Gidseltagning af japanske statsborgere

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf SsjGogo » tirs 27. jan 2015 08:36

I de samme trosretninger bliver næstekærlighed og tilgivelse også prædiket - hvorfor problemet, ifølge min mening, ikke er "ordet", men fortolkningen af den.

Der er flere milliarder kristne, jøder og muslimer, som lever et ordentligt liv med respekt for deres medmennesker - desværre er det promillen, der får alt opmærksomheden.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf Gintoki » tirs 27. jan 2015 11:03

SsjGogo skrev:I de samme trosretninger bliver næstekærlighed og tilgivelse også prædiket - hvorfor problemet, ifølge min mening, ikke er "ordet", men fortolkningen af den.

Der er flere milliarder kristne, jøder og muslimer, som lever et ordentligt liv med respekt for deres medmennesker - desværre er det promillen, der får alt opmærksomheden.

Jeg ved ikke hvor meget tolkning der er når der direkte står at vantro folk skal straffes ved død :/ Og problemet opstår når nogen vælger at tage det bogstavligt.

Men jov, der er også mange tolkningsproblemer der gør at den der tolker kan forme tingene til sit bedst befindende.
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf SsjGogo » tirs 27. jan 2015 11:30

Man bliver også nødt til at se ordet i dens historiske og kulturelle kontekst.

På tidspunktet for bl.a. Koranens skrivelse var muslimer generelt forfulgt af de andre religiøse grupper, navnlig af mange af stammefolkene i og omkring Mekka og Medina.

Mange islamiske teologer har netop diskuteret, at de vers, som angår "drab på vantro", skulle ses i et nødværge sammenhæng.

En ordret fortolkning af disse vers vil i dagens kontekst ikke give meget mening, men ikke desto mindre er det der sker. Mange radikaliserede muslimer opfatter USA og vesten som symptomet på alt, hvad der er dårligt - og opfatter deres gerninger, som selvforsvar.

En lignende kontekst er der også ift. Toraen eller Det Gamle Testamente, "tand for tand" princippet, som udspringer af den mere famøse Hammurabis lov fra det gamle Babylon, er en fortidslevn - som Det Nye Testamente forsøgte at gøre op med, men som kirken alligevel flittigt anvendte i århundreder efter.

Ligeså vel som kirkens holdning til homoseksuelle, abort og prævention.

Pointen er i alle tilfælde, at de religiøse tekster blot er historier, som skal ses ud fra en historisk og kulturel kontekst, og som ikke bør fortolkes ordret.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf SsjGogo » søn 1. feb 2015 21:12

Desværre blev det andet gidsel dræbt igår - frygteligt!

Abes reaktion bliver nu interessant at følge.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf JoaCHIP » søn 15. feb 2015 11:57

de religiøse tekster blot er historier, som skal ses ud fra en historisk og kulturel kontekst, og som ikke bør fortolkes ordret.

Det der har jeg lyst til at printe ud og hænge op i glas og ramme i min nærmeste kirke, moske eller synagoge.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Gidseltagning af japanske statsborgere

Indlægaf SsjGogo » man 16. feb 2015 20:46

JoaCHIP skrev:
de religiøse tekster blot er historier, som skal ses ud fra en historisk og kulturel kontekst, og som ikke bør fortolkes ordret.

Det der har jeg lyst til at printe ud og hænge op i glas og ramme i min nærmeste kirke, moske eller synagoge.



Desværre blev ordene glemt i weekenden - i endnu et meningsløst og absurd angreb på anderledes holdninger.

Mine tanker går til de afdøde, sårede og deres pårørende.
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster