Gidseltagning af japanske statsborgere

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf SsjGogo » søn 25. jan 2015 09:55

Som mange af jer nok har læst, så er to japanske statsborgere blevet kidnappet af gruppen ISIL - hvor en frygtes også at været dræbt.

(Japan-kender: Gidseltagning overskygger alt)

Det er selvfølgelig frygteligt - men det har også åbnet for en masse sprøgsmål i Japan, ikke mindst ift deres "pacifistiske" udenrigspolitik, og måske deres selvanskuelse generelt.

Hvad mener du/I om udviklingen i Japan, som følge af hændelsen. Vil der ske noget drastisk ift udenrigspolitikken.

Kender du evt nogen japanere, og hvordan er stemningen/holdningen hos dem?
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf l.mathiasen » søn 25. jan 2015 13:48

Om den her enkeltstående sag for nogen betydning, nej, selv om regeringen gerne i forvejen ville ændre forfatningen, og få et ægte militær der kan bruges til andet end forsvar, så er det jo med vilje i de fleste lande ret svært at ændre en forfatning, så en populistisk bølge baseret på en enkeltsag vil være faldet til ro inden. Nogle vil så mene at Abe regeringen allerede kører på kanten af forfatningen allerede, da de har valgt at tolke forfatningen at "selvforsvars-styrkerne" godt kan beskytte japanske interesser uden for egne grænser.
Men det er jo brænde på bålet i den nuværende japanske kulturkamp (her er lige et link der fortæller om den generelt http://www.japantimes.co.jp/opinion/201 ... MTliS5u3Wg )
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf SsjGogo » søn 25. jan 2015 18:40

Han har - efter sigende - allerede spurgt sine jurist, hvorvidt enkelte militære operationer udenfor Japan, herunder Mellemøsten - ville være i strid mod forfatningen.

Det blev vist et klar ja - endda indirekte støtte til en militær operativt ville være forfatningsstridigt.

Men ja, Abe vil nok bruge denne sag aktivt - da han, som andre i Japan, opfatter forbeholdet i forfatningen, som en fremmed magts barn (læs USA).
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf JoaCHIP » søn 25. jan 2015 21:01

Jeg her en eller anden idé om at Japan er et af de lande, som vil være mere tilbøjelig til at stå imod nogen som helst krav fra en flok gidseltagere. Jeg tror ikke de er så bløde, at de giver efter for hurtigt, og det kan - på langt sigt - vise sig at være dét der skal til for at vise ISIS, at der ikke er økonomi i at fange japanere. For jeg tror magtbegær og penge er det primære motiv hos ISIS' øverste folk snarere end noget religiøst motiv. Om det menige medlem af ISIS så selv har indset dét, er nok stærkt tvivlsomt. Jeg har dog ikke talt med nogen japanere om det her emne.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf SsjGogo » søn 25. jan 2015 21:13

Hvad jeg kunne læse på Informationen - så er der endda en opfattelse af "at det var gidslerne selv udenom" og " at det var dumt, at de har bragt Japan i den situation".

Hvis det er sandt, så er der godt nok "no mercy".

Men en bøvlet sag for Abe, som i forvejen har en del at rette op på i Japan.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf Gintoki » man 26. jan 2015 09:48

JoaCHIP skrev:Jeg her en eller anden idé om at Japan er et af de lande, som vil være mere tilbøjelig til at stå imod nogen som helst krav fra en flok gidseltagere. Jeg tror ikke de er så bløde, at de giver efter for hurtigt, og det kan - på langt sigt - vise sig at være dét der skal til for at vise ISIS, at der ikke er økonomi i at fange japanere. For jeg tror magtbegær og penge er det primære motiv hos ISIS' øverste folk snarere end noget religiøst motiv. Om det menige medlem af ISIS så selv har indset dét, er nok stærkt tvivlsomt. Jeg har dog ikke talt med nogen japanere om det her emne.

Jeg tror du er ret tæt på at have spået hvordan det kommer til at udløbe.

Endvidere så er jeg også ret sikker på du er spot-on omkring hvad ISIS rigtige motiv er, magt og penge, dem der sidder i toppen er fjøjtende ligeglad med religion, de bruger det bare som et magtmiddel til at styre en gruppe mindrevidende individer. Og det er jo ikke ulig hvad religion har været brugt/misbrugt til igennem tiden hvis man kigger på f.eks den mørke middelalder her i europa.
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf SsjGogo » man 26. jan 2015 13:02

Der er i øvrigt få lande, hvis nogen, der har betalt løsesum i lignende situationer.

USA gør det aldrig, og det samme gør sig også gældende for mange europæiske lande.

De få gange, hvor der har været betalt løsesum - bl.a. til somaliske pirater - har det været deres virksomheder, som har stået bag betalingen og ikke staten.

Det er naturligvis den generelle præmis, at man ikke vil bøje sig for terror - og at såfremt man betalte - blot én gang - så vil det skabe præcedens for lignende situationer i fremtiden.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Shadari
Velkomst Komitéen
Velkomst Komitéen
Indlæg: 4291
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 16:13
Køn: Kvinde

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf Shadari » man 26. jan 2015 15:23

Der er bare noget jeg ikke fatter ...
I næsten alle trosretninger/religioner står der et eller andet sted at man "ikke" må slå ihjel og næsten alle gør det alligevel dette gælder ikke kun ISIS men også mange andre religioner :/
Growing up means admitting you're getting old . That's like welcoming death . And While i don't fear death , i don't welcome it either . I will never " Grow up "

- Kazuma Torisuna

Billede

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf Tanerion » man 26. jan 2015 16:21

Shadari skrev:Der er bare noget jeg ikke fatter ...
I næsten alle trosretninger/religioner står der et eller andet sted at man "ikke" må slå ihjel og næsten alle gør det alligevel dette gælder ikke kun ISIS men også mange andre religioner :/

Det er rigtig nok gældende for så godt som alle religioner. Årsagen til at det stadigvæk sker er vel fordi folk er mere magtsyge end troende. Det er samme princip som al anden slags korruption bare man erstatter religion med nogen andre idealer.
Folk mangler disciplin og viljestyrke.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf Gintoki » man 26. jan 2015 23:07

Shadari skrev:Der er bare noget jeg ikke fatter ...
I næsten alle trosretninger/religioner står der et eller andet sted at man "ikke" må slå ihjel og næsten alle gør det alligevel dette gælder ikke kun ISIS men også mange andre religioner :/

I næsten alle bibler står der at man skal slå dem ihjæl eller gøre dem fortræd der ikke tror på det samme som biblen siger du skal tro på. Det står der ikke i det nye testamente men i det gamle gør der samt i Koranen og mange andre gamle skrifter.

Desuden, så er der mange folk i 3. verdens landende der ikke kan læse og de får så fortalt af nogle folk hvad deres religion går ud på. Disse folk drejer så ofte sandhederne for på den måde at få magt over folket og få dem til at gøre hvad de vil have gjort.

Det skete også meget i europa under den mørke middelalder grundet mange folk dengang ikke var i stand til selv at læse biblen, så præster kunne udnytte dette og bilde folk hvad som helst ind så længe de påstod at det stod skrevet i den hellige bog.
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster