Hvad er kerneaktiviteterne?

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Hvad er kerneaktiviteterne?

Indlægaf nielsm » tirs 15. nov 2011 16:23

Som nævnt i Prisen på danske conventions efter det blev bragt om hvordan man tiltrækker og fastholdet et ældre publikum, så tror jeg at svaret på det spørgsmål kommer naturligt hvis man kan finde svaret på et mere grundlæggende spørgsmål:

Hvad er kerneaktiviteterne for anime/manga som hobby eller fritidsinteresse?

"Vi" kan (tilsyneladende) godt lide at sammenligne os med rollespilsmiljøet/-miljøerne, så det er nok et naturligt sted at starte.
Hvis man rollespiller så samles man naturligt om en aktivitet, nemlig at rollespille. Der er en masse sideaktiviteter der er mere eller mindre relaterede og krævede for at man faktisk kan udføre kerneaktiviteten. De sideaktiviteter kan være at lave kostumer og effekter og skrive scenarier. (Jeg er ikke selv inde i rollespil, så meget nærmere kan jeg ikke komme :))

Men hvad sker der når tre fans af japanske tegnefilm mødes? De... hvad laver de? Ser nogen afsnit, snakker om noget de har set, laver cosplay, tegner en doujin?
"Se anime" er måske nok kerneaktiviteten for at være anime-fan men alligevel er det ikke en særlig interessant aktivitet i sig selv eller hvad? Diskutere hvad man har set? Det er tilsyneladende svært at få folk til, bare se Anime forummet her på siden, der er ikke meget diskussionsaktivitet.
Cosplay, doujin-tegning og sådan derimod vil jeg kalde for perifære aktiviteter, måske endda nærmere hobbyer i sig selv, hvor det er se anime eller læse manga så bliver den perifære aktivitet man laver for at få inspiration til sit næste cosplay.


Der er måske ikke så meget diskussionsoplæg her som jeg gerne ville have haft, men det er i hvert fald nogen tanker jeg har gjort mig, og jeg tror det er en vigtig ting at overveje når man arrangerer eller bygger ting for "miljøet".

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvad er kerneaktiviteterne?

Indlægaf SsjGogo » tirs 15. nov 2011 16:31

Det ovenstående kunne læses som om, at folk der dyrkede anime og manga - alene i kraft af det, havde nogle begrænsede rammer, de måtte operere inden for med 3-4 muligheder.

Måske er det netop hele problemet med danske cons, at man tænker inden for de her rammer.

AniManga har jo også anime og manga som udgangspunkt, men bliver flittigt anvendt til at diskutere alt mellem himmel og jord, ikke mindst mange af de såkaldte "off topic" emner.

For mig er anime og manga - relaterede sammenkomster et samlingspunkt, dvs. et fællesfundament, hvor jeg kan møde ligesindede, som tit viser sig, at have mange andre fællesinteresserer med mig. De er isærdeles kulturelt åbne, hvilket skaber plads til mange farverige diskussioner - både på godt og ondt, hvilket jo også ses tydeligt i dette miljø.

Så for at tiltrække et bredere publikum, må man givetvis tænke uden for rammerne. For dette miljø er og burde være mere end, at tegne, efterligne og se.
www.gogonoter.dk

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvad er kerneaktiviteterne?

Indlægaf *Wish* » tirs 6. dec 2011 10:46

Jeg vil mene, at kerneaktiviteten til langt de fleste arrangementer er "at være social og møde ligesindede" - for nogles vedkommende "at være sig selv". Til SVScon forsøger vi i hvert fald bl.a. at lave events, hvor folk kan interagere med hinanden. Det skal være hyggeligt og sjovt at tage til SVS. Men "at være social" er jo utrolig bredt, så det kan være svært at vide, hvad der appellerer til hvilke grupper i fanmiljøet, for man kan jo være social på mange måder.

Jeg siger ikke, at det er kerneaktiviteten for alle deltagere. For mit eget vedkommende varierer det også alt efter hvilket arrangement, jeg er til. Kerneaktiviteten til de små komma HAF er f.eks. at spille bræt- kort og konsolspil sammen med andre, hvorimod til J-Popcon er kerneaktiviteten for mig at se cosplay (opleve anderledes underholdning) og hilse på folk, jeg kender.

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Hvad er kerneaktiviteterne?

Indlægaf JoaCHIP » fre 30. mar 2012 10:39

Jeg har gennem en længere årrække mødtes med nogle andre gutter hos en ven (som iøvrigt er skribent på www.geekculture.dk) og set anime på hans fantastiske storskærm og surround-anlæg. Så at "se anime" har været det primære. Og vi snakker også typisk om det bagefter. Men det udviklede sig hurtigt til, at vi taler om japanske ting generelt. Det viste sig at to af dem havde gået til japansk på uni for nogle år siden, og altid havde drømt om at tage derover - og da jeg så fortalte, at jeg allerede havde været afsted én gang, blev de hooked, og vi endte med at være 4 gutter der tog et par uger til Tokyo.

Snakken om anime bliver desværre tit noget i retning af "har du set noget godt for nylig?" ... "Nej, har haft for travlt." :p

Japan er tilgengæld et godt og alsidigt emne at nørde omkring. Vi har været rundt på adskillige sushi-restauranter, japansk-inspirerede bar'er (eller forsøg derpå), samt lavet japansk-aften hos en vens japanske kone. Og sakura-festival tager jeg altid til efterhånden, for det er dér man både møder de "rigtige" japanere, og så alle anime-fans'ne. Så derfor vil jeg sige at "alt der har med japan at gøre" er en kerneaktivitet. Personlige favoritter løst skudt fra hoften:

* Anime, manga
* Japansk musik (både det nye og det gamle)
* Japanske film og tv-serier
* Japansk mad :nom:
* Sproget
* Kulturen (de har så mange små særheder som er skægge at tale om)
* Japansk kunst
* Japansk historie (samuraiier, ninja'er, krige, store søslag, gamle byers betydning m.m.)
RYST OG NYD!


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster