svøm med de søde delfiner og spis dem bagefter

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: svøm med de søde delfiner og spis dem bagefter

Indlægaf SsjGogo » tors 10. okt 2013 15:18

Du slugte tilfældigvis kviksølv som barn, og der skete ikke noget...

Ja, den kan nok stå for sig selv.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: svøm med de søde delfiner og spis dem bagefter

Indlægaf Tanerion » tors 10. okt 2013 15:36

Jeg sagde ikke at folk ikke skulle være forsigtige med kviksølv.
Bare at jeg er mindre bange for det end andre.

og igen:
SsjGogo skrev:Men det er også en afstikker til hovedproblemstillingen i denne tråd, hvorvidt det er etisk forsvarligt, at holde den form for turisme, som artiklen lægger op til.

Det eneste problem jeg har med den er at de holder delfinerne fanget.
Altså et problem jeg har med mange dyreparker/zoologiske haver.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: svøm med de søde delfiner og spis dem bagefter

Indlægaf LiseR » tors 10. okt 2013 20:50

Jeg synes det er væsentligt mindre slemt at spise vilde dyr der ikke er truede, end at spise opdrættede dyr der er blevet behandlet som affald mens de levede.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: svøm med de søde delfiner og spis dem bagefter

Indlægaf Tanerion » tors 10. okt 2013 21:54

LiseR skrev:Jeg synes det er væsentligt mindre slemt at spise vilde dyr der ikke er truede, end at spise opdrættede dyr der er blevet behandlet som affald mens de levede.

:) (Y)

Er glad for at fårene heroppe kan gå oppe i fjeldene det meste af året.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: svøm med de søde delfiner og spis dem bagefter

Indlægaf LiseR » tors 10. okt 2013 22:31

Grindedrab virker voldsomt på folk der kun har hørt/set om det i medierne, fordi det ser vildt ud at hele vandet bliver blodigt. I virkeligheden er dansk landbrug langt mere voldsomt, men det ser man ikke :)
(Jeg er faktisk ikke vild med at folk spiser hvaler, fordi jeg betragter dem som lige så eller mere intelligente end mennesker, men jeg ved godt at ikke mange deler den overbevisning :) )
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: svøm med de søde delfiner og spis dem bagefter

Indlægaf SsjGogo » fre 11. okt 2013 09:02

Ja - men så er vi tilbage ved punkt 1, hvordan værdisætter man liv.

Der er ingen tvivl om at landbruget på mange måder er "inhumane" i deres tilgang.

Der er heller ingen tvivl om, at Grindrab bliver fremstillet meget ensformigt i medierne, men jeg køber blot ikke forklaringen om:

"Lille Willy svømmer i fred og kommer til at støde ind i en båd - lille Willy besvimer og bliver bragt til en udsøgt strand - hvor man længe diskuterer om Willy skal aflives"
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: svøm med de søde delfiner og spis dem bagefter

Indlægaf Tanerion » fre 11. okt 2013 18:05

SsjGogo skrev:Der er heller ingen tvivl om, at Grindrab bliver fremstillet meget ensformigt i medierne, men jeg køber blot ikke forklaringen om:

"Lille Willy svømmer i fred og kommer til at støde ind i en båd - lille Willy besvimer og bliver bragt til en udsøgt strand - hvor man længe diskuterer om Willy skal aflives"

Det må du selv om men ikke desto mindre er det sandheden :/
Du tror måske ikke vi har andet at lave end at dræbe hval hver gang vi har muligheden for det?

Men tak for den der forklaring du kom med fordi den fik mig at huske på et andet scenarie der faktisk forekommer ret ofte.
Lægger lige ud med at sige at man afgør om det kan betale sig at dræbe hvalene før man driver dem mod en strand (og det gør det ikke hvis der kun er tale om en enkelt hval :P).
Meeen selv da er det ikke sikkert at de bliver dræbt.
Nogle af folkene der bliver tilkaldt når nogen ser en hvalflok er nemlig havbiologer og de har så også noget at skulle have sagt.
Det er meget muligt at man bare klasker et par satellitsendere på hvalene eller mærker dem på anden vis hvis biologerne mener at gennemsnitsalderen i flokken er for lav.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: svøm med de søde delfiner og spis dem bagefter

Indlægaf JoaCHIP » fre 11. okt 2013 20:26

Der er helt klart meget følelses-lir i de her delfin-debatter (og andre søde dyr), men personligt er jeg ikke særligt påvirket af dén side af sagen. Jeg synes f.eks. at heste er søde dyr. Men jeg spiser dem skam også. De to ting udelukker ikke hinanden for mig.

Jeg synes dog LiseR rammer sømmet på hovedet med pointen om, at dyr bør behandles ordentligt mens de lever. At vokse op i et fængsel - som er hvad meget landbrug i praksis tilbyder forskellige dyr - er grusomt. Og det er uanset om det er en flot enhjørning eller et grimt vortesvin. Det er livet og tilværelsen for det enkelte individ, vi bør have respekt for.

Og så synes jeg også at biodiversitet er værd at bevare, så at holde sig fra at jage truede dyrearter, synes jeg også er en god ide.

Den med at delfinerne er kloge er dog en sjov twist: Ikke fordi jeg selv tror på det, men lad os bare sige, at delfinerne virkelig er klogere end os selv: Er det så i orden at spise dem? Bryder vi et fundamentalt universelt moralsk princip ved at spise et væsen, som er klogere end os selv? Og hvis dét så er tilfældet, er hajer, isbjørne, tigre, løver og myg så ikke også skyldige? - For de slår jo gerne mennesker ihjel.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: svøm med de søde delfiner og spis dem bagefter

Indlægaf Gintoki » fre 11. okt 2013 20:37

Så længe dyrene bliver behandlet ordentligt og man holder sig fra de truede arter, så er det finno med mig :3

Hvad jeg dog ikke syntes er fint er den måde de i japan jager delfiner på samt den måde kineser skære finnerne af hajer for derefter at lade dem synke til bunden og dø langsomt eller den måde svinetransport foregår i DK og andre lande... (Skal dog nævnes jeg stadig spiser dansk svinekød)
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: svøm med de søde delfiner og spis dem bagefter

Indlægaf LiseR » fre 11. okt 2013 22:28

Delfiner er flotte - men "søde" er de nu ikke - prøv at se dem splitte et bytte ad! :O
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster