BLOG: Congængeren

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf LiseR » ons 9. apr 2014 02:25

Der står Viz Media, som jeg går ud fra har rettighederne, og Mr. Kishimotors navn.
Nu er det en jeg har fået, så jeg ved ikke hvor den er fra, men den ser legit ud :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf SsjGogo » ons 9. apr 2014 08:21

Men det afgørende er - at folk, i god tro, køber varer som de mener er ægte.

Hvis folk bevidst købte bootlegs pga prisen - så var det en anden debat, og dem er der nok også en del af.

Her taler vi om folk, som er blevet snydt.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf LiseR » ons 9. apr 2014 12:15

Vi taler vel ret beset om bootleg-problematikken generelt? Men jeg er enig i at det naturligvis er det største problem at folk snydes.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
dakiholic
Chibi
Chibi
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 19. nov 2012 05:16
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf dakiholic » ons 9. apr 2014 17:29

tænkte jeg lige vil nævne lidt omkring Dakimakura covers (krammepude betræk)
nok ikke det største problem da markedet for dem er så lille, og folk generelt ser dem som gag gifts eller det der er værre.
har kun været til Genki 2013 og J-pop 2014 og der var dakimakura til salg ved begge events. Dem jeg fandt var med meget stor sandsynlighed bootlegs.
Ikke blot deres udseende, men også prisen var en klar indikator for mig.( ~250kr for dem til genki, gad ikke spørge om pris til J-pop) De fleste er nok ligeglade med ægtheden af deres krammepuder, men jeg ville bare lige advare alligevel.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf SsjGogo » ons 9. apr 2014 19:29

Tja - jeg mener personligt ikke, at denne sag kan ses "fra to sider" - ligegyldig hvor meget end man forsøger, at lege djævlens advokat.

Ved bootlegs snyder man nogen - ligegyldigt hvad.

1) Køberen

2) Producenten

3) Arrangøren - idet det, som bloggen og denne tråd viser, skaber vildt dårligt omtale.

Den dårlige omtale er dog tilsyneladende ikke nok til, at arrangørerne gør noget ved problematikken. En skam.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf Gintoki » ons 9. apr 2014 21:50

@ Trieu: Hvordan kan et copyright symbol være garanti for at det er en ægte vare? Jeg mener en hver kan jo skrive det på sit kopiprodukt og det gør vel næppe kopiproduktet mere ulovligt af at de sætter det symbol på? :P

Jeg er også helt enig i at der skal gøres noget ved dette. Det er ikke god karma at sælge kopiprodukter!

@ LiseR: Det er rigtigt at mange af dem der kommer til de danske conner, rask væk køber tingene hvad end de er bootlegs eller ej men har også oplevet at en del af disse faktisk slet ikke er klar over at det er kopivarer, specielt eftersom mange af dem er unge og slet ikke rigtigt kender til dette koncept. De ser en plushie eller andet merch fra deres yndlingsserie og køber den rask væk uden at tænke videre over dette.

Men som gogo også skriver, så kan man ikke se dette fra to sider, det er umoralsk af pommerens til samt det er ulovligt og underminere anime/manga industrien i dette tilfælde.

@ Manna: Jeg tror ikke din idé vil virke eftersom jeg tror de fleste conner er lidt ligeglade med bootlegs i deres dealerrooms selvom de evt. påstår andet. De går mere op i profitten i at have en stand stående der sælger kopivarer end de går op i lovligheden omkring de varer der sælges.
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf Trieu » ons 9. apr 2014 22:29

angående copyright symbolet.

Det har noget at gøre med lovgivning i Kina omkring ophavsret. Generelt så er det lovlig at lave produkter i Kina som gør brug af de samme visuelle som et andet licens, så længe man kan påstå at det er ens eget produkt, via mangel af copyright til dem som rent faktisk har licens. så snart man putter et copyright symbol på, så siger man at det er et officielt produkt af det pågældende firma som har rettighederne.

sagt på en anden måde, jo, man kan godt putte falske copyright info på, men det blive sjældent gjort, da det er en af de få ting som kan føre til retsforfølgelse i Kina og i kina kan en retsforfølgelse betyder at producenten skal betale betydelige summer enten i retsafgift, eller i bestikkelse for at undgå en sag og så miste de lidt fordelen ved at producere bootleg. Det er for det meste simpelthen ikke risikoen værd at forfalske copyright info på bootleg produkter, når det storset er lige så let for dem at sælger et produkt uden falsk copyright info, så i lang størstedelen af tilfælde er man sikret nå der er copyright symbolet på, med de korrekte copyright info.

Det er selvfølgelige ikke en 100 % garanti, men det er godt nok til at det kan bruges som tommelfinger regel, hvis man er i tvivl.

Det man dog kan være 100 % sikkert på omkring copyright symbolet, er at hvis det ikke er der, eller at der ikke er korrekt copyright info, så er det 100 % et bootleg.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf LiseR » ons 9. apr 2014 22:52

...mit indlæg var altså på ingen måde et forsøg på at forsvare, endsige legitimere bootlegs!!!!
- bare tænkt som en påmindelse om at kunderne også bærer et ansvar - connen og dealerne har ikke det fulde, men det største :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf SsjGogo » tors 10. apr 2014 13:11

@LiseR - Jeg tror ikke, at hverken Gintoki eller jeg mener, at du tror køb af bootles er forsvarligt.

Pointen er nok - at hvordan man end vender og drejer det, så er det ikke ok - som du jo også selv mener.

Jeg er helt enig med dig i, at der også er et kæmpe ansvar hos køberen - for køber de bootlegs bevidst, så opretholder de en efterspørgsel, som sælgerne jo imødeser pga indkomsten.

Derved er det naturligvis ikke kun sælgeren eller arrangøeren, der kan sættes til last. Det er et fællesansvar, som vi må løfte.

Jeg mener blot, at arrangøreren har nemmest ved at komme det til livs - ved simpelthen at sige nej.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: BLOG: Congængeren

Indlægaf LiseR » tors 10. apr 2014 13:37

Så er vi enige - men jeg tror til gengæld også at hvis markedet ikke er der - hvis kunden siger nej - er der langt mere vilje hos arrangør og forhandler til at droppe de kopier ;)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster