Spørgsmål

Her kan du komme med ris og ros , stille spørgsmål og komme med forslag vedrørende siden samt se hvilke ændringer der er fortaget på siden.
*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Spørgsmål

Indlægaf *Wish* » ons 11. maj 2011 21:45

SsjGogo skrev:Så tager vi den en gang til:

Der må gerne linkes til videoer på Youtube, som er uploadede med rettighedshaverens tilladelse! Og det er op til brugerne selv på Animanga.dk at vurdere det. :)


Tak, så er jeg helt med. :)

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Spørgsmål

Indlægaf SsjGogo » ons 11. maj 2011 21:51

*Wish* skrev:
SsjGogo skrev:Så tager vi den en gang til:

Der må gerne linkes til videoer på Youtube, som er uploadede med rettighedshaverens tilladelse! Og det er op til brugerne selv på Animanga.dk at vurdere det. :)


Tak, så er jeg helt med. :)


Er jeg ikke den sødeste admin?
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: Spørgsmål

Indlægaf SomethingPurple » ons 11. maj 2011 21:54

SsjGogo skrev:
Er jeg ikke den sødeste admin?

Lad bare være med at svare på det for i kender ikke hans sande jeg >:)
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
Pacman
Jonin
Jonin
Indlæg: 321
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 13:58
Køn: Mand
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: Spørgsmål

Indlægaf Pacman » tors 12. maj 2011 09:50

Edit.

Lige meget hvad jeg skrev før

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Spørgsmål

Indlægaf nodokasa » tors 12. maj 2011 10:17

Grunden til at jeg påpeger Fair Use er på grund af at hvis man f.eks. er bruger inde på animemusicvideos.org, så falder ens uploadede værker dér under amerikansk lovgivning, eftersom serverne findes dér (så vidt jeg erindrer), så hvis man linker til AMV'er dér, er det de gældende regler (hvis filer/videoer krænker rettigheder er det op til sitet at fjerne dem, AFAIK). :-)
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Spørgsmål

Indlægaf SsjGogo » tors 12. maj 2011 10:20

niz skrev:Grunden til at jeg påpeger Fair Use er på grund af at hvis man f.eks. er bruger inde på animemusicvideos.org, så falder ens uploadede værker dér under amerikansk lovgivning, eftersom serverne findes dér (så vidt jeg erindrer), så hvis man linker til AMV'er dér, er det de gældende regler (hvis filer/videoer krænker rettigheder er det op til sitet at fjerne dem, AFAIK). :-)


Det er desværre ikke helt rigtigt, fordi selve linkingen er stadig ulovligt, da det stadig henviser til ulovligt materiale ifølge dansk ret.

Det samme argument brugte Piratebay ift. at ingen data var lageret på deres servere, men den holdt bare ikke i retten.

De blev dømt for at "forberede og hjælpe til at bryde ophavsrettighederne".
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Spørgsmål

Indlægaf nodokasa » tors 12. maj 2011 11:25

SsjGogo skrev:Det er desværre ikke helt rigtigt, fordi selve linkingen er stadig ulovligt, da det stadig henviser til ulovligt materiale ifølge dansk ret.

Det samme argument brugte Piratebay ift. at ingen data var lageret på deres servere, men den holdt bare ikke i retten.

De blev dømt for at "forberede og hjælpe til at bryde ophavsrettighederne".

To ting:
1) Dataene hos animemusicvideos.org er lovlige på siden fordi de er dækket af Fair Use (og som så også citatret som du nævnte tidligere), så linking specifikt dertil burde være lovligt (så vidt jeg kan fremgrave mig til).

2) Det holdte ikke i fogedretten i henhold til den enkelte sag. Der har endnu ikke været en sag, der fastslår at linking til ulovligt materiale er ulovligt i DK. Det eneste, Højeste Ret kan dømme er jo principsager, og i dette tilfælde er spørgsmålet ret enkelt hvorvidt om Fogedretten havde ret til at blokere domæner, hvilket de har.
I min hukommelse har der ikke været en sag der fastslog at linking til ulovlig materiale var ulovligt i DK som så.
Når det er sagt vil jeg naturligvis aldrig gøre det selv - eller opfordre andre til det... Og linking til ulovligt materiale er imod reglerne på animanga - så sværere er den sådan set ikke. (-:
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Spørgsmål

Indlægaf SsjGogo » tors 12. maj 2011 11:39

Der har faktisk været nogle sager, bl.a. den her sag i landsretten fra 2001:

http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03579822

og fra samme side om ulovlig linking: http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03570159

Dataen på animemusicvideos er ikke dækket af citatretten, da ophavsretten indeholder et forbud om, at ændre på værket, jf. Ophavsretslovens § 3, stk. 2. :)

Hvis du læser lidt i den amerikanske lov om netop Fair Use, vil du læse, at:

Section 107 contains a list of the various purposes for which the reproduction of a particular work may be considered fair, such as criticism, comment, news reporting, teaching, scholarship, and research. Section 107 also sets out four factors to be considered in determining whether or not a particular use is fair:

The purpose and character of the use, including whether such use is of commercial nature or is for nonprofit educational purposes
The nature of the copyrighted work
The amount and substantiality of the portion used in relation to the copyrighted work as a whole
The effect of the use upon the potential market for, or value of, the copyrighted work

Det vil sige, at selvom animemusicvideoes proklamerer, at de er under Fair Use reglerne, er det ikke i alle tilfælde helt sikkert, da det ikke altid er i undervisnings øjemed, og at de selv erklærer, at de ikke i alle tilfælde kan styre, hvad brugerne uploader. Ydermere tilføjer de, at nogle af brugerne direkte sælger deres AMV'er, hvorfor de ikke længere er omfattet af Fair Use-reglerne.

Derfor gør det det lidt svært, at linke til dem uden problemer. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Spørgsmål

Indlægaf SsjGogo » tors 12. maj 2011 11:53

Mht. Piratebay så har spørgsmålet også været, hvorvidt de har medvirket til at krænke ophavsretten.

Tingrätten i Stockholm idømte dem faktisk en erstatning på 30 millioner kroner, samt et års fængsel.

Det interessante ved sagen er, at man i Tingrätten ikke kunne definere nærmere, hvad der er medvirken, og hvor grænsen går!

Og jeg har ikke særligt mange penge på kontoen -_-
www.gogonoter.dk

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Spørgsmål

Indlægaf Hecko X » tors 12. maj 2011 14:07

niz skrev:1) Dataene hos animemusicvideos.org er lovlige på siden fordi de er dækket af Fair Use

Det er de ikke. Som jeg nævnte tidligere: video-delen er dækket af fair use, men audio-delen er ikke; det er en 100% uændret sang der bruges, så medmindre sangen er udgivet uden licens, er AMVen ulovlig.

Nogle er AMVerne er sikkert lovlige, da jeg ved fx folk som Jonathan Coulton ofte udgiver sine sange under Creative Commons, så folk kan bruge dem som de har lyst, men det er langt fra alle.


Tilbage til "Ris, Ros, Spørgsmål/forslag samt ændringer på siden"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster