Konkurrence i miljøet.

Her kan du indsende relevante nyheder, interviews og artikler.
Vil du være frivillig journalist for Animanga.dk tjek her.
Brugeravatar
Pacman
Jonin
Jonin
Indlæg: 321
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 13:58
Køn: Mand
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Konkurrence i miljøet.

Indlægaf Pacman » ons 20. jun 2012 12:31

Konkurrence i miljøet.


Konkurrence er god hvis det bliver gjort ordenligt, det gør nemlig at vi må tænke anderledes og finde på nye ideer. I mange år har der ikke været meget konkurrence her i miljøet, J-Popcon var den eneste convention der var og de forskellige foreninger var godt spredt ud over landet så ingen skulle kæmpe om hvem der kom, samt alle opførte sig pænt.

Så kom der andre boller på suppen. SVS og Genki kom til og pludselig fik J-Popcon konkurrence, og mon ikke man kunne mærke på J-Popcon at der kom konkurrence, jeg kunne i hvert fald mærke at der skete nogle nye tiltag, og når man er med rent internt kan man tydeligt mærke konkurrencen imellem i hvert fald Genki og J-Popcon da de begge lægger på Sjælland.


Vi i KAF har fået lidt negativ kritik fra nogle om at vi taget events andre har fundet på og bruger dem til vores arrangementer. Det er noget vi har diskuteret i bestyrelsen og alle er enige om at det kan vi virkelig ikke se noget problem ved at vi gør.
Vores største kritik har været at vi har taget Last mand standing og Mand Kvinde Quiz fra Herning Anime Forening. Da det nærmet er et ”Brand” for HAF at have de 2 quizzer.
Men vi spurgte os selv om et par ting.

  • Stjæler vi deltagere fra HAF ved at afholde disse 2 quizzer som de ellers holder? Nej vi er så langt fra hinanden at det ikke burde gøre noget.
  • Har HAF direkte patent på de quizzer? Nej Last mand standing blev eks brugt i et tv program for over 10 år siden så inspirationen kunne lige så godt komme derfra.
  • Burde de ikke være okay at så mange som muligt kan nyde de quizzer som har vist sig at være gode? Jo det burde man da.
  • Skader konkurrence? Nej
    Det var sådan vi tænkte da vi overvejede om det ville gøre noget at vi bare brugte disse quizzer.

Vi gætter i bund og grund på at kritikken måske kommer af at vi ikke har spurt lov om at bruge disse koncepter først. Men sådan er konkurrence. Og ærligtalt tænkte vi ikke over om at vi skulle have lov først, vi tænkte mere på den oplevelse vi gerne vil give vores deltagere.

Konkurrence burde ikke være hvem der finder på det bedste event og får eneret på dette, men mere om hvem kan enlig udføre disse events bedst.

Men er vi ude i at vi virkelig skal tage så meget hensyn til hinanden at vi ikke må blive inspireret af hinanden eller bruge samme event koncepter.
Skal det sige at fordi Anime Kita kom først med Fredags Quizzen at inden andre må afholde det samme, selvom manden bag quizzen gerne vil.
Betyder det at fordi at en forening var først ude og afholde en stepmania turnering at ingen andre må afholde den.


Men hvad siger i?

Er det godt at der endelig er kommet konkurrence her i miljøet?

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Konkurrence i miljøet.

Indlægaf SsjGogo » ons 20. jun 2012 13:11

Tja - at man bruger to af de samme quizzer vil jeg ikke betegne som konkurrence.

Sat på spidsen - så er foreninger indenfor anime og mange, "blot" en hyggelig sammenkomst - og her burde KAF, HAF og alle de andre dele de gode erfaringer, og ikke diskutere, hvem der fandt frem til den gode quiz først.

Men det faktum, at der er alternativer - gør nok også, at folk bliver lidt mere motiverede.

Generelt kan jeg ikke tage konkurrence i dette miljø seriøst. Miljøet tæller måske sammenlagt 1500 personer, hvoraf der måske er 100-150 aktive folk.

Jeg kan stadig grine over de indlæg der kommer, når andre con-arrangører har besøgt en anden, dansk con. Man skulle tro, at de bliver betalt for deres arbejde. :D
www.gogonoter.dk

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Konkurrence i miljøet.

Indlægaf *Wish* » ons 20. jun 2012 19:19

Jeg går ud fra, at denne tråd er kommet som en reaktion på mit blogindlæg omkring KAF - Kan'yo kommatræf. Lad mig først sige, at jeg ikke ser Last man standing som noget specielt for HAF eller SVScon, og jeg intet har imod, at andre foreninger eller conner tager konceptet til sig. Det samme gælder mere generiske quizzer som f.eks. holdquiz. Da Anime Kita startede op tog de både holdquiz og Q-quiz/Quick quiz (HAF's daværende quiz om fredagen) til sig. De omdøbte dog Q-Quiz til Lynquiz - når altså værten lige huskede at kalde den det. ^^

Har et event, et træf, en con, noget der er ret unik, synes jeg, at man skal spørge, hvordan de ville have det med, at man også begyndte at bruge det. Jeg spurgte f.eks. værten til Kitas fredagsquiz, om vi måtte benytte hans koncept til SVScon. Han svarede ja, men det endte dog med, at vi ikke brugte det. Gæt og animer var ligeledes noget jeg forbandt med Kita, men er også blevet brugt til SVScon afholdt af nogle fra Kitas egne rækker.

Fordi jeg synes at Mand eller kvinde quizzen hører HAF til, har jeg netop valgt ikke at bruge den til SVScon. Den har været lidt af et trademark for HAF. Så hvis jeg stod udenfor, ville jeg henvende mig til HAF, inden jeg besluttede at afholde den.

Man kan også sige, hvorfor skal alle afholde de samme quizzer? Bør man ikke forsøge at finde på noget nyt, så man ikke bare laver det samme som alle andre? Som en af deltagerne ved SVScons fremtid sagde sidste år: "SVScon og Kita er ikke det samme, og skal heller ikke være det." Dermed ment at man ikke bare skal gøre alle til kopier af hinanden. Jeg kan selvfølgelig godt se, at det er fristende bare at tage et koncept ind som man kan se virker for andre.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Konkurrence i miljøet.

Indlægaf SsjGogo » ons 20. jun 2012 22:28

Der er noget grueligt galt med vores miljø, når vi debatterer rettigheder til quiz. Er formålet ikke at være social og hygge sig. Det er jo ikke en forretning i kører.

Kære venner, kom nu ind i kampen. Vi skal skabe sammenhold, og droppe de små sandkasser.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Sunny88
Chunin
Chunin
Indlæg: 183
Tilmeldt: man 4. jul 2011 16:57
Køn: Kvinde
Geografisk sted: KBH, Danmark
Kontakt:

Re: Konkurrence i miljøet.

Indlægaf Sunny88 » ons 20. jun 2012 22:45

finder det selv vigtigt at man deler inspiration og ideer. Genki har utrolig mange events som er kommet sig af vores samarbejde med Sverige, Finland og Holland. (Vi deler event ideer for at forbedre hinandens conner og indhold) Og de fleste lege/aktiviteter man ser her i DK er kommet fra de Amerikanske conner engang for maaaangeeee år tilbage.

Finder det svært at se hvordan man kan tage patent på en quiz eller et koncept, da det er så godt som nærmest umuligt at finde på noget som ikke er set før quizmæssigt. Might just be me though?

UppCon havde det mest awesome event kaldet "JeoparDesu" som jeg ville ønske vi kunne lave noget ligende af i DK. Desværre har vi ikke værter som er talentfulde nok eller vil ligge nok tid i det endnu. (Har ihvertfald ikke set dem til Danske conner endnu). Men utroligt event alt i alt haha. Var godt underholdt før min nattevagt kom i vejen for at jeg kunne se slutningen af showet.

Synes hellere man bør dele ideer med hinanden og med det arbejde på at forbedre det. Det ville dog være fedt hvis man satte sit eget, personlige præg på quizzen/eventet så det ikke bare blev "endnu en shounen manga quiz" eller lign. Man skal selvfølgelig heller ikke kopiere hele con bogen fra en af de andre conner dog :p
Billede

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Konkurrence i miljøet.

Indlægaf l.mathiasen » ons 20. jun 2012 23:29

Allerede hvor jeg ser rubrikken »Konkurrence i miljøet« kan jeg sige at denne tråd ikke bliver en positiv fornøjelse.
Man burde slet ikke på det niveau tænke konkurrence, men hvordan man bedst komplimentere hinanden. Men lader den del ligge for nu.

At en lille forening i en anden landsdel lader sig inspirere af ting de godt kan lide bør vel mere ses som en stor ros. Vær glad for at ens ide, som på internettet ikke virker så unik igen, kan glæde andre.
En ide har gerne været opstået før, hvis man går alle ideerne igennem til danske arrangementer kunne man nok godt finde en pendant et andet sted opfundet før.

Så Pacman, jeg synes bare i skulle hygge jer med de ting i gerne vil og vær ligeglad med usaglig kritik.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Konkurrence i miljøet.

Indlægaf LiseR » ons 20. jun 2012 23:35

Meh, hvis noget fungerer, så brug det dog. Det ser jeg ikke som konkurrence (mellem Genki og J-pop kan man nok godt snakke om konkurrence.)
Men det havde skisme da været god stil liiiiiiige at spørge før man nuppede et koncept. :/
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Konkurrence i miljøet.

Indlægaf nielsm » ons 20. jun 2012 23:58

Jeg giver Sunny88 ret, en god event afhænger 80% af præsentationen og 20% af konceptet, og vi mangler altså nogen der er rigtig gode til at præsentere ting her.
Vi har en masse scenevante mennesker der har deltaget i cosplayshow i mere end 5 år. Få dem op og afhold konkurrencer og events!

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Konkurrence i miljøet.

Indlægaf *Wish* » tors 21. jun 2012 10:39

LiseR skrev:Men det havde skisme da været god stil liiiiiiige at spørge før man nuppede et koncept. :/


Det var lidt der jeg ville hen. Selvfølgelig bliver man inspireret af hinanden, og jeg synes at man skal kunne udveksle ideer. Min point er nok, at jeg savnede en dialog med KAF og undrede mig over "proceduren" eller hvad man skal kalde det. KAF puttede Mand eller kvinde quiz på programmet, hvorefter jeg så modtog en besked på Skype om, om jeg ikke havde en PowerPoint skabelon de kunne bruge... Der blev så også skrevet, at de håbede ikke, at vi havde noget imod det, hvortil jeg svarede:
[13-01-2012 14:21:05] *Mai-Wish*: tja, det var jo den quiz der var unik til haf (hvilket er grunden til, at den ikke er med til SVS). Så det ville da have været rart, hvis I lige havde snakket med os inden den blev sat på programmet.

Jeg og vedkommende, jeg skrev med, (ved ikke om personen vil nævnes ved navn, så det gør jeg ikke.) kom dog frem til løsningen, at KAF afholdte quizzen og nævnte at ideen var kommet fra HAF. Så der blev jo fundet en måde at gøre det på. Efter min mening burde dialogen bare komme som det første.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Konkurrence i miljøet.

Indlægaf SsjGogo » tors 21. jun 2012 13:02

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan tage det seriøst Wish - det er jo eksistensalistisk flueknepperi, når man skal sidde og debattere om "hvem havde ret til en quiz", især taget i betragning, at de efterfølgende gjorde opmærksomme på, at I har haft quizzen før.

Det er jo bare hygge - ikke hvem der brugte Bezzerwizzer først.

Og ja, undskyld, at jeg sætter det lidt på spidsen, men jeg kan ærlig talt ikke tage det seriøst.
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Nyheder, interviews og artikler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster