Hvad skal der til for at gøre en convention god

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
Pacman
Jonin
Jonin
Indlæg: 321
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 13:58
Køn: Mand
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Hvad skal der til for at gøre en convention god

Indlægaf Pacman » tors 1. sep 2011 11:33

Titlen siger jo entelig sig selv, men jeg vil gerne vide hvad der skal til for at gøre en convention til noget som man gider at tage til igen.
Hvorfor kommer i overhoved til en convention som Genki, SVS eller J-popcon.
Hvad bruger i weekenden på, er det være social, game roomet, de mange events, eller noget helt andet.
Har i forslag til hvad der kunne gøre en convention bedre, nogle events i savner, muligheder under connen.

Personligt for en convention skal være god for mig, så kan jeg i hvertfald være med til at lave den eller have noget at lave andet end blot at være en gæst, som evt at have en stand.
Jeg er så miljø skadet af alt det con arbejde jeg har lavet at jeg ikke længere kan nyde en con uden at lave noget.
Det er vigtigt for mig at brugerne, af de conventions jeg er med til at lave, har det sjovt under weekenden. Også derfor jeg bl.a. laver den her tråd da jeg gerne vil vide hvad vi kan gøre bedre for alle jer der nu kommer og bruger penge på os.
Jeg skal have nogle at nyde connen med, nogen jeg kender. Jeg er ikke så meget længere en der tager til cons for at nyde nye mennesker, eller jo selvfølgelig lukker jeg det ikke ude, men jeg taler mest med dem jeg kender.
Det er vigtigt for mig der er nogle lidt mere seriøs events for os der er lidt ældre, selvom det er svært at skulle arrangere da det er svært at finde på nogle lidt mere voksne events, så hvis nogen har forslag til det så kom gerne med dem.

Ja men det var lidt om hvad jeg syntes skal til, hvad syntes i?

Brugeravatar
LightningEagle
Chunin
Chunin
Indlæg: 111
Tilmeldt: tirs 17. maj 2011 00:04
Køn: Mand
Geografisk sted: DTU

Re: Hvad skal der til for at gøre en convention god

Indlægaf LightningEagle » tors 1. sep 2011 13:38

Hvad der gør en con god?

Noget af det jeg har nydt mest til con'er er de sociale aktiviteter fx husker jeg tydeligt hvordan vi spillede Werewolf til sent ud på nattet en gang til et HAF event og det var super hyggeligt! :D Kan også huske at jeg spillede Magic med nogen, igen til et HAF event, hvilket var herligt. Jeg havde ingen kort så jeg lånte vist et deck. Munchkin er også en god fællesaktivitet...
Den slags spil, specielt dem man kan være mange om, man er fælles om synes jeg er alletiders og virkelig hjælper til at gøre en con god.

Dertil er quizzer noget jeg finder virkelig underholdende. Med alle de random facts om serier man opsnapper i manga og anime, er det fedt at have noget at bruge den til. Til HAFs konkurrencer har der ofte været præmier, men det er absolut ikke et must, quizzerne er oftest underholdende i sig selv. Hold quizzer er også gode fordi ikke alle har set de samme anime/læst samme manga.

...
Der er flere aspekter, men jeg tror, de to er de primære for mig...

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Hvad skal der til for at gøre en convention god

Indlægaf Hecko X » tors 1. sep 2011 14:43

Indhold, indhold, indhold. Det skal være bredt og rettet mod forskellige målgrupper. Og messerne skal ikke være bange for at planlægge mange events til samme tidsrum, så længe målgruppen er spredt, for ellers er der flere grupper af mennesker, som bare vil kede sig i den tidsperiode.

Med det sagt, synes jeg det er vigtigt at differentiere hvornår det er indholdet af en messe der er god og hvornår det er selskabet der gør en messe god. Spørger man folk der synes godt om J-Popcon, hvorfor det synes det er godt, lyder svarende oftest:
  • Cosplay-konkurrencen
  • Fordi mine venner er der (og lignende variationer)
  • Varierende (for spredt til at være statistisk vigtigt, med de to ovenstående være den næste på listen)

Genki ser ud til at være godt på samme vej, da de 20-30 personer jeg spurgte under og efter messen (random sample er ikke stor nok, jeg ved det) sagde, at de syntes Genki 2011 var fed på grund af:
  • Koncert med Yukie Dong
  • Fordi jeg var sammen med mine venner (og lignende variationer)
  • Varierende (for spredt til at være statistisk vigtigt, med de to ovenstående være den næste på listen)

Jeg ved desværre ikke noget om SVS.

Det er selvfølgelig fedt at deltagere kan have sjovt og at messen er social, men når en af de primære ting folk synes godt ved en messe har nada at gøre med messens indhold, så er det lidt fail, omend abstrakt.

Det er jo trods alt meningen, at folk til en messe skal have det sjovt med deres venner, ikke på grund af deres venner. Ellers kan man lige så godt lave en gratis sammenkomst/picnic med lidt selskabsevents i Frederiksberg Have og så kan folk spare 300 kroner på indgangsbillet og stadig se deres venner.

Brugeravatar
ReficulNatas
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2319
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:46
Køn: Kvinde
Geografisk sted: in a world of pure imagination
Kontakt:

Re: Hvad skal der til for at gøre en convention god

Indlægaf ReficulNatas » tors 1. sep 2011 14:48

LightningEagle skrev:
Spoiler: vis
Hvad der gør en con god?

Noget af det jeg har nydt mest til con'er er de sociale aktiviteter fx husker jeg tydeligt hvordan vi spillede Werewolf til sent ud på nattet en gang til et HAF event og det var super hyggeligt! :D Kan også huske at jeg spillede Magic med nogen, igen til et HAF event, hvilket var herligt. Jeg havde ingen kort så jeg lånte vist et deck. Munchkin er også en god fællesaktivitet...
Den slags spil, specielt dem man kan være mange om, man er fælles om synes jeg er alletiders og virkelig hjælper til at gøre en con god.

Dertil er quizzer noget jeg finder virkelig underholdende. Med alle de random facts om serier man opsnapper i manga og anime, er det fedt at have noget at bruge den til. Til HAFs konkurrencer har der ofte været præmier, men det er absolut ikke et must, quizzerne er oftest underholdende i sig selv. Hold quizzer er også gode fordi ikke alle har set de samme anime/læst samme manga.

...
Der er flere aspekter, men jeg tror, de to er de primære for mig...


Jeg må indrømme at jeg holder med LightningEagle, og sætter størst pris på de sociale aktiviteter, hvor at der for mit vedkommende er større chancce for at møde nye mennesker, end ved bare at gå rundt..
Jeg lærte Werewolf at kende til Genki i år, og jeg hyggede mig gevaldigt med at spille det flere gange!
Do thou amend thy face, and I'll amend mine life.

Brugeravatar
LightningEagle
Chunin
Chunin
Indlæg: 111
Tilmeldt: tirs 17. maj 2011 00:04
Køn: Mand
Geografisk sted: DTU

Re: Hvad skal der til for at gøre en convention god

Indlægaf LightningEagle » tors 1. sep 2011 18:27

ReficulNatas skrev:...hvor at der for mit vedkommende er større chancce for at møde nye mennesker...

Enig, det med at møde nye mennesker gennem sociale aktiviteter er en vigtig del af det. Har kun enkelte gange haft nogen jeg kender med til con'er, hvilket har været rigtig hyggeligt, men ikke i sig selv har været det der gjorde con'en god. Nogle gange har jeg faktisk syntes at det var sjovere når der ikke var venner jeg kender fra hverdagen (eller lignende) til stede. Det med at man er i et miljø med folk der kun kender en for ens interesse i manga og anime var vitterligt helt specielt og en fantastisk oplevelse for mig.

Modsat Hecko vil jeg sige at en con ikke behøver være stor eller have mange aktiviteter. Personligt synes jeg at con'en hellere skal fungere som et mødested hvor forskellige folk med samme interesse kan mødes på ens vilkår. Der behøver ikke være en stor cosplay konkurrence, men det er okay at der er en konkurrence af en eller anden art fordi det giver folk med interesse i det aspekt yderligere en referenceramme at mødes om samt at vise andre ligesindede noget af det de brænder for.
På samme måde med artist-alley-konceptet: Det er et godt koncept og skaber nogle rammer at mødes om. Her synes jeg så lige så godt om at have et tegne-/malebord på con'en fordi ikke alle er interesserede i at sælge tegninger, men det giver som med det andet en fælles referenceramme.

Con'er skal for mig være et sted, hvor jeg har mulighed for at mødes med nogle mennesker der deler min interesse og aktiviteterne skal helst være nogle man kan grine og græde (... okay, nok ikke græde) af i fællesskab. Nogle der sætter en i situationer hvor man er nødt til at snakke med folk på den ene eller den anden måde. Men det behøver ikke altsammen være fastlagt. Der må gerne være mulighed og at sætte sig med brætspil og lignende som man kan være fælles om og således må der også gerne være tidsrum hvor der ikke er noget planlagt fra con'ens side således at alle pludselig har tiden til at sætte sig ned.

... I believe I've made my point... :p

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Hvad skal der til for at gøre en convention god

Indlægaf Hecko X » tors 1. sep 2011 18:43

LightningEagle skrev:Modsat Hecko vil jeg sige at en con ikke behøver være stor eller have mange aktiviteter. Personligt synes jeg at con'en hellere skal fungere som et mødested hvor forskellige folk med samme interesse kan mødes på ens vilkår. Der behøver ikke være en stor cosplay konkurrence, men det er okay at der er en konkurrence af en eller anden art fordi det giver folk med interesse i det aspekt yderligere en referenceramme at mødes om samt at vise andre ligesindede noget af det de brænder for.
På samme måde med artist-alley-konceptet: Det er et godt koncept og skaber nogle rammer at mødes om. Her synes jeg så lige så godt om at have et tegne-/malebord på con'en fordi ikke alle er interesserede i at sælge tegninger, men det giver som med det andet en fælles referenceramme.

Con'er skal for mig være et sted, hvor jeg har mulighed for at mødes med nogle mennesker der deler min interesse og aktiviteterne skal helst være nogle man kan grine og græde (... okay, nok ikke græde) af i fællesskab. Nogle der sætter en i situationer hvor man er nødt til at snakke med folk på den ene eller den anden måde. Men det behøver ikke altsammen være fastlagt. Der må gerne være mulighed og at sætte sig med brætspil og lignende som man kan være fælles om og således må der også gerne være tidsrum hvor der ikke er noget planlagt fra con'ens side således at alle pludselig har tiden til at sætte sig ned.

... I believe I've made my point... :p

Hecko X skrev:Ellers kan man lige så godt lave en gratis sammenkomst/picnic med lidt selskabsevents i Frederiksberg Have og så kan folk spare 300 kroner på indgangsbillet og stadig se deres venner.

Gør det til en cosplay gathering, add some sketch artists og et par fotografer, og boom, så er der alt du beder om. Så hvis det er tilfældet, hvorfor så besvære sig med messer?

Et eller andet sted er det vel, fordi vi ønsker at blive underholdt blandt ligesindede. Underholdning = indhold. Som nævnt er det jo fuldt ud acceptabelt (for ikke at nævne godt) at indhold er socialt, fx speed meeting, hold quizzer, etc.

Dog er der mange, heriblandt mig selv, samt mange i min aldersgruppe, der tager til messer fordi vi allerede har set det meste. Vi kommer for at se eller opleve noget vi ikke har set eller oplevet før; fx en 'diamond in the rough' anime, der måske er nogle år gammel, et panel eller to om et spændende emne inde for kulturen (mode, musik, trends, ungdomskultur, "what not to miss in Japan," etc.), og lignende.

I bund og grund er det jeg prøver at sige, at hvis en messe er sjov, kun fordi ens venner gjorde den sjov, så lever messen ikke op til det den (i hver fald efter min mening) burde. Så mit kriterie at dømme efter har altid været "Hvis jeg var har alene, hvor sjovt ville jeg så have haft det?" fordi hvis det var på grund af mine venner, kunne jeg lige så godt købt en togbillet til 100 kroner og besøgt dem i en weekend i stedet.

I sidste ende er det dog helt i orden at en messe kan bruges som en social platform til at udvide sit vennenetværk, men medmindre messen er "Friends'R'Us," så burde det ikke være dens primære formål. Dens primære formål burde være at sprede fokus for sit emne, ved at gøre det interessant og tilgængeligt for nye, såvel som erfarende, medlemmere af miljøet.

Og nu er det jo nemt nok for os to at diskuttere hvad en messe burde eller ikke burde have (mange events eller ej), min vi skal stadig huske på at det ikke kun er dig og mig der tager til denne messe, men +1000 mennesker med forskellige smage og interesser, hvortil få events desværre ikke er nok.

Selv med Genki 2011s relativt proppede program, var der mange der brugte flere timer på at kede sig, fordi de følte der ikke var noget henvendt til dem, hvilket er en skam, især fordi de måske har brugt 500 kroner på transport + 300 kroner på en billet.

Så hellere have lidt flere events, så så få keder sig som muligt, end at have færre events og anskaffe sig et negativt ry for at være kedelig. Under alle omstændigheder skal events dog være planlagt og udført ordentligt.

Brugeravatar
CAPTAIN N
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2070
Tilmeldt: man 4. jul 2011 15:37
Køn: Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad skal der til for at gøre en convention god

Indlægaf CAPTAIN N » tors 1. sep 2011 21:57

Jeg tager hovedsageligt derud for at møde lidt nye ansigter og har da til alle de cons jeg har deltaget i da også kommet i god snak med andre deltagere og det er rigtigt fedt at alle er så åbne over for alle i forhold til dem man omgås i hverdagen.

Jeg syntes også rigtig godt om de små events og konkurrencer der er.
Til J-Popcon kan jeg huske der kom nogle gutter der spillede gamle retro spil sange i løbet af natten. Det var rigtigt fedt syntes jeg.
Til gengæld syntes jeg at der mangler lidt fokus derude efter midnat. Der render folk bare sådan lidt hips som haps hvor man jo ellers kunne få en masse sjov ud af natten.

Game Room er også fedt syntes jeg. især hvis der er nogle lidt obskure og ukendte gode spil man aldrig har hørt om. Gør det så meget mere interessant.
Jeg hænger selvfølgelig også lidt ud med folk jeg kender hvilket jo også er skide hyggeligt men det er helt klart stemningen der holder mig interesseret under en con og der er det selve deltagerne der er det vigtigste.
Billede

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Hvad skal der til for at gøre en convention god

Indlægaf JoaCHIP » tirs 13. sep 2011 18:57

Det er nu ikke et helt nemt spørgsmål. Jeg må faktisk vride hjernen lidt for at komme på noget, som med garanti ville få mig til at styrte afsted til en con. Men jeg er ihvertifald enig med Hecko X: Indhold er vigtigt. Ikke fordi jeg er asocial, og dét at møde nye mennesker ikke siger mig noget. Naturligvis gør det det. Men jeg er i en noget anden aldersgruppe, og det kan nu mærkes, hvilket nok er uundgåeligt.

Men hvilket indhold skal der så til? Dér bliver den svær. De fleste con'er fokuserer mest på populær-kulturen (J-popcon er ligefrem opkaldt efter det), og poppede ting er nok i virekligheden ikke rigtigt mig. F.eks. ville jeg godt se nogen koncerter med nogen japanske bands, men j-popcon og j-rock er faktisk ret langt nede på min liste. Jeg er mere til det obskure, ting fra den japanske undergrund eller måske endda noget historisk. Det samme gælder grafiske ting.

På den anden side skal det også kunne lade sig gøre at få fat i de her ting, uden at lave et gigantisk hul i budgettet, og det sætter naturligvis en stopper for en del muligheder. Ham min ven som arbejdede for Ghibli, har iøvrigt sagt op, så nu er den kontakt også gået lidt fløjten. :/

Så jeg har faktisk svært ved at komme på noget. Hvis jeg får en god idé, flyver jeg naturligvis herind og foreslår det! I shall be back...
RYST OG NYD!

Brugeravatar
Nashayla
Jonin
Jonin
Indlæg: 209
Tilmeldt: man 9. maj 2011 19:49
Køn: Kvinde
Kontakt:

Re: Hvad skal der til for at gøre en convention god

Indlægaf Nashayla » ons 14. dec 2011 05:59

Mere struktureret og professionel håndtering af de forskellige events.
God info og let mulighed at opnå yderligere information om det enkelte event.
Mindre U-12 piger med free-hugs skilte i meget afslørende tøj(så alt for mange til J-Popcon i dealer rummet). Det er jo en legeplads for (#). Der burde være en begrænsning for hvordan man må klæde sig afhængig af sin alder, men det er en anden diskussion.
Teknisk håndtering
俺の温州蜜柑は何時も結構 ♥ 食べたいですか? :D

Brugeravatar
Chobits_kat
Genin
Genin
Indlæg: 64
Tilmeldt: fre 29. apr 2011 19:39

Re: Hvad skal der til for at gøre en convention god

Indlægaf Chobits_kat » ons 29. feb 2012 11:17

Hvad der skal til før en convention er god?? Puh ha .... der er virkelig mange ting som der skal til XD
Først og fremmest skal messen være et sted hvor der nu er plads til alle de mennesker som har tilmeldt dig, det der med at der kun er plads til .. like ... halvdelen går bare slet ikke ... der skal være rimelig med plads til folk kan boltre sig som de har lyst til (ja nu mener jeg ikke de skal løbe rundt som om de har dukket 7000 energi drikke eller sådan noget, men der bør være plads til at kunne 'løbe' lidt rundt og 'lege', hvis i forstår : ) Syntes SvScons lokaler f.eks. er virkelig gode, da der ligesom kommer mere plads i løbet af årerne : 3 ... J-pops er rimelig, og kan gå osv ... har så ikke været til genki endnu, men regner med næste år ^^

Som noget andet med vigtigt er det godt med mange gode konkurrencer og eventer som de deltagende kan hygge sig med : 3 .... nyder meget at kigge på, da jeg er så genert angående sådan nogle ting, og simpelthen næsten aldrig deltager ... tør ikke sådan noget som dating game på scenen, er jeg bare for nervøs og genert til XD .. men morer mig med at kigge på det sammen med venner og veninder ... ^^ ...
Men man må vil indrømme at conventions ville være kedelige uden konkurrencer og eventer, ellers ville alle sidde rundt omkring og kede sig ... bare en smule n.n' ... mange sidder nogle gange og bare kigger... såå n.n' ... de siger ikke så meget eller snakker rigtig med nogen , kender hvertfald en del, så små ting der er at lave er dejlige TwT ...
Spille afdelingen med alle de der spilkonsoller er også godt for de lidt elskelige overfor spil som alle de der kingdom hearts osv : 3 ... det er godt at se et stort udvalg, så man ikke bare kan prøve en ting, men mange flere, jeg elsker Stepmania (selvom failer for groft til det XD!).

Cosplay show'sne er nok højdepunkt fra min side ^^ hvor folk både laver seriøse, sjove og nogen gange lidt halv mærkelige acts n.n' optræder gerne selv, til svscon 2012 optræder jeg for 4 gang, så kender det med at stå på scenen, men har ikke så meget erfaring indenfor seriøse acts, som skal lave sammen med nogle andre denne gang ^^' men gør et forsøg : 3 ....


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster