Tvunget vægt tab.

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf SsjGogo » fre 11. maj 2012 13:17

Naturligvis er overvægt et problem, og "de sunde arbejdspladser" er ikke et dækkende billede af hele Danmark - jeg tror vi primært diskuterer, "hvordan" vi tackler problemet.

Gør vi det via lovgivning eller gør vi det via motivation - og alternativt, om loven er en motivator i sig selv.

At en overordnet på arbejdspladsen tager en snak og tilbyder sin hjælp er noget andet end at sige - "du risikerer fyring - ingen ansættelse pga. dit vægt", vil jeg mene.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf Gama » fre 11. maj 2012 13:19

SsjGogo skrev:Naturligvis er overvægt et problem, og "de sunde arbejdspladser" er ikke et dækkende billede af hele Danmark - jeg tror vi primært diskuterer, "hvordan" vi tackler problemet.

Gør vi det via lovgivning eller gør vi det via motivation - og alternativt, om loven er en motivator i sig selv.

At en overordnet på arbejdspladsen tager en snak og tilbyder sin hjælp er noget andet end at sige - "du risikerer fyring - ingen ansættelse pga. dit vægt", vil jeg mene.


Tjaa, og det er så der hvor jeg vil mene vi er for slappe på den, nu er vægttab et spørgsmål om vilje styrke, og uden en ordenlig motivations faktor har utrolig mange svært ved at komme igang, men sandheden er egentlig at når de først er kommet ordenlig igang, så elsker de det..

mht. hvordan kunne man jo ligge ud med at lave rigtig lækker sund mad i kantinerne nogle dage, for at promote lidt, og folk kan se at sundt ikke er lig med dårligt. og generelt sætte fokus på sund mad i kantinerne. Og flere tilbud på træning, er sikker på centrene derude er vilde med sådan nogle aftaler..

Jeg ville dog ikke have noget imod sådan en lov, synes det er et ganske udemærket forslag på en løsning, måske lidt drastisk, men der går heller ikke længe før vi bliver kaldt det bette amerika udelukkende pga vægt :D
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Exogenic
Genin
Genin
Indlæg: 85
Tilmeldt: tirs 27. sep 2011 21:51

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf Exogenic » fre 11. maj 2012 13:42

"Når folk står ude på gaden? Medmindre 10 mennesker står og kæderyger og ikkerygeren stiller sig inde i midten, så overlever personen altså nok uden nogen men. Nu skal vi heller ikke gøre passiv rygning til mere end det er."

Det handler heller ikke kun om passiv rygning og faren ved det. Det lugter, det irriterer og jeg får det personligt ret dårligt, hvis jeg får en stor gang røg lige i ansigtet (Astma)

Du kan ikke sammenligne fedme og rygning på den måde.

Skal vi så ikke også lave en lov om hvor højt folk må tale? Eller hvor meget fjernsyn man må se?, eller hvor grim man må være? Hvad med en lov om tvungen abort, hvis fostret ikke er 100% raskt?

Lad os lave alle ting, der plejede at være om personligt ansvar, om til en lov! Så kan vi lære det!
I don't want to set the world on fire, i just want to start a flame in your heart~

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf Gama » fre 11. maj 2012 13:52

Exogenic skrev:Skal vi så ikke også lave en lov om hvor højt folk må tale? Eller hvor meget fjernsyn man må se?, eller hvor grim man må være? Hvad med en lov om tvungen abort, hvis fostret ikke er 100% raskt?

Lad os lave alle ting, der plejede at være om personligt ansvar, om til en lov! Så kan vi lære det!


Ja, fordi at tale højt, se for meget fjernsyn, hvor grim man er, er jo farligt for dit helbred... Yeps.. Den sammenligning kan vi selvfølgelig ikke bruge til noget.

Og den med fosteret er jo bare helt derude..

Vi snakker om noget som kan være direkte farligt for ens helbred både fysisk og psykisk, vi snakker ikke om hvor godt det ser ud at et menneske er tykt, eller overhovedet over hvor mobile de mennesker er..
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf nodokasa » fre 11. maj 2012 17:07

SsjGogo skrev:Naturligvis er overvægt et problem, og "de sunde arbejdspladser" er ikke et dækkende billede af hele Danmark - jeg tror vi primært diskuterer, "hvordan" vi tackler problemet.

Gør vi det via lovgivning eller gør vi det via motivation - og alternativt, om loven er en motivator i sig selv.

At en overordnet på arbejdspladsen tager en snak og tilbyder sin hjælp er noget andet end at sige - "du risikerer fyring - ingen ansættelse pga. dit vægt", vil jeg mene.

Altså sidstnævnte har vi jo allerede i modelverdenen. Hvis de taber sig for meget / for lidt, kan de ikke bruges -> Fyre seddel. :/

Måske kunne fagforeningerne også gøre noget. Problemet er lidt pengene, der skal investeres i dette undertagene. Oh well. :)
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf Gama » lør 12. maj 2012 09:17

Jeg villle lige dele med jer noget jeg så her til morgen... Wtf sker der for at postbude nu har motor på cyklen? seriously.. De var endda så dovne at de ikke engang bare kunne udskifte den med en scooter.
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf SsjGogo » lør 12. maj 2012 12:12

Det er en ny, men super spændende problemstilling. Er vi blevet for dovne i Danmark. Der er mange hårdt arbejdende mennesker i DK, men en kræver mentalitet gennemsyrer også meget af vores samfund.

Om det har en direkte effekt på folkesundheden skal jeg ikke kunne sige, men det er problematisk.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf l.mathiasen » lør 12. maj 2012 13:40

Gama skrev:Jeg villle lige dele med jer noget jeg så her til morgen... Wtf sker der for at postbude nu har motor på cyklen? seriously.. De var endda så dovne at de ikke engang bare kunne udskifte den med en scooter.

De kører jo med op til 100kg så visse steder ville en hjælpemotor nok være rart for dem. Naturligvis sat sammen med at de skal nå længere ruter grundet besparelser.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf LiseR » søn 13. maj 2012 21:07

Gama skrev:Tjaa, og det er så der hvor jeg vil mene vi er for slappe på den, nu er vægttab et spørgsmål om vilje styrke, og uden en ordenlig motivations faktor har utrolig mange svært ved at komme igang, men sandheden er egentlig at når de først er kommet ordenlig igang, så elsker de det..

Deeeeeeeet tror jeg du skal passe væææældigt meget på at generalisere omkring. Det har været præcis sådan for mig som du beskriver, men der er også nogle der har sygdomme der gør det svært, og nogle der bliver ved med at hade motion.
Men ja - mange siger "jeg kan ikke tabe mig" mens de sidder og kører den femte wienerbasse ind i kæften.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Tvunget vægt tab.

Indlægaf JoaCHIP » lør 26. maj 2012 14:23

LiseR skrev:Dybt, dybt problematisk i Danmark hvor vi er individualister og har et frit valg.

Faktisk synes jeg netop der her i Danmark er ved at komme alt for mange skatter, afgifter og forbud med en åbenlyst opdragende rolle. Da jeg fyldte 18 fik jeg at vide at nu var jeg "myndig" og kunne bestemme over mig selv. What a load of bullshit!?!

Det sære er, hvor mange der rent faktisk gerne vil have, at regeringen spiller denne rolle. Jeg er stødt ind i holdningen et par gange før, bl.a. på vores chat her, og jeg undrer mig lige meget hver gang. Hvis jeg gerne vil æde mig stor og tyk, må det sgu være mit eget valg.

Oplysning og hjælp er vejen til at befri folk fra en livsstil de ikke selv ønsker. Tvang hører ikke til i et moderne samfund.
RYST OG NYD!


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster