Carlsen stopper med One Piece

Her kan du indsende relevante nyheder, interviews og artikler.
Vil du være frivillig journalist for Animanga.dk tjek her.
Akainu
Chibi
Chibi
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn 29. apr 2012 19:58

Re: Carlsen stopper med One Piece

Indlægaf Akainu » søn 29. apr 2012 20:11

SsjGogo skrev:Her følger svaret fra Carlsen:
Når det er sagt, vil jeg dog sige, at selvom der ikke kommer flere bind i serien, står vi stadig med en imponerende bogserie på 59 bind på dansk. Af meget høj kvalitet.


Jeg ved ikke om jeg vil kalde deres oversættelse for høj kvalitet. Der er mange steder hvor de skriver den samme tekst i flere tale bobler, og de har ikke kunne oversætte vores hovedpersons navn rigtigt, om det så er fordi de har taget det fra Tyskland ved jeg ikke men han hedder sgu ikke Ruffy men Luffy.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Carlsen stopper med One Piece

Indlægaf SsjGogo » søn 29. apr 2012 20:51

Jeg er helt enig Akainu.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Carlsen stopper med One Piece

Indlægaf LiseR » man 30. apr 2012 01:22

Jeg har kun læst 1 bind af One Piece, men Carlsens oversættelser er ikke høj kvalitet. De er rædselsfuldt venstrehåndsarbejde ude af tone med det oprindelige materiale og oversat i 3. led (typisk fra tysk.)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
TAT
Jonin
Jonin
Indlæg: 263
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:08
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Grenaa

Re: Carlsen stopper med One Piece

Indlægaf TAT » man 30. apr 2012 15:13

Så tænker jeg bare; Ville bedre kvalitet i oversættelserne betyde at folk vil begynde at købe dansk manga, eller ender folk med at købe manga i udlandet på andet sprog?
Nuværende projekter: KōyōCon, Chibi Gaffa og skole m.m.
Laver: Formand for Chibi Gaffa, Bestyrelse af KōyōCon, Hjemmeside/Spil programmering, elev på spiludviklings college og meget mere...

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Carlsen stopper med One Piece

Indlægaf SsjGogo » man 30. apr 2012 15:26

Jeg tror personligt ikke, at bedre oversættelser gør forskellen. Det står og falder med prisen, og 70 kr. for en manga er bare for meget ift. de fleste teenageres økonomi (her forudsætter jeg, at de formodentlig står for flertallet af køberne i DK).
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
TAT
Jonin
Jonin
Indlæg: 263
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:08
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Grenaa

Re: Carlsen stopper med One Piece

Indlægaf TAT » ons 2. maj 2012 01:15

Så ville det nok ikke nytte så meget for Carlsen at få bedre oversættere, da det nok i sidste ende vil hæve prisen. Derudover har folks brokken over dårlig oversættelse nok også været en grund til at Carlsen giver op på det marked.
Nuværende projekter: KōyōCon, Chibi Gaffa og skole m.m.
Laver: Formand for Chibi Gaffa, Bestyrelse af KōyōCon, Hjemmeside/Spil programmering, elev på spiludviklings college og meget mere...

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Carlsen stopper med One Piece

Indlægaf SsjGogo » ons 2. maj 2012 07:04

Jeg tror næppe, at Carlsen trak stikket ud PGA. de blev pigefornæmede over oversættelsen.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Carlsen stopper med One Piece

Indlægaf LiseR » ons 2. maj 2012 23:35

Oversættelser bliver som regel lavet så billigt som muligt. Det eneste der tæller er hvor mange bind der ryger over disken, og kan man gå på kompromis med kvalitet og alligevel sælge bøger, så gør man det.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Toxx
Chibi
Chibi
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 14. maj 2012 13:01

Re: Carlsen stopper med One Piece

Indlægaf Toxx » man 14. maj 2012 13:16

Mit personlige gæt på hvorfor det ikke længere er rentabelt at udgive manga, er at anime versionerne af stort set samtlige manga er blevet let tilgængelige for alle, og tilmed gratis, gennem internettet.

Når det er sagt, forstår jeg så ikke at Carlsen (tilsyneladende) ikke har givet det en tanke at prøve at promovere deres manga i Danmark. Den eneste grund til at jeg begyndte at læse manga til at begynde med, var fordi et par af mine venner fik nys om "DragonBall". Garanteret fordi det begyndte at blive sendt på DR1 for år tilbage.
Ellers er jeg ikke just blevet gjort opmærksom på Carlsens produkter i genren gennem reklame.

Hvis man kigger på tallene, så mangler de (siger de) ca. 1000 læsere. Det er en omsætning på 70.000 kr., hvis man tager 70 kr. pr. bog.
Da der bliver udgivet en bog ca. hver tredje måned pt. er det altså omkring 20.000 om måneden de mangler. Det er ca. en månedsløn for en medarbejder. (?)
Jeg siger slet ikke at de skal finde en måde at effektivisere på, ved at skære medarbejdere fra, MEN jeg tror nu alligevel godt der kan findes en balance hvis man effektivisere, hvormed man kan spare hvad der svare til en månedsløn.

Disse tal er oven i købet regnet uden moms og diverse forhandleres fortjeneste.


Det virker lidt som om de bare har kastet håndklædet i ringen efter min mening...

Nu ved jeg ikke så meget om forretning, grundet mine blot 19 år, men man synes at det skulle kunne lade sig gøre. =P

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Carlsen stopper med One Piece

Indlægaf l.mathiasen » man 14. maj 2012 13:49

Tja Carlsen's moderselskab Lindhardt og Ringhof havde et underskud på 69 mio kr sidste år og rent faktisk fyrede 60 medarbejdere. Så alt der ikke tjente dem penge er de ved at skære væk. Så der er skam blevet "effektiviseret" grundigt.

Men tror det bliver en kamp op af bakke for dem, da folk generelt læser mindre (gælder alle bøger, ikke bare tegneserier som dog er blandt de hårdeste ramte) disse år hvor underholdningsbehovet for folk mere bliver ordnet via nettet.
Så giver en titel underskud skal man nok forvente den giver mere underskud i løbet af 2 år med endnu færre læsere.

Carlsen har tidligere reklameret meget for deres manga og udgivet en del titler, men markedet er ikke til den slags udgivelser længere. Man ser heller ingen amerikanske superhelte tegneserier i Danmark mere (ironisk at Marvel nok aldrig har tjent flere penge i Danmark end de gør nu egentlig, selv uden de bliver udgivet) og de "franske" serier henvender sig udelukkende til samlere nu.

Tegneserier er blevet en nicheproduktion og det er bestemt ikke Carlsens stærke område, det er hvad vi har de små indieforlag til, nu mangler man bare at etablere en kontakt til dem.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord


Tilbage til "Nyheder, interviews og artikler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster