Alright, so... Japanese food? :D

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Alright, so... Japanese food? :D

Indlægaf nodokasa » man 25. mar 2013 19:56

Jeg kan huske, at en eller anden sagde i chatten, at man skulle forsøge at lave Katsudon - Japansk ris med koteletter i en skål. Så jeg satte straks i gang med at finde en opskrift.
Den fandt jeg her - underholdene nok på en side kaldt "Norecipes" - som havde masser af "recipes"!

Nårh, nok om det - jeg oversatte det hele og manglede selvfølgelig nogle ting;
For at lave Katsudon skal man nemlig lave Tonkatsu - koteletter "på japansk", i noget indebag. Der skulle nogle brødkrummer til eller noget. Det havde jeg ikke. Så vi erstattede det med rasp.
Dashi'en skulle laves med "dashi stock" som jeg ikke aner hvad er - men man kunne bruge vand i et nødstilfælde... Så vand blev det. Nok lidt under 1 dl.
Koteletterne købte jeg ved den lokale slagter - 3 var nok til 3 mand.
Resultatet kan ses her:

Billede
Billede
Billede
Billede
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Alright, so... Japanese food? :D

Indlægaf nodokasa » man 25. mar 2013 20:06

Jeg kan yderligere nævne at de smagte meget spændende og unikt - men falder meget tungt (grundet alle æggene og risene).

Den endelig opskrift (kogt lidt ned, høhø), følger:


Tag én kotelet per mand, sker alt overskydende "urent" kød væk, og tag en kokkekniv (f.eks. en filetkniv) og bank med bagsiden af kniven på disse, så de går fra tykke til meget tynde koteletter (ca. 75% så høje som før). Sørg gerne for at stregerne er synlige. De skal have på begge sider og de skal sådan "krydses" (så først en gang og så fra en 90° anden vinkel).

Derefter krydres de med salt og pebber, og dernæst skal de have mel, æg (et styks, pisket) og til sidst rasp omkring sig. Sørg for at de får et godt lag rasp - heri ligger smagen. Læg dem på en pande ved medium-høj varme (hos os 7/9), og vend dem, når de bliver gyldenbrune. Når de er færdige ligges de på en rist med papir under, til at dryppe lidt af.

I mens koteletterne står og steger laves risene. 12 minutter, standard ris. Ingen magi her. :-)

Når dette er gjort, kan man snitte løgene. Vi blev enige om, at i stedet for røde løg eller det alm. løg kunne vi nok godt have brugt purløg eller forårsløg (oversat fra green onion). De snittes, smides på pandenog ventes til de er gennemsigtige. I mens de syder lidt (lav varme..), laves dashi'en.

Dashi'en består af vand (ca. 1 dl), soya (2 spsk) og 2 tsk sukker. Rør den godt op. Den hældes ud over løgene, når de er gennemsigtige. Så skæres koteletterne i strimler - brug en gaffel og filetkniven fra tidligere, for ikke at ødelægge deres rasp-dække - og smides dernæst på. Bland dem godt med løgene.

Efter lidt varme piskes fire æg op og hældes ud over (tilføj evt. mere, hvis du ikke synes det er nok). Dette skal så stå ved lav varme indtil æggene er "næsten" færdige. De fik lidt mere og BLEV færdige ved os, men det gjorde intet. Server sammen med ris og strimler af salat (vi brugte alm. iceberg salathoved).

Vi brugte samme pande hele vejen igennem og det gik fint. :-)
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Alright, so... Japanese food? :D

Indlægaf SsjGogo » man 25. mar 2013 20:07

Dejligt - men vil den ikke have passet her viewtopic.php?f=19&t=79 :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Alright, so... Japanese food? :D

Indlægaf nielsm » man 25. mar 2013 22:12

Jeg kan fortælle at dashi er en suppe kogt på konbu-tang og tørret fisk. Det lugter af fisk, men smager ikke af så meget i sig selv. Man kan typisk købe det som tørret boullion hos asiatiske købmænd. Man bruger det også typisk som grund til misosuppe. Man kan oftest også erstatte det med andre grundsupper så som grøntsagsboullion eller kyllingeboullion.
Og jeg tror man kan lave japansk "panko" blød rasp bare med noget almindeligt, hvidt toastbrød, ved at smuldre det godt.

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Alright, so... Japanese food? :D

Indlægaf nodokasa » man 25. mar 2013 23:36

SsjGogo skrev:Dejligt - men vil den ikke have passet her viewtopic.php?f=19&t=79 :)

Det har du sådan set ret i, Gogo.
Jeg synes blot det fortjente sin egen tråd fordi "udfordringen" kom fra chatten. :D
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Alright, so... Japanese food? :D

Indlægaf Gintoki » tirs 26. mar 2013 00:44

nielsm skrev:Jeg kan fortælle at dashi er en suppe kogt på konbu-tang og tørret fisk. Det lugter af fisk, men smager ikke af så meget i sig selv. Man kan typisk købe det som tørret boullion hos asiatiske købmænd. Man bruger det også typisk som grund til misosuppe. Man kan oftest også erstatte det med andre grundsupper så som grøntsagsboullion eller kyllingeboullion.
Og jeg tror man kan lave japansk "panko" blød rasp bare med noget almindeligt, hvidt toastbrød, ved at smuldre det godt.

Dashi gør dog faktisk en forskel i smagen selvom det i sig selv ikke smager af så meget igen. Det er med til at danne helhedsindtrykket af maden og få den til at skille sig ud fra supper fra andre dele af verdenen :3

Flytter i øvrigt tråden til Japan Forummet da den høre mere under der end i off-topic :3
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster