Fortrænger vores hobby "livet"

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf SsjGogo » fre 28. nov 2014 14:59

Lad mig indlede med at beklage den - lidt for prætentiøse - titel. Jeg var blank på, hvad jeg skulle kalde det.

Igår skrev jeg med en ven, som også nyder - måske nærmere har nydt - anime og manga.

Han mente, at hans tidligere hobby havde taget meget tid fra ham, og forhindret ham i at nyde livet, herunder være fysisk aktiv, nyde naturen og være socialt aktiv - udover internettet.

Jeg mente, at så længe man havde en balance, så kunne man have er rigt liv, hvori anime, manga og spil også indgår. Jeg påpegede, at de ting gav mig en masse inspiration og gjorde, at jeg bla havde mødt mennesker via Animanga - som jeg ellers aldrig havde indgået i relationer med.

Han syntes at det var undtagelsen - snarere end reglen - at mange blev opsluft Af det, og at folk, der i forvejen havde det svært med andre mennesker, fik det endnu svære med at indgå i relationer med mennesker. De blev "fanget i fantasien, og gik glip af livet".

"Livet" er nu en relativ definition - men ikke desto mindre ville jeg høre, hvad I synes.

:)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
k-chan
Chibi
Chibi
Indlæg: 26
Tilmeldt: man 24. nov 2014 19:48
Køn: Mand
Geografisk sted: sydsjælland

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf k-chan » fre 28. nov 2014 15:49

din ven har nok ret i at det vil opsluge nogen,som er lidt for meget alene.
men sammetid vil jeg også sige at,det er hvad men selv gør det til.
kan ikke tale for andre,men jeg kan da godt gå op i animi og bruge lidt for megen penge på figur -_-* .men også passe mine ting,hygge med min fam/venner,tage til ridning med min datter,rode med min elske bil,orden have osv osv :D

så din ven har ik helt ret i det er bare sådan,mere spørsmål om hvordan vi selv er :jul:

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf Gintoki » fre 28. nov 2014 16:13

"forhindret ham i at nyde livet, herunder være fysisk aktiv, nyde naturen og være socialt aktiv"

nåja for den eneste måde man kan nyde livet på er jo ved at være fysisk aktiv, nyde naturen og være social aktiv :/

At din ven der føler han har spildt sin tid på sin tidligere "hobby" med at se anime, er jo hans mening, det er individuelt fra person til person hvad de definere som at nyde livet.

Hvis han har følt sig fanget af sin hobby, så har det ikke været en hobby, simple as that :P
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
Sneffe
Kage
Kage
Indlæg: 788
Tilmeldt: lør 12. jan 2013 00:22
Køn: Mand
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf Sneffe » fre 28. nov 2014 16:15

Jeg går i en klasse på HTX hvor størstedelen har en hvis forståelse for anime og manga, og en stor del har faktisk set en hel del. Det gør at vi kan diskutere en masse anime og give vores syn på de nyeste udkomne episoder i de animeer vi følger med i. Derfor er anime i mindre grad en personlig hobby, men i højere grad et socialt samlingspunkt for min vennekreds, hvor vi holder anime marathon og generelt hygger os med nogle venskabelige diskussioner.

Er anime en helt personlig ting kan jeg godt forestille mig, at det kunne sluge tid fra "livet", men som Gogo også nævner det i sit indlæg, kan man finde en balance, og jeg er af samme mening. Det handler om at holde anime ved en hobby og ikke lade det forstyrre ting man vurderer som vigtigere (relationer, skole, motion etc.).

Brugeravatar
Mathias
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1269
Tilmeldt: søn 13. jul 2014 20:09
Køn: Mand
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf Mathias » fre 28. nov 2014 16:51

Som alle andre hobbyer og former for "escapism" (tror jeg det hedder?) så kan det opsluge personer.

Spil er på samme måde, men det kommer an på personen.

Nogle bliver opslugt af deres interesser, andre har en balance. Om det ene er mere rigtigt end det andet. Tja, hvis du lever et liv hvor du stadig opholder dine "ansvar" så er det vel op til dig selv hvordan du bruger din fritid.

Mest af alt skal man nok spørge sig selv om man får glæde af det man bruger tiden på, hvis ja, godt. Hvis ikke, hvorfor så bruge tiden på det?

Om det forværrer social angst og isolation, det kan det, men det kan studier og bøger også og det insisterer alle på er vigtige.

Så det kommer alt sammen an på personen, nogen vil gerne bruge tid med andre, andre vil måske hellere være mest alene.

Det værste er selvfølgelig dem der gerne vil være sammen med andre men ikke kan finde nogen eller ikke tør.

Der syntes jeg så internettet og forums er gode, det kan skabe venskaber og hjælpe andre der har svært ved en face to face, med at finde nogen der har de samme interesser, som for eksempel anime.

Så hvis anime er din interesse og gør dig glad, super. Hvis du kan dele den med nogen enten irl eller online, endnu bedre.

Sådan er det med alle hobbyer og interesser.
I am not childish! Do you honestly think a CHILD could afford all these plushies?

Brugeravatar
Sylveon
Jonin
Jonin
Indlæg: 486
Tilmeldt: tors 24. jul 2014 12:41
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf Sylveon » fre 28. nov 2014 17:19

Jeg er enig i at det vel er hvad man gør det til. Jeg vil ikke sige at lige netop anime er noget der 'frateger en ens liv', men mere hobbyer generelt, og der er vel ikke det store problem ved det, så længe man stadig er ansvarlig når det kommer til de vigtigste ting.

Min far er for eksempel bekendt med en mand der har haft en lettere besættelse med at samle på skeer (ja, skeer), som jo ikke nødvendigvis betyder at han var ulykkelig.

Selv hvis en hobby skulle komme i vejen for ens sociale liv, er det vel ikke et problem, hvis personen selv ikke har noget imod det. Hvis det derimod kun er fordi man ikke har mod til at opsøge andre, kan et blive problematisk.

Alt i alt vil jeg nok sige, at der aldrig er noget i vejen med at være meget glad for en hobby, hvis man selv er glad for at leve på den måde. Det er vel mere op til personen selv, hvordan man vælger at se det.
(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf SsjGogo » fre 28. nov 2014 18:51

Gintoki skrev:"forhindret ham i at nyde livet, herunder være fysisk aktiv, nyde naturen og være socialt aktiv"

nåja for den eneste måde man kan nyde livet på er jo ved at være fysisk aktiv, nyde naturen og være social aktiv :/

At din ven der føler han har spildt sin tid på sin tidligere "hobby" med at se anime, er jo hans mening, det er individuelt fra person til person hvad de definere som at nyde livet.

Hvis han har følt sig fanget af sin hobby, så har det ikke været en hobby, simple as that :P



Nu var det mest eksempler - jeg tror han mente, at livet er oplevelser - og at "indelukkelse" kan fortrænge det.

Det er også svært at definere, hvad meningen med livet er og hvad der ligger i, at opleve livet.

Tror dog vi alle er enige om "alt med måde". :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Manna
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1039
Tilmeldt: man 1. okt 2012 17:52
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sjælland

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf Manna » søn 7. dec 2014 18:51

Nu har jeg siden jeg var barn altid læst meget, og har på den måde opslugt mig i fiktive universer. Nu har anime/manga, serier og fanfics rykket ind på noget af pladsen, men jeg holder stadig meget af at læse.
Så jeg er teknisk set gået glip af livet siden jeg var 7-8 år, det forklarer bare så meget :p

Ej, det vigtigste er jo at finde balancen, men ellers er der jo rig mulighed for at udfolde en verden af social potentiale, og så endda med folk fra hele verden, når man er på nettet. Og mulighed for at blive præsenteret for ting man måske ikke selv havde fundet frem til, eller at deltage i debatter og analyser.
Jeg har oplevet at der ikke var så mange i min fysiske hverdag der gik op i anime og manga, men så har jeg mødt folk til conventions og online. Jeg ser ikke den store forskel på at gå i byen og møde nye menesker, eller at gøre det på nettet.
~Queen of the night~

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf Gama » man 8. dec 2014 11:33

haha, så kommer jeg lige med den sorte mening :P

Jeg mener din ven har lidt ret, jeg er jo af den mening at livet, mad, relationer, oplevelser, motion, naturen osv, er ægte livs kvalitet, jeg har endnu ikke mødt et menneske der ikke har kunne nyde disse ting, og alle(nu siger jeg alle, fordi jeg ikke kan mindes nogen der har sagt andet) dem jeg kender som har dyrket motion mener at det har været deres bedste periode i livet :)

Jeg mener derudover at livs kvalitet kommer fra selvværdet, at man har det godt med sig selv, og det er ikke noget jeg mener der kommer fra at sidde og se tegnefilm, eller læse tegneserie :)

"nåja for den eneste måde man kan nyde livet på er jo ved at være fysisk aktiv, nyde naturen og være social aktiv" - At sådan en kommentar overhovedet kan finde sted finder jeg bekymrende :)

For mit eget vedkommende, er denne hobby et fri rum fra de stressende elementer i hverdagen, den giver mig overskud :)

Så en balance lyder fint, men balancen for mig er ikke 50/50 :P
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf JoaCHIP » man 8. dec 2014 12:33

SsjGogo skrev:Han mente, at hans tidligere hobby havde taget meget tid fra ham, og forhindret ham i at nyde livet, herunder være fysisk aktiv, nyde naturen og være socialt aktiv - udover internettet.

Man kunne jo også se det på den måde, at han har forskellige hobby'er, og han kan ikke finde ud af, hvilke af dem han har lyst til at bruge tid på.

Det lyder på mig som en lille identitetskrise. "Skal jeg være naturelsker, sportsmand, anime-fan eller noget helt fjerde?" Jeg synes det er helt iorden at være i tvivl. Man kan dog ikke skyde skylden på f.eks. anime for at være "en ond ting der tager min tid fra noget andet". Det ville være lige så skørt som at sige at "marathon er en ond ting, der tager min tid fra anime".

Så det er jo nok i bund og grund noget om at træffe en beslutning. "Hvad vil jeg?" :)

Hvis den her hobby har forhindret ham i at nyde livet, så er det nok det forkerte han har kastet sig over. For hovedformålet med en hobby er vel at nyde livet!?!
RYST OG NYD!


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster