Rip af DVD

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
Noah100
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: søn 28. aug 2011 19:20
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Rip af DVD

Indlægaf Noah100 » man 19. sep 2011 16:41

jeg har nu i over en månede forsøgt at downloade en serie som jeg skal bruge til en AMV, men da den ikke rigtig ser ud til at vil komme over 65% complete, overvejer jeg nu andre muligheder.
Jeg har faktisk en udgave af serien på DVD, så jeg tænkte at jeg jo kunne rippe derfra, problemet er jeg aldrig har prøvet og derfor ikke hved hvordan man gør.
(går ikke ud fra der er noget ulovligt i at rippe en DVD, så længe det er til "egetforbrug")
er der nogle der har prøvet og kan give lidt hjælp?
og er der nogen fare for beskadigelse af mine originale DVD´er?

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Rip af DVD

Indlægaf l.mathiasen » man 19. sep 2011 16:57

Gider ikke gå ind på det tekniske men kan sige at du må godt må kopiere dine egne dvder.
Om du må bryde kopispærringen (hvis der er en sådan) er så noget helt andet, hvis det er en dvd beregnet på det danske marked kan få tilladelse ved at kontakte Danske Videogramdistributører, hvis ikke, tja så er loven sikkert stadig imod at omgå kopispærring.
Nej du skulle ikke kunne beskadige dine originaler, da den jo bare læser dataene.
Om det er lovligt at lave amv, der må jeg være svar skyldig, aner det ikke :D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

Re: Rip af DVD

Indlægaf mikael » man 19. sep 2011 17:25

det er ikke ulovligt at lave AMV'er, men det er ulovligt at distribuere dem, for eksempel via downloads og streame dem fra steder som Youtube. De er dog tilladte mange steder, men stadig ulovlige med mindre du har rettigheder eller tilladelse til både video og lyd.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Rip af DVD

Indlægaf SsjGogo » man 19. sep 2011 19:49

mikael skrev:det er ikke ulovligt at lave AMV'er, men det er ulovligt at distribuere dem, for eksempel via downloads og streame dem fra steder som Youtube. De er dog tilladte mange steder, men stadig ulovlige med mindre du har rettigheder eller tilladelse til både video og lyd.


Så må jeg spørge - hvor er der hjemmel til eller praksis for, at det er tilladt at lave AMV'er? :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

Re: Rip af DVD

Indlægaf mikael » man 19. sep 2011 21:05

Intet i loven kan forhindre dig i at lave en AMV, så længe du ikke distribuere eller laver fremvisninger. Jeg tvivler på der ret meget praksis at lave AMV'er for dig selv, men jeg kan forestille mig en der lavet til undervisnings behov eller måske til en AMV konkurrence (som man så må håbe har de rigtige tilladelser).

jeg tror endda at her i landet kan du bruge sequencer op til 30 sekunder, så længe det ikke er fra samme kilde.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Rip af DVD

Indlægaf SsjGogo » man 19. sep 2011 21:54

Du tænker på citatretten i ophavsretsloven, men når amv'er benytter både ophavsretligt beskyttet musik samt grafisk materiale, her generaliseret, uden ophavsmandens tilladelse, tvivler jeg på, at det er så lige til. Husk på, at fair use reglerne som set i USA ikke gør sig gældende i DK. :) Jeg vil dog kontakte kulturministeriet efter det nye ministerium er sat og blandt andet inddrage det ovenstående spørgsmål. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Rip af DVD

Indlægaf SsjGogo » man 19. sep 2011 21:58

Hvis man dog både ejer musikken og det grafiske materiale, samt agter at lave amv kun til eget forbrug og fornøjelse, er det formodentlig noget andet.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Noah100
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: søn 28. aug 2011 19:20
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Rip af DVD

Indlægaf Noah100 » man 19. sep 2011 22:07

SsjGogo skrev:Hvis man dog både ejer musikken og det grafiske materiale, samt agter at lave amv kun til eget forbrug og fornøjelse, er det formodentlig noget andet.


De fleste af de amv´er jeg laver bliver kun set af mig, og så de venner der lige kommer forbi min pc.
Jeg har et meget lavt kunstnerrisk talent, men er god med musik og computer, så det er ligesom min måde at lave fan art :)

men mit spørgsmål går ikke så meget på om det er lovligt at lave amv´er, men om fx. hvilket program der vil være bedst at bruge til rip af mine DVD´er.
Dem jeg lige hurtigt kunne finde via en søgning på google, gav enten et meget lavt billede resultat eller skrev navnet på programmen hen over billedet...

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: Rip af DVD

Indlægaf SomethingPurple » man 19. sep 2011 23:18

Jeg har brugt DVDfab til at rippe trailers og været tilfreds med resultatet.
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Rip af DVD

Indlægaf nielsm » tirs 20. sep 2011 00:58

Prøv MeGUI, som også har et manual wiki.


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 111 gæster