Japansk Kirsebær

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Japansk Kirsebær

Indlægaf SsjGogo » lør 24. okt 2015 09:09

Hey! :)

I vores have har vi et gammelt kvædetræ, som skal ned. Jeg tænker at erstatte det med et japansk kirsebær træ.

Problemet er lidt, at der åbenbart er mange forskellige afarter af de japanske kirsebær:

http://www.jespersplanteskole.dk/japans ... wwod4KcGWw


Kender I noget til dem - og kan I anbefale et. De skulle trives i de fleste (kalkrige) jordtyper. Jeg fortrækker et, der ikke bliver alt for voldsomt stor.
www.gogonoter.dk

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Japansk Kirsebær

Indlægaf Kiwi » lør 24. okt 2015 11:25

Jeg havde et af sorten Kanzan da jeg boede i hus. Det blev plantet af de forrige ejere, umiddelbart efter huset blev bygget (1965). Det var omkring en syv meter i højden, og kronen (som var meget tæt og flot) var vel omkring det samme i diameter.
Ifølge de forrige ejere får træet et kæmpe rodnet, hvilket var grunden til at det var placeret midt i haven. Man kunne gå under de laveste grene uden problemer, og det blomstrede omkring maj / juni. Der var ekstremt mange blomster på det, og de blev vel hængende en tre ugers tid (jeg kan huske at græsplænen var lyserød i relativt lang tid).
Jeg fik besked på at vildskud skulle fjernes (hvilket siger sig selv hvis man har en smule erfaring med havearbejde), og at det var en god ide at studse toppen om foråret.
Som nævnt var træet dog næsten 35 år gammelt da jeg købte huset, så jeg ved ikke om det kræver speciel beskæring de første år.

Ellers vil jeg tro det vil være en god ide at følge de normale haveråd. Eksempelvis hiver de fleste frugtbærende træer ret meget næring ud af jorden, så du kan godt risikere at skulle fornye jorden hvis kirsebærtræet skal stå samme sted som kvædetræet.
Jeg tror ikke det er for sent at plante det nu, selvom du nok skal være lidt opmærksom hvis der pludselig kommer hård frost. Hvis du venter til foråret skal det ihvertfald vandes hele sommeren, så det vil nok være en god ide at knalde det i jorden nu.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Japansk Kirsebær

Indlægaf SsjGogo » lør 24. okt 2015 19:58

Tak for info Kiwi.

6-7 meter lyder umiddelbar voldsom - du er ikke bekendt med en sort, der bliver mindre?

Jeg tænker 4 meter max.


Edit: fandt frem til Kiku Shidare Sakura, en sort der bliver 4 meter. Jeg når dog ikke at plante det i år. Øv!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Japansk Kirsebær

Indlægaf Gintoki » lør 24. okt 2015 22:24

SsjGogo skrev:Tak for info Kiwi.

6-7 meter lyder umiddelbar voldsom - du er ikke bekendt med en sort, der bliver mindre?

Jeg tænker 4 meter max.


Edit: fandt frem til Kiku Shidare Sakura, en sort der bliver 4 meter. Jeg når dog ikke at plante det i år. Øv!

4m er utrolig småt når det er udendøre, de sakura træer der står ved langelinje (ved ikke den specifikke sort) er omtrent 6-7 m høje og de er altså ikke specielt store :P

Hvor stor er din have?
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Japansk Kirsebær

Indlægaf SsjGogo » søn 25. okt 2015 07:23

900 kvm - men der er fald på jorden, så området til træet er noget mindre - og er ikke nødvendigvis "stor træ" egnet. Derfor jeg fisker efter en mindre sort.
www.gogonoter.dk

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Japansk Kirsebær

Indlægaf Kiwi » søn 25. okt 2015 07:43

Kiku Shidare Sakura er med hængende krone, så det ser lidt anderledes ud end et traditionelt træ.
Jeg er temmelig sikker på at man ved beskæring kan holde et træ i en specifik højde, uanset hvilken sort det er. Det kræver "bare" beskæring, og lidt viden om hvordan man gør det bedst. Jeg kan eventuelt lige høre vores gartner på mandag.

Angående opgravning af det gamle træ, kunne det måske være en ide at leje en mini graver? De helt små af dem vejer omkring en 800 kg og er 70 cm brede med bælterne trukket ind, så de kan stort set komme ind alle steder og skulle ikke ødelægge plæne / belægning (med mindre det er dårlig lagt). Det er ihvertfald et kæmpe arbejde at fjerne et træ ved håndkraft, så de 750 kroner er givet godt ud.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Japansk Kirsebær

Indlægaf SsjGogo » søn 25. okt 2015 09:54

Tak Kiwi, det er værdsat.

Jeg påtænker bestemt at leje en minigraver i Silvan - dog er det nuværende kvædetræ lille, så det burde ikke være et større projekt.

Jeg smider lige 1-2 billeder senere af området, hvor jeg tænker at få det!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Japansk Kirsebær

Indlægaf nielsm » søn 25. okt 2015 10:32

Gintoki skrev:4m er utrolig småt når det er udendøre, de sakura træer der står ved langelinje (ved ikke den specifikke sort) er omtrent 6-7 m høje og de er altså ikke specielt store :P

Dem på Langelinje er dog også "unaturlige", idet kronerne vist er podet fra mindre træer oven på større stammer, så de ikke bliver alt for lavthængende.

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Japansk Kirsebær

Indlægaf Gintoki » søn 25. okt 2015 10:45

nielsm skrev:
Gintoki skrev:4m er utrolig småt når det er udendøre, de sakura træer der står ved langelinje (ved ikke den specifikke sort) er omtrent 6-7 m høje og de er altså ikke specielt store :P

Dem på Langelinje er dog også "unaturlige", idet kronerne vist er podet fra mindre træer oven på større stammer, så de ikke bliver alt for lavthængende.

Det er skam ikke ualmindeligt men ret normalt. desuden, så kan korrekt tilskæring af træerne, holde dem lavere end deres naturlige højde, gøres ofte med frugttræer for at gøre plukning af frugterne lettere :3

Så om den specifikke træsort normalt kan blive 6-7m høj, bør ikke værre noget større problem som sådan, bare frem med en saks og klipse klipse klip ^^
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Japansk Kirsebær

Indlægaf SsjGogo » søn 25. okt 2015 13:33

Ja - måske jeg skal satse på den sort Kiwi anbefalede, og så holde væksten under kontrol.

Det er også den billigste!
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster