Motion og Diæt - tråden!

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Motion og Diæt - tråden!

Indlægaf SsjGogo » man 21. maj 2012 10:09

Ja, nu prøvede jeg faste-kuren i 2 uger, og kan ikke rigtig se nogen større gevinst, udover at jeg i weekenden blev svimmel pga. varmen (havde drukket masser af væske).

Den er hermed droppet.

Diæten: Faste hver 2. dag

Varighed: 2 uger

Resultat: -1 kg

Sværhedsgrad: Middel-høj

Konklusion: Ikke til at anbefale ift. sværhedsgrad, idet resultatet er for lavt! :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Motion og Diæt - tråden!

Indlægaf nodokasa » man 21. maj 2012 11:04

Bare for referencens skyld; Dyrkede du motion imens du var på denne diet?
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Motion og Diæt - tråden!

Indlægaf SsjGogo » man 21. maj 2012 11:14

nodokasa skrev:Bare for referencens skyld; Dyrkede du motion imens du var på denne diet?


Kun moderat motion - lange gåture ( 8km) og moderat styrketræning derhjemme af de større muskelgrupper både med vægte, samt "elastic tube" - på de dage, hvor jeg spiste.

Styrketræningens formål var mest, at få pulsen op - så tror ikke, at det er "muskelmassen" (2 uger!) der har gjort, at vægttabet er blevet begrænset.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Soffy
Chunin
Chunin
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 9. dec 2011 10:13

Re: Motion og Diæt - tråden!

Indlægaf Soffy » man 21. maj 2012 11:27

Yay, ny yndlingstråd!

Jeg løber fem gange om ugen inden skole. Det er intervalløb og kun et par kilometer for har ikke rigtig tid til andet om morgenen, men prøver at øge distancen på gode dage da mit mål er at kunne gennemføre et 5k :) Desværre overbelastede jeg mit venstre knæ i torsdags så kunne ikke løbe fredag eller lave nogen øvelser fredag og lørdag, og i morges begyndte mit højre knæ så også at gøre ondt selvom jeg løb betydeligt kortere end jeg plejer :sur:

Ellers styrketræner jeg 6 dage om ugen, hvor jeg veksler mellem at træne arme og ben, og selvfølgelig også har nogle mave- og rygøvelser alle dage. Har lige fået en 5 kgs vægt, elsker den <3

M.h.t diæt så er jeg ikke rigtig på en - jeg prøver at undgå sukker i hverdagene, hvilket er betydeligt sværere når ens forældre lige har været i Tyskland xD Det jeg synes virker bedst for mig er at sige at jeg må spise hvad jeg vil, bare det ikke er usundt for så sulter jeg aldrig og har altid energi nok til at træne, plus at det er sværere at overskride kaloriegrænsen når man ikke må spise kager o.l. Ellers så er der bare et bare simple ting som virker fantastisk for mig:

- Havregrød til morgenmad. Masser af fibre, renser tarmene, forebygger kræft og kan nemt suppleres med frugt (og nutella...)

- vand er så vigtigt. Velhydreret kan man lave op til 17% flere gentagelser af en muskelstyrkende øvelse, plus at det er uundværligt hvis man vil undgå oppustethed/vandvægt

- Knyt din hånd. Det er så stor en gennemsnitlig mavesæk er. Tænk så på hvor stor en gennemsnitlig tallerken/portion er. Til min store overraskelse spiser jeg automatisk en del mindre nu, hvor jeg rent faktisk tænker over portions størrelse. Efter lidt tid kan man simpelthen ikke spise så stor portioner som før (hvilket også er lidt ærgerligt når nu pasta carbonara jo er inkarneret lykke, men det må man ofre...)

Brugeravatar
Soffy
Chunin
Chunin
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 9. dec 2011 10:13

Re: Motion og Diæt - tråden!

Indlægaf Soffy » man 21. maj 2012 11:45

Btw, så er jeg forbløffet over at ingen har nævnt et af de vigtigste afspekter af lejlighedsvis faste: stofskiftet!

En af fordelene ved at skifte mellem stort og lille kalorieindtag er at man "forvirrer" kroppens stofskifte så det holdes i gang. På dagene hvor man spiser normalt øges stofskiftet fordi det skal omsætte mere, og dette holder sig til dagen efter hvor man spiser mindre. Faren ligger i at hvis man ikke får nok kalorier på bundlinjen, sættes stofskiftet helt, helt ned i sneglefart for at man ikke skal miste kræfterne, og dette medfører vægtforøgelse (bl.a derfor nogle kan have svært ved at tabe sig selvom de sulter, kroppen går i forsvarstilstand). Derfor skal de ikke blot spises normalt på spisedagene, men gerne en lille smule over hvad man egentlig skal have af kalorier. Og det er en rigtig god idé at indtage kalorier på fastedagene, selvom 200 måske lige er få nok... Og så ville jeg også blande lidt protein ind i det i stedet for blot frugt, så muskelmassen ikke nedbrydes (: (muskelmasse er det mest AWESOME man kan have!!!1!)

Det er samme princip som bruges i kulhydratkuren hvor man skiftevis indtager rigtig mange kulhydrater, og slet ingen - igen for at forvirre kroppen. Stakkels kroppe.

Sorry for dobbelt-post men ELSKER at snakke om stofskifte, det er den primære grund til at jeg træner så meget med vægte (udover at det er fedt at have overarme tykkere end prepubetære drenges lår) og synes det er fuldstændig magisk og betagende~ *w*

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Motion og Diæt - tråden!

Indlægaf Gama » man 21. maj 2012 12:09

Soffy skrev:Btw, så er jeg forbløffet over at ingen har nævnt et af de vigtigste afspekter af lejlighedsvis faste: stofskiftet!

En af fordelene ved at skifte mellem stort og lille kalorieindtag er at man "forvirrer" kroppens stofskifte så det holdes i gang. På dagene hvor man spiser normalt øges stofskiftet fordi det skal omsætte mere, og dette holder sig til dagen efter hvor man spiser mindre. Faren ligger i at hvis man ikke får nok kalorier på bundlinjen, sættes stofskiftet helt, helt ned i sneglefart for at man ikke skal miste kræfterne, og dette medfører vægtforøgelse (bl.a derfor nogle kan have svært ved at tabe sig selvom de sulter, kroppen går i forsvarstilstand). Derfor skal de ikke blot spises normalt på spisedagene, men gerne en lille smule over hvad man egentlig skal have af kalorier. Og det er en rigtig god idé at indtage kalorier på fastedagene, selvom 200 måske lige er få nok... Og så ville jeg også blande lidt protein ind i det i stedet for blot frugt, så muskelmassen ikke nedbrydes (: (muskelmasse er det mest AWESOME man kan have!!!1!)

Det er samme princip som bruges i kulhydratkuren hvor man skiftevis indtager rigtig mange kulhydrater, og slet ingen - igen for at forvirre kroppen. Stakkels kroppe.

Sorry for dobbelt-post men ELSKER at snakke om stofskifte, det er den primære grund til at jeg træner så meget med vægte (udover at det er fedt at have overarme tykkere end prepubetære drenges lår) og synes det er fuldstændig magisk og betagende~ *w*


erm.. Det er jo netop ikke en god ide at indtage kalorier på fastedagene da du jo ødelægger hele iden omkring at holde dig i ketose fasen.. Pointen med hele kuren er jo netop at du sulter din krop, så den når det der hedder ketose fasen hvor din krop begynder at optage næring langsommere.. Spiser du(og du forslår oven i købet mere end 200 kalorier) så bliver du nulstillet, og der går derfor ca 4-5 timer(mener det var deromkring) før du opnår ketose fasen igen, i de 4-5 timer forbrænder du altså ligeså meget som normalt.
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Motion og Diæt - tråden!

Indlægaf LiseR » man 21. maj 2012 13:38

Jeg tror ikke pointen er at ramme ketosefasen, pointen er ikke at få kroppen i hungersnødtilstand (jeg kender ikke de fine ord :) ) hvor stofskiftet sænkes, som det gør ved en normal slankekur eller ved en egentlig faste/sult.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Soffy
Chunin
Chunin
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 9. dec 2011 10:13

Re: Motion og Diæt - tråden!

Indlægaf Soffy » man 21. maj 2012 17:48

LiseR skrev:Jeg tror ikke pointen er at ramme ketosefasen, pointen er ikke at få kroppen i hungersnødtilstand (jeg kender ikke de fine ord :) ) hvor stofskiftet sænkes, som det gør ved en normal slankekur eller ved en egentlig faste/sult.


Præcis. De 200+ kalorier var et forslag til at undgå at kroppen går i forsvarsposition og stopper med at forbrænde kalorierne så man på længere sigt for et øget stofskiftet. Jeg slog lige ketosefasen op, og det ser ud til at man skal faste i 3-5 dage før det har nogen effekt? Samtidig kan man opnå de samme resultater ved blot at skære kulhydrater ud af kosten, i hvert fald hvis man skal tro på Atkins diæten.

Men med så korte intervaller som 24 timer er, burde kroppen ikke gå i hungersnødstilstand, og jeg må tilstå at det der med at indtage et lettere øget antal kalorier er noget jeg personligt har opdaget virker for mig - kan jo ikke garantere samme effekt for andre :)

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Motion og Diæt - tråden!

Indlægaf Gama » man 21. maj 2012 19:46

LiseR skrev:Jeg tror ikke pointen er at ramme ketosefasen, pointen er ikke at få kroppen i hungersnødtilstand (jeg kender ikke de fine ord :) ) hvor stofskiftet sænkes, som det gør ved en normal slankekur eller ved en egentlig faste/sult.


"Efterhånden bliver kulhydratdepoterne brugt op og kroppen begynder at glide over i den egentlige faste fase, som er karakteriseret ved at kroppen 1) skal frisætte sukker fra andre kilder end glycogen for at holde blodsukkeret oppe, og 2) går i ketose. Dette opnås ved at leveren danner nyt sukker fra aminosyrer, glycerol (fra fedtnedbrydning) og muligvis indirekte fra fedtsyrer. Når kroppen begynder at få svært ved at gendanne nok glukose, begynder den at lave ketonstoffer, hvilket skaber den karakteristiske acetone ånde man kan få, hvis man nogensinde har prøvet at faste."

Dette sker efter 4-8 timer, og jo, du nustiller denne process ved at spise.. Man kunne dog gdot nulstille konstant for at øge fedt tabet, men så er det langt fra længere kun fedt der ryger jo, og derfor en anelse meningsløst.
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Motion og Diæt - tråden!

Indlægaf Gama » man 21. maj 2012 22:57

SsjGogo skrev:
nodokasa skrev:Bare for referencens skyld; Dyrkede du motion imens du var på denne diet?


Kun moderat motion - lange gåture ( 8km) og moderat styrketræning derhjemme af de større muskelgrupper både med vægte, samt "elastic tube" - på de dage, hvor jeg spiste.

Styrketræningens formål var mest, at få pulsen op - så tror ikke, at det er "muskelmassen" (2 uger!) der har gjort, at vægttabet er blevet begrænset.


Nej, tværtimod er det nok mest muskler der er røget :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster