Fortrænger vores hobby "livet"

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf SsjGogo » man 8. dec 2014 13:55

Ja - det var sjovt nok noget af det jeg også sagde, at så længe balancen er i orden, så kan man næppe skyde skylden på en hobby.

Anime og manga kan jo erstattes med alle mulige andre aktiviteter - jeg formoder, at han har opdaget en større glæde i at være naturmenneske, hvorfor han måske mente, at tiden med anime og mange var en smule spildt.

Det gør sig næppe generelt for alle.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Chuchu
Chunin
Chunin
Indlæg: 162
Tilmeldt: tirs 10. apr 2012 23:54
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Ishøj

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf Chuchu » man 8. dec 2014 18:57

Gama skrev:Jeg mener din ven har lidt ret, jeg er jo af den mening at livet, mad, relationer, oplevelser, motion, naturen osv, er ægte livs kvalitet, jeg har endnu ikke mødt et menneske der ikke har kunne nyde disse ting, og alle(nu siger jeg alle, fordi jeg ikke kan mindes nogen der har sagt andet) dem jeg kender som har dyrket motion mener at det har været deres bedste periode i livet :)

Jeg mener derudover at livs kvalitet kommer fra selvværdet, at man har det godt med sig selv, og det er ikke noget jeg mener der kommer fra at sidde og se tegnefilm, eller læse tegneserie :)


Jeg hader seriøst motion. Jeg har haft nogle perioder hvor jeg forsøgte mig med at dyrke motion flere gange om ugen, henholdsvis på stepmaskine, fitness-hulahop, løfte vægte og mavebøjninger - ting jeg kunne gøre derhjemme, da jeg nok aldrig får mig selv meldt ind i et fitness center :P anyway, det var bare den mest irriterende pligt ever.

Relationer og oplevelser er helt klart nogle ting der giver en masse til livet, og bare det at have ting at se tilbage på, er vigtigt. Selvom man skal huske, at de små ting kan være det man værdsætter mest. Det behøver ikke være stort og vildt.

Mad er selvfølgelig altid awesome - elsker mad. Om man er til naturen er nok subjektivt - nogle er bymennesker, nogle er naturmennesker - andre en mellemting I guess.

Selvværdet kan helt klart spille en rolle for livskvalitet - jeg vil dog ikke sige, at det pr. definition er dem med bedst selvværd der har det bedste liv, og at dem med dårligt selvværd har et ringe liv. Det kommer jo an på folks omstændigheder. Well, jeg ved ikke så meget om det, men jeg er helt sikker på, at præstation har stor betydning for selvværdet - og her taler jeg ikke nødvendigvis om en tur i fitnesscenteret - det kan derimod også være at klare sig godt i skolen eller på arbejdet. Alt hvad man nu lægger værdi i at være god til osv.

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf Gama » man 8. dec 2014 19:07

Chuchu skrev:Selvværdet kan helt klart spille en rolle for livskvalitet - jeg vil dog ikke sige, at det pr. definition er dem med bedst selvværd der har det bedste liv, og at dem med dårligt selvværd har et ringe liv. Det kommer jo an på folks omstændigheder. Well, jeg ved ikke så meget om det, men jeg er helt sikker på, at præstation har stor betydning for selvværdet - og her taler jeg ikke nødvendigvis om en tur i fitnesscenteret - det kan derimod også være at klare sig godt i skolen eller på arbejdet. Alt hvad man nu lægger værdi i at være god til osv.


Fuldstændig enig mht. præstation :)

Jeg synes dog det andet lyder lidt underligt, jeg tænker at har man det godt med sig selv, så har man vel et godt liv :)

Og her er så en diskussion vi nok ikke skal ind på, hvornår har man det godt med sig selv, fordi jeg mener der er alt for mange der siger de har det godt med dem selv, end folk som oprigtigt har det :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Chuchu
Chunin
Chunin
Indlæg: 162
Tilmeldt: tirs 10. apr 2012 23:54
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Ishøj

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf Chuchu » man 8. dec 2014 19:16

Gama skrev:Fuldstændig enig mht. præstation :)

Jeg synes dog det andet lyder lidt underligt, jeg tænker at har man det godt med sig selv, så har man vel et godt liv :)

Og her er så en diskussion vi nok ikke skal ind på, hvornår har man det godt med sig selv, fordi jeg mener der er alt for mange der siger de har det godt med dem selv, end folk som oprigtigt har det :)


Well, hvis det eneste der skal til for at have et godt liv er, at have det godt med sig selv, så det egentlig en ret let opskrift :P man kan have det godt med sig selv, og blive ramt af dårlig økonomi, dårlige valg, komme i dårlige forhold, opleve dødsfald, have svært ved at finde et job, og sikkert meget andet.

Tror sagtens at nogle af ovenstående ting kan påvirke en persons livskvalitet betydeligt på trods af at de selv synes, at de er for nice.

Jeg skal ikke være smagsdommer for, hvornår man har det godt med sig selv, og hvornår man ikke har det. Det er der nok ikke mange af os der kan vurdere for menneskeheden - men man kan da prøve. Hvis man ærligt kan sige at man har det godt, så har man det nok godt. Hvis man oplever mange negativiteter i sit liv, så har man det måske ikke ligefrem super godt. Det er op til den hver enkelte at bedømme, men det er nok en god idé lige at føle sig selv og hvordan man har det, inden man svarer :P

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf Gama » man 8. dec 2014 19:57

Chuchu skrev:
Well, hvis det eneste der skal til for at have et godt liv er, at have det godt med sig selv, så det egentlig en ret let opskrift :P man kan have det godt med sig selv, og blive ramt af dårlig økonomi, dårlige valg, komme i dårlige forhold, opleve dødsfald, have svært ved at finde et job, og sikkert meget andet.

Tror sagtens at nogle af ovenstående ting kan påvirke en persons livskvalitet betydeligt på trods af at de selv synes, at de er for nice.

Jeg skal ikke være smagsdommer for, hvornår man har det godt med sig selv, og hvornår man ikke har det. Det er der nok ikke mange af os der kan vurdere for menneskeheden - men man kan da prøve. Hvis man ærligt kan sige at man har det godt, så har man det nok godt. Hvis man oplever mange negativiteter i sit liv, så har man det måske ikke ligefrem super godt. Det er op til den hver enkelte at bedømme, men det er nok en god idé lige at føle sig selv og hvordan man har det, inden man svarer :P


Men er det ikke selvtillid du snakker om? Hvis man har det godt med sig selv, så synes jeg netop man kan håndtere de negative ting i livet, og hvor der er noget ondt, så er der altså noget godt et andet sted :)

Jeg mener bestemt at godt selvværd er = et godt liv.

http://bedreselvvaerd.dk/selvvaerd-og-selvtillid/ - Jeg mener dog at præstationer generalt fremmer dit selvværd, når du mærker en tilfredsstillelese over at være færdig med lektier, eller ha hjulpet en gammel dame over vejen, så er det et + til dit selvværd :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Chuchu
Chunin
Chunin
Indlæg: 162
Tilmeldt: tirs 10. apr 2012 23:54
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Ishøj

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf Chuchu » man 8. dec 2014 20:12

Gama > Nope, jeg snakker ikke om selvtillid. En person vil nok sjældent synes at han er dårlig til tegne, eller hvad han nu er god til, pga. dårlig økonomi. Selvtillid er typisk defineret i en persons tiltro i sine evner - altså hvis man synes man er god til noget, har man høj selvtillid på dette punkt.

Hårde tider kan påvirke hvem som helst, uanset vedkommendes syn på sine egne personlige evner, og sin værdi (som ordet selvværd antyder - hvor meget værdi man har som menneske). Jeg synes umiddelbart ikke at selvværd har noget at gøre med, hvor god man er til at håndtere psykiske belastninger. Jeg tror heller ikke at optimisme, hvilket umiddelbart er det du beskriver, behøver at afgøre en persons selvværd.

Magter ikke lige at læse det link :P men ja, når man er god til noget, føler man selvtillid, hvilket påvirker selvværdet. "Jeg er god til noget, jeg kan bidrage med noget". Man kan dog sagtens have selvtillid, altså føle at man er dygtig til noget, og stadig have det dårligt med sig selv. Men de to ting går jo stadig hånd i hånd trods alt - så vidt jeg ved.

Cecilie
Chibi
Chibi
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 5. dec 2014 19:34

Re: Fortrænger vores hobby "livet"

Indlægaf Cecilie » tors 11. dec 2014 08:30

Hobbyer kan sagtens fylde for meget og opsluge mennesker, men synes nu ikke det er et problem hvis alt andet bliver passet. :-)

Jeg synes ikke livet er spildt fordi en ting har fyldt meget en periode, det betyder bare man har været virkelig passioneret omkring en ting og formentlig haft nogle super oplevelser med det.

Jeg er jo rimelig ny med interessen fra manga, men jeg vil tro det er som alle mine interesser at det vil skifte i perioder, nogle perioder læser jeg meget og andre ikke, tingene går ligesom på omgang.

Hele mit liv er meget bundet af jeg lider af en ret bredfavnende angst og det er noget der gør man spilder sit liv, for der er så mange ting der er svære pga angsten så man undgår dem alene pga frygten for at blive angst. Det er sgu ret kedeligt.

Men det da fedt han har fundet naturen og en "ny" hobby, det da bare godt :-)


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster