Vægt problemer i Anime kulturen.

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
Shadari
Velkomst Komitéen
Velkomst Komitéen
Indlæg: 4291
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 16:13
Køn: Kvinde

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf Shadari » ons 14. maj 2014 12:05

Jeg er enig det passer ikke at alle har noget ved sig selv de vil ændre - prøv at se reality programmer for lækker til love - der er nogen der godt nok er tilfredse med deres udseende ( dog lidt for meget :S )
Growing up means admitting you're getting old . That's like welcoming death . And While i don't fear death , i don't welcome it either . I will never " Grow up "

- Kazuma Torisuna

Billede

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf Gama » ons 14. maj 2014 13:45

supergummibear skrev:Wauw jamen så må du være et menneske jeg aldrig nogen sinde har mødt før for det er første gang jeg hører et menneske sige at det er totalt tilfreds med sig selv! :) (Y)

Normalt har de fleste mennesker jo noget de er utilfredse med, om det nu er noget med deres krop eller deres personlighed, eller at de drømmer om at have en flot ny bil i garagen. Så det var nu mere overordnet ment at vi alle ønsker os et eller andet vi ikke har xD

Medierne gør altid en helt vildt masse ud af at fortælle os hvad der er sundt og hvad der ikke er, vi kan næsten ikke indtage noget uden at det er skadeligt og i værste fald kræftfremkaldende :S

men nu lever vi jo heldigvis i et frit samfund, hvor man kan gøre hvad man vil *_* Der af sagt, hvis ikke du har viljen til at ændre på din livstil, så er det fordi dit ønske om at ændre den og derved få en måske pænere krop, ikke er brændende nok. Tror jeg :p


Jeg har nu en masse omkring mig der har det sådan, vi har dog også arbejdet intensivt med vores selvværd, så i min verden findes folk som er tilfredse med deres udseende på en sund og hensigtsmæssig måde i høj grad.. Nu snakker vi dog om kroppen, så jeg kan ikke se hvordan at man drømmer om en ny bil, eller personlighed har noget med noget som helst at gøre :)

Jeg tror nærmere at det er en ond spiral, man bliver overvægtig/undervægtigt, prøver at tabe sig/tage på, men ender med at blive trist fordi alting ikke lige sker fra den ene dag til den anden, for derefter at falde i igen, og starte forfra dagen efter.. Dette ser jeg dog som noget ganske naturligt når det kommer til ændring af livsstil, eller generelt bare noget der har været en stor del af en i længere tid.
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf supergummibear » ons 14. maj 2014 14:56

Shadari skrev:Jeg er enig det passer ikke at alle har noget ved sig selv de vil ændre - prøv at se reality programmer for lækker til love - der er nogen der godt nok er tilfredse med deres udseende ( dog lidt for meget :S )


Ja det er de, til gengæld er det sådan set også det eneste de er besat af og derved sagt kan man godt have et (jeg kan ikke få mig selv til at skrive pænt ydre), men et tilfredsstillende ydre og til gengæld ønske at man havde fået flere prikker at flytte rundt med for oven, så man ikke skal nøjes med at være gæste bartender og hoppe rundt i diverse reality shows på tv skærmen resten af livet ;D

Gama skrev:
Jeg har nu en masse omkring mig der har det sådan, vi har dog også arbejdet intensivt med vores selvværd, så i min verden findes folk som er tilfredse med deres udseende på en sund og hensigtsmæssig måde i høj grad.. Nu snakker vi dog om kroppen, så jeg kan ikke se hvordan at man drømmer om en ny bil, eller personlighed har noget med noget som helst at gøre :)

Jeg tror nærmere at det er en ond spiral, man bliver overvægtig/undervægtigt, prøver at tabe sig/tage på, men ender med at blive trist fordi alting ikke lige sker fra den ene dag til den anden, for derefter at falde i igen, og starte forfra dagen efter.. Dette ser jeg dog som noget ganske naturligt når det kommer til ændring af livsstil, eller generelt bare noget der har været en stor del af en i længere tid.


Tja måske en ond spiral, men du glemmer så lige at forklarer hvorfor det nu egentlig er at man så vil tabe sig, fordi det er jo ikke fordi det er usundt folk vil tabe sig eller tage på, nej det er for at se bedre ud og ikke så meget andet :p og det er jo fordi at medierne har skabt det her perfekte billede af ideal mennesket, som vi alle gerne vil ligne for ikke at falde ude for rækken og vise at vi er de perfekte mennesker, der så sandelig hverken spiser for meget eller spiser for lidt. xD
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf Gama » ons 14. maj 2014 15:41

supergummibear skrev:Tja måske en ond spiral, men du glemmer så lige at forklarer hvorfor det nu egentlig er at man så vil tabe sig, fordi det er jo ikke fordi det er usundt folk vil tabe sig eller tage på, nej det er for at se bedre ud og ikke så meget andet :p og det er jo fordi at medierne har skabt det her perfekte billede af ideal mennesket, som vi alle gerne vil ligne for ikke at falde ude for rækken og vise at vi er de perfekte mennesker, der så sandelig hverken spiser for meget eller spiser for lidt. xD



Der ligger vel også noget selvtilfredsstillelse i det, vores jeg bliver bygget igennem succesoplevelser, om det er kulturen eller ej, at kigge sig i spejlet og ikke selv bryde sig om det man ser er ikke en succes.. Så kultur eller ej, så tænker jeg at man skal huske sin egen opfattelse også.. Men det er vel ligemeget hvorfor, du virker til nu og være enig i den første opfattelse, nemlig at overvægtige eller undervægtige ikke har det godt med at være det, så lige netop denne del af diskussionen er vel kommet til sin ende :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf supergummibear » ons 14. maj 2014 16:40

Gama skrev:Der ligger vel også noget selvtilfredsstillelse i det, vores jeg bliver bygget igennem succesoplevelser, om det er kulturen eller ej, at kigge sig i spejlet og ikke selv bryde sig om det man ser er ikke en succes.. Så kultur eller ej, så tænker jeg at man skal huske sin egen opfattelse også.. Men det er vel ligemeget hvorfor, du virker til nu og være enig i den første opfattelse, nemlig at overvægtige eller undervægtige ikke har det godt med at være det, så lige netop denne del af diskussionen er vel kommet til sin ende :)


Jeg er ikke enige :p jeg synes faktisk at det er en lidt arrogant holdning at have til det xD
At man har den opfattelse af at over og undervægtige ikke selv har det godt med at være det, jeg siger bare at der er flere ting i det :p

Og det er denne forud antaget påstand der irriterer mig og ikke emnet som helhed :)

Jeg er pænt til freds med at være mig, men jeg ved også at selv om jeg siger det ville jeg ikke være et reelt ærligt menneske, hvis jeg ikke også kan se og anerkende mine egne fejl og/eller mangler, og dem har vi jo alle, dog er det langt fra alle man kan få øje på for det er jo meget lettere, hvis det er noget man kan se som at være overvægtig eller undervægtig, end at man derhjemme er et lorte menneske og har lig i kælderen.

Hvilket leder mig tilbage på det første jeg skrev og det er, at der ikke en nogen der er helt perfekte og vi bør derfor alle sammen acceptere hinanden, selv med vores fejl og mangler, dog synes dette ikke til at være tilfældet, da man i starten af diskussionen kom med påstanden, om at folk der var over og undervægtige ikke selv var tilfredse med det, og det er da noget man ikke kan sige, for så tillægger man da andre, nogle følelser man kun selv har og det er da forkert xD

Når tilbage hvor det hele startede, så jeg kan komme med en afslutning. Jeg tror at der findes lige så mange over og under vægtige mennesker i anime kulturen som der gør alle andre steder. Og det eneste jeg med mit indlæg ville tilføje var, at vi skal huske på at bare fordi nogle mener at de ikke er tilfreds med deres krop, kan andre jo godt være det, men så har de sikkert bare noget andet, de er utilfredse med :p

Endnu kortere formuleret: "Hvis du er glad for at være fed eller tynd som en streg, så er der ingen andre der skal komme og hive dit selvværd i kælderen, bare fordi de er utilfredse med at du er det"!
Også kan det da godt være at ikke alle, er enige i min påstand om at man alligevel aldrig bliver helt tilfreds med sig selv, men det er så hvad det er :)
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf SsjGogo » ons 14. maj 2014 17:10

Jeg tror måske, at I blander æbler og pære sammen.

Diskussionen er gået fra under/overvægt i miljøet til en diskussion om selvværd.

Spørgsmålet var vel, hvorvidt over og undervægt var særligt repræsenteret i vort miljø.

Folks selvværd er vel en anden debat - som naturligvis kan knyttes til vægtproblemer.

Jeg har en strålende selvværd - men vil gerne tabe mig, som følge af de følgesygedomme, der kan komme med vægtproblemer. Derfor tror jeg også, at de færreste er tilfredse med deres vægtproblemer - dermed ikke sagt, at de ikke har en ego der siger spar 2! :)
www.gogonoter.dk

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf Kiwi » ons 14. maj 2014 17:37

At være fuldt ud tilfreds med sig selv synes jeg faktisk er en fare. Det illustreres meget godt med den gamle myte om Narkissos: At være for glad for sig selv kan resultere i at man ikke udvikler sig som menneske.

Ydermere synes jeg at det er en rigtig dårlig ide at basere sit selvværd på udseendet. Det ændrer sig jo med alderen, så det er ikke ligefrem et klippefast fundament.
Hvis man derimod er tilfreds med sig selv som menneske, vil man kunne bygge på det igennem hele livet. En invaliderende ulykke vil f.eks. ikke tage dine menneskelige egenskaber væk, men ens udseende kan nemt lide under det.

Det er ihvertfald ikke en garanti for lykke at ligge på idealvægten. Folk som føler sig grimme eller mindreværdige fordi de er over eller undervægtige, vil mange gange finde en anden "mangel" hvis de nåede idealvægten.


Om der er flere med vægtproblemer i anime miljøet specifikt ved jeg ikke. Jeg har ikke været til cons, og har kun et par enkelte kammerater jeg snakker anime med. Men hvis man går en tur gennem Bilka, og kigger på de andre kunder vil man også kunne se mange der ikke ligger på idealvægten. Så jeg tror ikke fordelingen er så meget anderledes end samfundet generelt.

Sundheds mæssigt mener jeg at det kommer mere an på ens generelle livsstil, end hvad du vejer. Min bror har f.eks. et BMI på 30, men han kan uden problemer følge med på en fyrre kilometer lang cykeltur, eller køre i højt gear gennem en fodbold kamp. Han ryger ikke, drikker ikke (meget), spiser ikke meget rafineret sukker og kyler store mængder frugt og grønt ned i ædespalten. Han har ingen helbredsproblemer som kan føres tilbage til overvægt.

For ham er det et valg mellem at være "brun og pumpet og lækker" (fra en Shubidua sang, hvis der er folk uden kultur der læser dette indlæg ;-)), eller at spise gode middage sammen med venner og familie uden at skulle tælle kalorier. Han vælger det sidste, og har det godt med sit valg.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf LiseR » ons 14. maj 2014 19:53

Jeg er 1.83 og vejer 80 kg. Det er jeg udmærket tilfreds med.
Jeg oplever ikke at folk i animemiljøet er oftere over- eller undervægtige end andre unge.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Kijoi Mudasan
Chunin
Chunin
Indlæg: 148
Tilmeldt: lør 28. sep 2013 01:24
Køn: Kvinde
Geografisk sted: København

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf Kijoi Mudasan » ons 8. okt 2014 10:44

Nu kommer jeg lige med mit input, og jeg vil gerne undskylde på forhånd; jeg mener intet ondt med det, og jeg mener intet personligt med det.
Jeg er bare et meget observerende menneske, og interesserer mig meget for mennesker!

Jeg tror, at hele anime kulturen, er et tilflugtssted for mange mennesker. Jeg tror en stor del af de mennesker, som bruger meget tid på at fordybe sig i anime og manga, lider af nogen psykiske problemer. (Det skal lige siges, at jeg mener at alle mennesker, har symptomer på diverse psykiske problemer, nogen værre end andre).

Jeg tror at anime er en måde, mange mennesker kan slippe lidt fra virkeligheden på, og jeg tror at mange kæmper med nogen store (eller små) ting. Typisk er ekstrem over- eller undervægt, et tegn på, at der er noget andet på spil, og at de mennesker derfor ikke har overskuddet til, at tage sig at vægten.
Derfor tror jeg, at en stor del i denne her kultur, har problemer med vægt.
- det er så ikke forskelligt fra andre kulture, ud over, at i denne her kultur, tør folk dog alligevel være lidt anderledes end "normalen", ved at fordybe sig i tegneserier og udklædning. - thumbs up! (Y)


Det skal lige siges, at jeg selv, på et tidspunkt, har brugt hele den japanske kultur og anime kulturen som et tilflugtssted, så jeg dømmer det også ud fra personlig erfaring.

Igen, jeg snakker om svær over- og undervægt, og mener bestemt ikke noget personligt.
Og selvfølgelig gælder det ikke alle!
SEE YOU SPACE COWBOY...

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Vægt problemer i Anime kulturen.

Indlægaf Trieu » ons 8. okt 2014 12:50

Science coming through!


I følger sundhedsstyrelsen er 24,6% af den danske befolkning i aldersgruppen 16-24 årige overvægtige (defineret som BMI lig med eller over 25) http://proxy.danskernessundhed.dk/SASVi ... s_sundhed/

Undervægtige udgøre cirka 5,7 % i aldersgruppen 16-24 årige (defineret som BMI lig eller under 18,5) http://proxy.danskernessundhed.dk/SASVi ... s_sundhed/

Derfor burde repræsentativ billeder fra cons i Danmark have næsten hvert fjerde som er overvægtige og hvert tyvende som er undervægtige hvis det skal afspejle gennemsnittet.

Billede

Billede

Billede

Billede

Det er indrømmet en meget begrænset sample, men ud fra billederne som er taget, virke det som om at det danske anime og manga miljø har betydelig færre overvægtige end gennemsnittet i befolkningen.
Det er dog sværere at vurdere om der er flere eller færre undervægtige end gennemsnittet ud fra billederne.

Man kan så diskuter hvorfor det er sådan, og giv mig gerne besked, hvis de billeder jeg har fundet ikke repræsentativ.


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 47 gæster