Hvor vigtigt er anonymitet for dig på Internettet?

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Hvor vigtigt er anonymitet for dig på Internettet?

Indlægaf *Wish* » tirs 17. maj 2011 13:16

Som trådens navn siger, hvor vigtigt er anonymitet for dig på Internettet? Hvor meget går du op i at være anonym - altså hvor meget benytter du dig af det? Hvor er det især vigtigt og med hensyn til hvilke informationer? Hvorfor er det vigtigt for dig eller hvorfor ikke?

Da jeg startede ud på fora og chats, var jeg glad for, at jeg kunne være anonym. Jeg følte mig lidt mere sikker bag min skærm og min anonymitet. Jeg eksperimenterede med at være andre personer end mig selv, men for det meste havde jeg det faktisk bedst med eller jeg kunne ikke lade være med, at være mig selv eller i hvert fald inkludere dele af mig selv. I dag betyder anonymitet ikke så meget for mig - især ikke på fora som dette. Jeg ved ikke om det hænger sammen med, at jeg har fået mere selvtillid og at jeg har lært at acceptere mig selv mere. Jeg har ikke så meget imod, at fremstille hvem jeg er. Selvfølgelig er der stadig information, som jeg ikke sådan lige offentliggør så som adresse, finansielle oplysninger og lignende.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvor vigtigt er anonymitet for dig på Internettet?

Indlægaf SsjGogo » tirs 17. maj 2011 13:31

Spændende emne!

Jeg går meget op i at værne om mit privatliv, derfor betyder anonymitet også en stor del for mig. På Animanga.dk er jeg alligevel lidt tryg, da vi alle tilhører "det samme miljø".

Omvendt har jeg ikke Facebook, da jeg nu alligevel godt kan lide, at ikke alle kan finde følsomme oplysninger om mig ved at taste mit navn ind.

I mine teenage år chattede jeg også en del på forskellige sites, og oplyste i den forbindelse aldrig mit navn eller herkomst.

Det samme vil jeg også anbefale mange yngre internet-brugere derude, man skal værne om sit privatliv, for grænserne er anderledes forskudte i cyber-verden.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Hvor vigtigt er anonymitet for dig på Internettet?

Indlægaf nodokasa » tirs 17. maj 2011 13:55

Anonymitet er principielt vigtigt for mig, da det garanterer brugerne på Internettets frihed til og fra information. Desværre bliver det ikke overholdt (f.eks. kan du ikke regne med at Google giver dig samme resultater som din nabo), og det er en skam.
Anonymitet bør garantere, at selvom man besidder en masse info om en person på Internettet (eller retter, en maskine, hvorved der sidder en gut), at ejeren af denne maskine, samt informationer om denne person ikke kan findes af nogen, baseret udelukkende på de data man offentligt kan finde om ham (f.eks. Geografisk placering baseret på IP). Det betyder også at alle skal behandles ens.

Men benyttelsesmæssigt er anonymitet ligegyldigt for mig. Principielt set ville jeg gerne få samme søgeresultater som average Joe (eller være i stand til at kontrollere de filtre der er på plads til at sørge for jeg får de resultater, jeg får), men i praksis er jeg utroligt glad for at jeg ikke gør.
Jeg slynger også gerne om mig med mit virkelige navn og er egentlig ret ligeglad med hvem, der ved hvad.
Jeg har også Facebook som jeg dog har lukket så meget, som muligt. Folk skal ikke kunne se mig bade nøgen i sneen blot ved at kunne mit navn. Så det kan de ikke (medmindre de får nogen til at udgrave de direkte links).
Jeg har lige så stille opdaget, at fordi principperne bliver skidt så meget på og da anonymiteten nemt kan "brydes" (og skal kunne - ellers virker det hele sgu ikke!), at hvis nogen vil have privat info på dig, så skal de nok finde det. Men gemmer du det for "offentligheden" er du nogenlunde beskyttet - medmindre nogen ser sig sur på dig.
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
Silver
Genin
Genin
Indlæg: 87
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 15:40
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Odense

Re: Hvor vigtigt er anonymitet for dig på Internettet?

Indlægaf Silver » tirs 17. maj 2011 18:59

' altså for mig betyder det endelig ikk så meget , har aldrig rigtig gjort noget for at være anonym og det kan man oss se på min fb side , alle kan se alt på min side . tror det mest skyldes at folk har en dårlig vane med at dømme udfra udsende og derfor kan folk læse alt om mig som de lyster :p
Sut min fede pik :3 :3 :3 :3

Brugeravatar
Legend
Chunin
Chunin
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 14:59
Køn: Mand

Re: Hvor vigtigt er anonymitet for dig på Internettet?

Indlægaf Legend » tirs 17. maj 2011 20:46

Spændende emne. I mine første år på diverse internetfora og chatrooms tænkte jeg ikke så meget over at værne om min anonymitet, men her på det seneste er jeg begyndt at gå mere op i det. Hvor jeg førhen nok ret nemt kunne lokkes til at give personlige informationer på internettet(selvom jeg ikke mindes at have gjort det), forsøger jeg nu at holde mig nogenlunde anonym. Jeg oplyser kun fornavn og alder på fora, jeg stoler på(som dette :P). Jeg er nok blevet lidt paranoid på det sidste - hvis jeg kommer i tanke om en hjemmeside, hvor jeg måske har skrevet personlige oplysninger engang, går jeg hurtigt ind og sletter dem igen. Jeg har været ude for, at nogle trolls udnyttede oplysninger om mig på et internetforum, hvilket var meget ubehageligt.

Ang. facebook så er jeg venner med et par mennesker, jeg kun har snakket med over nettet, men det er nogen, jeg har skrevet med i lang tid, og som jeg vurderer for troværdige. Desuden sørger jeg for ikke at have billeder eller oplysninger liggende, som kan bruges mod mig anyway. Og så er min profil sikret så godt som den kan :P

Så yeah, anonymitet er ret vigtigt for mig.
Billede

Brugeravatar
Nashayla
Jonin
Jonin
Indlæg: 209
Tilmeldt: man 9. maj 2011 19:49
Køn: Kvinde
Kontakt:

Re: Hvor vigtigt er anonymitet for dig på Internettet?

Indlægaf Nashayla » tirs 17. maj 2011 23:55

Min anonymitet afhænger af hvilke slags websites jeg opretter bruger på. Tag for eks. net dating websites, dem har jeg 100% anonymitet på og også nogle online manga/anime websites, det er bare jeg kan skabe min egen sikkerhedsnet.
俺の温州蜜柑は何時も結構 ♥ 食べたいですか? :D

Brugeravatar
Yondoloki
Chunin
Chunin
Indlæg: 170
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Geografisk sted: Odense

Re: Hvor vigtigt er anonymitet for dig på Internettet?

Indlægaf Yondoloki » ons 18. maj 2011 22:37

Da jeg var mindre, og ikke rigtig havde nogen at dele mine interesser med, ud over en veninde, har jeg meget glad for at kunne finde ligesindede over nettet. Jeg kunne ikke rigtig være mig selv i virkeligheden, men på nettet kunne jeg. Nu kan jeg heldigvis også være mig selv andre stedet også :)

Derfor har jeg intet imod at folk ved hvem jeg er på fora som dette. Jeg deler interessefelt med nok alle herinde, og derfor synes jeg det er okay at man kender hinanden lidt. Selvfølgelig ikke de private oplysninger osv.

Tilgengæld bryder jeg mig ikke om Facebook, og den måde man nærmest er tvunget til at udstille sig selv for nærmest hele verden. Jeg har en facebook, men bruger den primært til at se om folk tagger mig på billeder.
Billede

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Hvor vigtigt er anonymitet for dig på Internettet?

Indlægaf Kiwi » tors 19. maj 2011 18:43

Det er ikke specielt vigtigt for mig at være anonym, ihvertfald ikke på de forums jeg normalt færdes på. Folk er også velkomne til at se hvad jeg søger på og hvilke websider jeg besøger.
Men hvis jeg eksempelvis fik en overvældende lyst til at skrive "alle mænd der hører Michael Bolton er skabsbøsser" på hans lokale fanklubs forum, ville jeg nok næppe finde det så morsomt at de kendte mit rigtige navn og området jeg boede i (selvom deres værste modsvar nok ville være noget i stil med at hælde badesalt i min postkasse)...
Mht. Facebook er jeg ikke på, og regner heller aldrig med at komme det. Jeg holder meget af mine venner, men hvis de vil fortælle mig hvad farve deres nye kjole er, hvad de synes om en Pinot Noir fra Loredona eller hvilken achievement de lige har fået i World of Warcraft, må de kontakte mig personligt og så vil jeg nyde at lytte til dem. At svare på status opdateringer om de samme emner ville jeg føle var upersonligt.

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Hvor vigtigt er anonymitet for dig på Internettet?

Indlægaf Hecko X » tors 19. maj 2011 19:04

Det betyder heller ikke det store for mig, dog med rimelige grænser. Navn, telefonnummer (fastnet, ikke mobil) og adresse værner jeg ikke så meget om, både så jeg kan stå til ansvar for det jeg måtte skrive på min blog eller på de få fora jeg nu er aktive, og så også fordi enhver med telefonbog alligevel kan finde de information på under 5 minutter. Det betyder dog ikke at jeg giver dem ud til enhver som spørger dog.

Privatinformationer, som CPR-nummer, kreditkortinfo, etc. giver jeg (naturligvis) ikke ud. Andres ret til anonymitet prøver jeg så vidt muligt også at værne om, fx bruger jeg oftest kun nicks på folk, hvis jeg nævner dem på min blog eller lignende; jeg undgår folks rigtige navne hvis jeg kan.

Brugeravatar
Burgundy
Chunin
Chunin
Indlæg: 153
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 21:22
Køn: Mand

Re: Hvor vigtigt er anonymitet for dig på Internettet?

Indlægaf Burgundy » tors 19. maj 2011 21:03

kommer an på hvilke sites det er, generelt fuldt anonym, hvor det er mere internationalt, og med en masse folk, som man nok ikke kan overskue.

men det her site er jo mere "privat" hehe, eller hvert flad mere hyggeligt bundt. :)
Billede


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster