Tvunget vægt tab.

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf Gama » fre 11. maj 2012 10:44

l.mathiasen skrev:Der er jo lige også den ting at man i Japan får sin sygeforsikring gennem arbejdspladsen, så sundhedskravet gælder også familiemedlemmer til medarbejderen.
Forsikringspræmien stiger jo så også for arbejdspladsen hvis folk ikke overholder deres livvidde på 85 cm, så virksomhederne bliver dobbelt straffet.
Jeg ved godt at nogle japanofile troede Japan var himmel på jord, men det er bare et land på godt og ondt lige som de fleste andre.



Og alligevel er vi ca 15% foran med fede mennesker i danmark, puha det onde land Japan får deres medarbederer til at cykle :P

Nah, jeg synes i maler demoner over alt, er jo ingen grund til at føle sig holdt nede, eller kontrolleret eller hvad det nu er.. Jeg ser det som en hjælp, en kickstarter til et sundere liv så om sige., jeg ser dog også fedme som et stort problem i danmark, eller rettere, jeg ser uviljen til at gøre noget ved det som et problem :)

Du bliver jo ikke fyret på stedet, du har rent faktisk et valg, hvilket er mere end man kan sige de fleste andre steder..

Jeg tror ikke japan er himmel på jord, men det betyder ikke at nogle af deres ider ikke er gode..
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf SsjGogo » fre 11. maj 2012 11:02

Der er ikke tale om ondskab - der er, i min optik, tale om basale frihedsrettigheder.

Med frihed følger der også et ansvar - og det er op til det enkelte menneske, at styre, hvad de indtager og hvordan de gør det.

Der er naturlige konsekvenser i det - især de fysiske af slagsen - men skal politikere eller arbejdsgivere virkelig til at diktere, hvoran vi fører vores liv?

Så sent som i dag kan man læse artikler om, at "sunde" mennesker direkte eller indirekte "mobber" de usunde. (Overskriften er dog sat lidt på spidsen) (http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotio ... de-usunde/)

Tænk det scenarie, at en arbejdsgiver fortæller dig, at du simpelthen er for fed og skal leve anderledes, ellers ryger du.

Det kan være, at du taber dig - men hvad er de psykiske konsekvenser ved dette. Bliver man ikke udelukket socialt ved sådan nogle regler?

Ja en masse sprøgsmål, men de er måske værd, at overveje i denne debat.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf Gama » fre 11. maj 2012 11:15

SsjGogo skrev:Der er ikke tale om ondskab - der er, i min optik, tale om basale frihedsrettigheder.

Med frihed følger der også et ansvar - og det er op til det enkelte menneske, at styre, hvad de indtager og hvordan de gør det.

Der er naturlige konsekvenser i det - især de fysiske af slagsen - men skal politikere eller arbejdsgivere virkelig til at diktere, hvoran vi fører vores liv?

Så sent som i dag kan man læse artikler om, at "sunde" mennesker direkte eller indirekte "mobber" de usunde. (Overskriften er dog sat lidt på spidsen) (http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotio ... de-usunde/)

Tænk det scenarie, at en arbejdsgiver fortæller dig, at du simpelthen er for fed og skal leve anderledes, ellers ryger du.

Det kan være, at du taber dig - men hvad er de psykiske konsekvenser ved dette. Bliver man ikke udelukket socialt ved sådan nogle regler?

Ja en masse sprøgsmål, men de er måske værd, at overveje i denne debat.


Tjaa, jeg synes jo det bliver lidt noget kamp imod det onde, når man begynder at snakke om at miste friheden og sådan noget, hvilket jeg jo ikke synes at man gør, igen du har et valg, bolden ligger i din bane. En arbejdsplads giver dig i forvejn retnings linjer at leve efter, jeg må eksempelvis ikke komme på arbejde uden at sætte hår, på trods af at jeg arbejder i et værksted, vi lever i forvejn under retningslinjer som hvis i mener dette(tvunget vægt tab), frihedsberøver jer, så kan jeg ærlig talt ikke se det store problem..

TIngene burde da gerne gøres i hemmelighed, men jeg kunne tage homoseksualit tråden op, fordi der er en chance for at blive mobbet, så skal man holde sig væk?

Rygerer er blevet sat på gaden for at ryge deres smøger, men der var ikke rygerer tværtimod glade, eller de var faktisk surer fordi rygere ikke gik over på den anden side af gaden fo rat ryge.. Hvorfor må man ikke gøre noget ved fedme så? Den er jo slet ikke uden risiko heller.

Hvad med de psykiske konsekvenser ved at være overvægtig? Ikke en meter at jeg tror på der ingen er :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Exogenic
Genin
Genin
Indlæg: 85
Tilmeldt: tirs 27. sep 2011 21:51

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf Exogenic » fre 11. maj 2012 11:30

Forskellen på rygning og fedme er at fedme kun påvirker den, der er fed. Rygning påvirker alle dem, der er i nærheden.

Hvis jeg har lyst til at være fed, hvorfor må jeg så ikke være det? Det kan godt være at du siger at man har et valg, men det er sku ikke rigtigt et valg, hvis det ene er permanent arbejdsløshed og det andet er at have et fast arbejde. Ligesom: "Vil du have 500 kr. eller få begge dine ben brækket" Heller ikke er et valg.

Bare fordi en person løber 10 km. om dagen og spiller 16 forskellige sportsgræne, så betyder det ikke at alle andre, der ikke gør, er fede, usunde og ude af stand til at passe på sig selv.
I don't want to set the world on fire, i just want to start a flame in your heart~

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf SsjGogo » fre 11. maj 2012 11:36

Jeg er overvægtig - ifølge de gængse BMI-målinger, og udover, at jeg er lidt små-pervers og ikke kan lide store menneskemængder, så har jeg sgu ingen større problemer. (udover de stemmer jeg hører af og til :P)

Jeg lever et fint liv med arbejde, hjem og et solidt parforhold.

Jeg ved naturligvis, at jeg ikke lige falder i gruppen - og jeg taler heller ikke om frihedsberøvelse. Min pointe er, at valget burde være hos den enkelte selv, og at man ikke burde diskrimineres pga. udseende - såfremt denne ikke påvirker arbejdsgangen.

Derfor er det også ganske normalt, at man i politiet, hæren m.m. sætter nogle gængse regler for i hvilken fysisk tilstand man skal være - fordi arbejdet forudsætter det. Dette er helt naturligt.

Men sidder du i et arbejde, hvor din vægt ingen rolle har, så synes jeg, at et vægttab skal komme pga. din egen lyst til at leve et sundere liv, ikke fordi arbejdsgiveren dikterer det.

Modsat - som Nodokasa også har skrevet - så synes jeg det er vældig fint, at arbejdspladsen "opfordrer" til en sundere livsstil. Det kan være i form af kampagner, sund kantinemad, idræts-dage - you name it.

Vi er derfor helt enige i, at et sundt livstil, herunder ernæring, gavner livskvaliteten.

Der er bare en stor forskel i at opfordre til det og så at pålægge det. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf Gama » fre 11. maj 2012 12:32

Exogenic skrev:Forskellen på rygning og fedme er at fedme kun påvirker den, der er fed. Rygning påvirker alle dem, der er i nærheden.

Hvis jeg har lyst til at være fed, hvorfor må jeg så ikke være det? Det kan godt være at du siger at man har et valg, men det er sku ikke rigtigt et valg, hvis det ene er permanent arbejdsløshed og det andet er at have et fast arbejde. Ligesom: "Vil du have 500 kr. eller få begge dine ben brækket" Heller ikke er et valg.

Bare fordi en person løber 10 km. om dagen og spiller 16 forskellige sportsgræne, så betyder det ikke at alle andre, der ikke gør, er fede, usunde og ude af stand til at passe på sig selv.



Tjaa det kan godt være de ikke er, men de mennesker vi snakker om her er altså overvægtige.. Når jeg siger psykiske lidelser mener jeg jo ikke at man bliver dybt skizofren af at blive overvægtigt, jeg tænker mere at ens selvværd ihvertfald får et slag, og de erfaringer jeg har draget mig fortæller mig at langt de ikke har det særlig godt med sig selv..

Jeg synes bestemt også at det bedste ville være hvis folk bare tog sig af sig selv fra starten, faktum er bare at sådan ligger landet altså ikke altid..

"Forskellen på rygning og fedme er at fedme kun påvirker den, der er fed. Rygning påvirker alle dem, der er i nærheden. " Når folk står ude på gaden? Medmindre 10 mennesker står og kæderyger og ikkerygeren stiller sig inde i midten, så overlever personen altså nok uden nogen men. Nu skal vi heller ikke gøre passiv rygning til mere end det er.


SsjGogo skrev:Vi er derfor helt enige i, at et sundt livstil, herunder ernæring, gavner livskvaliteten.

Der er bare en stor forskel i at opfordre til det og så at pålægge det. :)


Jeg tror også vi er helt enige, vi ser bare forskelligt på metoderne :)

>:) >:) THE END JUSTIFY THE MEANS! >:) >:)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf nodokasa » fre 11. maj 2012 13:03

Jeg tror også det er lidt fjollet at diskutere en eventuel lov uden at denne er blevet sat i skrift; Man antager en masse ting om formuleringen (som f.eks. at den kunne bruges til at fyre medarbejere hvis ikke de fulgte rådene, arbejdsgiver giver), og sætter "Worst Case Scenarios" ud fra dette; Det giver en meget sort/hvid farvning af debatten som helhed. (-:

Når alt kommer til alt tror jeg vi alle er enige om at firmaer gør for lidt på dette specifikke område (helbred generelt for deres ansatte) og egentlig godt kunne tænke os - i enkelte tilfælde - at de gjorde mere (sig til Bent på 214 kg nede på 2. etage at de gerne vil hjælpe - både økonomisk, politisk og planlægningsmæssigt - ham med at tabe vægt, hvis han gerne ville).
Men det er bare ikke sandsynligt at de gør det, for det koster dem penge. Så der skal noget opfordring til. Måske en som sådan omtalt komission / udvalg som jeg betegnede i mit sidste indlæg var en god ide. En officiel side, der betegner hvordan firmaer behandler deres ansatte vil give potentielt nye arbejdere en ide om hvordan de behandler en hvis de ser nogle ændringer i ens helbred - og om de passer godt på deres folk generelt.
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf SsjGogo » fre 11. maj 2012 13:07

Det er rigtigt, at vores debat indtil videre har været på det rent teoretiske plan - men jeg er ikke enig, at danske arbejdsgivere ikke gør nok.

Ihvertfald ift. det offentlige, så er min egen erfaring, at der er stort fokus på en sund hverdag i form af sund kantinemad, cykelklubber, løbeklubber, samt adgang til diverse kurser i "Sund ernæring".

Mange private arbejdsgivere, som jeg har stiftet bekendtskab med - bl.a. KPMG, Deloitte og nogle advokatfirmaer, har ydermere træningsfaciliteter på arbejdspladsen og tilbyder også sunde kantineordninger.

Jeg tror, at den sunde levestil er ved fylde mere og mere i det danske samfund - og at det også afspejler sig mere og mere på arbejdspladserne. Eventuelle pålæg fra arbejdsgiverne vil derfor være irrelevante og muligvis have det modsatte effekt.

(obs! nærværende indlæg handler kun om DK - hvad situationen er i Japan ved jeg ikke) :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf nodokasa » fre 11. maj 2012 13:12

Spoiler: vis
SsjGogo skrev:Det er rigtigt, at vores debat indtil videre har været på det rent teoretiske plan - men jeg er ikke enig, at danske arbejdsgivere ikke gør nok.

Ihvertfald ift. det offentlige, så er min egen erfaring, at der er stort fokus på en sund hverdag i form af sund kantinemad, cykelklubber, løbeklubber, samt adgang til diverse kurser i "Sund ernæring".

Mange private arbejdsgivere, som jeg har stiftet bekendtskab med - bl.a. KPMG, Deloitte og nogle advokatfirmaer, har ydermere træningsfaciliteter på arbejdspladsen og tilbyder også sunde kantineordninger.

Jeg tror, at den sunde levestil er ved fylde mere og mere i det danske samfund - og at det også afspejler sig mere og mere på arbejdspladserne. Eventuelle pålæg fra arbejdsgiverne vil derfor være irrelevante og muligvis have det modsatte effekt.

(obs! nærværende indlæg handler kun om DK - hvad situationen er i Japan ved jeg ikke) :)

Ja, du har helt ret i at firmasport, fysioterapeuter og lignende er i stor fokus hos det offentlige i DK - men jeg synes stadig man ser en vældig stor mængde overvægtige mennesker dér, som giver mig indtrykket at der er nogle, der bruger faciliteterne, og nogen der ikke ved de er der. På den måde mener jeg at en chef eller HR-person burde gå ind og spørge, om personen dyrker sport eller vil tabe sig (og herunder, om personen skal bruge hjælp hertil). Det er dét jeg mener med "mere" - for vi er enige i at der er super mange firma-relaterede muligheder i Danmark for at forbedre ens helbred og dyrke sport.
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf Gama » fre 11. maj 2012 13:14

SsjGogo skrev:Det er rigtigt, at vores debat indtil videre har været på det rent teoretiske plan - men jeg er ikke enig, at danske arbejdsgivere ikke gør nok.

Ihvertfald ift. det offentlige, så er min egen erfaring, at der er stort fokus på en sund hverdag i form af sund kantinemad, cykelklubber, løbeklubber, samt adgang til diverse kurser i "Sund ernæring".

Mange private arbejdsgivere, som jeg har stiftet bekendtskab med - bl.a. KPMG, Deloitte og nogle advokatfirmaer, har ydermere træningsfaciliteter på arbejdspladsen og tilbyder også sunde kantineordninger.

Jeg tror, at den sunde levestil er ved fylde mere og mere i det danske samfund - og at det også afspejler sig mere og mere på arbejdspladserne. Eventuelle pålæg fra arbejdsgiverne vil derfor være irrelevante og muligvis have det modsatte effekt.

(obs! nærværende indlæg handler kun om DK - hvad situationen er i Japan ved jeg ikke) :)


Jeg kan fortælle dig at både min arbejdsplads og min den gamles har store buffer hver eneste dag, med smørebrød og sådan noget, og der er remoladen, mayonaisen, smøren og alt det der altså stadigvæk ikke fedt fattigt, dressinger lavet af creme fraice istedet for fromage frais eller kvark.. Jeg synes ikke vi gør det store for at få sundhed frem, jeg synes vi kaster mange kampagner derud, men i realiteten sker der egentlig ikke så meget fra offentlighedens side i min øjne.. Lige på dette punkt ihvertfald.

Da jeg gik på teknisk skole(aalborg) var kantinerne der heller ikke noget at prale med på det område.

Og egentlig findes loven jo i japan, hvilket gjorde at jeg bragte det op :)

På teknisk skole havde de dog nogle motions tilbud, men intet omkring kost.
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster