Alle Er Egoister

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
MissBehavenGaming
Jonin
Jonin
Indlæg: 259
Tilmeldt: man 29. jul 2013 16:37
Køn: Kvinde

Re: Alle Er Egoister

Indlægaf MissBehavenGaming » lør 3. aug 2013 20:02

Synes ikke det var egoistisk da jeg tog hjem til en pige her fra siden på trods af at jeg faktisk havde en feber der bogstavligt talt var ved at slå mig ihjel for at hjælpe hende med at lave et MLP kostume til hendes kæreste i årsdags gave for at gøre dem begge glade...

Blev dog utroligt ked af det da vi fandt ud af at det var kyssesyge jeg havde, og på trods af at jeg havde sprittet alt af og gået med maske hos hende flippede hun ud og reaktionen var at hun da virkelig ikke havde tid til at være syg nu... Blandt andet en grund til at jeg har fået svært ved at gøre tjenester efterfølgende :/

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: Alle Er Egoister

Indlægaf supergummibear » lør 3. aug 2013 22:35

JoaCHIP skrev:Lad os fjerne alle de tossede forbud igen. Det vil tvinge folk til at skulle passe på hinanden, og det vil fjerne noget af al egoismen fra vores samfund.


Jæp! Jeg er totalt enig ;)


Urahara skrev:
Ok, så den eneste måde man er egoist på er ved at andre kommer til skade(psykisk/fysisk)? Faktisk meget interessant.

Hvis man vil gøre alt for at leve, går det vel oftest ud over nogen andre?


Vil ikke sige at der er en direkte grænse for hvornår man er egoistisk, og hvornår man bare passer på sig selv :/ det kommer lidt an på hvilken situation man er i, og om man ejer nok selvindsigt til at se, hvornår ens egen handlinger kun er drevet af ren egoisme også opveje om det er de egoistiske argumenter der vinder eller om man godt kan springe over sin egoistiske skygge og tænke: "okay jeg kan godt hjælpe dig, selv om jeg ikke får noget for det." :)

Om det så kommer til at gå ud over nogen andre når man prøver på at leve er så et rent faktum ! du slår jo køer og grise ihjel hver dag når du spiser, så ja det går da sikkert ud over nogen andre, men det er jo ren survival of the fittest, enten give op og dø, eller spis og lev med at det går ud over nogen andre xD
Ja der er da sikkert nogle vegetar der så siger jamen vi spiser ikke dyr, og nej det gør i ikke, men der har da sikkert været en masse mus eller rotter, der så har skulle lade livet for at teste om alle de kost tilskud (i nu skal indtage i stedet for at spise kød) ikke har indeholdt skadelig stoffer eller trælse bivirkninger som i kunne dø af ;D

Så ja du kan nok ikke leve uden at det kommer til at gå ud over nogen eller noget tror jeg ikke :)
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Alle Er Egoister

Indlægaf Trieu » søn 4. aug 2013 01:57

Urahara skrev:Præservering? :P

Ok, så den eneste måde man er egoist på er ved at andre kommer til skade(psykisk/fysisk)? Faktisk meget interessant.


tæt på, men ikke helt. I hvert fald i følger definitionen af egoisme. Det kan være at andre ikke kommer til skade selv ved en egoistisk handling, men egoisme er handlinger som bevidst ikke forsøger at undgå at deres handlinger gå ud over andre, hvis man selv få mere ud af det.

så spørgsmålet er så, diskutere vi din påstand "alle er egoist" ud fra din definition af egoisme eller den almen konsensus der er omkring definitionen af egoisme?


Urahara skrev:Hvis man vil gøre alt for at leve, går det vel oftest ud over nogen andre?


Ja, Det er vel indlysende?
hvis man vil gøre alt, så inkludere alt per definition også at man foretag handlinger som ikke at tag hensyn til andre.

Men det ændre vel ikke på at der er nogen som vælger ikke at gøre alt, og nogen som endda vælger at ofre deres liv for andre.

Brugeravatar
Urahara
Kage
Kage
Indlæg: 529
Tilmeldt: søn 28. jul 2013 16:57
Køn: Mand
Geografisk sted: Under min hat.

Re: Alle Er Egoister

Indlægaf Urahara » søn 4. aug 2013 02:09

Tror bare at vi har et så indædt behov for at leve, at jeg ikke tror på at man i sig selv ville ofre sig for en anden. Men nu skal det så siges at jeg tror mit perspektiv vil ændre sig når jeg først får børn.

Og, ja umiddelbart talte vi ud fra min (dårlige) definition. Men jeg er glad for at den er blevet korrigeret over i en mere positiv retning. ;)
Billede

Brugeravatar
frederik-tyvtyv
Jonin
Jonin
Indlæg: 320
Tilmeldt: man 28. maj 2012 14:52
Køn: Mand
Geografisk sted: Vallensbæk str.

Re: Alle Er Egoister

Indlægaf frederik-tyvtyv » søn 4. aug 2013 11:03

Tror jeg lader emnet dreje sig en lidt dårligere retning igen!xD

Altså jeg tror det vil være for svært at komme med en direkte påstand om vi er eller ikke er egoistiske.
Men vi leve sandt nok i et samfund der handler om at man ikke skal udvise handlinger der kan blive tolket egoistiske.
Vi bliver altså opdraget til at udvise sympati/lign., og det betyder også vi har lettere ved at overleve i samfundet; fordi vore' handlinger i mindre kræft vil blive tolket egoistiske.
Spoiler: vis
Kilde: Manipulation - en håndbog - Klaus Kjøller

Altså en psykopat ville slet ikke kunne overleve så godt, hvis han heller ikke kunne holde sig synligt indefor moralen. men siden han ikke sympatisere, vil han i højere grad blive tolket egoistisk....

Jeg siger ikke vi er eller ikke er egoistiske og om vi nogensinde kan sige det.
Men at udvise man "ikke er egoistisk" hjælper på ens overlevelse i det her samfund, om det er pågrund af ens egoistiske bevidsthed/underbevidsthed eller bar' "en ikke egoistisk bevidsthed" vides ikke... og hvor vigtig er det i det heletaget at vide?^^
mvh.
frederik-resenbro/overkageguden
http://myanimelist.net/animelist/frederik-tyvtyv

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Alle Er Egoister

Indlægaf nodokasa » man 5. aug 2013 01:36

Udover naturligvis at se på, som JoaCHIP nævner, hvad vi gør, og hvad vi ikke gør synes jeg også det er vigtigt at se på intentionen i handlingsøjeblikket.

Man kan jo altid ligge sit eget syn på en situation og gøre den egoistisk;

Lad os lave et scenarie; En mand (A) er på vej ned af en flod, ud over et vandfald.
En anden mand (B) redder ham. Sidenhen lærer man, at A var meget rig, og har belønnet B meget vel.
En negativ eller pessimistisk person ville jo mene, at B reddede A af selvhjælpende årsager; Tilfredsstillelse med sigselv, eventuel gevinst (måske kendte de endda hinanden?!?) og så videre.

En optimist ville - velsagtens - mene, at alt her var i orden - gevinsten er kun en uventet og lykkelig overraskelse! Vel fortjent!

Som pragmatiker, som jeg jo mener at være (dog nok en optimistisk af slagsen), vil jeg påstå, at B's tanker, da han sætter i, at redde manden er det vigtigste.
Hvordan vurderede han faren (hvis overhovedet)? Kendte han manden (e.g., vidste han, at han var rig?)? Ville han have gjort det samme for en fattig person?
Alt afhængigt af hele før-nu-og-fremtid der er gået igennem B's hoved ville jeg mene situationen var anderledes.

Af den årsag kan man ikke sige, at mennesker er definitivt "egoistiske". Det er man nok nogen gange; Andre gange er man altruistisk. Andre gange praktisk.. Og så videre.

Her i weekenden var jeg på vej hjem, da en kvinde stoppede mig og gav mig noget brød, som hun ikke skulle bruge. Hun lagde ikke op til noget, eller bad om noget. Hun gav mig det bare. Hvordan kan det være egoistisk?
I virkeligheden ville hun nok bare smide dem ud, men tænkte "hvorfor ikke?" og gav dem til mig. Hyggeligt. Mærkeligt, men hyggeligt. :)

Jeg tror i virkeligheden vi mennesker tænker mere over, hvad vi tænker over i disse situationer, end vi tænker i selve situationen. :)
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
Urahara
Kage
Kage
Indlæg: 529
Tilmeldt: søn 28. jul 2013 16:57
Køn: Mand
Geografisk sted: Under min hat.

Re: Alle Er Egoister

Indlægaf Urahara » man 5. aug 2013 02:24

Nogen der gider forklare altruisme til mig? :)
Billede

Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Re: Alle Er Egoister

Indlægaf kaas » man 5. aug 2013 02:48

Urahara skrev:Nogen der gider forklare altruisme til mig? :)

Hvis du forestiller dig egoisme.
Det modsatte af dét.

Brugeravatar
Urahara
Kage
Kage
Indlæg: 529
Tilmeldt: søn 28. jul 2013 16:57
Køn: Mand
Geografisk sted: Under min hat.

Re: Alle Er Egoister

Indlægaf Urahara » man 5. aug 2013 17:57

kaas skrev:
Urahara skrev:Nogen der gider forklare altruisme til mig? :)

Hvis du forestiller dig egoisme.
Det modsatte af dét.


Ah, så hvis man kun tænker på andre og ikke sig selv?
Billede


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 58 gæster