Ophavsret - svar fra Kulturministeriet

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Ophavsret - svar fra Kulturministeriet

Indlægaf SsjGogo » fre 16. mar 2012 10:28

Kære alle

Som nogle af jer ved, så er jeg uddannet jurist. I den forbindelse har vi på STAFF aftalt, at jeg tager mig af juridiske spørgsmål på AniManga - til trods for, at ophavsretten ikke er mit speciale.

Jeg har i den forbindelse - efter bedste evne - forsøgt at vurdere, hvad der er lovligt og hvad der ikke er.

Jeg mente ikke - at linking til hjemmesider, som indeholder uploadet materiale, der ikke er godkendt af ophavsmanden, er lovligt. Dette til trods for, at linking ikke direkte er reguleret i loven. Jeg mente, at man derved medvirkede til brud på ophavsretten.

Det fik jeg noget kritik for - også af AniMangas staff. Man mente ikke, at jeg kunne udtale mig om det - siden det ikke er reguleret i loven.

Det tog jeg naturligvis til mig - og gik direkte til kilden - Kulturministeriet.

Her følger deres svar - og dette må fremadrettet fungere som gældende ret på AniManga. I praksis betyder det, at vi kører som vi altid har gjort - dvs. I skal ikke linke til materiale, som (I ved) er uploadet uden ophavsmandens tilladelse. :)

Referencelinking til jeres egen Youtube bruger forudsætter, at der ikke på hovedsiden ligger ulovligt materiale.

Jeg har også medtaget flere spørgsmål om Anime Music Videos - som I kan læse. Noget af det er juridisk jargon, men det betyder, at I gerne må lave AMV'er indenfor husets fire vægge, men hvis I vil dele det offentligt, skal I have tilladelse fra ophavsmanden.

Det er sat som to billeder - da svaret lå i PDF og jeg har begrænsede redigerings muligheder på jobbet.

Billede
Billede


Afslutningsvis vil jeg gerne imødekomme dem der siger - at ovenstående kan være lidt ligemeget, for vi bliver ikke retsforfulgt alligevel. Reelt set er dette rigtigt, men nu har vi fået en god afklaring - og jeg mener, at man skal holde sig til spillereglerne. :)
www.gogonoter.dk

setesh
Ensom Ulv
Indlæg: 174
Tilmeldt: man 1. aug 2011 20:32
Køn: Mand

Re: Ophavsret - svar fra Kulturministeriet

Indlægaf setesh » fre 16. mar 2012 11:04

jeg er meget glad for at vi har fået et endeligt svar på disse ting. har givet mig svar på de spørgsmål jeg havde om emnet^^

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Ophavsret - svar fra Kulturministeriet

Indlægaf SsjGogo » fre 16. mar 2012 11:27

setesh skrev:jeg er meget glad for at vi har fået et endeligt svar på disse ting. har givet mig svar på de spørgsmål jeg havde om emnet^^


Ja, det er jeg også.

Kulturministeriet står bag lovgivningen på området - og nu er der ihvertfald lidt afklaring af, hvor vi står - og jeg er glad for, at AniManga også forinden skrivelsen, har fulgt de gældende regler på området. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
CAPTAIN N
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2070
Tilmeldt: man 4. jul 2011 15:37
Køn: Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ophavsret - svar fra Kulturministeriet

Indlægaf CAPTAIN N » ons 21. mar 2012 20:36

Det er næsten lige før man slet ikke gider linke overhoved :sur:
Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Ophavsret - svar fra Kulturministeriet

Indlægaf SsjGogo » tors 22. mar 2012 09:22

CAPTAIN N skrev:Det er næsten lige før man slet ikke gider linke overhoved :sur:


http://www.pigefornaermet.dk er stadig et lovligt link *_* (Gogo må gerne drille Kaptajnen lidt)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
TMP
Genin
Genin
Indlæg: 78
Tilmeldt: søn 8. jul 2012 01:17
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Ophavsret - svar fra Kulturministeriet

Indlægaf TMP » søn 8. jul 2012 23:06

Wow simpelhen fantastisk... selvom jeg vidste de forskellige ting i forvejen, (fordi sådan er copyright loven, at man ikke må udgive materialer uden personens tilladelse), så er det fedt nok at se at du har gået så meget i dybden med det.
Thumbs op for det.
Programmør.
Aegisub inspirerede mig til at være programmør. Hvilket jeg takker bla. Niels for.
Quote:
Spoiler: vis
I am not afraid of the one who can kill me, I am afraid of the one who can touch my heart.
Myself

Hvis I hader mig for den jeg er, så gør det. Hellere det, end at blive elsket for at være en løgner. Så må alle i hele verden hade mig.
Migselv

Love is not about finding the perfect person, but about seeing an imperfect person perfectly
Gundvang

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Ophavsret - svar fra Kulturministeriet

Indlægaf nielsm » søn 7. feb 2016 13:35

Nå nu har det her emne hængt øverst i tre-et-halvt år. Det grundlæggende indhold er allerede integreret i Regler siden, og nu har jeg lige tilføjet et reference link der også. Så tror jeg godt vi kan tage det ned fra opslags-status :)


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster