snakker om en specifik serie, eller noget musik, på den måde favner en quiz mere bredt, hvis man kan sige det sådan.
Der er ikke så mange af de cosplay-relaterede events der tiltaler mig, jeg er stort set altid i cosplay, men jeg gider ikke gå til cosplay shows da de tit tager meget lang tid og kvaliteten er svingende. Og her på det sidste har jeg ikke engang set det på YT efterfølgende. Jeg kommer i cosplay fordi det er fedt og hyggeligt at bruge tid på at lave noget sammen med venner, fra en serie man syntes er fed. Bliver man genkendt er det da kun en bonus, men det er ikke et krav, vi skal bare have det sjovt, og tage en masse billeder og lave sjov :D
Jeg kommer til cons for at se folk jeg ikke ser så tit, og for at have en fed weekend sammen. Er der nogle spændende events er det da en rar bonus, ellers har vi et lager af spil der hurtigt kan få tiden til at gå (twister, kings game, "hvem er jeg", den fede pingvin ol.) Faktisk kan man skabe overraskende meget underholdning med en lille blok og en kuglepen ;)

Grunden til det store fokus på cosplay er vel at det er det folk vil have. Eller også er der så lavvande i idéer/suggestions at man holder sig til noget man kender, hvilket også er trist.
~Queen of the night~

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf Tanerion » søn 28. apr 2013 22:59

SsjGogo skrev:Kohei Tanaka - manden, der har skrevet musik til anime i flere årtier, 20 mennesker i salen

nu blev jeg helt deprimeret ._.

salen skulle være stuvspækkende fuld og alle skulle have rejst sig og sunget "Tatakae Otaking" i kor da han trådte ind i salen
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf Trieu » man 29. apr 2013 03:53

Jeg tror noget af det, er en form for selvforstærkende effekt som har kørt over en længere periode.

Cosplay var noget af det første hvor der var mulighed for at skabe et stor event ud af det, via samarbejder og support fra world cosplay summit.
Det har så bragt mere interesse til cosplay, og kan have ført til at cosplayer er mere repræsenterede blandt de frivillige der så har meldt sig som arrangør til events i Danmark.
Det føre til flere cosplay relateret events, som tiltrækker flere cosplayer, og som så betyder at arrangørerne så bruger proportionel flere ressourcer på cosplay fordi det er det som størstedelen af deltagerne ønsker.


Samtidig betyder det også at der kommer færre som ikke er interesserede cosplay, så de events der blive afholdt som ikke har med cosplay at gøre, få så tilsvarende færre deltager. Det kan fører til en lavere prioritering hos arrangørerne, da de skal forsøger at få flest mulige tilfredse gæster, ud af den tid og material de bruger, og sådan kan spirallen fortsætter.


Jeg tror det er en af de større dilemma som con arrangører har.
Hvordan ressourcerne skal fordeles på det som de ved at eksisterende gæster kommer for og som kan få dem til at kommer tilbage, versus brug af ressource på det som måske kan bringer nye type gæster ind.

Og når man stå over for den dilemma, så er det forståelig at der fokuseres på det sikker, mens andre ting først gives mere tid og fokus når det har bevis at det har interesse. Kohei Tanaka er et godt eksempel. Jeg tvivler på at det kan havde været helt billig at få ham med, sat i forhold til den antal besøgende han har tiltrukket. (og en lille off-topic side bemærkning. Der kunne måske havde blevet gjort mere ud af den internationale promovering. En hurtig google søgning viser at der ikke er nogen udenlandske sider som har nævnt at Kohei Tanaka ville kommer til Genki)


En anden del af problemet, som jeg kom lidt ind på tidligere i indlægget, kan være mangler på tilstrækkelige med frivillige til at gøre noget stort ud af de andre områder.
Da det er frivillige arbejdskraft, så kan det være svært at sætter folk til at arbejder på de ting som de ikke er interesserede i, hvilket føre til færre events inde for andre områder, hvilket igen tiltrækker færre frivillige til de områder.
Senest rettet af Trieu man 29. apr 2013 23:13, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf SsjGogo » man 29. apr 2013 09:25

Det gør sig desværre ikke kun gældende for cons, selv på AniManga.dk fylder Anime og Manga delen af forum utroligt lidt.

Vi må blot sande, at det er "trenden" i øjeblikket. På et psykologisk plan - så er mange af con-deltagerne i dette miljø, samt brugerne på AniManga.dk, meget inadvendte i deres hverdag.

Via cosplay får de mulighed for at udfolde sig på en helt anden måde, og de føler nok langt mere accept ved en con, end de gør i deres hverdag (groft generaliseret her).

Det er MÅSKE én af forklaringerne på, hvorfor kostumer og optræden har så meget fokus og popularitet.

Til arrangørernes forsvar skal det dog nævnes, at det meste feedback de får til en afholdt messe knytter sig til cosplay-showets kvaliteter. Det er derfor ikke helt underligt, at de sætter deres fokus der.

Det må derfor være op til "os andre", at gøre dem opmærksom på, at der er en segment af miljøet, der gerne ser mere "Japan" i japanske messer.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf LiseR » man 29. apr 2013 19:37

Fordi det er der deltagerne og dermed pengene er. Trallebum.

Jeg er ikke specielt indadvendt. Til gengæld læser jeg som regel manga alene derhjemme og ser kun meget få animes. Animer? Animi?
Nå.
Kan det være at cosplay er en hobby man dyrker sammen med andre, mens anime og manga er hobbyer man mest dyrker alene? Som derfor måske er lidt svære at lave conner omkring? Jo, man kan da lave quizzer osv (og det er sandelig også det SVS-con gør - deltag lige i de quizzer før I kalder dem "børnequizzer," for de er skisme svære!)

Selv om den der comics con i USA fungerer meget godt.

Edit: Jeg plejer heller ikke at gide se cosplayshowene, selv om der har været en del meget flotte og sjove sketches, men det er fordi jeg har arbejdet sammen med så mange prof lydfolk og skuespillere efterhånden at jeg er blevet for snobbet til niveauet :)
Senest rettet af LiseR man 29. apr 2013 19:45, rettet i alt 1 gang.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf LiseR » man 29. apr 2013 19:43

Er det i øvrigt egentlig ikke kun J-pop Con, der profilerer sig som en "japansk messe"?
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf l.mathiasen » man 29. apr 2013 20:15

LiseR skrev:Fordi det er der deltagerne og dermed pengene er. Trallebum.


LiseR skrev:Kan det være at cosplay er en hobby man dyrker sammen med andre, mens anime og manga er hobbyer man mest dyrker alene? Som derfor måske er lidt svære at lave conner omkring?


Ja åbenbart, men jeg tænker om det ikke er selvforstærkende effekt, med at man så får mere cosplay og andre så holder sig væk.
LiseR skrev: Jo, man kan da lave quizzer osv (og det er sandelig også det SVS-con gør - deltag lige i de quizzer før I kalder dem "børnequizzer," for de er skisme svære!)

Det var ikke meningen at jeg mente quizzerne skulle forstås som værende børnequizzer. Det var børnelegene som høvdingebold og skibet er ladet med jeg snakkede om :)

LiseR skrev:Er det i øvrigt egentlig ikke kun J-pop Con, der profilerer sig som en "japansk messe"?

Tja, Svscon siger følgende om sig selv
Hvad er SVScon?
“Fællesskab”, “venskaber”, “hyggelig”, “sjov” og ikke mindst “awesome” er nogle af de ord, som deltagerne bruger til at beskrive SVScon med. SVScon er et arrangement eller mødested om man vil – for nogle også et fristed – for fans af anime, manga, cosplay og andre aspekter inden for japansk popkultur. Ind imellem sniger der sig også andre elementer af nørd- og popkultur ind.

Genki siger følgende (naturligvis ikke på dansk)
Welcome to Genki
Not sure what Genki is? Boy, are you missing out! Genki is a yearly convention held for over 2,000 wonderful participants, with a passion for Japanese pop-culture. Anime, games, karaoke, giant teddy bears, you name it, we’ve got it (or we will get it)! It will be held for the 5th time summer 2013, so make sure to come join the fun!
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Hvorfor fokuserer connerne så meget på cosplay?

Indlægaf Trieu » man 29. apr 2013 20:22

SsjGogo skrev:Det må derfor være op til "os andre", at gøre dem opmærksom på, at der er en segment af miljøet, der gerne ser mere "Japan" i japanske messer.


Jeg vil tror det ikke er nok bare at gøre dem opmærksom på at der er nogen som vil se andre slags events.

De som jeg tror der reelt er behov for er flere ressource, i form af frivillige, hjælp med anskaffelse af sponsor/støtter og/eller folk som kan gå i dialog med de relevante industri kontakter.

kort sagt, flere mandetimer som de kan smider efter andre events.


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster