Prisen på danske conventions

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Prisen på danske conventions

Indlægaf LiseR » man 14. nov 2011 23:11

Jeg sidder i mit stille sind og undres.
Jeg undres over, at danske cons er så dyre.
Kan det virkelig passe, at det at leje et konferencecenter og evt. karaokemaskine, plus at ernære gophers og arrangører i en weekend, kan koste de
(300 x 600 =) 180.000 som jeg forudser er indtægter til SVS-con? Jeg bruger SVS som eksempel, da det er den jeg lige har undersøgt.

Jeg spørger uden onde baggrundstanker, for jeg kan simpelthen ikke se hvor pengene ryger hen i budgettet. Jeg kommer fra rollespilsverdenen, hvor vi typisk kan lave et weekend-scenarie med fuld forplejning til 200 kr per person - DOG med gratis lån af skole! - men det er incl. penge til oppyntning og seje dimser f.eks. til den onde fjende-troldmand.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf l.mathiasen » man 14. nov 2011 23:22

tja jeg kan da finde et Genki regnskab fra sidste år, giver en lidt en ide tror jeg http://genkai.dk/wp-content/uploads/201 ... gnskab.pdf
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf LiseR » man 14. nov 2011 23:24

Tak, det var netop sådan noget jeg gerne ville se :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf Gintoki » man 14. nov 2011 23:31

Så vidt jeg erindre så koster DGI byen som J-Popcon lejer over 300.000 Dkr, så de fleste af pengene går til leje af sted. Desuden så koster det også en slat at flyve div. kendte personer til DK fra Japan og andre steder samt at give dem fuld forplejning.
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

setesh
Ensom Ulv
Indlæg: 174
Tilmeldt: man 1. aug 2011 20:32
Køn: Mand

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf setesh » man 14. nov 2011 23:32

hmm...tja...180K lyder faktisk ikke som så meget igen. jeg mener at lej af DGI byen til j-popcon var 250K så jeg vil vel skyde på at herning hallerne koster ca. 100K
derudover kommer der koda, lys udstyr, lyd udstyr. nu ejer svs, så vidt jeg husker, en stor del af deres gaming udstyr, hvis ikke det hele, men ellers skal det jo også dækkes. der skal dækkes kørsel af materialer, forsikring, lokale sovepladser for arrangører, da det ville tage for meget tid for dem at tage frem og tilbage(under j-popcon brugte jeg en time med offenligt her på sjælland for at komme hjemmefra og ind til DGI byen). så er der konkurrencer som skal have præmier. der skal være kontor artikler til rådighed, både til forberedelse og under connen. der skal gå penge til hjemmesiden. manga til manga-corner hvis de har det.
det er lige de ting jeg kan komme på lige pt...mangler bare lige at nævne at pengene også skal gå til at forberede connen til næste år

jeg vil lige tilføje at jeg aldrig har været arrangør af en con, har kun været gopher, så derfor ved jeg ikke helt hvad alle pengene går til, men en stor del vil nok kunne findes blandt det jeg nævnte.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf LiseR » man 14. nov 2011 23:49

Okay, det var en meget god forklaring :)
Hvor har du tallene fra? :)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf nielsm » man 14. nov 2011 23:58

Hvis man refererer til Genkis 2010 regnskab så kan man også se udgiften på 50.000 kr til leje af den udendørs scene (inklusive teknikere), det kan være ganske dyrt at leje professionelt AV udstyr. J-Popcon i år havde også en meget stor sceneopstilling i Øksnehallen, den har formentlig heller ikke været billig.

Hvis man skal have en gæst ind fra Japan kommer man nemt op på 5.000-10.000 kr for rejse, hotelophold og forplejning, oven i det kommer måske også honorar, og det kan være de skal have assistenter med der flerdobler indflyvningsprisen. (Gæster fra andre dele af verden vil naturligvis have tilsvarende udgifter forbundet.)

Prisen for selve lokationen er allerede blevet nævnt og ja, det er dyrt. Desuden kan der også være udgifter til at have vagter til stede og generelt lønning til andet eksternt personnel. (Lokationen kan stille krav til personale der skal være til stede.)


Genki i 2009 var billig (75 kr) i høj grad fordi vi fik lokalerne gratis (Valby Kulturhus kendte os og vidste vi kunne levere en kulturel vare), teknikken var allerede til stede og inkluderet, de fleste ting til indretning (f.eks. tv'er, spilkonsoller) var privat udlånte af arrangørerne eller venner og vi havde ingen store gæster. Når man kommer over en vis størrelse, de 200 besøgende da var vel ret tæt på den grænse, er det dog bare ikke til at køre tingene så løst længere.

Brugeravatar
Eutaku
Genin
Genin
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 9. maj 2011 22:09
Køn: Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf Eutaku » tirs 15. nov 2011 04:56

Jeg vil prøve at svare lidt af dette spørgsmål ved at kigge på nogle spændene faktorer jeg har oftest undret mig over mht. rollespils miljøet og hvad det fortæller os om vores egen convention miljø. Bare with me, this shit is long and slightly random, men jeg håber det giver lidt indblik i nogle af de få faktorer vi har med at gøre som con arrangører.

Jeg er ikke professionel til dette og har som udgangs punkt arrangeret cons for sjovt, noget som jeg op til 2011 besluttede mig for at tage mere alvorligt fordi jeg simpelthen elsker det, og forstår der skal ligges meget mere arbejde i end det jeg gjorde den gang i 2010, eller for den sags skyld stadig nu.

Som en af hoved arrangørerne bag Genki siden stiftelsen i 2009 og med det arbejde jeg har haft i J-popcon siden 2006 har jeg (vil jeg håbe) et ok god indblik i de forskellige budgetter og faktorer der kommer sammen til at skabe en convention.



Først vil jeg lige give en tilføjelse til tal der kommer sammen til at opbygge et con. Jeg tilføjer et budget så LiseR kan få mere information om hvad der skal til for at lave en con. Husk nu at en budget er kun et skud i tågen (helst meget præcis skud) om hvor mange penge man skal bruge for at køre ens con. Dette er også langt fra de budgetter vi arbejdermed i øjeblikket til f.eks Genki 2011 & J-popcon 2011.

Det skal siges at jeg har disse nedenstående tal fra en simple google søgning efter "J-popcon Budget" så de er frit tilgængelig for alle.

J-popcon 2008 budget
Udgifter inkl. moms


Kassen pr. 1 jan. 2008 (negativ) 1977.68
Forsikring - Ansvar 4,000.00
Forsikring - Teknisk udstyr 4,500.00
Forsikring - Udstilling 2,500.00
Gameroom 5,000.00
Indretning af lokaler - udsmykning 8,000.00
Kontorartikler m.v. 10,000.00
Kunst / udstillling 5,000.00
Kunstnere, foredragsholdere m.v. 50,000.00
Leje af filmudstyr 25,000.00
Leje busser m.v. til transport mellem hal og Valby Kulturhus 25,000.00
Leje hal til Cos-play 20,000.00
Leje Valby Kulturhus 20,800.00
Manga Bibliotek 2,500.00
Net og hjemmeside 1,000.00
PR - annoncering 12,000.00
Rejseomkostninger og ophold for dommer i Cos-playkonkurrence 10,000.00
Teknik team 32,000.00
Teknisk udstyr 25,000.00
Transport 2,000.00
Tryk af guidebog m.v. 25,000.00
T-shirts m.v. 15,000.00
Udstilling, udstyr 2,500.00
Vagt 20,000.00
Øvrige udgifter, diverse 10,000.00

I alt 338,777.68


Så nu frem til det sjove!


Hvad gøre vores messer dyre?

Der er nogle faktorer som jeg syntes er vigtige for at kunne kigge på hvorfor en con er "dyr". Hvis man sætter det i perspektiv med rollespils miljøet så kan man lære nogle fede ting.

Det danske rollespils miljø har en væsentligt bedre historik mht. antal af arrangementer, gengang af arrangører, netværk af foreninger med støtte tilknytninger til den danske stat i form af kultur pulje støtte. Dette er skabt af ren og skær hårdt arbejde som har gjort at rollespil med hjælp af ivrige tilknyttet personer af forskellige dele af miljøet har arbejdet sammen (og enkeltvis) for at fremme det i alle niveauer af samfundet. Noget så succesfuld at man kan finde rollespil som en fast punkt i aktiviteter for unge i pædagogiske aktiviteter overalt i landet i dag. Dette har opbygget erfaring, forståelse, og netværk for dem som gerne vil lave noget form for projekt. Der er altid nogen at snakke med og masser af erfaring at hente af. Noget som kan spare penge, skaffe penge og reducerer omkostninger eller i bund og grund gør at det hele bliver meget nemmer at overskue fordi der er mange forskellige arrangementer som er blevet lavet og man kan ligeledes se hvordan det er gået.

Det har heller ikke været nemt i rollespils miljøet at komme til hvor man det kultur de har er nu, for jeg har set foreninger falde, arrangementer falde. Priser stige i takt med whine fra deres gæster samt se splid og hård arbejde gå til spilde.

Dette forskel på historik samt erfaring alene kan gøre en verdens forskel. Noget jeg kan muligvis se på J-popcon som har eksisteret i 11 år nu og har haft rigtig mange arrangører ind og ud af dørene, mig inklusiv. I år fik jeg glæden af at arbejde i deres PR gruppe sammen med Søren Sørensen og det viser at det hele er ved at gå meget bedre.

Denne sammenligning har hjulpet mig at sørge for at gentaget optagelse af erfaren arrangører er guld værd. Ikke alene fordi det sparer tid, men også penge.

Erfaring / Fundraising / Opbygning af langsigtet drift

Vi kommer fra et miljø der har nærmest ingen økonomisk opbakning fordi der mangler den erfaring i fundraising fra frontløber og den gengang af arrangører der har styr på at gøre det fra år til år.

De fleste der kender mig forstår at jeg er meget ligetil mht. con udtalelser, men nu har jeg også fået en del erfaring i tidens løb hvor jeg har lært at udtrykke mig bedre. "level up". Jeg håber de udtalelser kommer som de tanker jeg har og ikke som en form af pege finger, for jeg kan ligeså godt pege fingere på mig selv her front.


Fundraising er noget som vi burde alle have styr på by now, der det giver os muligheden for vores gæster at nyde en billiger konvention, eller muligvis kunne det støtte bruges til at opbygge en feder con med bedre materialer, flere gæster, måske laver priser for alle! Dette er noget som jeg håber på at Genki bliver bedre til i 2012 og jeg ser allerede nogle positiv trin i den retning men vi har nogle forhindringer at springe over.

Igen noget som kommer tilbage til den manglende erfaring af vores arrangører i at udvide sig i dette spektrum af con arbejde. Til Genki 2011 fik vi en enkel dag fra Roskilde Kongress og Idrætscenter gratis så vi kunne sætte op fordi vi vil gerne åbne tidligt! Det fik vi så lov til, og gjorde RKIC vores partner, det kostede dem ca. 75,000 kr. Tak for det og masser af hjerter til dem. Det får vi også næste år. Vi får også sponsoreret noget udrustning som sparer os 35.000 kroner her og der.

Pga. den manglende historik i Genki og den manglende tiltro i at vores miljø hos kommunale medarbejder at vores con var så "interessant opvækkende" havde vi problemer med at skaffe støtte ud over nogle enkelte foreninger i Roskilde til at kunne søge puljer i Roskilde. Efter Genki 2011 blev kommunen dog meget overrasket over hvor stort det hele egentligt var og jeg kan glædeligt sige at det fik deres øjne til at gå op. Det kunne selvfølgelig havde gået op havde jeg selv lavet mere for at få fundraisingen til at køre men igen manglende erfaring for mig har gjort jeg sad fast. Derfor er gengang i erfaring så vigtigt. Hvis jeg forsvandt i år skulle man starte forfra med alt det viden jeg har opbygget på 2 år. My bad.

Billede

Jeg ville hellere kæmpe mod ham her end kommunale fonde.


Der har også været en tendens hos vores con miljøer i de sidste mange år af når vi køber noget til en messe bliver det ofte gjort med korte udsigt og kan ikke bruges gentagende gange. Noget som jeg håber også vi har i Genki gjort os selv bekendt med. Jeg har også set disse gode tendenser i de andre cons og det gøre mig glad!

Jeg syntes at vi har alle mulighederne for at gøre det bedre i fremtiden og med den dialog der kommer mellem miljøet samt den ønske fra både deltager og arrangører for at forbedre os kommer til syne hvert år.

Priser / Prissætning

Der er både dyre og billige cons overalt i verdenen, Uppcon i Sverige har lige sat deres billet pris op til 600 SEK mens Närcon kører til 250 SEK. Så det med at sige at vi er dyre i forhold til udlandet kan være sandt i nogle tilfælde men det kan måske bare have noget med at gøre at nogle lande får så mange deltagere at et lav indgang gør at de har stadig pengene til at klare deres budgetter. Der er også så mange faktorer der kan påvirke hvordan de sætter deres prisniveau.

Jeg kender i hvert fald til conventions som har gjort det pga. deres målsætning, nogle fordi de skylder penge, andre fordi de bliver nødt til det for at flytte location (hej Genki).

Alene det med at tage 50 dkkr ekstra pr. weekend billet til Genki ville havde givet os en billetpris på 300 dkkr samt 60.000 ekstra korner at holde Genki for. Hvis vi havde haft det kunne vi havde inviteret to Japanske gæster som måske kunne havde trukket flere gæster og mere penge til som vi kunne havde brugt på andre områder der kunne blive bedre. Game room, yderligere scene opsætning, præmier osv.

Billede

Hvad vi ikke kunne havde gjort med 60.000!


Det er som con arrangørens arbejde at vælge hvad deres prissætning er og for deltagerne at vælge om de vil deltage til den messe baseret på det indhold der tilbydes. Sådan fortrækker jer det personligt. For det giver mig motivationen til at lave en Genki som bliver bedre fra år til år, og ikke nødvendigvis dyrer men med fokus på at få flere gæster til at komme som vi satser på at få fordi vi klarer os godt. Derfra vil vi få ekstra deltagere der giver mere i billetsalg som gøre vi kan indhente gæster fra udlandet. Vi prioriterer til dels det sociale til Genki og hyggen hvor vi ser pengene heller blive brugt på at have tegnegrej, lokale interaktive bygget events, perleplader, billige priser så flere kan være med, sovesale, og andre spøjse ting. Det gøre vi sparer penge og kan bruge dem direkte på deltagerne. Desto mere vi vokser desto bedre bliver vi.

Til J-popcon kunne man sige der kommer ca. 2000 mennesker (konservativt gæt har intet fået at vide men ved i sidste år var der ca. det). Til 350 kr stykket giver det 700.000 måske mere måske mindre. Deres indhold er fedt fordi de bringer mange gæster fra udlandet og bruger også mange penge på at sende deres vindere af cosplay showet til udlandet hvor de selv betaler rejsen. Det gøre de har andre omkostninger fordi det er sådan deres convention fungerer. Det gøre det også sjovt her i miljøet at der er variation i indhold fra con til con.

SVScon holder sig til 800 deltager og fokusere også meget på deltagerne og det sociale noget som jeg syntes er rigtig fedt. For jeg kan virkelig lide SVS dog har jeg ikke været der i 2 år (fuck mig) fordi det ligger oven i mine ture til familien så derfor vil jeg ikke tale så meget om det, der jeg ikke reelt ved meget om hvordan SVS har været sidste år D:.


Noget at tænke på!

Billede

Der er meget at tænke på!


Målgrupper? Hvem er vi?

Danmark har en ret markant hul i dens målgruppe jeg håber den vil begynde at dække ind snart, for vi har cons der er fyldt med unge fra 13 til 17 som er pisse fedt. Som sagt pisse fedt, men hvis vi vil gerne lave cons billiger skal vi begynde at hive dem som "vokser sig ud af miljøet". Er vi en land der er bygget til at kun holde animecons for meget unge? Hvor er alle de 25+ fans henne?


Noget andet at tænke på!

Argumentet jeg har hørt gang på gang:

"Tænk på det, en tur i biografen koster nærmest 150 kr for 2 timers underholdning og popcorn/cola og her giver vi dem en weekend fuld med events, fuld af frivillige arbejder, samt 24/7 underholdning som er lukket i de fleste udlandske cons. Vi kunne nemt tage 500 kr for det der ting er faktisk ret dyrt her i Danmark end i andre lande med billige/mange deltager conventions hvor de har råd til det."


Vores deltager målgruppe har ikke den store budget, særligt ikke når de lever af forældrene. Men syntes man en con er "dyrt" fordi det man sammenligner en con til er f.eks Rollespil events som ikke kræver så mange materialer og dyre lokaler. Eller fordi den målgruppe cons bygger på er unge uden penge? Eller måske noget helt andet?

Jeg gad godt høre noget feedback særligt her fra Animanga, fordi vi har så mange fede skribenter.


Klokken 4:56

Jeg har skrevet meget.
Jeg har skrevet hurtigt samt masser af tanker i hovedet.
Jeg syntes selv det er lidt forvirrende men skriv hvis der er noget jeg kan forklare bedre.



Klokken 5:09

Nu har jeg rettet nogle stavefejl.
Fikset lidt billeder ind i det så det ikke er helt retarderet.
Forvirret mig selv mere.
Godnat.
Billede

Brugeravatar
Madsjen
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1054
Tilmeldt: fre 8. jul 2011 00:57
Køn: Mand
Geografisk sted: tårnby, sjæland, danmark, europa, jorden, mælkevejen, universet :D

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf Madsjen » tirs 15. nov 2011 07:11

hatten af til dig :D

TL;DR men jeg skimmede den hurtigt igennem, og du har nogle gode forklaringer på diverse ting der gør at priserne er dyre til cons

(Y)
Nothing to see here...

Move along!

setesh
Ensom Ulv
Indlæg: 174
Tilmeldt: man 1. aug 2011 20:32
Køn: Mand

Re: Prisen på danske conventions

Indlægaf setesh » tirs 15. nov 2011 08:36

@ LiseR:
lejen for DGI byen fik jeg af vide af en arrangør. lejen for herning hallerne er bare et gæt da det sagtens kun kunne være 50K, men jeg syntes 100K lød rimligt grundet størrelse i forhold til beliggenhed. de andre ting nævnte jeg ikke en pris på da mange af tingene har en pris der er forskelligt fra sted til sted...som sagt, har kun været gopher, aldrig arrangør.

priser på tv og konsoller til game-room f.eks. løber hurtigt højt op hvis man ikke selv ejer noget, men ja, det er jo en 1-gangs udgift. eller er det nu også det? der skal jo nogengange købte nyt udstyr hvis det gamle går i stykker. hvis der kommer nye konsoller, hvilket der jo snart gør, da de nuværende konsoller har levet ekstremt længe i forhold til tidligere. der skal anskaffes spil, controllere, batterier til controllere(der er ikke tid til at lade batterier op til en wii under connen som regel).
prøv en dag hvor du har tid, at sætte dig foran din computer og find ud af hvad det vil koste at lave et game-room med 10 stande - 4 ps3, 4 xbox360, 2 wii. tv'erne skal være mindst 24". du skal have 8 ps3 og 8 xbox360 controllere. du skal også bruge 8 wiimotes med dertil tilhørende nunchucks.
der er nok nogle der vil prøve kinect, så den skal du lige have en af. og der er næsten altid DDR i en eller andenform, så der skal bruges mindst 2 måtter til den maskine der skal bruges til det. også kommer spillene.
nu har jeg lige gjort det ud fra hvad jeg husker priserne til at være, og med meget runde tal, så min beregning er nok en del skæv, men jeg får det til at blive ca. 31K.
jeg håber det hjælper lidt på at se hvor jeg får priserne på tingene fra.


@Eutako:
jeg vil mene du kommer ind på rigtig mange gode punkter, specielt mht. fundrasing. noget jeg syntes du glemte lidt var krav om lokation når du sammenligner rollespils events med otaku conner. ved rollespil har man ikke brug for så store lokationer til f.eks. dealer-room(som nok ville blive kaldt marked ved rollespil) som skal være indedørs i tilfælde af dårligt vejr. hvis rollespillere laver et marked, er det nok som regelt ved et live-rollespil der foregår ude i skoven. og der er det nok mest af alt mad der bliver solgt.
dertil skal det lige siges at du rammer helt plet hvad angår erfaring, i mine øjne. vi mangler nemlig folk der bliver i arrangør-arbejdet her i danmark. og vi mangler noget der kan tiltrække os "gamle" mennesker ind til conner igen. problemet er bare lige hvad det nu skal være. jeg ved det ikke, men jeg håber snart at der er nogle der gør det.


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster