Hjælp til dansk-prøve - analyse af novelle

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
EdwardElric
Chibi
Chibi
Indlæg: 21
Tilmeldt: tirs 20. dec 2011 21:13
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Asnæs, Sjælland
Kontakt:

Hjælp til dansk-prøve - analyse af novelle

Indlægaf EdwardElric » lør 15. jun 2013 19:11

Hello, jeg skal til dansk-prøve på mandag, men er gået i stå med analysen af min novelle! :(
Har lavet alle de ting jeg har vidst, hvordan man lavede, men kan ikk lave resten! :'(
Gad godt, at have en god karakter, men det bliver lidt svært, når jeg kun har klaret lidt over halvdelen af opgaven.. :(

Ting jeg vil have hjælp til:

¤ Hvordan forklare man, hvordan man er kommet frem til, at fortællersynsvinklen er alvidende?
¤ Hvad er værdiforestillinger?
¤ Hvordan henviser/sætter man novellen i sammenhæng med andet kendt stof?

- har ingen andre steder at søge om hjælp, og er desperat, så håber VIRKELIG der er en der vil hjælpe! :'(
BilledeBilledeBillede
''Alchemists are scientist. So they don't believe in an uncertain existence like God.
Isn't it ironic that people like us are closest to God?'' -Edward Elric-
Billede

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Hjælp til dansk-prøve - analyse af novelle

Indlægaf nielsm » lør 15. jun 2013 19:48

En alvidende fortæller ved (som ordet siger) alting, og kan derfor fortælle eksempelvis hvad alle karakterer i fortællingen tænker, årsagen til at de tager visse valg/handlinger, og kan måske fortælle hvad der sker to vidt forskellige steder, på samme tid, uden nødvendigvis at have været nogen af stederne. Man kan for så vidt godt gradbøje omnisciens (omni = alting, sciens = viden), eksempelvis have en 3.-personsfortæller der beretter om to forskellige personers rejse fra to steder, og hvordan de passerer hinanden uden at opdage hinanden men alligevel kan fortælleren vise noget om hvordan deres rejser ligner hinanden, men måske uden at dykke ned i de to personers tanker eller bevæggrunde.
Det er egentlig let at argumentere for en alvidende fortæller: Bare find et eksempel hvor der bliver fortalt om ting, man ikke kunne finde ud af ved at stå på stedet og se og lytte.

Når jeg hører ordet værdiforestillinger kommer jeg mest af alt til at tænke på moral. Hvad kan du fra novellen udlede om, hvad fortælleren i historien (eller måske forfatteren) mener er rigtigt og forkert, godt og ondt, hvad er værd at stræbe efter.
Når karaktererne i fortællingen tager visse handlinger, hvordan bliver de handlinger præsenteret, og hvordan er den præsentation i forhold til hvordan udfaldet af handlingerne er? Eksempelvis kunne hovedpersonen i historien måske stjæle en cykel for at kunne komme hurtigere til apoteket efter medicin til sin bror, i den handling kunne fortælleren måske komme ind på hvad hovedpersonen tænker før og efter han har taget cyklen, og måske hvordan andre personer omkring opfatter det. Resultatet af handlingen kunne være om det overhovedet var til nytte for hovedpersonen at tage den cykel, det kan være han ikke nåede til apoteket før det lukkede alligevel, måske var han så distraheret af skyldfølelse fra at have stjålet en cykel at han bliver kørt ned af en bil, eller selvfølgelig kan alting gå godt.
Værdiforestillinger kan også være mindre konkrete, hvis der eksempelvis er tale om en samfundskritisk fortælling, eller typisk science fiction hvor der bliver præsenteret en verden forskellig fra vores egen. I sådanne fortællinger dækker værdiforestillinger hvordan det fiktionelle samfund bliver præsenteret, hvilke værdier det har, og om det er godt eller dårligt.
Hvis du kommer ind på værdier i en konkret novelle så husk at have et citat eller to der underbygger din påstand.

Til en eksamen er "kendt stof" normalt ting som I har læst og analyseret gennem skoleåret (eller årene). Ud fra den alder du har skrevet på forummet antager jeg at det er 9. klasses afgangsprøve du skal til, så det er formentlig tekster I har læst i 8. og 9. klasse specielt der er "kendt stof".
Forbered dig hjemmefra på det ved at finde/lave en liste over de ting I har læst, og mind dig selv om hvad de enkelte tekster handlede om.
Til eksamen er det så at tænke gennem de tekster og finde nogen fra samme forfatter, med lignende temaer, fra samme periode, og sådan, og kort kunne fortælle hvordan din eksamenstekst ligner eller adskiller sig fra de andre tekster.
Det kan f.eks. være I har læst noget af Benny Andersen gennem året, og du så trækker en novelle af ham. I det tilfælde kunne du komme ind på hvordan værdiforestillingerne i de to tekster adskiller sig fra hinanden (hvis de gør det), eller sammenligne fortællestilen i de to.
Det kan også være I har læst nogen tekster om nogen børns liv i en provinsby i 1990'erne, og du trækker en novelle der også handler om et barn i en provinsby, måske i en anden periode, eller et andet sted i landet. Der kan du så sammenligne hvordan de to liv bliver præsenteret, og igen også ting som fortællerstil.
Generelt, hvis du har en to kendte tekster at relatere din eksamenstekst til, så kom en lille smule ind på det hvor du kan. Hvis du er i gang med at fortælle om værdiforestillinger i eksamensteksten, så giv også et par ord om værdiforestillingerne i den anden kendte tekst og hvordan de adskiller sig.


(Det var godt nok mange ord jeg fik skrevet her. Forøvrigt var jeg aldrig selv god til det her i skolen :D)

EdwardElric
Chibi
Chibi
Indlæg: 21
Tilmeldt: tirs 20. dec 2011 21:13
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Asnæs, Sjælland
Kontakt:

Re: Hjælp til dansk-prøve - analyse af novelle

Indlægaf EdwardElric » lør 15. jun 2013 21:10

Mange tak for svaret. :3
Det hjælper mig forhåbentlig videre. :3
BilledeBilledeBillede
''Alchemists are scientist. So they don't believe in an uncertain existence like God.
Isn't it ironic that people like us are closest to God?'' -Edward Elric-
Billede


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 96 gæster