Kvaliteten af de danske messer (japansk populærkultur)

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Kvaliteten af de danske messer (japansk populærkultur)

Indlægaf LiseR » man 17. feb 2014 12:55

Jeg hader japansk popmusik af et godt hjerte, det er rædselsfuldt og skingert - men det har da absolut sin berettigelse på en messe som en del af japansk populærkultur. Cosplay ligeså. Personlige præferencer synes jeg ikke kan bruges som baggrund for "hvad der bør være på en j-popkulturmesse." Det bliver for let vendt til "arrangørerne hader cosplayere." Selvom jeg godt ved at det ikke er der du vil hen med din post overhovedet, Gogo! :)

Det sagt er der rigeligt cosplay-conner, så en j-KULTURmesse med mindre fokus på populærkulturen (hvoraf cosplay i Japan garanteret ikke er en særlig stor del) kunne være interessant og ønsket.
Sakura Festivalen går lidt i den retning, men et indendørs arrangement kunne også være fedt (min mås frøs!)

Men når alt kommer til alt skal en messe også indeholde det arrangørerne gider at lave. Så hvis det er cosplay og pokemanz turnering, bliver det det der er der.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Kvaliteten af de danske messer (japansk populærkultur)

Indlægaf SsjGogo » man 17. feb 2014 13:41

Jamen - jeg er helt enig, hvorfor de danske messer, absolut har en berettigelse.

Nu tænkte jeg blot højt, og så er der svært at afstå fra ens egne præferencer.

Vi skal ikke blive "frankofile" over, hvad japansk kultur er for en størrelse - jeg tror at vi alle, i bund og grund, er enige om, at der "blot" er behov for et større udvalg af aktiviteter, ikke at nogle aktiviteter skal skæres fra.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Kvaliteten af de danske messer (japansk populærkultur)

Indlægaf LiseR » man 17. feb 2014 18:34

Eller nogle snævrere arrangementer med et smallere "kulturelt" approach. Både blockbuster-film og art cinema har jo sin berettigelse :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
TMP
Genin
Genin
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 8. jul 2012 01:17
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Kvaliteten af de danske messer (japansk populærkultur)

Indlægaf TMP » man 25. aug 2014 08:11

Da jeg tog til Genki 2014. Så fortalte en af mine venner mig: "prøv at læg mærk til hvilken alderskategori vi er i". Jeg er 22. Og det føles som om at jeg er i den ÆLDRE del af mængden. Jo der var nogle på >25 år, men da jeg tog på connen så lagde jeg mærke til hvor mange piger og drenge, som er yngre end mig derovre.
Wow jeg føler mig gammel allerede.
Men ikke desto mindre så var der også late night events. Altså hvor "børnene" tog i seng og jeg blev oppe til 3 om natten.
DISSE SKAL ALDRIG FORSVINDE.
Det fedeste var at der var et otaku hour event kl midnat, hvor vi skulle gætte på hvilke bryster passede til hvilken anime karakter, og "drinking games", som var med ingefær (hvilket er fedt nok).
Så efter min mening så var Genki i dette tilfælde god til at separere unge/voksene og børne events.

Helt seriøst. Så ja hvis man tænker på at der skal være en autentisk stemning af Japan. Så var den der ikke. Men jeg ved ikke om det er det folk, som SsjGogo leder efter?
Altså en stemning af at man rejser til japan, hvor der er banzai træer, dekorationen har sakurablade og japansk stemningsmusik, med japansk te osv.? Jeg har opdaget at rigtig mange på Genki-con gik mere op i cosplay end alt andet. Så jeg tror også det er derfor der ikke er så meget fokus på Japansk kultur.
Programmør.
Aegisub inspirerede mig til at være programmør. Hvilket jeg takker bla. Niels for.
Quote:
Spoiler: vis
I am not afraid of the one who can kill me, I am afraid of the one who can touch my heart.
Myself

Hvis I hader mig for den jeg er, så gør det. Hellere det, end at blive elsket for at være en løgner. Så må alle i hele verden hade mig.
Migselv

Love is not about finding the perfect person, but about seeing an imperfect person perfectly
Gundvang

Brugeravatar
Skymone
Jonin
Jonin
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 5. feb 2013 10:58
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Kvaliteten af de danske messer (japansk populærkultur)

Indlægaf Skymone » tors 11. sep 2014 14:30

Jeg synes, det lyder rigtig spændende, det I snakker om. Jeg er ikke selv så meget inde i japansk kultur mere, at jeg ville kunne arrangere noget som helst, men jeg ville helt sikkert overveje at møde op. Og hvis det bliver vinklet mere som en japansk kulturMESSE end en "j-popcon", så ville jeg også automatisk antage, at det 1) ikke er for 13-14-årige 2) ikke indebærer cosplay og 3) der er ingen plushie-dødbold.

Jeg er cosplayer, og jeg tager til con'er i Danmark, men hold op, hvor jeg føler mig gammel! Da jeg tog til min første con var jeg 15 år, og her følte jeg allerede, at de folk omkring mig var nogle lidt for barnlige sjæle (Free hug'er angreb, need I say more?). Nu er jeg snart 25, og jeg føler mig nærmest som en pensionist til con'er. Når jeg kigger på event-programmer til con'er, især SVScon, så tænker jeg børne-lege det meste af tiden. Plushie-dødbold, for eksempel, pocky-spisning. Kan ikke lige huske, hvad der ellers er, for jeg plejer kun at tage til cosplay-shows, og kun hvis jeg selv er med, for jeg gider egentlig ikke de der ofte pinefulde acts, man absolut skal lave.
Dealer-rooms er som regel dårlige bootlegs (som er blevet beskrevet her på forum) eller kinesisk skrammel til latterlig overpris.

Som cosplayer (og ikke-anime cosplayer), ville jeg gerne se flere gamer-conventions, der har sådan noget som game release, chancer for at prøve beta-spil, paneler (det var der i det mindste til Genki i år), og cosplay-konkurrencer, hvor man kan nøjes med at gå på scenen og posere og så ned igen, i stedet for at skulle udsætte publikum for pinefuldt dårlige, indforståede jokes og dans (jeg overdriver her, men jeg ved selv, hvor svært, det er at finde på et act, når man egentlig bare gerne vil genskabe karakteren uden at gøre sig selv til grin).

Og disse event ville jeg med glæde have, samtidig med at der er separate japansk kultur events, hvor der ikke nødvendigvis er cosplayere. Som skrevet før af andre, så er cosplay ikke Japansk. Det er fint nok, der er steder som SVScon osv, der tiltaler unge publikum, og eftersom det er de eneste steder, man har chance for at vinde kvalifikationer til internationale con'er, så vil jeg nok også blive ved med at komme, men engang imellem ville det bare være rart ikke at føle, at alle folk omkring en er børn (hvilket jo ikke er mærkeligt, hvis gennemsnitsalderen er 15-16 år).
“Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
- Albus Dumbledore

Web: http://skymone.dk/
DeviantART: http://skymone.deviantart.com/
Facebook page: https://www.facebook.com/skymonecosplay

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Kvaliteten af de danske messer (japansk populærkultur)

Indlægaf Gama » tors 11. sep 2014 16:39

Ja sku, japansk kultur messe! (Y)

Erm, måske det er en hentydning at cosplay events er over crowded af børn? :D >:) >:) >:) >:) 8)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Skymone
Jonin
Jonin
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 5. feb 2013 10:58
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Kvaliteten af de danske messer (japansk populærkultur)

Indlægaf Skymone » fre 12. sep 2014 09:00

Gama skrev:Ja sku, japansk kultur messe! (Y)

Erm, måske det er en hentydning at cosplay events er over crowded af børn? :D >:) >:) >:) >:) 8)


Tja, cosplay er måske lidt barnligt. Det er anime og manga måske også. Det er ikke ensbetydende med, at man som voksen ikke kan nyde det, og at man som voksen cosplayer gerne vil spille plushie-dødbold. ;)
“Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
- Albus Dumbledore

Web: http://skymone.dk/
DeviantART: http://skymone.deviantart.com/
Facebook page: https://www.facebook.com/skymonecosplay

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Kvaliteten af de danske messer (japansk populærkultur)

Indlægaf Tanerion » fre 12. sep 2014 09:41

Skymone skrev:Tja, cosplay er måske lidt barnligt. Det er anime og manga måske også. Det er ikke ensbetydende med, at man som voksen ikke kan nyde det, og at man som voksen cosplayer gerne vil spille plushie-dødbold. ;)

Har kigget youtube hele natten og brugte lige et par sekunder på at lede efter thumbs up knappen til dit indlæg :p

Det er helt i orden at være lidt barnlig indimellem.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Kvaliteten af de danske messer (japansk populærkultur)

Indlægaf LiseR » fre 12. sep 2014 14:23

Jeg har ikke noget problem med at omgåes teenagere (og synes tit de er befriende uprætentiøse), men det ville da være rart med en messe for det ældre segment.

Jeg elsker at spille stikbold, men jeg er blevet for gammel til det (eller, mit knæ er.)

Cosplay er såmænd nok japansk (eller er i al fald optaget som en del af den japanske populærkultur) - men der er bare så meget andet i japansk kultur der er grotesk underrepræsenteret på messerne i forhold til.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Kvaliteten af de danske messer (japansk populærkultur)

Indlægaf Gama » man 15. sep 2014 17:38

Skymone skrev:
Gama skrev:Ja sku, japansk kultur messe! (Y)

Erm, måske det er en hentydning at cosplay events er over crowded af børn? :D >:) >:) >:) >:) 8)


Tja, cosplay er måske lidt barnligt. Det er anime og manga måske også. Det er ikke ensbetydende med, at man som voksen ikke kan nyde det, og at man som voksen cosplayer gerne vil spille plushie-dødbold. ;)



Nej, men jeg synes da det sætter forventningen til at det er noget for børn, og børn kan garanteret godt lide plushie-dødbold :) Jeg tænker ihvertfald at lige her er det for meget at bede om andet :) Men god ide med flere gamer cons! Personligt tænker jeg at ville kombinerede man det med noget league of legends tournering, så ville det være mere muligt at stable på benene :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster