Vægt problemer i Anime kulturen.

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf Gintoki » ons 8. okt 2014 13:52

Og så kan man også diskutere hvor vidt BMI er en brugbar måleenhed eller ej, hvilket jeg mener den bestemt ikke er! Det er en beregning af et fladeareal og ikke af et rummeligt objekt, der hvor den fejler!
Eneste der rigtigt holder er at måle fedtprocenten på en person og ud fra det vurdere om personen er overvægtig eller ej.
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf Trieu » ons 8. okt 2014 14:11

Gintoki skrev:Og så kan man også diskutere hvor vidt BMI er en brugbar måleenhed eller ej, hvilket jeg mener den bestemt ikke er! Det er en beregning af et fladeareal og ikke af et rummeligt objekt, der hvor den fejler!
Eneste der rigtigt holder er at måle fedtprocenten på en person og ud fra det vurdere om personen er overvægtig eller ej.


Meget mulig, men de statististikker jeg lige umiddelbart kunne finde bruger BMI, så jeg må arbejder ud fra den definition.

Men hvis du ved hvor man kan finde statistik på hvor mange i Danmark som er under eller overvægtige baseret på fedt procent, så kan jeg sagtens lave en ny konklusion ud fra de tal og folk kan så selv vælger hvilken konklusion de mener er mest rigtig, alt efter om de mener at BMI eller fedt procent er den bedste måde at definere om folk er over eller undervægtige. (med mindre tallene stor set er de samme)


Det er bare lidt svær at diskuter om anime miljøet er mere eller mindre over/undervægtige end gennemsnittet i Danmark, uden med først at have nogle at gå ud fra.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf SsjGogo » ons 8. okt 2014 14:29

Med fare for at gentage mig selv fra andre debatter, så mener jeg simpelthen ikke, at folk, der interesserer sig for japansk populærkultur kan defineres ud fra en samlet fane/"miljø".

Der er simpelthen så stor forskel på de enkelte i miljøet, deres baggrunde, herunder også deres lidenskab ift. den japanske populærkultur.

Ved messerne dyrker mange cosplay, mens mange på Animanga aldrig vil nærme sig en kostume og nogle mener endda, at det er skadeligt virksomhed ift. anime og manga.

Nogen dyrker kun manga, og mener det er den sande form - mens andre ser kun anime.

Indenfor anime er der jo 1000 under-genrer, og Trieu, Gintoki og jeg kan alle se tegnefilm fra Japan, uden at i øvrigt have noget tilfælles.

På den baggrund er det svært - hvis ikke umuligt - at tale om isolerede statistiske betragtninger af vægt, psykiske problemer i "anime-kulturen", da den definition dækker over en alt for stor demografi.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf Trieu » ons 8. okt 2014 14:38

SsjGogo skrev:Med fare for at gentage mig selv fra andre debatter, så mener jeg simpelthen ikke, at folk, der interesserer sig for japansk populærkultur kan defineres ud fra en samlet fane/"miljø".

Der er simpelthen så stor forskel på de enkelte i miljøet, deres baggrunde, herunder også deres lidenskab ift. den japanske populærkultur.

Ved messerne dyrker mange cosplay, mens mange på Animanga aldrig vil nærme sig en kostume og nogle mener endda, at det er skadeligt virksomhed ift. anime og manga.

Nogen dyrker kun manga, og mener det er den sande form - mens andre ser kun anime.

Indenfor anime er der jo 1000 under-genrer, og Trieu, Gintoki og jeg kan alle se tegnefilm fra Japan, uden at i øvrigt have noget tilfælles.

På den baggrund er det svært - hvis ikke umuligt - at tale om isolerede statistiske betragtninger af vægt, psykiske problemer i "anime-kulturen", da den definition dækker over en alt for stor demografi.


Det man dog godt kan gøre, er at blive enig om hvad man mener når der siges "anime-miljø, og ud fra det, kan man så diskuter om noget gør sig gældende inde for den definition af anime-miljø.

I det her tilfælder, så tror jeg at der menes "folk som er interesseret nok til at ville deltager i anime con" da første indlæg tag udgangspunkt i billeder fra cons

Man kunne dog måske ændre debatten til at omhandler folk der deltager til convention med fokus på japansk popkultur (om en givende con så kan siges at have fokus på japansk popkultur er så en anden debat), i sted for at handler om folk som er interesseret i japansk popkultur, som kan give en brugbar definition at arbejder ud fra.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf SsjGogo » ons 8. okt 2014 15:17

Jeg vil dog stadig mene - at uanset om man tog mere speciferede termer som "alle cosplayere eller alle folk der kan lide Naruto", så er der ikke altid en rød streg, der går igennem gruppen, da det ikke er en ligeså fasttømret subkultur.

Over/undervægt og psyskiske lidelser er dog en gennemgående problem i meget af den vestlige verden, og er formodentlig udledt af hinanden i en vis grad. Forbruget af medicin stiger også, og det kan man jo så skrive lange teser om.

Med andre ord - over/undervægt og psykiske lidelser er ikke et særligt symptom for folk, der nyder japansk populærkultur, men desværre en stigende tendens i hele den industraliserede verden.

Sidstenævnte er baseret på offentlige udtalelser og ikke en grundig empiri, så jeg tager gerne imod genmæle! :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf Trieu » ons 8. okt 2014 15:37

SsjGogo skrev:Jeg vil dog stadig mene - at uanset om man tog mere speciferede termer som "alle cosplayere eller alle folk der kan lide Naruto", så er der ikke altid en rød streg, der går igennem gruppen, da det ikke er en ligeså fasttømret subkultur.


Korrekt at der ikke altid er en rød streg, hvilket er derfor jeg fandt frem til repræsentativ billeder for at se om der er en og dernæst sammenligner med tal. Ud fra det kan man tale om er om tendensen/normalfordelingen inde for et område, i det her tilfælder vægt, inde for en defineret gruppe (folk der deltager til anime con), adskiller sig fra tendensen inde for en anden defineret gruppe (den danske befollkning som helhed).


Over/undervægt og psyskiske lidelser er dog en gennemgående problem i meget af den vestlige verden, og er formodentlig udledt af hinanden i en vis grad. Forbruget af medicin stiger også, og det kan man jo så skrive lange teser om.

Med andre ord - over/undervægt og psykiske lidelser er ikke et særligt symptom for folk, der nyder japansk populærkultur, men desværre en stigende tendens i hele den industraliserede verden.

Sidstenævnte er baseret på offentlige udtalelser og ikke en grundig empiri, så jeg tager gerne imod genmæle! :)


Jeg kan ikke udtale mig om psykiske lidelse, da jeg ikke har nogle tal for det, men ved at sætter de tal der er for overvægtige folk (defineret ud fra bmi ind til jeg finder tal for fedt procent) and sammenligner med repræsentativ foto, så er tendensen at andelen af congænger i Danmark som er overvægtige, er mindre end andelen som er overvægtige hvis man tæller hele den danske befolkning.

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf Gama » ons 8. okt 2014 17:11

nu er tråden jo også minded på decideret vægt problemer :) overvægt er kun en side af det.. Jeg synes dog der er mange overvægtige på dit billede :P
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf SsjGogo » ons 8. okt 2014 17:45

Jeg kan også ud fra det billede vurdere - at folk er langt mere seksuelt fikserede i vores miljø og at dendrofili må være særligt udbredt. ;)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf l.mathiasen » ons 8. okt 2014 18:58

Billede

SsjGogo skrev:og at dendrofili må være særligt udbredt. ;)

åh nej næste gang vil de alle gå rundt og sige "i'm Groot"
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf Trieu » ons 8. okt 2014 21:18

Gama skrev:nu er tråden jo også minded på decideret vægt problemer :) overvægt er kun en side af det..
Jo, det er derfor jeg nævnte at jeg kan ikke vurdere om der er undervægtige ud fra de billeder jeg lige fandt og kan derfor ikke udtale mig om det.
Jeg synes dog der er mange overvægtige på dit billede :P


Definere "mange" flere end de 24~25% som er gennemsnittet for Danmark?
Men det kan være jeg bare er dårlig til at vurdere vægt ud fra billeder, men af hvad jeg kan se, så virke det som om at der er mindre end hvert 4, som er overvægtige.


SsjGogo skrev:Jeg kan også ud fra det billede vurdere - at folk er langt mere seksuelt fikserede i vores miljø og at dendrofili må være særligt udbredt. ;)


Jeg er meget interesseret i at høre hvordan du vurdere det : 3


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster