Ensomhed

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Ensomhed

Indlægaf SsjGogo » tirs 21. apr 2015 19:36

Kære alle

Særligt på Danmarks Radio er der sat stort fokus på "ensomhed" - angiveligt et voksende problem i Danmark, som ifølge eksperterne fører en masse ondt med sig.

Jeg tænkte, om der var modige sjæle på AniManga, der vil fortælle om deres oplevelser med ensomhed - evt også om de har gjort noget specielt for at bekæmpe det.:)

Det kunne jo inspirere andre og generelt sætte fokus på problemet, hvis der er et?
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Ensomhed

Indlægaf Gintoki » tirs 21. apr 2015 23:57

En hobby er altid en god hjælp på ensomhed :3 Selvom der er situationer hvor det kan være svært at have en hobby af en eller flere årsager :/
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
Mathias
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1269
Tilmeldt: søn 13. jul 2014 20:09
Køn: Mand
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: Ensomhed

Indlægaf Mathias » tors 23. apr 2015 16:49

Det kommer selvfølgelig helt an på hvilken slags ensomhed man slås med, hvad der bedst at gøre.

Familie og venner er en god ide at besøge, hvis du har et godt forhold til dem.

Det at chatte med andre over internettet kan også hjælpe, det er nok ikke så kraftfuldt som at mødes med andre, men det burde så også være mere overskueligt at gøre.

Men det vigtigste er nok bare at turde være sammen med andre og tage chancen for at møde nye mennesker, selvfølgelig lettere sagt end gjort, og kommer helt an på hvorfor du er ensom, om det er psykiske problemer eller du bare ikke kan finde nogen du vil være sammen med.

Så det er virkelig svært at håndtere, siden ensomhed for det meste gør en depressiv og forværrer depression, indtil man ikke føler at man kan noget.

Slås selv med angst som kan forhindre mig i at gøre mange ting så ved godt det ikke er så let bare at "Tage sig sammen.", men det bedste man kan gøre imod ensomhed er at være sammen med andre :)
I am not childish! Do you honestly think a CHILD could afford all these plushies?

Brugeravatar
Dbluver
Chunin
Chunin
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 6. jan 2013 20:57
Køn: Kvinde
Geografisk sted: her ;D

Re: Ensomhed

Indlægaf Dbluver » tors 23. apr 2015 18:28

har oplevet så meget af det gennem det meste af mit liv og først da jeg fandt ud af jeg elskede sådan noget som mlp, cosplay og manga så fandt jeg mange grupper på facebook og var til cosplay walks, meetings og mange andre ting.
Fandt så mange venner og fandt ud af jeg var ikke alene om de her ting ^^

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Ensomhed

Indlægaf SsjGogo » tors 23. apr 2015 19:05

Tak for jeres input. Jeg har det meste af mit, heldigvis, været omringet af mennesker.

Dog havde jeg selv en periode - som 12-årig, hvor jeg blev total isoleret på en ny skole, jeg var startet på. Det skyldes min baggrund (er oprindelig fra Bosnien), og deres forældre havde advaret dem imod - at lege med "perkeren".

Jeg blev ikke mobbet, men blot lukket ude - men jeg fandt en del hygge i at opfinde mine egne lege, og så cyklede jeg til nabobyen, hvor jeg fandt nye bekendtskaber. Det kræver dog at man er proaktiv - hvilket bestemt ikke altid er nemt.

Det er aldrig let med ensomhed, men internettet har lettet en del.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Spreeunit
Badeand
Badeand
Indlæg: 280
Tilmeldt: man 22. okt 2012 18:13
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Valhalla

Re: Ensomhed

Indlægaf Spreeunit » tors 23. apr 2015 20:12

Ensomhed har fyldt det meste af mit liv. Det udviklede sig til en meget svær depression da min mor flyttede fra mig tilbage i 2010. Så var jeg nødsaget til at bo nogle andre steder indtil jeg fik en lejlighed igennem min far. Ja det var rart at få sit eget og stå på egne ben lige i starten men det holdt ikke længe før det virkelig kom over mig. Foruden ensomhed har jeg også Angst for en masse ting og er associal og det med at møde nye mennekser skræmmer stadig selv den dag i dag. Ville ønske det var noget man voksede fra efterhånden men som andre har sagt, jeg bør nok søge proffesionel hjælp til det. Jeg synes bare når det gælder "offentligt og Betaling" så virker det lidt overfladisk og ikke ægte.
Så er der jo muligheden for at snakke med andre, men jeg tør bare ikke. For det meste føler jeg at jeg slæber min byrde og bekymringer over på dem også, så de måske for det skidt, og det kan jeg ikke li :( ud over det så har jeg ikke følt rigtig nogle vil sådan rigtig lytte. Du ved, bare være den bamse der sidder stille og lytter uden og sige noget, men bare er der. Når jeg først for det indrykt af at når jeg snakker med en person og de så ikke rigtig hører efter hvad jeg siger eller ignorer mig, så er det svært at kunne sige den slags til personen.

Omen når alt det så er sagt, så her inden for det sidste år, det med ensomhed, det er der ikke så meget af mere :) hvilke jeg er super taknemlig og virkelig glad for!
selvfølgelig kæmper jeg stadig lidt med ensomhed og alt det andet men bare det at få en lille besked en gang imellem hjælper rigtig meget, uanset tidspunkt :3 Uden mit murmeldyr så tror jeg nok dengang for et år siden, starten af 2014 så havde jeg nok gjort noget ikke så smart og dumt,
~Avatar created by me~

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Ensomhed

Indlægaf SsjGogo » tors 23. apr 2015 20:41

Tak for et ærligt indlæg Spreeunit! :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Thomaz
Chibi
Chibi
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 6. aug 2011 00:30
Køn: Mand
Geografisk sted: So-called North.

Re: Ensomhed

Indlægaf Thomaz » fre 24. apr 2015 20:16

Ensomhed er en sjov størrelse.. Men nu hvor vi sidder sammen i denne virtuelle rundkreds, vil jeg da gerne kaste et par ord med på egen af egen erfaring.

Ensom er aldrig noget jeg har følt før. Da jeg var barn var jeg nærmest over-social, og det eneste tidspunkt jeg var alene var da jeg sov, men jeg lærte mig derfor heller ikke selv at kende deraf. I teenage-årene trak jeg mig langsomt tilbage fra det der var den gængse tone, dvs. fest og druk hver weekend, og foretrak i stedet nogle af mine mange interesser, som desværre er meget baseret på solo-aktiviteter og havde nok fået en "overdosering" som yngre mht. socialitet. Jeg havde dog enkelte, men gode venner, og var også social til sport osv. Flyttede hjemmefra da jeg var 19 år sammen med en kæreste, men vi groede desværre nok nærmest sammen, og efter 6½ år endte det med et brud i sensommeren sidste år. På dette tidspunkt havde jeg dog formået at skubbe stort set alle venner fra mig nogle få fra barndommen af, og jeg finder mig nu i en situation hvor jeg, til trods man siger at man "ens egen bedste ven", prøver at skyde mine følere ud og på bedste vis åbne mig for omverdenen. Jeg er ikke super god til at bibeholde dybe venskaber af en eller anden grund, og derfor snakker jeg egentlig ikke så meget om dybereliggende følelser osv. med så mange.
Men hvad er ensomhed så? Well, man kan søge sociale egenskaber i mange mennesker - fx. familie. Det er måske mig der er vokset fra det, men kan på ingen måde forestille mig at faktisk "snakke" med mine forældre, mere end bare det overfladiske halløj man har med en nabo, for det eneste vi nok kan mødes på samme bølge på, er den DNA-streng vi er skabt af.
Så ja, har jeg oplevet ensomhed? Jeg er nok midt i dybet pt., og kan ikke rigtig føle glæde i noget for tiden. Hvad gør man så for at bekæmpe det? Jeg kom tilbage til Animanga, det var da en start, ligeså som jeg også er begyndt at skrive på andre foraer hvor jeg deler intresse, måske snakke med kollegaer (men igen kun overfladisk), men jeg ved ikke hvordan man skulle kunne bekæmpe ensomhed?
Jeg, ligesom Spreeunit, har og tænker ofte ikke så smarte og dumme tanker, men det værste ved ensomhed/depression er at når man står i det, er der få veje ud. Måske tid er en faktor, selvfølgelig, og andre der hiver og trækker i en, måske at skrive på foraer fra tid til anden, men jeg kender faktisk ikke nogen rigtig god metode på at bekæmpe ensomhed.

For at der ikke skal komme for mange "virtual trolls"/"haters" på banen, er ovenstående bestemt ikke skrevet for at folk straks skal få medlidenhed osv., men jeg syntes faktisk det er en rigtig god tanke/debat at dele herinde, netop fordi så mange måske har oplevet det, netop grundet den lidt mere specielle interesse for anime og manga.
Dette indlæg er officielt sponsoret af Thomaz - because you're worth it

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Ensomhed

Indlægaf SsjGogo » fre 24. apr 2015 21:16

Det er aldrig rart, at skulle genfinde sig selv efter er langvarigt forhold.

Af bitter erfaring føles det som, at man skal redefinere sig selv som menneske, og tit skal man starte på bunden.

Jeg håber dog at du ved - at du på AniManga er blandt ligesindede, skæve eksistenser - og jeg håber du vil gøre brug af vores trivselsordning og komme til et event. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: Ensomhed

Indlægaf supergummibear » lør 25. apr 2015 03:44

Manner bliver jo helt inspireret af alle de søde og meget ærlige mennesker her på animanga, så jeg vil prøve også at være ærlig uden alt lyde at for meget som en attention whore xD (indlæget er ganske som det plejer at være meget langt :p undskylder på forhånd, må tage mig sammen og komme på begrænsnings kursus :/ )

Spoiler: vis
Mine erfaringer med ensomhed rækker langt længere end jeg selv vil indrømme det, engang var det min værste fjende, nu kan man sige, at det nærmest er blevet min bedste ven ;)

Wow! Har allerede klaret at få indlægget til at lyde alt for melankolsk, dammit xD det rammer også lige sammen med en dårlig periode i livet, så i må undskylde at det her bliver noget af en trist omgang, men så kan jeg måske komme af med noget af alt det, jeg så længe har brændt inde med. Det jeg her fortæller har jeg aldrig fortalt til nogen, og det bliver både første og sidste gang jeg gør det… :p

Host host altså mit liv har ikke altid været lige sjovt, jeg har altid været det barn ingen gad lege med i skolen (hvorfor, har jeg til dagens dato aldrig rigtigt fundet ud af :/ må lugte grimt eller sådan xD ). Men dette har altid resulteret i at jeg så er blevet udstødt af de andre børn, og endte som et mere eller mindre klassisk mobbe offer, igennem hele min folkeskole tid, og det er pænt langt tid -_- . Så ensomheden har altid været der, i frikvarterne hvor alle de andre var ude at lege, gik jeg rundt på den anden side af skolen, hvor der om ikke andet var stilhed. Jeg kunne også vælge at gå om og spille fodbold med de andre børn, men sandsynligheden for at jeg kom til at stå i mål, (sådan til de bare kunne tyrer bolden ind med snudespidsen af skoen) var jo lige 100% åh! hvor tit er jeg ikke kommet hjem med blå mærker pga. det , eller også når der skulle leges tik, var jeg altid målet og endte ofte med at vælte og slå mig, fordi jeg ikke ville være den der havde den(tikkeren) hele tiden og derfor måtte løbe meget hurtigt.

Når jeg efter lod ting på mit bord blev de taget og sagde jeg noget forkert i klassen blev der grinet og gjort nar af det. Så de bedste tider i frikvarterne var helt klart at se på guldfiskene i den lille sø på den anden side af skolen, sammen med hr. Ensomhed, eller jeg kunne også forsøge at gemme mig indenfor på skolen, hvis ikke gårvagten så det.(Af en eller anden grund skulle vi altid være udenfor i frikvarterne, noget med at lærerne mente at det var umådeligt sundt :p ).
Efter skole kunne man komme hjem, (det var alligevel bedre end at hænge ud på skolen) til min mor der altid har været en god mor på mange punker, men når det drejede sig om at lytte og interessere sig for os børn, har hun aldrig været særlig imødekommende. Hun har altid været meget mere beskæftiget med sig selv og mine søskende(der dengang tog meget af hendes opmærksomhed, grundet at de er mindre udviklingshæmmet) og min trætte far, så jeg kun i weekenden og sent om aftenen, så der har aldrig rigtigt været så meget tid til mig, på den front.

Hvad var der så at gøre? når jo! Der var da anime i tv´et på de tyske kanaler om eftermiddagen. (En ting jeg på daværende tidspunkt, ikke havde nogen idé om, hvor meget det senere kom til at betyde for mig og hr. Ensomhed). Det var en ting der altid formåede at underholde mig og da mine søskende også ville se det, så kunne jeg da slippe et par timer, for at se den Karius og Baktus video de ellers var, ret så besatte af(den kørte 24-7 på et tidspunkt >:( ). Skal siges at det selvfølgelig ikke var det eneste video bånd vi havde, men mine søskende har altid set de video bånd, vi købte rigtigt mange gange på repeat (tro mig, jeg kan næsten citerer samtlige replikker i løvernes konge og klokkeren fra Notre Dame, da de har kørt mindst lige så mange gange på repeat, nogen gange gik det desværre også ud over animeernes sendetider i tvet).

Jeg har altid haft meget få venner og altid er jeg blevet skuffet over dem, enten har de stjålet fra mig, løjet for mig eller også har de bare ikke været der for mig, som jeg har været der for dem, de har altid skubbet mig til side så snart der har været noget i deres liv der har været mere interessant.
Wauw! Nu når jeg skriver det ned, lyder det ikke særlig rart.. he he… faktisk lidt deprimerede… suk.. det er jeg ked af.. Tilbage til hr. Ensomhed!
Tja sådan forløb min barndom og da jeg kom i de større klasser blev mobningen mere psykisk tærrende, jeg tror ikke mange kan prale af at være blevet spyttet på, og gjort til grin foran en hel årgang. Alt det var svært at stå igennem alene og på hjemmefronten skændes mine forældre meget af tiden, da min far næsten aldrig var hjemme(pga. arbejde) og min mor kun gik hjemme og klarede husholdningen, (de to mennesker har igennem tiden, haft så mange skænderier at skilsmissen har været meget tæt på at være en realitet).

Det værste slag har alligevel været i starten af 8. klasse. Jeg kan huske det som om det var i går:
Jeg var lige kommet til en ny skole (vores gamle skole ude på landet, gik kun op til 7. klasse, så man var tvunget til at skifte skole). Et hver andet menneske ville have set denne mulighed, som en kærkommen lejlighed til at flygte fra ensomheden og guldfiskende, men for mig var det en stor klump af usikkerhed, som jeg intet vidste om hverken den nye skole eller frem for alt om dens elever… (ellers havde jeg i bagspejlet, måske bedt mine forældre om at sende mig på efterskole i stedet for, selvom jeg godt vidste at familien sad lidt stramt økonomisk).
Jeg bliver i introduktions ugerne, præsenteret for to piger i min nye klasse, der virkede meget søde, og da jeg ikke rigtigt vidste hvordan jeg ellers skulle finde rundt på skolen fulgte jeg med dem rundt, efter lidt tid finder jeg ud af at også en pige fra min gamle skole hænger ud med disse piger og jeg tænker: ”hey hende kender jeg da, jeg ved godt at vi ikke har snakket så meget sammen før, men det kunne da være, at vi blev gode venner nu?” Men det var ikke lige sådan det forholdt sig…
efter nogle dage kunne jeg godt se at disse piger jeg hang sammen med, forsøgte at undgå mig og løbe fra mig på gangene, dum som jeg var og bange for at blive efterladt, fulgte jeg efter dem, hvor de end gik, tonen i gruppen var jo høflig nok så jeg troede vi alle var venner.
Vi var ikke venner…
nogle dage efter bliver jeg kaldt ind i en tom klasse af vores lærer, sammen med denne her pige gruppe, og jeg tænker ikke hvad der er galt, men begynder at blive bange for om jeg har gjort noget forkert? For vores lærer kigger meget alvorligt på mig. Døren bliver lukket og min lærer spørger mig om jeg ikke nok vil lade denne her pige gruppe være i fred?

Jeg er forvirret og tænker wow! har jeg været så påtrængende? Jeg ser over på denne her pige gruppe, som jeg troede var nogle søde og frem for alt, ærlige mennesker, men de ville ikke engang se på mig.
Læren siger derefter en del ting (som jeg desværre ikke kan huske mere i dag, de ting må jeg have glemt i det, min indre kamp mod tårestrømmen nok tog min fulde opmærksomhed på det tidspunkt). Jeg følte mig forrådt, fordi pige gruppen ikke selv kunne sige til mig, at jeg var i vejen. Ked af det, fordi jeg nu vidste at jeg havde mistet den støtte, jeg troede at jeg kunne holde fat i, på denne ukendte nye skole, men frem for alt følte jeg skam, fordi jeg var dum nok til ikke at have set signalerne, og dum nok til ikke at have set at jeg har været alt for påtrængende. Det ændrede mig for altid… (lidt for dramatisk sorry *_* )

Nu er det nok folk tænker: ”Jesus christ pige få dig et liv! det er ikke verdens undergang, op på hesten igen”. Men for mit daværende 14 årige jeg, var det en katastrofe ud over alle grænser. Der slyngede mig ind i den værste ensomhed, man kan forstille sig, jeg var bange og jeg vidste at hvis selv de mennesker, jeg troede kunne lide mig, ikke kunne lide mig og mit selskab, så var der nok ingen der kunne? Fra den dag af, holdt jeg mig for mig selv. En ting jeg stadig har for vane at gøre den dag i dag.

Jeg vil ikke sige at jeg ikke har lært noget af det, for jeg er blevet utrolig selvstændig af det (og har nok også mistet alt det, der hedder selvtillid og selvværd, det er så en anden sag :p ). Men frikvarterne blev igen, mig der sad på min plads og spiste min madpakke med hr. Ensomhed som eneste selskab, de eneste ændringerne var, at jeg da kunne få lov til at blive indendørs, selvom jeg da til tider savnede guldfiskene og den rolige skyggeside af den gamle skole.
Her begynder for andre den periode af teenager årene, hvor man rebellere mod sine forældre og gør cirka alt det man ikke må. Men for mig var der jo ingen venner til at lokke mig i fordærv, så jeg havde nogle trælse teenager år, med en mor der absolut ikke kunne forstå, hvorfor jeg ikke var sammen med flere børn på min egen alder? Og hvorfor jeg ikke gik til alle de seje fester nede i klubben, som alle de andre jo gjorde, hvorfor jeg ikke havde nogen kæreste? og så fremdeles. (Nøj hun var irriterende man xD )

I skolen blev jeg ignoreret af pigerne eller bagtalt, alt efter om jeg nu havde gjort mig uheldigt bemærket eller ej, og af drengene blev jeg drillet. Enten tog de mine ting, eller gemte dem, eller også kom de med dumme kommentarer såsom: ”fine busker”(som så absolut ikke var ment på den gode måde) eller ”sådan nogle sko har min fætter også” til små sjofle spørgsmål a la: ”ved du hvad et venusbjerg er?” Eller ”er du jomfru” (jeg kan heldigvis prise mig lykkelig for, at jeg dengang var temmelig uvidende om emnet sex, men det ændrede ikke på, at jeg godt kunne fornemme den underlige tone drengene valgte at lægge spørgsmålet i). I fysik timerne sad jeg direkte og bad til at læren valgte grupperne for os, for ellers kom jeg til at lave forsøgene selv(selv om det nogen gange, helt klart var at fortrække).

Hvordan undslap jeg så ensomheden? Tja den gang var der vidst lige begyndt Naruto på dr1, og nogle af de tyske kanaler sendte både den og one piece, så ja jeg forsvandt pretty much ind i animens verden, jeg fik adgang til internettet, et par år senere og siden da, har jeg og hr. Ensomhed brugt meget af tiden på anime.
Der er stadig dage hvor jeg tænker at jeg nok burde komme lidt mere ud og få nogle flere venner, men med alle de forskellige mennesker jeg har mødt igennem livet, har jeg ikke en eneste gang siden da tænkt: ”hey måske kunne vi være venner?”.

Nøj en trist omgang var :p ! I skal altså ikke blive triste eller deprimerede på mine vegne, jeg har det godt nok i dag, og jeg er faktisk lidt stolt over at jeg har overlevet teenage-årene (tro mig, der har været en del gange, hvor jeg har overvejet en masse grimme sager… :p ), men de ting der er sket for mig, har været med til at gøre mig til den person jeg er i dag, og det er en person jeg holder meget af :)

Måske er det sørgeligt, måske er det godt, det eneste jeg beklager er, at jeg desværre ikke kan tænke på ensomheden uden også at tænke på anime, mest som en frelser fra ensomheden (der altid i livet har ladet mig forsvinde ind i et, af dets mange universer, hvis virkeligheden har været for svær at håndtere).

Så nu skal jeg nok lade vær med at være mere nedern i dag… Om ikke andet kan vi altid prise os lykkelige for, at vi ikke ikke er en abola ramt neger i afrika! ”always look on the bright side of life, fløjt fløjt, fløjt fløjt fløjt fløjt fløjt fløjt…”
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster