Prisen på danske conventions

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf SsjGogo » tirs 15. nov 2011 09:06

Meget interessant problemstilling, omend jeg står i den anden ende af spektrummet. Jeg undrer mig tit over, hvordan de får det hele til at køre rundt for det beløb, de afkræver (ikke at det er billigt).

Jeg vil samtidig også rose Eutaku (og Genkai) - jeg synes det er forfriskende, at en conarrangører er åben om administrering af økonomien, og orker at fortælle, hvilke tanker gør sig gældende ved planlægningen!

Det kunne andre arrangører lære af. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Eutaku
Genin
Genin
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 9. maj 2011 22:09
Køn: Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf Eutaku » tirs 15. nov 2011 09:36

setesh skrev:@ LiseR:

@Eutaku:
Jeg vil mene du kommer ind på rigtig mange gode punkter, specielt mht. fundrasing. noget jeg syntes du glemte lidt var krav om lokation når du sammenligner rollespils events med otaku conner. ved rollespil har man ikke brug for så store lokationer til f.eks. dealer-room(som nok ville blive kaldt marked ved rollespil) som skal være indedørs i tilfælde af dårligt vejr. hvis rollespillere laver et marked, er det nok som regelt ved et live-rollespil der foregår ude i skoven. og der er det nok mest af alt mad der bliver solgt.


Mht. er det en rigtig fin tilføjelse, jeg tænkte også på at tilføje det samt alt det goodwill some Rollespiller får i kommunerne til tilskud til lokaler, og det erfaring de har med at få fat i det, men det er også noget de har bygget op fra 0 på et tidspunkt! Jeg tror bare jeg nåede min "max" for ævle bævle! :D Men godt du tager det med og fortsætter tilføjelser!

Dertil skal det lige siges at du rammer helt plet hvad angår erfaring, i mine øjne. vi mangler nemlig folk der bliver i arrangør-arbejdet her i danmark. og vi mangler noget der kan tiltrække os "gamle" mennesker ind til conner igen. problemet er bare lige hvad det nu skal være. jeg ved det ikke, men jeg håber snart at der er nogle der gør det.


Jeg tror vi skal kigge lidt på de udlandske conventions, det der trækker dem er udvalg i Dealer rummet for nogle, gæster for andre, og så det sociale aspekt i at man kan mødes med andre der ikke er under 14 år i nogle steder og tage en anden slags snak op om kulturen. Det med at møde medmennesker på samme alder der har samme tilgang til ens hobby gør man gerne vil tilbage igen!

Vi kigger videre på det.

+ til dig Setesh!

I øvrigt fun fact, huslejen i DGI var ca. det samme som deres udstyrs omkostninger, som er bananas! :D Men sådan kan det gå, jeg er glad for vi i Genki har lov at tage udefra kommende tilbud ind til RKIC.

Så skal det siges at det var nu kort før connen de fik at vide de manglede de andre haller pga. vandskade så der var nok ikke så meget de kunne havde gjort, men avs en regning!
Billede

Brugeravatar
Eutaku
Genin
Genin
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 9. maj 2011 22:09
Køn: Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf Eutaku » tirs 15. nov 2011 09:42

SsjGogo skrev:Meget interessant problemstilling, omend jeg står i den anden ende af spektrummet. Jeg undrer mig tit over, hvordan de får det hele til at køre rundt for det beløb, de afkræver (ikke at det er billigt).

Jeg vil samtidig også rose Eutaku (og Genkai) - jeg synes det er forfriskende, at en conarrangører er åben om administrering af økonomien, og orker at fortælle, hvilke tanker gør sig gældende ved planlægningen!

Det kunne andre arrangører lære af. :)


Det kommer simplethen af at jeg selv har stået ligesom LiseR og undret mig og det dialog som jeg mødte den gang var meget lukket og svær at komme ind på. Men takket været noget ihærdighed og google fik jeg nogle få informationer der gjorde at vi tog springet imod at lave Genki i første omgang i 2009.

Jeg håber at miljøet er blevet det riger af endnu en event og er glad for vi kunne gøre det. Samtidigt var SVScon en stor hjælp og inspiration i at kunne komme i gang plus erfaringsmæssigt guld der jeg fik lov sammen med Morten at lave Cosplay showet og se hvordan det stod til at komme længere op i kæden! Erfaring du ved, guld værd, osv.

Hvis vi ønsker flere mennesker tager interesse i at blive arrangør så syntes jeg selv at tilgang til informationerne, de oprigtige kan give folk det rette skub i at sige, "det prøver jeg, nu føles det ikke så uoverskueligt mere!" Det syntes jeg er fedt!

Det skal siges at jeg heller ikke oplyser vores regnskaber før de er helt talt op her til slut November, men med den løfte at vi viser vores medlemmer hvad vi bruger penge på for at de kan følge med og vi har nogle vi kan føle os ansvarlig over for (som hjælper os holde os sandfærdig overfor vores vedtægter) vores medlemmer!

I love it! Det bedste jeg oplever er at nogle gange laver vi en fuck up eller to, men vores deltagere og arrangører forstår det. De siger, godt forsøgt men lad os ikke gøre det næste år, og indtil videre lærer vi af vores fejl!

Det arbejdsmiljø vi har i Genkai og Genki arrangør gruppen er således at vi vil heller prøve noget og lave nogle små fejl end ikke at prøve overhovedet! Jeg glæder mig til at blive bedre til det her, og jeg kan allerede se mange af mine med arrangører bare tage viden til sig og udnytte det. Me gusta!
Billede

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf l.mathiasen » tirs 15. nov 2011 16:00

Jeg synes tråden kommer ind på et andet vigtigt emne, som vi måske burde diskutere i en tråd for sig selv også, hvordan tiltrækker man de lidt ældre fans, noget vi har talt om på chatten nogle gange, dog uden at komme med konstruktive ting :D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf SsjGogo » tirs 15. nov 2011 16:03

l.mathiasen skrev:Jeg synes tråden kommer ind på et andet vigtigt emne, som vi måske burde diskutere i en tråd for sig selv også, hvordan tiltrækker man de lidt ældre fans, noget vi har talt om på chatten nogle gange, dog uden at komme med konstruktive ting :D


Enig.

En "Night Club" blev foreslået, dvs. en afterparty efter kl. XX, kun for 18+. Omvendt er det ikke alle, der er til fest og farver.

En voksen diskussions klub måske.

Måske skal man egentlig bare gøre op med sig selv, om man er til cons eller ej, på tværs af aldersgrænser - og tage pessimist løsningen.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf nielsm » tirs 15. nov 2011 16:11

Det "hvordan tiltrækker og fastholder man et ældre publikum" problem tror jeg hurtigt medfører et helt andet spørgsmål som er mere grundlæggende, nemlig "hvad er aktiviteterne for anime/manga som hobby".
Jeg laver lige en ny tråd :)

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf LiseR » tirs 15. nov 2011 23:12

Tak for en masse gode svar, jeg er blevet en stor del klogere!

Jeg tror at man med fordel som con-arrangør i j-kulturen kunne trække på det erfaring rollespillere har i at opstøve billige lokaliteter og funding. F.eks. kunne en mindre con MÅSKE fungere på en skole eller gymnasie, såfremt det var stort nok.
Måske er det bare fordi jeg nørder begge hobbier, men jeg ser mange sammenfald!

Men ellers er jeg nu overbevist om at de 300-350 kr jeg punger ud med for min weekend faktisk er ganske lidt!
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Lunch
Genin
Genin
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 20. maj 2011 17:25
Køn: Kvinde
Kontakt:

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf Lunch » ons 16. nov 2011 13:18

Eutaku skrev:Der er både dyre og billige cons overalt i verdenen, Uppcon i Sverige har lige sat deres billet pris op til 600 SEK mens Närcon kører til 250 SEK. Så det med at sige at vi er dyre i forhold til udlandet kan være sandt i nogle tilfælde men det kan måske bare have noget med at gøre at nogle lande får så mange deltagere at et lav indgang gør at de har stadig pengene til at klare deres budgetter. Der er også så mange faktorer der kan påvirke hvordan de sætter deres prisniveau.

LiseR skrev:Men ellers er jeg nu overbevist om at de 300-350 kr jeg punger ud med for min weekend faktisk er ganske lidt!

UppCon costed 650 SEK in 2011, however, it should not go unnoticed that both events mentioned provided sleeping overs; UppCon charged 50 SEK extra, while the first 1 500 participants with a weekend ticked were entitled to a free sleeping spot at NärCon. With showers, lockers and what not included. I would also like to add, eagerly, that some conventions can also be free of charge, like AnimeCon, which was still capable of providing accomodation for the price of 75 DKK for the weekend. So, for a person like myself it is cheaper to pay up 700 SEK for UppCon than to pay for a weekend ticket to J-Popcon (= 430 SEK) and staying over at some crazily overcharged hotel. If only I could stay awake for three days straight!

Granted, most conventions I know of, do make extensive use of University buildings and schools. I'm saddened this has not yet been an option in Denmark but I truly am hoping for improved as well as increased cooperation between different parties.

(Sources 2011: UppCon, NärCon and FinnCon-AnimeCon)

For the past 15 minutes I have been trying to dig out old Danish convention booklets, unable to find but one of them, namely J-Popcon's conbook from 2009. That one didn't include the program, though. And Genki's site is already updated for the next year, so no hope of getting my hands on one of the old programs either. Well, seems like I have no other choice but to base my critique on this year's J-Popcon!

In my case, I paid 200 DKK for one day, being Saturday. There were multiple occassions I was really close to just staying home that day, one major reason being the program. The sight of it sure gave me a shock therapy, caused by the amount of empty space. The eventrooms were still rented for a full day, while there was little program on offer. Look, 3 quizzes on the same day?! No alternative program for three hours at best while the Cosplay competition was going on?! Don't get me wrong here, there's nothing wrong with quizzes as such but I do see them as subsidiary entertainment, made to fill some of the space up. Cosplay competition is another thing. Yes, possibly a majority wants to go there (me included) but not everyone does! I just didn't feel that they - the minority? - were considered at all.

I had lots of fun on Saturday though, and I'm really happy that I went there, as I got to meet all kinds of awesome people during the day. I was also really pleased with the shopping area, as well as seeing Project Chu's performance and the Cosplay competition (although microphone set-ups could have been better). All other factors included, price-quality-wise the event itself is, in my opinion, too expensive, especially for one-day visitors.
Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf SsjGogo » ons 16. nov 2011 13:29

I agree with Lunch!

In regards to "sleep overs", i'm considering a "Lend A Couch" system on AniManga.dk - where people living in Copenhagen, can lend a couch or a bed to those who come from a far - free of charge.

When a event is held in Jylland, ex. SVS, the same people can repay the favor! :)

I'm not sure, if this would work - but I guess it's worth trying. (Some input is welcome)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Sunny88
Chunin
Chunin
Indlæg: 183
Tilmeldt: man 4. jul 2011 16:57
Køn: Kvinde
Geografisk sted: KBH, Danmark
Kontakt:

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf Sunny88 » ons 16. nov 2011 14:08

For the past 15 minutes I have been trying to dig out old Danish convention booklets, unable to find but one of them, namely J-Popcon's conbook from 2009. That one didn't include the program, though. And Genki's site is already updated for the next year, so no hope of getting my hands on one of the old programs either.


Thank you for telling us this. I'll take it up at the Genki meeting later today, and see if we can create some kind of archive for people to look at. We used to have our Wiki page for this, but it got spammed and flooded a lot, and later hacked. We never got it back up after the attack. (we'll also be posting our budget for 2011 soon, as Eutaku stated in one of his posts)

I wanted to share the event schedule from Genki 2011 with you, but unfortunately I cannot do it while i'm in school :) I'll try to post it later today! (or make Eutaku do so)
Billede


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 48 gæster