ABS, automatisk rehosting af billeder

Her kan du komme med ris og ros , stille spørgsmål og komme med forslag vedrørende siden samt se hvilke ændringer der er fortaget på siden.
Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

ABS, automatisk rehosting af billeder

Indlægaf nielsm » søn 3. mar 2013 02:02

Et koncept jeg har tænkt på i længere tid, og nu har fået lavet en prototype-implementation af: Automatisk billed-rehosting.

Her er en demonstration:
Billede
Billedet her er fra Cosplay.com (http://www.cosplay.com/photo/3235648/), der typisk blokerer for at bruge billeder fra deres server direkte, men min ABS server downloader billedet, gemmer en kopi på AniMangas server, og sender det så videre til AniManga-brugerens browser.
Det betyder at (eksempelvis) Cosplay.com's server kun leverer billedet én gang, og alle AniMangas brugere så henter det direkte fra AniManga i stedet. Med andre ord, en cache :)

ABS (Automatisk Billed-Spejl) fungerer naturligvis også mod andre sider end bare Cosplay.com, men nu har jeg valgt at bruge dem som eksempel da det er et sted der typisk kommer op som problematisk.

Som det er nu, er ABS serveren ikke voldsomt stabil/driftsikker, den kræver betydeligt mere arbejde før jeg vil mene den er god til fuld produktionsbrug, men den står og kan afprøves allerede: Bare sæt http://abs.animanga.dk/ foran en URL i et [i‍mg] tag, så bliver billedet spejlet og cachet:

Kode: Vælg alt

[img]http://abs.animanga.dk/http://photo.cosplay.com/219386/3235648.jpg[/img]


Min tanke på længere sigt er at automatisk køre alle billeder der bliver brugt på forummet gennem ABS (måske undtage store billedhosts så som Imgur, Tinypic, Photobucket og Imageshack), men det er nok noget der skal diskuteres lidt mere, af forskellige årsager.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: ABS, automatisk rehosting af billeder

Indlægaf SsjGogo » søn 3. mar 2013 16:46

Ideen er rigtig god, der er dog to betænkeligheder fra min side af, som skal afklares nærmere:

1) Hvilken konsekvens er der ved ophavsretligt-beskyttet materiale

2) Hvilken belastning vil det have på AniMangas servere, som vi selv har måtte betale for
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: ABS, automatisk rehosting af billeder

Indlægaf Gintoki » søn 3. mar 2013 18:13

Belastning for vores server bliver næsten ingen eftersom vi har rigeligt med plads til nogle billeder :3
Mht. lovligheden i det, så ved jeg det ikke :/ Billederne kommer jo til at ligge på vores server, hvilket jo godt kan være lidt et problem vil jeg tænke.
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: ABS, automatisk rehosting af billeder

Indlægaf nodokasa » søn 3. mar 2013 18:15

1) Konsekvensen, så vidt jeg kan se, er at hvis nogen bruger Niels' server til at ligge copyright beskyttet materiale på, så er det Niels, der får regningen. Not fun.

2) Der burde ikke være nogen belastning på Animangas servere.

Super fedt, niels. :)

Gintoki: Billederne ligges ikke op ved [img]-links. De bliver vist fra serveren, de kommer fra, ikke på AniManga. :)
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: ABS, automatisk rehosting af billeder

Indlægaf nielsm » søn 3. mar 2013 18:37

nodokasa: Jeg har installeret systemet på AniMangas server, ikke min egen. (Jeg har pt. ikke selv nogen server der kan køre Python/Tornado systemer.)
Så jo, det vil bruge plads og båndbredde på AniMangas server. Mht. plads er min tanke at lave automatisk oprydning i cachen, for at holde størrelsen nede.

Mht. lovligheden: Ja, det vil lave kopier af andres billeder på serveren. Disse kopier vil så blive vist på AniMangas forum. Det vil bruge AniMangas båndbredde (først og fremmest).
Det er nyt at der bliver lokale kopier af billederne hos AniManga og at det vil tage af AniMangas båndbredde. Det er ikke nyt at de vil blive vist på AniMangas forum.
Det sidste punkt med båndbredde er grundlæggende et "win" for den originale kilde til et billede: De kommer ikke til at betale for at AniMangas brugere ser på det. På den anden side vil de heller ikke kunne måle den nøjagtige mængde trafik deres billede får.
Det andet punkt omkring hvor de bliver vist, billederne ville blive vist på AniMangas forum under alle omstændigheder, enten direkte fra kilde-serveren eller fra en kopi som brugeren, der viser billeder i sit indlæg, har lavet manuelt.
I det sidste tilfælde, hvor en bruger laver en kopi af billedet selv og uploader det til en anden server er det tvivlsomt hvorvidt skaberen af billedet tillader det. (Ja, som udgangspunkt skal man vel antage at de ikke gør.)
Når ABS så i stedet gør dette automatisk, laver en kopi af et billede på en anden server, er det så anderledes? Er det anderledes når kopien automatisk bliver slettet efter et stykke tid (dvs. det er en cache)?

Jeg er ikke uddannet inden for ophavsret, men jeg vil mene at grundproblematikken ligger i hvorvidt brugerne i første omgang må vise billederne i deres indlæg på AniManga eller ej, irrelevant hvilken server de så ligger på og bliver linket fra.
At lave midlertidige kopier af data for at kunne levere dem hurtigere og sikrere til et lokalt system (lave en automatisk cache) er ikke noget nyt, det har man gjort på WWW i over 15 år og jeg har ikke hørt om sager imod det.

Brugeravatar
Mickelvlm
Genin
Genin
Indlæg: 70
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 22:51
Køn: Mand

Re: ABS, automatisk rehosting af billeder

Indlægaf Mickelvlm » søn 10. mar 2013 13:05

nodokasa skrev:2) Der burde ikke være nogen belastning på Animangas servere.

Som nielsm selv nævner, kommer det hovedsageligt til at tage på båndbredden. Det er måske ikke en belastning på selve serveren, men serveren er ikke det eneste, der kan få for meget data igennem: Det kan internetforbindelsen også.

Gintoki skrev:Belastning for vores server bliver næsten ingen eftersom vi har rigeligt med plads til nogle billeder :3

Der er belastning hver gang serveren skal hente og gemme et billede, og hver gang den skal vise det, da den skal præsentere data. Desuden tager det nok også (måske) nogen resurser, når systemet kører sine diverse tjek.

Ud fra hvordan jeg gætter mig til, at systemet fungerer, vil jeg sige at den bruger resurser (i forskellige størrelser) på bl.a. det følgende:
- At tjekke om vi allerede har gemt billedet
- At hente billedet
- At gemme billedet på animangas server
- At vise billedet
- Hvis billedet allerede er på Animanga's server, enten at hente billedets indhold ind i systemet (hvilket tager ekstra resurser), eller at videresende til filen.

Jeg har nogen flere bemærkninger, men dem får nielsm i en PB :)

__

Tilføjelse:
Jeg vil i stedet forslå en tilføjelse til IMG-koden, der ganske enkelt giver en advarsel hvis man prøver at hotlinke til udvalgte domæner.

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: ABS, automatisk rehosting af billeder

Indlægaf nodokasa » søn 10. mar 2013 15:21

Mickelvlm skrev:
nodokasa skrev:2) Der burde ikke være nogen belastning på Animangas servere.

Som nielsm selv nævner, kommer det hovedsageligt til at tage på båndbredden. Det er måske ikke en belastning på selve serveren, men serveren er ikke det eneste, der kan få for meget data igennem: Det kan internetforbindelsen også.

Som du måske kan læse, har jeg på dette tidspunkt ikke bemærket at serveren var på AniManga. Havde det været en ekstern server havde udtalelsen været korrekt.
Jeg har nogen flere bemærkninger, men dem får nielsm i en PB :)

__

Tilføjelse:
Jeg vil i stedet forslå en tilføjelse til IMG-koden, der ganske enkelt giver en advarsel hvis man prøver at hotlinke til udvalgte domæner.

[/quote]
Vi har dårlige erfaringer med custom kode, og jeg er usikker på hvorvidt om dette kan lade sig gøre - og specielt med "udvalgte domæner".
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede


Tilbage til "Ris, Ros, Spørgsmål/forslag samt ændringer på siden"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster