Start af ny dealer, med nuværendes mangler i tankerne

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
Mickelvlm
Genin
Genin
Indlæg: 70
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 22:51
Køn: Mand

Start af ny dealer, med nuværendes mangler i tankerne

Indlægaf Mickelvlm » tors 9. maj 2013 16:10

Jeg snakkede til SVS med nogen, der luftede tanken om hvordan det mon ville være at lave sin egen dealer. Jeg vil ikke stå for sådan noget, men idéen lyder cool, hvis nuværende er utilfredsstillende, så jeg vil lægge det op til diskussion. :)

Jeg køber ikke meget ved dealere, så det er kun mit overordnede indtryk, det her - Meningen er heller ikke at kalde alle dealere dårlige, for ærlig talt kan jeg ikke vide det.

Klagerpunkter mht. visse dealere, jeg kan huske at have set/hørt:
- Salg af bootlegs og ligeglade med det.
- For høje priser og tab af kunder pga. det.
- Ligeglade med connens regler
- Smider skrald (og trælse klistermærker) mange steder på gulvet

Jeg tænker også, at nogen nok savner dansk talende dealere, som der er meget få af, så vidt jeg ved.

Hvis dealerne er vigtige på connen, tænker jeg det er svært at skulle til at fjerne nogen så koncekvent, hvis der er for få "gode" af slagsen. Så nye initiativer, lidt mere kollektivt arrangeret og mere for kunderne, ville være sejt.

Kan nogen komme på flere "mangler", eller forslag til ting man kunne gøre?

Et forslag fra mig:
- At acceptere pant (evt. let genkendelige flasker), for at give lidt flere mulighed for at have råd, samt opfordre til ikke at smide pant i skraldespanden. Jeg tænker de følgende problemer: Det kunne sætte en negativ kamp mellem pantsamlere i gang, og det tager måske for mange resurser.

Mht. plakater, spekulerer jeg på hvordan det fungerer normalt? Bliver det printet ud til lejligheden, og er det evt. noget man kan købe licens til at sælge?

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Start af ny dealer, med nuværendes mangler i tankerne

Indlægaf nielsm » tors 9. maj 2013 17:07

Omkring plakater, typisk bliver der produceret meget få officielle af slagsen. De kommer typisk med magasiner (eks. Newtype) eller som pre-order bonus til diskudgivelser. Det er, så vidt jeg ved, ikke noget der bliver solgt separat.
Måske ser det dog anderledes ud i de fysiske butikker i Japan, jeg har aldrig været der så det kan jeg ikke udtale mig om, det er muligt der simpelthen bare ikke er nogen japanske forhandlere der mener det kan betale sig at forsøge at sælge plakater til udenlandske kunder som postordre.
Men hver og en af de plakater man ser forhandlere med til danske cons er billigt trykt stads, typisk lavet fra officiel grafik eller fan-tegninger som en eller anden har nuppet fra nettet fordi "det ser sgu meget pænt ud". Den originale kunstner får selvfølgelig ingen del i indtjeningen.


Det jeg egentlig helst ville se mere af er nok industristande: Repræsentanter fra forlag og skabere der har en bod, hvor de fremviser deres nye ting. Der var en lille smule af det til J-Popcon i 2005-2007, men AnimeOnly.TV døde, det samme gjorde Mangismo, og Egmont og Carlsen gad ikke mere, og så var der ikke rigtig andre tilbage.
(Nå ja, det sker også at plakater bliver delt ud fra sådan nogen stande.)

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Start af ny dealer, med nuværendes mangler i tankerne

Indlægaf Trieu » tors 9. maj 2013 17:35

Mickelvlm skrev:Et forslag fra mig:
- At acceptere pant (evt. let genkendelige flasker), for at give lidt flere mulighed for at have råd, samt opfordre til ikke at smide pant i skraldespanden. Jeg tænker de følgende problemer: Det kunne sætte en negativ kamp mellem pantsamlere i gang, og det tager måske for mange resurser.

Mht. plakater, spekulerer jeg på hvordan det fungerer normalt? Bliver det printet ud til lejligheden, og er det evt. noget man kan købe licens til at sælge?


Jeg kan ikke lige husker for SVScon, men jeg ved både Genki og J-popcon sætter poser op specifik til pant, og jeg ved ikke hvor glade de er for at få direkte konkurrence til hvad der muligvis er en indtægtskilde, måske ikke stor, men mange bække små og alt det der.

For at producere plakater, kræver det at man betale licens for at producere en hvis mængde. Ofte vil det foregår sådan at man kontakter licens havende, eller et firma som administrere licensen, til den specifikke serie man ønske at producere merchandise af og nå til enighed med dem om hvor mange plakater man ønsker at producere, hvad man forvente at sælger dem for, eventuel hvilken område det må sælges i, hvor stor en andel licenshaven skal have af salget og hvor meget der evt. skal betales upfront.

Når kontrakten så er på plads og betalt for, må man producere den antal plakater som der er blevet aftalt.

Plakat kan erstattes med enhver anden form for merchandise, princippet er det samme.

nielsm skrev:Men hver og en af de plakater man ser forhandlere med til danske cons er billigt trykt stads, typisk lavet fra officiel grafik eller fan-tegninger som en eller anden har nuppet fra nettet fordi "det ser sgu meget pænt ud". Den originale kunstner får selvfølgelig ingen del i indtjeningen.


oi, de plakater jeg få hentede hjem er officielle.

Brugeravatar
Mickelvlm
Genin
Genin
Indlæg: 70
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 22:51
Køn: Mand

Re: Start af ny dealer, med nuværendes mangler i tankerne

Indlægaf Mickelvlm » tors 9. maj 2013 17:41

Til SVScon i år havde vi en pant pose i Gopher området, til hvis det lige tilfældigt blev samlet op, men ikke andet. For nogen år siden var der også pant poser rundt omkring, men så vidt jeg forstod blev det droppet, da det var et for stort besvær at slæbe alle de sække pant med sig for at få dem indløst.

Men jeg kan godt se, at hvis connen selv lægger op til at indsamle den pant, fungerer det ikke. :P

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Start af ny dealer, med nuværendes mangler i tankerne

Indlægaf nielsm » tors 9. maj 2013 18:17

Omkring pant, Genki bruger den indsamlede pant til at betale for pizzaer til gopherne søndag aften efter oprydningen.

Trieu: Undskyld, havde fuldstændig glemt/overset at du havde plakater liggende -_-*


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster