Fortæller I andre om jeres hobby?

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Fortæller I andre om jeres hobby?

Indlægaf SsjGogo » fre 26. feb 2016 18:04

Hej :)

Jeg har tit fanget mig selv i at sige: "jeg kan lide japansk populærkultur", når jeg har talt med folk om mine hobbyer.

Folk som ikke selv er "nørder" (i mangel af en bedre beskrivelse).

Udsagnet er noget vrøvl, for udover Anime og særligt manga, så er jeg fuldkommen ligeglad med andet japansk populærkultur.

Jeg ved ikke om det er fordi jeg skammer mig over, at jeg i en alder af 30 ser tegnefilm, som primært er dedikerede til teenagedrenge, eller fordi jeg ikke har overskud til at forklare gang på gang, at Anime ikke er "Tom og Jerry".

Hvordan har I det med det? :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Shadari
Velkomst Komitéen
Velkomst Komitéen
Indlæg: 4291
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 16:13
Køn: Kvinde

Re: Fortæller I andre om jeres hobby?

Indlægaf Shadari » fre 26. feb 2016 18:54

SsjGogo skrev:Hej :)

Jeg har tit fanget mig selv i at sige: "jeg kan lide japansk populærkultur", når jeg har talt med folk om mine hobbyer.

Folk som ikke selv er "nørder" (i mangel af en bedre beskrivelse).

Udsagnet er noget vrøvl, for udover Anime og særligt manga, så er jeg fuldkommen ligeglad med andet japansk populærkultur.

Jeg ved ikke om det er fordi jeg skammer mig over, at jeg i en alder af 30 ser tegnefilm, som primært er dedikerede til teenagedrenge, eller fordi jeg ikke har overskud til at forklare gang på gang, at Anime ikke er "Tom og Jerry".

Hvordan har I det med det? :)

Jeg har intet imod det fortæller gerne til folk jeg kan Li manga og anime og hvis de ikke kan Li det er det jo deres mening jeg elsker det og det vil jeg blive ved med uanset deres mening :3
Growing up means admitting you're getting old . That's like welcoming death . And While i don't fear death , i don't welcome it either . I will never " Grow up "

- Kazuma Torisuna

Billede

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Fortæller I andre om jeres hobby?

Indlægaf l.mathiasen » fre 26. feb 2016 19:21

Jeg tror alligevel de fleste jeg kender ser Simpsons eller South Park, hvis ikke de er travlt optaget af spille et mmo eller ser en Marvel serie på Netflix, så kan jeg også godt stå ved at jeg ser nogle tegnefilm og læser tegneserier, selv om otaku aldrig er blevet mainstream som andre nørdeting.
Hvis folk synes det er en mærkelig hobby, kan jeg altid svare at der for nylig var en mand på tv der fortalte om sit liv som voksenbaby, og sammenlignet med det virker det meste vel normalt :D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Fortæller I andre om jeres hobby?

Indlægaf SsjGogo » fre 26. feb 2016 19:40

Haha - det er ikke et ringe argument! Nu skal man ikke være fordømmende, men jeg så den samme dokumentar - og wow!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Fortæller I andre om jeres hobby?

Indlægaf JoaCHIP » fre 26. feb 2016 22:04

Et lidt diffust topic, men lad mig se... jeg skammer mig ihvertifald ikke over noget. Men hvad jeg nævner af hobbyer overfor folk, kommer virkeligt an på hvem jeg står og taler med. Jeg har som regel en fornemmelse for, om folk vil forstå ting som anime og manga, eller om jeg skal nøjes med at fiske mere jordnære emner op af kurven, og derved slippe for en længere forklaring af diverse begreber, som til syvende og sidst måske blot bliver smidt væk med en bemærkning a'la "du er mærkelig". For så er det spild af tid.

Og for at svare på noget andet i dit indlæg, så ville jeg aldrig sige at jeg kunne lide "japansk populærkultur", for det er jo netop ikke pop der interesserer mig. Jeg håber da ikke at nogen render rundt og påstår at "al anime er pop"? Okay, det meste er måske (hej Naruto og Attack on Titan), men f.eks. MindGame eller Tokyo Godfathers vil jeg bestemt ikke kalde for pop. Og hvad er jeg ellers glad for i Japan? Deres whisky, deres tilgang til grafisk design og billedkomposition (både nyt og gammelt), deres klassiske musik (med koto og shamisen og den slags) osv., og er det "pop"? Nej vel? :)

Så jeg kan forstå at man ikke altid bringer emnet op overfor alle og enhver. Det er kun naturligt. Men det bør være ud fra en forståelse af, hvornår modparten rent faktisk er interesseret eller ej, og ikke fordi man skammer sig. For man bør ikke skamme sig over sine hobbyer. Faktisk ville jeg skamme mig, hvis jeg ingen hobbyer havde, for så er man da et tomt menneske - et menneske som netop har smidt alt for meget af det indre barn væk. Og dét ville være en ting man godt kunne skamme sig over at have forladt.

For nu at citere en anime: "En voksen er bare et barn der er blevet tosset".
RYST OG NYD!

Brugeravatar
Manna
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1039
Tilmeldt: man 1. okt 2012 17:52
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sjælland

Re: Fortæller I andre om jeres hobby?

Indlægaf Manna » fre 26. feb 2016 22:28

Hah, jeg har brugt udtrykket japansk ungdomskultur, hvis jeg har skulle stryge let og elegant hen over det i en samtale. Ellers er det ikke noget jeg som sådan skjuler, men jeg bringer det kun op hvis det kommer som en naturlig del af samtalen..
Ikke fordi jeg er genert, men det er ikke rigtig et emne der er meget debat i, når man er den eneste der ser/læser :P
~Queen of the night~

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Fortæller I andre om jeres hobby?

Indlægaf Tanerion » fre 26. feb 2016 22:44

Joda!
Hvis folk vil have det at vide så får de det at vide hvadenten det er om anime/manga, ponies, spil, gamle b-film, figurer eller oppai musemåtter :)
Jeg skammer mig ikke over noget men jeg reklamerer heller ikke med det... lige bortset fra de gange hvor jeg går rundt i t-shirts der reflekterer mine interesser :p
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Fortæller I andre om jeres hobby?

Indlægaf JoaCHIP » fre 26. feb 2016 22:53

Tanerion: Hah! Ja, mine t-shirts er også tit ret afslørende. Masser af engrish. Og så én hvor pedo-bear flår øjet ud af macdonalds-klovnens ansigt med en edward scissors-hand klo. (Der er blod!) Og så står der "claw bear" med kæmpe katakana bogstaver på. :D
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Fortæller I andre om jeres hobby?

Indlægaf SsjGogo » lør 27. feb 2016 08:18

Nu hiver Joachip en anden, meget interessant, vinkel op.

Falder anime, som begreb, under fanen japansk populærkultur eller skal man diffrentiere alt afhængig, hvilke Anime man ser?

PS. Jeg ved det er et sidespring - men jeg tænkte at det kunne være rart at tale om noget andet end, hvor meget vand har du drukket i dag.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Fortæller I andre om jeres hobby?

Indlægaf JoaCHIP » lør 27. feb 2016 12:41

Jeg har indtil videre ikke drukket nok vand i dag i forhold til hvad man normalt... nåååeh nej! :)

Altså, hvis man skal påstå at "anime er pop" (selv efter jeg kom med to eksempler på det modsatte), så vil jeg lige citere en film- og spilanmelder, jeg kender, som sagde det så rammende:
Anime er ikke en genre, det er et medie. Ligesom film er et medie og bøger er et medie, og derfor kan rumme enhver genre, så kan anime også laves i alle genrer.

Så derfor vil jeg mene, at anime er et medie som både kan bruges til pop og til snævre ikke-poppede ting. Man kunne i teorien endda lave en dybt seriøs dokumentarfilm om et hvilket som helst emne i form af anime, selvom det måske ikke just ville være det mest logiske valg.

Så derfor mener jeg ikke det giver mening at sige kategorisk at "anime er pop", også selvom 9 ud af 10 anime'er er poppede som bare fanden. De fleste film er jo også vanvittigt poppede, men derfor er film i sig selv jo heller ikke pop.
RYST OG NYD!


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 90 gæster