Tvunget vægt tab.

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Tvunget vægt tab.

Indlægaf Gama » tors 10. maj 2012 10:56

efter en samtale på chatten, kom jeg i tanke om at for nogle år siden læste jeg en artikel omkring at japan havde fået flere love inde for forretnings verdenen og hvor overvægtige deres medarbejder er, da jeg ikke lige huskede det hele søgte jeg lidt på emnet, men det lykkes mig kun lige hurtigt at finde en lov omkring det..

"Under a national law that came into effect two months ago, companies and local governments must now measure the waistlines of Japanese people between the ages of 40 and 74 as part of their annual checkups. That represents more than 56 million waistlines, or about 44 percent of the entire population."

Fandt også en artikel på en 44 årig som var blevet truet med at blive fyret, men gik igang med motion i stedet, og den dag idag skulle han være ganske lykkelig for firmaets beslutning..

Nu vedrører det dog kun ældre mennesker, men jeg kunne da godt tænke mig at vide hvad folk tænker om tvunget vægt tab som disse? Gerne inkluder alle aldre.

Personligt synes jeg det er fantastisk, især for folk som den 44 årig der, som lærte af det, og satte deres livs kvalitet op på grund af det.. Jeg synes sagtens man kunne gøre det i en større grad, japan har åbenlyst gode statestikker på dette område, så jeg tror vi kunne lærer meget af dem.. Jeg synes også sagtens man kunne gøre det for unge medarbejderer, så de kommer igang fra starten :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf nodokasa » tors 10. maj 2012 11:27

Jeg synes det er skuffende at der skal den mængde opfordring til for at få folk til at tabe sig.. Men nuvel; Hvis fedme virkelig er så stor en epidemi som de forskellige organisationer gerne vil have os til at tro, så kan det være der bør være en lov som giver virksomheder ret til at fyre folk, som ikke varetager deres helbred godt nok. Herunder kunne lægges vægt, alkoholforbrug, rygning, motion m.v.. Jeg synes ikke man skal lovgive om fedme alene.
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf Gama » tors 10. maj 2012 11:33

nodokasa skrev:Jeg synes det er skuffende at der skal den mængde opfordring til for at få folk til at tabe sig.. Men nuvel; Hvis fedme virkelig er så stor en epidemi som de forskellige organisationer gerne vil have os til at tro, så kan det være der bør være en lov som giver virksomheder ret til at fyre folk, som ikke varetager deres helbred godt nok. Herunder kunne lægges vægt, alkoholforbrug, rygning, motion m.v.. Jeg synes ikke man skal lovgive om fedme alene.


Det synes jeg er en fantastisk ide, altså et generelt større ansvar fra firmaets side, også mht. deres helbred.. Personligt ser jeg fedme som en epidemi, da jeg ikke tror på nogen er tilfredse med at være overvægtige, ligemeget hvordan og hvor ledes man bærer sit ansigt i løbet af dagen, så skal der nok vær enogle psykiske men pga. det.

Og jeg kan også kun slutte mig til at være skuffet omkring at der skal så "drastiske" metoder i brug, men det er åbenlyst(i et land som danmark ihvertfald) at mange folk ikke kan finde ud af at tage varer på sig selv :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf SsjGogo » tors 10. maj 2012 12:55

Jeg er ret uenig med jer drenge - at have tilstande, herunder lovgivning, hvor arbejdsgivere skal kontrollere og administrere, hvordan man lever sit liv, lyder ekstremt totalitært i mit øjensyn.

Såfremt arbejdstageren kan bestride sit arbejde, og ikke har nogle sygedage (og her er der også faste regler for, hvornår man kan afskedige medarbejder), så kan jeg ikke se, hvorfor arbejdsgiveren skulle blande sig i arbejdstagerens privatliv, herunder vægt.

Men jeg er generelt imod statstsyret/arbejdsgiverstyret livsførelse. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf LiseR » tors 10. maj 2012 14:07

Enig med Gogo.
Dybt, dybt problematisk i Danmark hvor vi er individualister og har et frit valg. Jeg ville skride fra sådan et job med det samme (eller finde en paragraf der gjorde at jeg alligevel ikke skulle tabe mig).
Det næste skridt er at arbejdsgiveren skal bestemme din seksualitet og dine politiske standpunkter.. og ja, det er der flere der allerede vil gøre.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf l.mathiasen » tors 10. maj 2012 14:46

Der er jo lige også den ting at man i Japan får sin sygeforsikring gennem arbejdspladsen, så sundhedskravet gælder også familiemedlemmer til medarbejderen.
Forsikringspræmien stiger jo så også for arbejdspladsen hvis folk ikke overholder deres livvidde på 85 cm, så virksomhederne bliver dobbelt straffet.
Jeg ved godt at nogle japanofile troede Japan var himmel på jord, men det er bare et land på godt og ondt lige som de fleste andre.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf LiseR » tors 10. maj 2012 15:07

Åhja... det er en del anderledes. Har kigget på deres psykiatri... hvis man da kan kalde den det :(
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf nodokasa » tors 10. maj 2012 15:46

SsjGogo skrev:Jeg er ret uenig med jer drenge - at have tilstande, herunder lovgivning, hvor arbejdsgivere skal kontrollere og administrere, hvordan man lever sit liv, lyder ekstremt totalitært i mit øjensyn.

Såfremt arbejdstageren kan bestride sit arbejde, og ikke har nogle sygedage (og her er der også faste regler for, hvornår man kan afskedige medarbejder), så kan jeg ikke se, hvorfor arbejdsgiveren skulle blande sig i arbejdstagerens privatliv, herunder vægt.

Men jeg er generelt imod statstsyret/arbejdsgiverstyret livsførelse. :)

Jeg tror i virkeligheden ikke vi er så uenige, som du giver udtryk for. (-:

Du har ret i, at der er regler for, hvor mange sygedage en medarbejder må have, og naturligvis også regler for arbejderens produktivitet m.v., som i forvejen giver en arbejdsgiver ret til at fyre medarbejderen - som burde være tilstrækkeligt.

Og naturligvis skal vi, som mennesker (ikke blot danskere ;)), have et frit valg; Hvis jeg mener at jeg har det fint selvom mit BMI er på 22 (af fedme - ikke muskler), så er det naturligvis mit valg - og baseret på det valg, skal firmaet naturligvis ikke have lov til at fyre mig (medmindre selvfølgelig hvis f.eks. jeg var fotomodel og at min vægt gjorde det umuligt at udføre mit arbejde i fht. kontrakten).

Men jeg synes, det ville være ganske logisk at firmaer opfordrer (endda betaler, organiserer eller andet) deres medarbejdere til at lede et sundere liv. Du spænderer meget at dit liv dér - det er vel meget fair at de kommer med observationer til dig og anbefaler dig måder du kan forbedre dig på.

Men måske er en fyringsseddel heller ikke den rigtige form for opfordring. Og det giver dem ganske rigtigt en mulighed for at tvinge folk til at gøre som firmaet ønsker - og det er naturligvis forkert. Måske kunne man lave et udvalg, som firmaer kunne sende rapporter ind til med "resultater" af opfordringer, forslag og andet de har gjort for deres medarbejdere og få kompensation. Baseret på det kunne man også, fra statens/udvalgets side, vise, hvilke firmaer der gør mest for deres medarbejdere.

Problemet her er dog at det vil ikke modvirke omtalte "epidemi" (det var også derfor jeg skrev at det kunne være, der var brug for; Hvis ikke der er brug for det er det klart at det ikke skal laves; Og naturligvis skal det ikke lede til at loven giver firmaer mere magt over deres ansatte) særlig effektivt.
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf LiseR » tors 10. maj 2012 15:51

Synes nøgleordet er opfordring i stedet for tvang - opfordres der til sundhed er den helt fin så længe det forbliver et frit valg. Ligesom valg af fagforening, f.eks.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf SsjGogo » tors 10. maj 2012 16:02

Det gør man også på mange danske arbejdspladser, herunder især de offentlige.

Kantinerne gør en dyd ud af sælge sund mad, der er diverse cykel,løbe, svømme, yoga - you name it klubber. Jeg er HELT enig i, at arbejdet bør opfordre og motivere til en sundere livsstil, da det også afspejler sig i ens stressniveauer, men direkte at pålægge det går mig imod.

@L.Mathiasen - ja, det giver et andet billede af sagen, men jeg talte også udfra et "dansk perspektiv". Og jeg er også enig med dig i, at mange japanofile er lidt blinde for de mere "grumme" realiteter, af det japanske system.
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster