Køb af (kompakt)kamera

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Køb af (kompakt)kamera

Indlægaf SsjGogo » lør 4. okt 2014 21:30

Hej med jer! :)

Der er jo en del amatørfotografer her, hvorfor jeg gerne ville høre om I havde gode input til køb af et kompaktkamera eller deslige.

Mit behov er ikke helt afklaret - men udover fotos af mine nærmeste vil jeg også gerne ud i naturen, uden at jeg skal have 10kg udstyr med, men hvor billedkvaliteten gerne må være lidt lækkert.

Jeg fik anbefalet et kompaktkamera i dur med Sonys rx 100 serie, som er lille, men god.

Har I nogle bud? :)

På forhånd tak!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Køb af (kompakt)kamera

Indlægaf nielsm » søn 5. okt 2014 12:51

Køb et Canon PowerShot S120.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Køb af (kompakt)kamera

Indlægaf SsjGogo » søn 5. okt 2014 14:25

Kan du uddybe det lidt :)

Sammenligner den med Fujifilm XQ1 og Sony Rx100 II og er i tvivl!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Køb af (kompakt)kamera

Indlægaf JoaCHIP » søn 5. okt 2014 17:23

Jeg har ikke fulgt med i kompakt-kameraer længe, da jeg har det sådan lidt, at enten tager jeg billeder ordentligt (d.v.s. så godt som muligt) eller også slet ikke. De fleste af de seriøse firmaer (som Fuji, Canon, Sony, Nikon) har rigtigt gode sensorer, så det er primært optikken, der er afgørende billedets kvalitet, og derfor ville jeg aldrig selv købe et kamera hvor den ikke kan skiftes ud. Det er netop også optikken som giver den største forskel på et godt kamera og billeder fra en smartphone. (Og det er derfor jeg tror at smartphones vil komme til at spise markedet for små kompakt-kameraer over de næste års tid.)

Men hvis optikken skal kunne skiftes, kræver det typisk også et større kamera. Og så ryger bekvemmeligheden. Mit bedste bud er at se på http://www.dpreview.com og sammenligne de der tre kameraer. De kan sige mere om dem, end jeg kan.

Billede

Det er bl.a. optikken som gør, at man kan få en del af billedet til at være i fokus, uden at baggrunden (som typisk er irrelevant), ikke er det... og det er en af de ting jeg synes er vigtige for stemningen i et billede.

Billede
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Køb af (kompakt)kamera

Indlægaf SsjGogo » søn 5. okt 2014 17:52

Tak for input :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Køb af (kompakt)kamera

Indlægaf SsjGogo » søn 5. okt 2014 19:20

Blev lige ringet op af en kammerat, som er freelance fotograf.

Han mente nu, at udviklingen ved kompaktkameraer var så fremme, at de med lidt snilde kunne matche nogle af de almindelige systemkameraer.

Han var enig i Joachips udmeldingen mht linser mv, men rådede mig - ift mit brug - at tage Sony CyberShot DSC-RX100 II.

Vi prøver lykken - med en unge på vej - vil jeg gerne fange nogle hyggelige øjeblikke, uden at skulle frem med det helt store udstyr. :)

Tak for jeres råd.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Køb af (kompakt)kamera

Indlægaf nielsm » man 6. okt 2014 22:04

En anden ting at overveje i forhold til kamera er for øvrigt også hvor hurtigt det er, både mekanisk og software-mæssigt. Afhængig af hvilke situationer man vil tage billeder i, kan tid fra man rækker ud efter kameraet (som vi antager er slukket) indtil første billede er taget, være en vigtig parameter. Nogen kompaktkameraer kan have det med at have halvlange opstartstider hvor det skal folde en linse ud med motor og andet, og så er der rask væk gået 10 sekunder og motivet er borte.
Det er typisk en fordel ved et kamera med en linse der "stikker ud" eller bare er fast brændvidde (zoom-løs), det kan undgå sådan nogen ventetider.
Hvor hurtigt og præcist man kan fokusere har også noget at sige; præcision er vist ikke noget man behøver shoppe alt for meget efter i dag, så vidt jeg ved har de fleste nye kompakt-kameraer både ansigts-detektering og ligefrem smile-detektering, som det kan fokusere efter.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Køb af (kompakt)kamera

Indlægaf SsjGogo » tirs 7. okt 2014 17:23

En lille anmeldelse af det kamera, som jeg nok vælger

http://www.lydogbillede.dk/test/sony-rx100-ii/


Igen - mit behov er primært casual, uden at det skal være på smartphone niveau.
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 54 gæster