Fremtiden for anime og manga miljøet i Danmark?

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Fremtiden for anime og manga miljøet i Danmark?

Indlægaf l.mathiasen » tirs 17. jun 2014 22:19

Hvordan ser i fremtiden for miljøet her i Danmark?
jeg har set stærkt faldende aktivitet på Animanga. Facebookgrupperne jeg lige kender har generelt meget lidt aktivet. Det er slut med de store manga-serier på dansk, for markedet er ikke til det længere. Det manga der så endelig kommer er ikke beregnet til typiske fans, men tegneserie-samlere.

Der er jo naturligvis connerne, men de er skåret over en kam kun beregnet til cosplayere, og bliver af mange direkte kaldt cosplay-conner. Mens mange der kun er fans af anime og manga har holdt sig væk fordi der ikke var noget som helst for dem, men de folk ser man jo heller ikke noget til online mere, så om de droppet de ting helt eller bare holder sig for sig nu selv aner jeg ikke.

Meget symptomatisk virker de største aktiviteter på nettet i disse tider at være magasinet Dkos, som udelukkende omhandler cosplay og forummet Cosplaycouch som så jeg vidt jeg end ikke har en afdeling til at snakke om anime og manga.
Edit: jeg har også tjekket de åbne facebook grupper for Genki og J-popcon, hvor praktisk talt alt er cosplay relateret.

Men jeg er meget nysgerrig efter at høre folks meninger, om fremtiden for anime og manga miljøet (og for den sags skyld hvordan i ser nutiden?)
Senest rettet af l.mathiasen tirs 17. jun 2014 22:39, rettet i alt 1 gang.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
meichan
Kage
Kage
Indlæg: 625
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:04
Køn: Kvinde
Geografisk sted: ikast
Kontakt:

Re: Fremtiden for anime og manga miljøet i Danmark?

Indlægaf meichan » tirs 17. jun 2014 22:32

tager ikk til conner så ved intet om dem men ja der ske rikk så meget her som det har gjordt, det skete noget stille med da naruto stoppede med og blive udgivet.

Det ligner nærmest som om danmark ikk gider den kultur så meget mere ono så håber da der sker nogle nye ting på et tidspunkt så vi ikk dør ud
Billede
Spoiler: vis
Billede

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Fremtiden for anime og manga miljøet i Danmark?

Indlægaf JoaCHIP » tirs 17. jun 2014 22:37

Det er svært ikke at lægge mærke til. Jeg antog at folk bare var flygtet tilbage til facebook, men det er åbenbart ikke tilfældet!?! ???

Personligt er jeg nok druknet lidt i de vilde mængder af ny anime der udkommer. Og det meste synes at handle om teenageres skoleproblemer, hvilket da kan være underholdende nok, men for meget bliver alligevel anstrengende i min alder.

Måske er det noget med generationer? Jeg kender adskillige fans over 40 år. Eller måske var det bare en fase?
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Fremtiden for anime og manga miljøet i Danmark?

Indlægaf SsjGogo » tirs 17. jun 2014 22:38

Som du selv antyder, så er miljøet fragmenteret. Jeg vil gå så langt og sige, at man ikke kan definere fans af anime og manga i Danmark, som et samlet miljø (længere).

Fansene er ikke homogene, og noget af det eneste jeg eksempelvis har tilfælles med folk, der besøger messer er, at vi ser tegnefilm fra Japan, som igen er så forskelligartede, at interessen heller ikke bliver homogen.

Aktiviteten på AniManga er ikke faldende - den har aldrig været særlig stor, og igen skyldes det, at interesserne er alt for forskellige, tror jeg, og vi som side ikke har koncentreret fokus på interessen.

Samlingspunktet bliver subkulturerne - cosplay, særlige anime, spil, etc - og igen er vi væk fra et samlet miljø og ser, at netop subkultur siderne er mere populære - a la dkos.

Animanga som prøver at dække hele "feltet" vil aldrig kunne samle alle subkulturerne, hvorfor vi blot forsøger at skabe hygge for de faste 15-20 brugere - mest af alt ved initiativer i det rigtige liv.

Derfor ser jeg ingen fremtid - da jeg personligt ikke (længere) kan se et miljø.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Fremtiden for anime og manga miljøet i Danmark?

Indlægaf JoaCHIP » tirs 17. jun 2014 22:55

Faktisk, når jeg tænker lidt over det, så kommer jeg til at tænke på hvordan det generelt er svært for subkulturer at overleve her i Danmark. Et par eksempler fra musikverdenen: Jeg var selv ret bidt af techno'en i 90'erne, men det fadede fuldstændigt ud i 00'erne... måske på nær nogle få die hard techno-fans (og respekt til dem.) Og før det havde vi industrial-bølgen, som også er helt væk nu.

Subkulturer i Danmark har vel egentlig kun to muligheder:
1) Forblive en subkultur, og derved aldrig opnå en kritisk masse/størrelse til at kunne overleve permanent.
2) Blive (for) populært, kommercielt, poppet og fesent, og sejre sig selv ihjel for derefter at blive skiftet ud med noget nyt, sådan som pop-fænomener jo altid gør før eller siden.

"Jamen, folk hører da stadigvæk Beatles!"
Hvis Beatles først var opstået i dag, ville man kalde dem for et eksperimenterende indie-band fra undergrunden.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
Houkou
Jonin
Jonin
Indlæg: 477
Tilmeldt: tirs 28. maj 2013 20:54
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Fremtiden for anime og manga miljøet i Danmark?

Indlægaf Houkou » ons 18. jun 2014 00:11

Jeg syndes også det ser ud til interessen er faldene og det hjælper heller ikke der ikke er noget til at skubbe de lidt yngre i den retning, min interesse startede på et bibliotek hvor jeg fandt tokyo mew mew og begyndte at læse den, selvfølgelig havde jeg som de fleste set anime i tv før hen, men det vil for et hvert barn bare virke som tegnefilm. Jeg ved fra min bror på 12 at han hader pokemon han saper væk så snart det kommer selv hvis jeg sidder og ser tv med ham og gerne vil se det.
Men ud fra hvad jeg kan se er børnene i danmark, langt mere interesseret i det kendte som kommer i reklamer og som er nemt at få øjnene op for.
og med det sagt vil jeg gerne lige visse noget jeg fandt i dag:
Billede
I showed this picture to my mom and she explained me this. “Kids today don’t watch cartoons as much, when you were little you were addicted to cartoons. Nowadays there are so many social media sites and games that kids aren’t interested in cartoons anymore. Even at your age ( I’m 17) you still watch and enjoy watching cartoons because that’s how you grew up. While your sisters aren’t that interested in them because they have their electronic devices. That’s why cartoon network went from having a variety of cartoons to watch daily, to a select few that are now aired.”

Jeg hved godt at tegnefilm ikke er helt det samme som anime men jeg tror de begge lider under det samme derfor valgte jeg lige at visse det her opslag, for jeg syndes virkelig det er trist for der er noget der ude til en hver smag. Men det at tegnefilm også går ned af bakke hjælper heller ikke lige frem på animer og manga situationen.
For jeg tror hvis anime og manga kulturen skal blive bedre i danmark skal man nok helst prøve at få børnenes opmærksomhed, hvilket er ret svært nu.
Billede

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: Fremtiden for anime og manga miljøet i Danmark?

Indlægaf supergummibear » ons 18. jun 2014 00:39

Jeg tror, at der er flere årsager til at interessen for anime og manga falder i Danmark først og fremmest hænger det lidt sammen med, at der som nævnt tidligere, ikke er så mange mangaer at finde i butikkerne mere og så bliver der heller ikke vidst meget anime på tv (ja ultra sender vidst en gammel anime film eller et af Miyazaki´s mange værker, engang imellem, og nogen gange vidst også noget dragon ball z eller naruto) men så er det ligesom det.

Og det er jo bare ikke nok til at trække nye folk til ”miljøet” (igen hvis vi stadig vil kalde det, det). Dermed er der kun ”de gamle” fans tilbage, og de taber jo i længden også interesse dels pga. cons og sådanne events åbenbart er blevet mere cosplay orienteret end de før har været, og dels fordi der ikke sker nok i ”miljøet” til at holde interessen oppe, og så kommer man lidt til at miste overblikket, fordi der kommer så mange nye serier om året at det næsten er umuligt at følge med. Og til sidst er der kun en meget lille gruppe meget dedikerede fans tilbage, men er det ikke godt nok?

Er det ikke bedre at have en fugl i hånden end 10 på taget? Men jeg er nok ikke den rigtige at spørge, da jeg aldrig rigtigt har, kunne se et direkte anime og manga miljø til at begynde med.

Uanset hvordan vi vender og drejer det er det jo bare en hobby, lidt ligesom tennis eller det at samle på frimærker, kan du lide det bliver du ved, hader du det, så går du væk fra det igen efter kort tid.

Så nej jeg mener desværre ikke, at der er den store fremtid for anime og manga miljøet i Danmark, men jeg er nok også lidt ligeglad, det er ikke ”miljøet” jeg ser anime og læser manga for, men for mig selv fordi jeg godt kan lide det :p

Det er så lidt trist for dem der går glip af det hele, men så længe jeg ikke gør det, rør det mig ærlig talt ikke :p sorry er en totalt egotripper på det punkt >:)
Med mindre at interessen falder så markant i hele verden at streamings sites som crunchyroll også går ned, så skal piben hos mig jo nok få en anden lyd til den tid *_*
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Fremtiden for anime og manga miljøet i Danmark?

Indlægaf Gama » ons 18. jun 2014 01:10

Hmm, nu kan jeg jo kun snakke ud fra mig selv og min omgangs kreds, og der er hoved emnet ikke ligefrem anime eller manga, jeg ligger ikke skjul på at det er en interesse, men jeg omtaler den dog også som en af mine særheder. Jeg læser rigtig meget manga, eller jeg følger mange, og genlæser også tit mine favouritter, og jeg kan også sagtens savne nogen af diskutere dem med, men det er sku svært at finde nogen, som goku siger så er variationen af mangaer også kæmpe stor.

Jeg tager først conner, jeg har på et tidspunkt overvejet lidt at komme til et con, og prøve et cosplay , men jeg må indrømme at jeg ligesom vågnede op, det var nok nærmere en søgen på folk med samme interesse end noget andet, fordi jeg er sku ikke interesseret i at klæde mig ud, og jeg er nok lidt af den tankegang som pøblen har.. Nemlig at det er jeg sku også blevet for gammel til, mine værdier ligger andre steder, hvilket jeg ganske vist også mener de skal gøre. Ville jeg være interesseret i noget mere modent, hvor emnerne ikke gik ud på at klæde sig ud, og fører skuespil fra anime jeg alligevel ikke bryder mig om? Det ville jeg helt sikkert, havde sushi turene, eller bowling og sådan noget været tættere på mig, så var jeg da på :)

Animanga, personligt er der mange få jeg deler interesse med herinde, selv inden for anime/manga genre, Shounen, eller brutale mangaer har efter min mening meget lidt plads herinde, og det er svært at finde nogen at diskutere teorier eller generelle ting omkring disse mangaer med.. Shounen manga/anime er blevet noget taboo, som folk elsker at hade :P Og så er genrene jeg hader aller mest nok et af midt punktene herinde, enten er det små idiotiske piger som folk åbenbart kan sidde og savle over, eller også er det hverdags liv, som jeg bare ikke kan se hvorfor jeg skulle se på tegnefilm.. Tegnefilm er for mig, en verden jeg kan blive væk i, som ikke er virkeligheden, et godt og velfortjent puste rum fra hverdagens tumult :) Jeg læser dog overskrifterne fra aktive tråde hver eneste dag, jeg vælger bare mange gange at de ikke interessere mig :)

Og generelt tror jeg bare at de fleste manga læsere er os der sidder ved computeren i et mørkt hjørne :P

Jeg er lige kommet fra en 8 timers aften vagt, og er bund træt, jeg beklager fejl i teksten, og jeg beder folk om at huske at dette blot er en generel mening fra min side, og ikke nogen personlige angreb :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Fremtiden for anime og manga miljøet i Danmark?

Indlægaf LiseR » ons 18. jun 2014 16:02

Jeg tror at cosplay vil fortsætte med at dominere i nogle år endnu, men synes da bare at de som har lyst at lave arrangementer med mere fokus på selve serierne og analyser deraf m.m. skal gøre det :)

Jeg har ikke noget problem med det. Et fanmiljø udvikler sig i den retning, fans arrangerer events i. Vil man påvirke det, kræver det samling og indsats - jeg vil gerne hjælpe hvis noget ligger indenfor mit område :)

Jeg vil ikke betegne mig selv som egentlig fan af hverken manga eller anime, men hygger mig med at læse lidt engang imellem, sammenligne med vestlig litteratur og analysere lidt, og er ellers primært tiltrukket af fankulturen.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Fremtiden for anime og manga miljøet i Danmark?

Indlægaf SsjGogo » ons 18. jun 2014 16:48

Jeg er enig med Gama i, at shounen er blevet eksemplet på, hvad der udgør "dårlig smag" - men smag er heldigvis subjektiv og jeg står fuldt inde for min såkaldt dårlige smag for bla One Piece og kampsports manga - idet jeg også bruger mediet til at undslippe dagens hektiske gang.

Vil jeg beriges kulturelt bruger jeg andre kilder/midler - omend der er mulighed herfor i anime-manga mediet også.

Sidespring - men det lader også til - at folk generelt er "ligeglade" med det såkaldte miljø og er tilfredse med, at de har fundet et lille hjørne, hvor det kan være til.

Det må også betyde noget.
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster