BLOG: Congængeren

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

BLOG: Congængeren

Indlægaf kaas » man 3. mar 2014 18:16

I januar startede jeg en blog op om danske conventions kaldet Congængeren.

Om bloggen:
Jeg er ingen speciel. Jeg ser anime, jeg spiller spil, studerer, og så tager jeg i øvrigt til en dansk convention i ny og næ. Min involvering i miljøet er derfor intet mere end en almen deltager, hvilket jeg har været siden 2011, hvor jeg besøgte min første SVSCon. Sidenhen har både J-Popcon og Genki også taget weekender fra mig.

Men min tilstedeværelse i miljøet er ikke, hvad denne blog kommer til at handle om. I stedet vil denne blog bestå af kritiske indlæg om miljøet set fra et andet perspektiv; et, som ikke er con-arrangører, der ellers har haft det største talerør i denne del af blogosfæren.

Dermed håber jeg, at du, læser, kan tage noget med herfra, som er meningsfuldt, om du sidder i en bestyrelse bag (tilsyneladende) lukkede døre, eller om du bare synes det er sjovt at tage til conventions.

Fra "Om blog og blogger"

Indlæg:
Senest rettet af kaas ons 21. maj 2014 02:01, rettet i alt 6 gange.

Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Re: Congængeren - Blog

Indlægaf kaas » man 3. mar 2014 18:18

Om information og hjemmesider
Hjemmesider til danske conventions eksisterer i mange afstøbninger, med forskellige tilgange fra hver organisation. Genki er mest eccentrisk af alle med en komplet reboot af siden hvert år, mens SVS og J-popcon for det meste har forholdt sig mere konservativt, hvis man da lige undtager hvad J-popcon gjorde med deres side i løbet af 2013. Men hvad med kvaliteten? Informerer de godt nok om det, der er vigtigt, er de til at finde rundt i? J-Popcon får lov til at få et afsnit for sig selv, for den er lidt… speciel.
Senest rettet af kaas tors 24. apr 2014 13:53, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf kaas » tirs 8. apr 2014 16:27

Bootlegs
En con overstået, en bootleg-sal fyldt og tømt igen. J-popcon fandt sted for lidt over en uge siden, og traditionen tro, kunne man købe både kopi-figurer, kopi-plakater, kopi-anime, etc – i blandt legitimt merchandise, selvfølgelig. Det er uden tvivl problematisk, at dette finder sted, men hvad kan connerne gøre, og har de overhovedet et ansvar – juridisk eller moralsk?
Senest rettet af kaas tors 24. apr 2014 13:53, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf SsjGogo » tirs 8. apr 2014 20:01

Godt indlæg omkring bootleg - som jo tidligere er blevet diskuteret på Animanga.

Jeg mener, at jeg også der påstod, at et juridisk ansvar kan placeres hos arrangørerne og også burde gøre det. I dit blog henviser du også til en konkret hjemmel, som næppe kan fortolkes indskrænkende.

Det er jo grinagtigt, at de foretager en "spot en bootleg" runde - og at der så ikke følger deciderede konsekvenser med.

Mit råd: er du blevet snydt, politianmeld sælger og arrangører!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Manna
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1039
Tilmeldt: man 1. okt 2012 17:52
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sjælland

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf Manna » tirs 8. apr 2014 20:38

Uddyber lige mig selv lidt fra fb, jeg synes at alle de danske conner skal gå sammen til et møde, og aftale en politik omkring bootlegs, for at sikre alle besøgende mod uægte varer, og for at vise over for sælgerne at den slags ikke er acceptabelt i DK.
På den måde har man en fælles gruppe der kan tage kontakt til kulturministerern/politiet/hvem det nu måtte være, hvis der gentagne gange opstår problemer med en sælger. Og som con står man i fællesskab stærkere, og kan undgå at en sælger siger nej til en con, fordi han ved at de andre er ligeglade.
~Queen of the night~

Brugeravatar
Sneffe
Kage
Kage
Indlæg: 788
Tilmeldt: lør 12. jan 2013 00:22
Køn: Mand
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf Sneffe » tirs 8. apr 2014 20:38

Jeg fik købt Evangelion 3.0 You Can (not) Redo, som var pakket fint ind i en pap boks (ved ikke hvad de ubrugelige genstande hedder) med plastik omkring den. Men da jeg fik revet plastik emballagen af viste det sig, at selve kassetten var helt i sort uden noget motiv og DVD kvaliteten var ikke ligefrem prangende.

Jeg burde nok have vidst. at det var noget fusk, da jeg senere har fundet ud af at Funimation ikke engang har udgivet filmen endnu, fordi der stadig var stor efterspørgsel på biografbiletter i amerikanske biografer. På trods af min egen uvidenhed synes jeg dog at det var en træls oplevelse og for fremtiden vil jeg se nærmere på de ting jeg overvejer at købe.

-_-

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf SsjGogo » tirs 8. apr 2014 22:06

Problemet er jo ikke sælgerne - men arrangørerne, som vender det blinde øje til, idet de frygter, at bortvisning af større sælgere vil påvirke besøgstallet i Dealerroom.

Så arrangørerne behøver ikke et fælles møde - blot en fyr som Sneffe, der er blevet røvrendt, der politianmelder de konkrete arrangører.

Så tør jeg love - at det ikke gentager sig.

Det er sat lidt på spidsen af mig - det ved jeg - men det er sgu heller ikke mere kompliceret end som så.

Kunderne røvrendes - arrangørerne ved det - så tager man sagen i egen hånd.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf LiseR » tirs 8. apr 2014 22:56

Djævelens advokat:
Er de fleste kunder ikke meget godt tilfredse med at kunne købe de billigere kopivarer, vel vidende at de er kopivarer?

Jeg har ikke købt merchandise i årevis, men det er mit indtryk at de færreste tænker over at de køber en kopi, selv om de et eller andet sted godt ved det.

Edit: jeg ser naturligvis ikke bort fra Sneffes oplevelse med den dårlige kopi, og er naturligvis enig i at noget skal gøres ved det.

Men hvis kunderne til bootlegs ikke var der, ville bootlegs heller ikke være der - og jeg tror ikke på at alle er uvidende, skønt det bliver sværere og sværere at se forskel på original og kopi.

Jeg er dog enig i at arrangørerne bærer det helt overordnede ansvar!
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf psyg » tirs 8. apr 2014 23:05

LiseR skrev:Djævelens advokat:
Er de fleste kunder ikke meget godt tilfredse med at kunne købe de billigere kopivarer, vel vidende at de er kopivarer?

bootleg forhandlerne tager original priser for deres falskevare så det virker ikke som en realitsisk forklaring
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf SomethingPurple » tirs 8. apr 2014 23:08

psyg skrev:
LiseR skrev:Djævelens advokat:
Er de fleste kunder ikke meget godt tilfredse med at kunne købe de billigere kopivarer, vel vidende at de er kopivarer?

bootleg forhandlerne tager original priser for deres falskevare så det virker ikke som en realitsisk forklaring


Tit tager de endda mere for varerne end de ægte. -_-*
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster